bu
door bully Feb 14, 2005 om 20:06
Geldzaken & recht

Aangifteplichtig loonbelasting

Beste,

Sinds 5 jaar heb ik een baan en heb telkens geen belastingaangifte ontvangen. Dit kwam volgens mij doordat ik steeds geen geld terug kreeg of moest betalen.

In jaar 2003 heb ik een auto van de zaak gekregen en deze had ik ikook in 2004.

Mijn vraag is ben ik verplicht deze op te geven ook al ontvang ik geen belastingaangifte van de belastingdienst? aangifteplichtig?

Nu heb ik dit niet voor 2003 gedaan wat kunnen zij mij opleggen omdat ik dit niet gedaan heb?? boetes?? en hoeveel jaar kunnen ze terug vragen?? zou dit ook nog in 2007 kunnen voor jaar 2003??

Of krijg ik geen boete en moet ik alleen de rente betalen als ze er achterkomen en zo gewoon maar afwachten of ik hem krijg?

Hopende op een spoedige reactie

Bully

763 4 Rapporteer

jo
door jojo - Feb 14, 2005 om 20:15
13 Antwoorden / 1 Vragen

In principe verloopt belastingheffing na 5 jaar tenzij er informatie is achter gehouden dan verjaard dit volgens mij niet.

Volgens mij ben je verplicht te vermelden dat je een auto van de zaak hebt, maar zeker weten doe ik dit niet! Waarom bel je niet met de belastingtelefoon?

door 123jan - Feb 14, 2005 om 20:33
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Bully

Als je een auto van de zaak hebt,  ben je verplicht dit te melden
aan de belastingdienst via een aangifte biljet. Als het goed is zal er
ook op de jaaropgave van de werkgever vermeld staan dat je een auto van
de zaak hebt.

Je kunt wachten tot de belastingdienst jou aanschrijft. De kans is dan
groot dat er een boete moet worden betaald (kan tot 100% oplopen).

Je kunt ook alsnog een aangifte 2003 opmaken en deze insturen. Ik
verwacht dat er dan geen boete volgt maar alleen rente moet betalen
over de heffing.

Ook 2004 zou ik maar niet wagen. De belastingdienst loopt vaak wat achter. Maar vergeten komt niet veel voor.

Groeten Jan

ni
door nijmegen - Feb 15, 2005 om 19:27
9 Antwoorden / 5 Vragen

Net als dat jij een jaaropgave krijgt waarop staat dat je een auto van
de zaak hebt, krijgt de Belastingdienst dit ook door van je werkgever.

En je hebt een meldingsplicht,  En nee je krijgt geen boete als je
dit perongeluk vergeet op te geven, (maar vaak is er een toelichting
bij je jaaropgave waar uit blijkt dat je een auto van de zaak wel moet
aangeven) je krijgt dan wel waarschijnlijk een brief van de
Belastingdienst met wat vragen die je zal moeten beantwoorden. En naar
aanleiding van jouw antwoord(*of geen d.m.v een rittenadministratie)
zal er een *bijtelling komen op je inkomen.  Blijkt dat je met
opzet verzwegen hebt dat je een auto van de zaak rijdt, dan kunnen ze
je evt. wel een boete opleggen gekoppeld aan de navordering. En naar
mijn mening is dit dacht ik vijf jaar.

diertjes
door diertjes - Feb 16, 2005 om 14:29
299 Antwoorden / 3 Vragen

@ jojo

De bevoegdheid van de inspecteur om eem aanslag op te leggen, vervalt na drie jaar (artikel 11, derde lid, Algemene wet vinzake rijksbelastingen). De aanslag over het jaar 2003 moet dus uiterlijk 31 december 2006 zijn opgelegd.

De bevoegdheid tot navorderen vervalt na vijf jaar (artikel 16, derde lid, Algemene wet inzake rijksbelastingen. Navorderen over 2003 kan dus tot uiterlijk 31 december 2008. Het moet bij navordering wel gaan om een zogeheten nieuw feit: informatie die bij de inspecteur niet bekend was en redelijkerwijs ook niet bekend had kunnen zijn.

Wanneer voor het doen van aangifte uitstel is verleend, dan worden de genoemde termijnen verleng met de termijn van het uitstel.

Groet, M@rtin