as
door astrid21 Dec 23, 2008 om 18:03
Geldzaken & recht

Acceptgirokaart

Deze week heb ik van verschillende instanties een brief gekregen met de mededeling, dat men extra geld gaat vragen voor hun acceptgirokaart. dit varieert van € 1.25 tot € 2.50. Mag dit ? Mogen instanties extera geld vragen voor iets want bijna niet meer wordt gebruikt. Want bijna iedereen bankiert via internet. Kunnen ze niet gewoon een rekening sturen, of zoals ESSENT doet een acceptmail sturen. Zo wordt ik verplicht om alles automatiesch via mijn bank te betalen.

2738 52 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 23, 2008 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag astrid,

Je schrijft: Zo wordt ik verplicht om alles automatisch via mijn bank te betalen.

En.....................dat is precies de bedoeling van de malafide graaiers in dit kikkerland.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2008 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Acceptgiro is een duur betaalmiddel, en die kosten kunnen ze dan dus op jouw gaan verhalen.

Begrijp niet waarom iedereen altijd zo`n drukte maakt over automatische incasso, het is wel zo makkelijk en betalen moet je toch, mocht er een keer iets  fout gaan dan kun je het geld zo weer laten storneren. (als je iets hebt betaald met acceptgiro niet ).

Groetjes,

ve
door verwijderd - Dec 23, 2008 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, hoor, je wordt niet verplicht je rekeningen via automatische incasso. De keuze is aan jou: of mee betalen aan de kosten van de acceptgiro of automatische incasso.

Op termijn zullen trouwens steeds meer bedrijven een 3e mogelijkheid bieden: de digitale nota. Daaraan zijn geen kosten verbonden. Met de Postbank, Rabo en ABN/Amro is voor bepaalde deelnemende bedrijven dit al mogelijk.

Voor meer info over digitale nota even googelen.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2008 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Acceptgiro een duur betaalmiddel? Bedrijfsmatig heb ik daar graag gebruik van gemaakt. Verwerking gaat volledig automatisch, van uitprinten tot inpakken en betaling in de boekhouding verwerken. De soms € 1 tot € 2,50 kosten zijn voor een belangrijk deel winst. Daarbij valt ook op, dat bedrijven die per kwartaal afrekenen een lager bedrag rekenen dan bedrijven waar je jaarlijks moet betalen. Kennelijk durven ze wel viermaal € 1 en niet viermaal € 2,50 extra te rekenen. Wat is er tegen te doen? Vrijwel iedereen betaalt tegenwoordig via internet. Het 16-cijferige nummer vul ik onder opmerkingen in en niet in de daarvoor bestemde hokjes. Gevolg is, dat de betaling handmatig verwerkt moet worden (via daarvoor bestemde hokjes wordt automatisch verwerkt). Daar betaal ik toch voor ................

ve
door verwijderd - Dec 24, 2008 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Yoko

Het
16-cijferige nummer vul ik onder opmerkingen in en niet in de daarvoor
bestemde hokjes. Gevolg is, dat de betaling handmatig verwerkt moet
worden.....

Dat is vragen om problemen, want gaat een keer mis.
En dan krijg je een brief van een incassobureau omdat het systeem een openstaande post heeft gevonden.
Dan is er voor jou werk aan de winkel....

Vrgr. AF

ve
door verwijderd - Dec 24, 2008 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste AF,

Dat is vragen om problemen, want gaat een keer mis.
En dan krijg je een brief van een incassobureau omdat het systeem een openstaande post heeft gevonden.
Dan is er voor jou werk aan de winkel....

Nooit problemen gehad. En via email kan je eventueel een (gedeeltelijke) kopie van de afschrijving versturen. Maar ga eens in op de inhoud AF, waarom moeten bedrijven hiermee hun positieve resultaat opvoeren?? Betalingen bij de bedrijven komen via tape of CD binnen en kunnen hiermee automatisch in de boekhouding verwerkt worden. De kosten voor de bedrijven zijn aanzienlijk lager dan ze in rekening brengen.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2008 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

de vraag was mag dit zo maar

niemand geeft daar antwoord op,

mijn vraag is daar wat aan te doen.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2008 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag! Nee, daar is niets aan te doen óf je moet een machtiging auto-incasso afgeven.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2008 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas kan men hier geld voor vragen. Een automatische incasso is voor mij geen optie meer. Ik heb er nu enkele keer problemen mee gehad en ik vertik het verder. Een machtiging voor een bedrijf om periodiek een vaststaand bedrag van mijn rekening te innen wil niet zeggen dat er op een ander tijdstip een willekeurig bedrag geind mag worden. Dat gebeurt heel vaak wel!

ve
door verwijderd - Dec 24, 2008 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas kan men slechts een incasso machtiging afgeven met de tekst dat alles wat men meent te mogen afschrijven, ook afgeschreven kan worden. Hiermee moet je accoord gaan, anders heb je b.v. geen stroom of internet of: vul maar in

ve
door verwijderd - Dec 24, 2008 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Yoko je schrijft:

Acceptgiro een duur betaalmiddel? Bedrijfsmatig heb ik daar graag gebruik van gemaakt. Verwerking gaat volledig automatisch, van uitprinten tot inpakken en betaling in de boekhouding verwerken. De soms € 1 tot € 2,50 kosten zijn voor een belangrijk deel winst.

