Ba
door Barrie79 Jun 17, 2021 om 13:17
Geldzaken & recht

Aansprakelijkheid zwembad

Ik huur een huis met zwembad. Wie is aansprakelijk voor de veiligheid van dit zwembad, meer bepaald de toegang hiervan?
het zwembad ligt volledig vrij zonder enige omheinig of afdekking, als huurder zijn dit grote kosten...
is dit de verantwoordelijkheid van de huurder of verhuurder?
kan bvb de verhuurder aansprakelijk worden gesteld als mijn kind verdrinkt in dit zwembad en er te weinig veiligheidsmaatregelen omtrent omheinig aanwezig zijn?

5151 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 17, 2021 om 13:26
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als u UW kind zonder toezicht laat zwemmen daar, bent U in mijn ogen verantwoordelijk, (als uw kind 3 zwemdiploma's heeft, 10 plus is ((ik zelf zou dan nog steeds erbij willen zijn)), en dus goed kan zwemmen ligt dit wat anders als dat het kind niet of nauwelijks kan zwemmen, ook leeftijdsgebonden). Dus als er "vreemde" kinderen in zwemmen acht ik die ouders verantwoordelijk. U verwacht toch niet dat de verhuurder er 24/7 menselijke bewaking neer gaat zetten, videobewaking is weer een inbreuk op de privacy .........

kan bvb de verhuurder aansprakelijk worden gesteld als mijn kind verdrinkt in dit zwembad en er te weinig veiligheidsmaatregelen omtrent omheinig aanwezig zijn? Nee, U bent en blift als ouder verantwoordelijk.

Ba
door Barrie79 Jun 17, 2021 om 13:48
Antwoorden / 1 Vragen

Als ik mijn kind laat zwemmen ben ik uiteraard verantwoordelijk. Dat is ook mijn vraag niet. Het gaat om de omheinig om het zwembad, als ik geen toestemming geef om te zwemmen en ik bvb even poepen ben en geen toezicht kan houden...
In Frankrijk is bvb de eigenaar (verhuurder) ten allen tijden verantwoordelijk voor het aanbrengen van veiligheidsinfrastructuur in en rond het zwembad zodat een kind dat onder toezicht wegglipt niet bij het zwembad kan..

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2021 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier is het geen Frankrijk.

mahadma
door mahadma Jun 17, 2021 om 14:41
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Barrie79, Er zijn in heel veel landen vreemde rare en soms niet te begrijpen wetten. Voor zover ik weet wonen wij in Nederland en daar gelden bvb geen Franse wetten. U zou als u als toezichthouder zou zijn aangesteld als u om welke reden dan ook even weg moet, ZELF en direct voor vervanging moeten zorgen. Immers als het kind (en ik hoop dit niet) tijdens uw afwezigheid iets overkomt ......... ben u wederom verantwoordelijk door het kind alleen te laten met water (kan dodelijk zijn) !

panter22
door panter22 Jun 17, 2021 om 16:12
6599 Antwoorden / Vragen

Wat trouwens een rare vraag over die aansprakelijkheid.
Je bent er toch als ouder voor om op je kind te passen. In deze situatie kun je hem geen moment alleen laten in die tuin met dat zwembad. Moet je even poepen of wat dan ook, dan neem je het kind mee in huis. Deur op slot en als je klaar bent dan weer samen naar buiten.
Het is wat lastig, je moet je aanpassen, maar het leven van je kind is je toch meer waard dan hoeveel geld dan ook?
Of zit dat bij jou anders?

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jun 17, 2021 om 13:26
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U bent als huurder zelf verantwoordelijk voor de veiligheid in en om het huis, dus ook voor het zwembad. U dient dus zelf voor de nodige veiligheidsmaatregelen te zorgen. Anders is dit bij een "openbaar" zwembad waar eenieder gebruik van kan maken. U kunt de verhuurder niet aansprakelijk stellen mocht er door uw onoplettendheid iets gebeuren. Uw kind kan bij wijze van spreken,  ook 2 straten verder  in een sloot lopen,   ligt de verantwoordelijkheid dan bij de eigenaar van de sloot?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 17, 2021 om 13:55
2055 Antwoorden / Vragen

De zinsnede "de aansprakelijk voor de veiligheid van dit zwembad" duidt volgens mij op een denkfout. Het is gewoon een huis met zwembad en er zijn geen wettelijke veiligheidseisen van toepassing in de betekenis die u bedoelt. Er is niemand verantwoordelijk voor de veiligheid van dat zwembad omdat het privé is. Als u echter uw kind laat verdrinken door het bij een zwembad te laten zonder voldoende toezicht kunt u voor die handeling wel verantwoordelijk worden gehouden en hopelijk zelfs worden vervolgd.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2021 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zwembad dan maar leeg laten lopen. Stel dat de verhuurder aansprakelijk zou zijn voor de verdrinking van uw kind, wat moet u daar dan mee? € 1.000 schadevergoeding of zoiets?

