an
door anwike52 Nov 9, 2013 om 13:01
Geldzaken & recht

Aansprakelijk

geachte medewerker
onlangs hebben wij brand gehad in de meterkast de aardlek schakelaar is totaal verbrand en moest worden vervangen.
volgens de monteur heeft dit nooit goed gezeten vanaf de bouw
gebouw is 11 jaar oud en is een appartement met een VVE
claim ingediend bij inboedelverzekering €202.00 deze verwijst naar opstalverzekeraar.
De opstalverzekering van de VVE heeft een eigen risico van €250.00 deze keert dus niet uit.
Nu vind ik dat de VVE dat bedrag moet betalen al vinden zij van niet,zij hebben verzuimd bij oplevering de aardlekschakelaars te laten controleren.
kunt u mij zeggen hoe dat juridisch zit?op internet kom ik er niet uit krijg verschillende antwoorden
dit is meteen een antwoord voor alle bewoners cq eigenaren omdat het niet ondenkbaar is dat het bij meerdere appartementen gaat gebeuren
graag uw reactie
vriendelijke groet Wil

2076 9 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Nov 9, 2013 om 13:12
937 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt mij dat u die 202 euro toch zelf moet betalen aangezien er een eigen risico is van €250

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2013 om 13:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De aardlekschakelaar zit na de meter, dus is uw eigen verantwoording. Als u huurdersbelang (zo heet dat) op uw inboedel hebt meeverzekerd, valt het daar onder.

Is dat niet het geval, dat is het voor uw eigen rekening. En die monteur kan wel zo veel zeggen.

Heeft u die mededling ook doorgegeven aan de andere eigenaren, of zat het bij u alleen maar fout?

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2013 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit zegt Liander over aardlekschakelaars, klik hier. Hebt uzelf die aardlekschakelaar weleens gevontroleerd?

an
door anwike52 - Nov 9, 2013 om 17:09
6 Antwoorden / 4 Vragen

kaasbroodje:lijkt u dat? ik vraag hoe het juridisch zit
en tijger 1 uiteraard heb ik een verzekering huurdersbelang,omdat bij brand bv alleen de standaard keuken krijgt uitgekeerd.uw opmerking over de monteur vind ik ongepast

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2013 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan kunt u die opmerking over de monteur wel ongepast vinden, maar bent u na zijn opmerking alle mede-eigenaren afgegaan om te waarschuwen voor die verkeerd geïnstalleerde aardlekschakelaar? Hebt u navraag gedaan of die schakelaar bij anderen op dezelfde wijze is geplaatst? Zou dan toch wel heel toevallig zijn, als dat alleen bij u het geval was.

Als u huurdersbelang hebt meeverzekerd, dient de inboedelverzekering uit te betalen, want het is na de meter, dus van u.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Nov 9, 2013 om 18:08
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=anwike52 schreef op zaterdag 9 nov 2013, 17:09]kaasbroodje:lijkt u dat? ik vraag hoe het juridisch zit
en tijger 1 uiteraard heb ik een verzekering huurdersbelang,omdat bij brand bv alleen de standaard keuken krijgt uitgekeerd.uw opmerking over de monteur vind ik ongepast

Ga dan naar het juridisch loket

an
door anwike52 - Nov 9, 2013 om 18:13
6 Antwoorden / 4 Vragen

tijger1
u heeft de vraag niet begrepen?
uw vragen hebben niets met de kwestie te maken,en een antwoord daarop krijgt u al helemaal niet

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2013 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb de vraag wel degelijk begrepen. U hebt brand gehad in uw meterkast door de aardlekschakelaar, waarvan de reparateur zegt, dat die vanaf het begin fout was geïnstalleerd.

U hebt de schade geclaimd bij de VvE, , de opstalverzekering wijst de claim af. Het valt ook niet onder de opstal, maar uw inboedelverzekering heeft uw claim op onjuiste gronden afgewezen. Dus daar opnieuw aankaarten.

Blijkbaar is er dus een potentieel gevaar in alle andere meterkasten, want ik neem aan dat ze allemaal op dezelfde manier geïnstalleerd zijn. Het zou dus verstandig zijn uw mede-eigenaren daarvan in kennis te stellen. U bekommert zich dus alleen om de schadevergoeding en niet om de veiligheid, als u dat niet doet.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2013 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan nog als alle eigenaren de aardlekscakelaar moeten laten vervangen, maakt het toch niet uit dat iedereen dat zelf betaalt, of uit de pot van de VvE komt, want die pot wordt door u allen gevuld.