Wat je hier omschrijft is  maar een klein gedeelte van de werkelijke kosten. Je vergeet de aanschafkosten van de acceptgiro's bij de BGC, de porto kosten, envelop erom heen. En de kosten die je voor de verwerking aan je bank moet betalen. Dit zijn in totaal vaak hogere kosten dan die jij in 1e instantie opgeeft.

gr Henk

ve
door verwijderd - Dec 24, 2008 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik laat Bijna niemand iets automatisch van mijnn rekening afschrijven. De banken kijken nergens naar. Ik heb altijd onze krant per giro betaald. Ik heb de krant 2 jaar opgezegd gehad en toen weer genomen, zonder van mijn kant toestemming te geven, schreven ze zomaar (nummer was natuurlijk bekend) het geld automatisch af. Ben erg boos geworden.
Heel veel mensen doen aan internet betalen. Waarom niet alleen een faktuur, waarom moet er een "dure" acceptgiro aan vastzitten.
Als dat niet kan, tja dan maar die acc. betalen op de datum wanneer die binnen moet zijn. Ook automatisch afschrijven doen ze op hun tijd. Essent stuurt de nota per e-mail op. Keurig en netjes.
marianne

ve
door verwijderd - Dec 24, 2008 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik vind het ook onzinnig dat er nu opeens voor moet worden betaald. Het lijkt op de pinpas. Eerst iedereen dwingen eentje aan te schaffen en dan geld ervoor vragen. Bij sommigen weiger ik gewoon automatische afschrijving. Bij UPC zou ik dat nooit doen. Het is wel erg makkelijk voor bedrijven. Zij doen de facturen met de mail. Maar tegenwoordig moet je alles kunnen bewijzen. Dus jij print het uit en jij moet constant de betalingen nagaan. Jouw inkt jouw papier, want dat gaat niet weg. Jij moet nog altijd bewijzen dat jij de juiste rekening hebt betaalt.
En dat automatisch is ook niet altijd even okee. Ik heb een xtal mensen gesproken die automatische afschrijving hadden waarbij het bedrijf het geld afschreef en weer terug stortte. Hierdoor zijn zij in de problemen geraakt met maanden achterstand en boetes en deurwaarders. Buiten je eigen schuld om. De rekening was immers betaald.
Dan is er nog een nieuwe regeling bij de banken dat je abonementen niet kan storneren.... Ik weet niet precies hoe die regeling is??
Het is in elk geval voor ieder van belang voor zichzelf op te maken bij wie wel en bij wie niet automatische afchrijvingen toe te laten.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2008 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste astrid: Het volgende, acceptgiro's moeten worden betaald, en ja, daar mag geld voor worden gevraagd: Zelf heb ik (bijna) alles op automatische incasso gezet, zoals de energieleverancier bijvoorbeeld: Heb 2 adressen, waarvoor dan ook 2x auto-incasso, op de jaar-eindafrekening, wordt netjes de korting weergegeven ivm auto-incasso: 1,19 per maand x12= 14,28 x2= 28,56 per jaar! Zelf ben ik een erg groot voorstander van auto-incasso, alsook de facturering per email, het heeft meerdere voordelen, 1: Je hoeft niet bang te zijn dat het bij de post zoekraakt 2: Je hebt alles netjes opgeslagen op je pc 3: Je hebt ruim op tijd bericht, van de te incasseren factuur. Ook de papieren bankafschriften heb ik al zo'n jaar geleden stopgezet, omdat deze ook nog weleens 'verloren' bleken te zijn, na verzending. en als laatste opmerking: Je privacy komt zo niet in gevaar, wat met al het papieren gedoe nogal wel eens wilde voorkomen. (Post verkeerd bezorgd, post niet aangekomen, gevolg:verzoek bij bank om kopy papieren afschrift enz.extra telefoonkosten!) Sinds kort zijn er meerdere bedrijven, die hun facturatie netjes per email verzenden, en als bijlage zelfs in pdf formaat. Ideaal, ook om ze op te slaan....Gr. Succes, en Fijne Feestdagen verder, en een goed 2009. (En, je kunt de auto-incasso ten alle tijden weer ongedaan maken hoor(storneren)...ik vindt auto-incasso's ideaal,Henri)