Als u dit pemanent huurt, niet tijdelijk voor vakantie, dan zult u zelf veiligheidsmaatregelen voor uw kind moeten treffen.

mahadma
door mahadma Jun 17, 2021 om 16:43
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als het een leeg zwembad is moet je zeker oppassen, kan je in vallen en je nek breken.

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2021 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, maar niet verdrinken en daar vraagt de Ts naar. :-))

panter22
door panter22 - Jun 17, 2021 om 14:03
6599 Antwoorden / Vragen

Dat zwembad lag er toch al toen je het huis huurde. Dan had je je moeten realiseren dat dit zwembad niet erg handig was als een kind hebt ..
Dus nu zit er niets anders op dan zelf veiligheidsmaatregelen te nemen.

ne
door neodutchio - Jun 17, 2021 om 15:30
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Als u een klein kind hebt die niet kan zwemmen, dan moet u dus ook geen huis huren met zwembad. Tenzij u van te voren weet dat het huis aanpassing heeft. Dus niet alleen een hek om het zwembad, ook trapkhekjes, beveiligde kastjes, kinderslot op de tv enz.

Donuts
door Donuts - Jun 17, 2021 om 16:50
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zaken als veiligheid en daarmee gepaard gaande kosten, had je over na moeten denken voordat je besloot het huis te huren.

ro
door ronny530 - Jun 17, 2021 om 18:06
2778 Antwoorden / 41 Vragen

U zal met de verhuurder in contact kunnen treden en vragen of het plaatsen van een omheining vanwege de algemene veiligheid een goed plan is want niet alleen kinderen kunnen verdrinken in het zwembad maar volwassenen ook, misschien gaat de verhuurder er wel in mee maar geheel kosteloos zal dat niet zijn. Als de verhuurder zoiets heeft van zoek het lekker zelf uit dan is het aan u om af te wegen of de veiligheid meer waarde heeft of de kosten die er tegenover staan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 17, 2021 om 18:33
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Barrie,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Hoe oud is uw kind?

Kan uw kind niet zwemmen?

Hoe diep is het zwembad?

Kunt u een foto plaatsen van het zwembad?

Ik denk aan een stevig net om over het zwembad heen te plaatsen.

gerbera
door gerbera Jun 17, 2021 om 21:11
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry hoor maar ik blijf lachen om uw reacties op vele vragen. De TS stelt een vraag en u komt steeds met wedervragen. Wat doet de leeftijd, wel of niet zwemmen,diepte van het zwembad er toe. De TS blijft verantwoordelijk voor het doen en laten van het kind. Ze kunnen ook aan het strand liggen en het kind, ongeacht de leeftijd, de zee in lopen met nare gevolgen. Is dan Rijkswaterstaat verantwoordelijk, die is het die de stranden onder beheer hebben en echt geen hekken gaat plaatsen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 17, 2021 om 21:42
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Wat ik vreemd vind aan deze kwestie is, dat TS een duur huis huurt met een zwembad en zich vervolgens afvraagt of het huis wel veilig genoeg is voor zijn kind.

Omdat TS niet reageert op mijn vragen, roept dit nog meer vragen bij mij op :
Waar is de moeder van dit kind of is TS gescheiden.

Waar bevindt zich deze woning? Op een bungalowpark, in een villawijk?

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2021 om 21:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Wat doet dat er allemaal toe?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 17, 2021 om 22:07
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

Ik ben niet het enige forumlid, die het een vreemde vraag/topic vind.

Zolang TS niet wat meer infornatie geeft, zijn de vragen moeilijk te beantwoorden.

Ho
door Hommer Jun 17, 2021 om 23:00
30 Antwoorden / Vragen

Beste GA,

Kunt u 1 van uw vragen aanwijzen waarvan het antwoord relevant is voor de aansprakelijkheids vraag van TS?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 18, 2021 om 00:34
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hommer,

De antwoorden van TS op mijn vragen zijn juist belangrijk om goed advies te kunnen geven.

