jc
door jcaspers Feb 2, 2010 om 21:58
Geldzaken & recht

Aangifte schenking

heb aangifte van een schenking gedaan die ik ontvangen heb en waarover ik belasting moet betalen (schenkingsrecht) Weet iemand wanneer ik de aanslag kan verwachten, maw duurt dit maanden ? Als je de aanslag ontvangt moet je binnen 6 weken betalen. Termijnen zijn niet nodig maar wil wel graag weten hoelang zoiets duurt.

3380 9 Rapporteer

jos-euro
door jos-euro - Feb 2, 2010 om 22:04
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Caspers, in principe moet de belastingdienst binnen 3 maanden reageren. Daarna mag men door een uitspraak van de Hoge Raad in elk geval geen rente meer berekenen. Succes, Jos

marcel75
door marcel75 - Feb 3, 2010 om 12:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Over het algemeen duurt het wel een tijdje. Heb je zelf aangifte gedaan, dan kan zo maar 3 maanden duren. Heb je de aangifte laten doen, dan kan het langer duren. De aangifte moet namelijk voor 1 april volgend op het jaar van de schenking gedaan zijn. Als je vandaag dus een schenking ontvangt, hoef je pas uiterlijk 30-3-2011 aangifte gedaan te hebben. Op die manier kun je voor meerdere schenkingen in 1x aangifte doen.

jc
door jcaspers - Feb 3, 2010 om 12:38
74 Antwoorden / 100 Vragen

Dank voor de reactie, eind jan aangifte verzonden dus dan kan ik in mei betalen denk ik.

marcel75
door marcel75 - Feb 3, 2010 om 12:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dan hebben ze die dus nog maar net ontvangen! En het gaat om een schenking die je in 2009 hebt ontvangen? Dan zal het inderdaad ergens in mei zijn dat je de aanslag krijgt (misschien eerder maar dat weet je nooit zeker).

jc
door jcaspers - Feb 3, 2010 om 17:50
74 Antwoorden / 100 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 3 feb 2010, 12:58]Dan hebben ze die dus nog maar net ontvangen! En het gaat om een schenking die je in 2009 hebt ontvangen? Dan zal het inderdaad ergens in mei zijn dat je de aanslag krijgt (misschien eerder maar dat weet je nooit zeker).

Klopt in 2009 ontvangen

bo
door bonus - Feb 5, 2010 om 16:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

U bent echt ongeduldig! normaliter NA 6 weken kunt u door een voorlopige aanslag over ontvangen. Mogelijk zelfs een "definitieve aanslag", doch NA 6 weken betekent, kan ook 3 maanden duren!!!!!!
U vraagt dus een antwoord op iets, waarop zelfs de Belastingst geen raad weet, dcoh wilt U de actuele status weten van uw aangifte, dan raad ik aan het navolgende nummer te bellen (houd Uw BSN(fiscaal)nummer bij de hand:
0800-0543(gratis)

jc
door jcaspers - Feb 5, 2010 om 18:37
74 Antwoorden / 100 Vragen

Bonus wat een vreemd antwoord, hoezo ongeduldig. Het is gewoon een vraag meer niet.
Als het een jaar duurt ook goed.

eskea
door eskea - Feb 5, 2010 om 18:57
28 Antwoorden / 8 Vragen

Marcel
Moet de aangifte niet voor 1 maart binnen zijn i.p.v 1 april
Groetjes

marcel75
door marcel75 - Feb 7, 2010 om 19:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

eskea,
inderdaad tikfout van mij. moest zijn 1 april.

Bonus,
Je verwart schenkingbelasting met Inkomstenbelasting. Op schenkbelasting krijg je geen voorlopige aanslag maar een gewone aanslag.