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

je maakt mij toch niet wijs dat je in 1 keer de acceptgiro's moet betalen? jarenlang heb je er gebruik van gemaakt zonder kosten en in 1 keer word het de bedrijven te duur en ik moet gaan betalen?

waar staat het dat ik dat MOET betalen? ik heb geen nieuwe voorwaarden gekregen.

ben ook geen voorstander van automatische incasso en ben dat ook niet van plan. ik ga hier echt ver in en betaal geen kosten voor de acceptgiro's.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste kathy: Ook zelf heb ik NOOIT van enig bedrijf gehoord, dat wij extra zouden moeten betalen voor de acceptgiro, echter, het is wel zo, dat de kosten wel worden doorberekend aan je.... Daarom kun je als klant, bij automatische betalingen (auto-ncasso) korting op je betaling bedingen. Kortom: acceptgiro betalingen kosten nu eenmaal meer geld, die (ook al merk je dit niet zo direct) toch in rekening worden gebracht...Hoe je het ook bekijkt. Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik vraag mij af waar het staat dat ik het verplicht ben? ik betaal ook via internetbankieren en hoef die acceptgiro niet. als het dus anders kan (zonder acceptgiro) is het mij ook oke. maar ik weiger een automatische incasso.als het bedrijf mij geen andere optie kan bieden dan OF automatisch OF acceptgiro,dan vind ik dat ik niet verplicht ben om die acceptgiro te betalen. ik hoef ook geen acceptgiro tenslotte......

dus......ben erg nieuwsgierig WAAR het staat ik dat ik verplicht ben iets te betalen waar ik ook geen behoefte aan heb??

bedankt voor je antwoord.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste kathy: Nog een keer voor de duidelijkheid dan: Als je iets besteld, dan kun je verzoeken om een factuurnummer, die je dan bij de betaling, die je zelf dan moet vermelden, tevens dien je er zelf om te verzoeken, om de acceptgiro kosten in mindering te brengen (zo'n 1,20 per betaling!) veel mensen weten niet dat dit kan, maar het is wel degelijk zo. Dus let voortaan op, dat degene waaraan je moet betalen, je, of een emailtje stuurt met de facturatiegegevens, of dit per post verstuurd, en sta er dan op, dat je absoluut GEEN acceptgirokaart wilt ontvangen. Zo kun je vele euro's per jaar besparen, je HOEFT niet te betalen voor wat je niet wilt, ook de acceptgirokaart valt hier dus wel degelijk onder. (wat velen niet weten overigens....) succes, Gr. Henri

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar je krijgt de acceptgiro kaarten al vanzelf toegestuurt, zoals de huur, Kan ik dan de woningbouwvereniging vragen of ze deze niet meer willen sturen ? En als ze dit verzoek dan weigeren, zit ik mooi met de gebakken peren, en die andere bedrijven, kan ik zomaar het gevraagde extra geld aftrekken van het bedrag wat je moet betalen ?

Kom ik dan niet in de problemen ?

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

henri: je bent niet heel duidelijk,mijn excuses.

als de mogelijkheid bestaat dat een bedrijf het factuur online wil zetten dan is dat wat mij betreft prima. maar neem een vitens,die bied alleen de mogelijkheid om automatisch te betalen. ja...of de kosten voor een acceptgiro,maar ik heb niets aan een acceptgiro. die verdwijnt linea recta in de prullemand.

ik wil alleen graag weten wie bepaald dat IK de kosten voor de acceptgiro MOET betalen? en dat terwijl ik ale jaren kosteloos een acceptgiro krijg. en ik heb de bedrijven al aangeschreven dat ik geen automatische incasso wil,maar ook geen acceptgiro wil. en als er dan geen oplossing is,waar ik dus wel om vraag,dan vraag ik mij af WIE bepaalt dat ik die kosten MOET betalen.

kan natuurlijk ook de acceptgiro terug sturen en gewoon de rekening betalen natuurlijk,kijken wie dat het langst volhoud.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Asjeblieft zeg!
Hebben jullie enig idee hoeveel het incasseren van geld kost?
Enig idee hoeveel extra kosten daarbovenop een laat-betaler of niet-betaler veroorzaakt

Er wordt al jaren gez*ken over extra kosten van accept-giro's, waarom daar nu nóg een keer over beginnen? Als iedereen nou 's op tijd zou betalen, dan was dit niet nodig geweest.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

hohoho,ik ben geen laat betaler en ook geen niet betaler. niet iedereen over 1 kam scheren.

ondanks ik dus al jaren op tijd betaal(lees: per de 1ste van de maand),moet ik dus ook kosten betalen??

sorry hoor,erg kort door de bocht van je.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2008 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee ik zeg niet dat jij te laat betaalt of niet betaalt, maar dit zijn wel de gevolgen van ons collectief betaalgedrag.