Anders wordt het speculeren.

gerbera
door gerbera Jun 18, 2021 om 09:22
7364 Antwoorden / 14 Vragen

GA wat valt er te speculeren, de TS is en blijft verantwoordelijk en hoe of wat er en huis gehuurd wordt is zaak van de TS . Het feit dat u steeds weer onnodige (niet relevante) vragen stelt betekend dat u de vraag van een TS niet begrijpt, reageer dan gewoon niet. Wat heeft de diepte zwembad, leeftijd kind, of het kind kan zwemmen en een foto van het zwembad te maken met de verantwoordelijkheid van de TS? En oh ja u was nog vergeten te vragen of het kind een jongen of meisje is.

deexpert
door deexpert Jun 18, 2021 om 13:13
104 Antwoorden / 2 Vragen

Wie zegt dat het een duur huis is?

gerbera
door gerbera Jun 18, 2021 om 15:02
7364 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR GEBOREN AMSTERDAMMER 18 JUN. 2021 OM 00:34
564 ANTWOORDEN / 16 VRAGEN

Geachte Hommer,

De antwoorden van TS op mijn vragen zijn juist belangrijk om goed advies te kunnen geven.

Anders wordt het speculeren.

m.a.w. de overige forumleden kletsen maar wat uit hun nek en zal uw advies, zo het er ooit komt, wel het enige juiste zijn.
Ik blijf de humor hiervan nog steeds zien, er wordt al zo weinig gelachen tegenwoordig☺

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 18, 2021 om 18:33
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Geboren Amsterdammer,

Als je een net spande,  mijn buurvrouw komt dat met haar  160 Kg graag testen of dit stevig genoeg is.
Mijn dochter heeft ook eigen zwembad en de gehele buurt komt daarin, en houd toezicht.

Ik zie geen echt gevaar mits je niet alleen ging zwemmen of met onweer.
Ik begrijp dat iemand met een onbenullig  Dyson ventilatortje  nu jaloers is op deze persoon...
Maar iets wat je huurde?

Open haard of Sauna mag je indien aanwezig ook gebruiken maar is nooit verplicht.

aurora1
door aurora1 - Jun 17, 2021 om 20:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan zou ik maar extra goed op mijn kind letten zoals altijd nodig is bij kinderen die bij water komen. U bent verantwoordelijk voor uw kind en niemand anders.
Wat ook een rare vraag.

rj
door rjw - Jun 17, 2021 om 23:31
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Als uw kind van de trap valt omdat er geen hekje voor zit, vraag je je dan ook af of de verhuurder aansprakelijk gesteld kan worden? Dat is m.i. precies hetzelfde. Als je het zwembad te gevaarlijk vind zal je zelf voor beveiliging moeten zorgen. Als ik een zwembad met omheining zou hebben zou ik dat weer onhandig vinden (en lelijk om tegen zo'n hek aan te kijken). Ergo, ik zou dus niet willen dat de verhuurder de boel beveiligd. Dat is echt iets voor de huurder om te regelen.

mahadma
door mahadma - Jun 18, 2021 om 00:58
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Kinderen zijn kinderen voor hun ouders zelfs als de kinderen tot 60, 70 jaar oud zijn.
Uitgaande van jongere kinderen 6 min is absoluut 100% toezicht noodzakelijk, betreft dit kids van 12 tot pakweg 16 (eventueel met zwemdiploma's en of kunnende zwemmen) ligt het weer nèt iets anders.

aurora1
door aurora1 Jun 18, 2021 om 01:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

In die leeftijdscategorie verdrinken elk jaar weer kinderen.

mo
door mof - Jun 18, 2021 om 11:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U huurt een huis met zwembad. U huurt dus ook het zwembad. Dat maakt u vwb de omheining, schutting oid veranwoordelijk. Als uw kind verdrinkt bent u in eerste instantie zelf verantwoordelijk. Het is uw kind!
U kunt ook een huis zonder zwembad huren.

sira
door sira - Jun 18, 2021 om 15:29
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Twee mogelijke oplossingen:
1) U doet het kind (net als vroeger) een tuigje om. Gegarandeerd veilig;
2) U gaat op zoek naar een huurhuis zonder zwembad.

1paul
door 1paul - Jun 18, 2021 om 15:52
3146 Antwoorden / 0 Vragen

u huurt iets en voor eventuele voorzieningen die in uw ogen noodzakelijk zijn bent u degeen die daar de kosten voor dragen mag....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 18, 2021 om 19:56
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Somss,

Ik denk aan een stevig net.

Uw zware buurvrouw zal blijven drijven en kan zich dan eruit trekken......