Als je per se niet automatisch wilt betalen dan kan dat. Kost je extra, maar dat is ook eerlijk want incasseren per acceptgiro is nou eenmaal nog duurder dan automatische incasso.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste astrid21: Nog 'n keer alles op een rijtje dan,

dat men extra geld gaat vragen voor hun acceptgirokaart. dit varieert van € 1.25 tot € 2.50. Mag dit ? Mogen instanties extera geld vragen voor iets want bijna niet meer wordt gebruikt.

JA! u beaamd het zelf al;...'voor iets wat bijna niet meer wordt gebruikt'..

Juist omdat dit betaalmiddel bijna niet meer wordt gebruikt, zien veel bedrijven zich genoodzaakt extra kosten door te moeten berekenen,juist door diegenen die niet voor automatische incasso kiezen, zien bedrijven zich hierdoor genoodzaakt!

Vaak zie je dan ook, dat je een korting krijgt, als je wel auto-incasso laat doen door een bedrijf (je verhuurder, je verzekering, je gas/water/licht leverancier etc.) kortom, bijna alle bedrijven. Voor degenen die zich hier afvragen wat voor korting ze kunnen krijgen, bij automatische incasso: vraag het aan het bedrijf waar je een acceptgiro (nog) van ontvangt! Wat voor voordeel het betreffende bedrijf geeft, bij automatische incasso, dit is per bedrijf overigens verschillend. Nogmaals, wil je GEEN automatische incasso, en ook geen acceptgiro ontvangen, dat kan! Maar dan zul je er zelf voor moeten zorgdragen, dat je bij elke betaling het factuurnummer vermeld, wat je weer op kunt vragen bij het bedrijf, waaraan je een x bedrag verschuldigd bent. Het geeft je dan ook weer de nodige rompslomp...telefoneren, corresponderen, postzegels, briefpapier etc.

Betalingsverkeer kan nu eenmaal goedkoper, door het te automatiseren, dat is duidelijk. Echter, diverse mensen menen dat dit niet nodig is, of willen dit eenvoudigweg gewoon niet. Overigens kunt u zelf bepalen, wanneer een bepaald bedrag, wat je aan een bedrijf/leverancier verschuldigd bent, af wilt laten schrijven: bijv begin van de maand, op de helft van de maand, of tegen het eind van de maand. Het komt er op neer, dat als u automatische incasso laat doen, u altijd een korting kunt bedingen, zeker omdat de acceptgiro dan achterwege kan blijven, dus ook de nodige administratieve kosten, die hieraan verbonden zijn. En, nogmaals, auto-incasso gaat altijd goed, als je maar zorgt dat je ook geld op je rekening hebt staan...anders kom je alsnog voor extra kosten te staan.

Zelf ben ik een voorstander van auto-incasso: Bijna alles gebeurd bij ons per auto-incasso, wel net zo handig. Ook administratief gezien is dit veel handiger, dan elke maand je rekeningen af te moeten wachten, en de hele papierhandel weer te moeten verwerken...

Maar, iedereen moet (natuurlijk!) zelf weten, hoe hij/zij hier mee omgaat. Wil je geld (en tijd!) verdienen, dan is auto-incasso de beste oplossing, voor zo ver mijn mening, voor wat betreft betalingsverkeer, Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik vindt automatische incasso heel gevaarlijk, ze kunnen er zelfs meer afhalen. De banken kijken nergens naar!! weet ik uit ervaring en ook van iemand die bij een bank werkt. Zoals ik al eerder schreef haalde de Tubantia (krant) zomaar het bedrag van mijn rekening af, zonder toestemming van mij.
Ook ik heb wat automatische incasso lopen vanuit het verleden, maar nu komt er niemand meer aan mijn rekening, zo zie ik dat. Ze willen alleen maar op tijd geld hebben. Nu, ik betaal altijd op tijd en wordt zo gestraft. Een faktuur vragen kan niet, omdat de acceptgiro aan de faktuur vast zit.
Essent stuurt je de faktuur per mail en bij de eindafrekening, krijg je korting!!! Vitens, vroeg eerst 1,25 en nu 1,50. Heb hierover gebeld, maar tja als eenling doe je hier niets aan. Machtspositie!!!!!!

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste beardie: Je schrijft, "Ook ik vindt automatische incasso heel gevaarlijk"

Wat is er heel gevaarlijk aan? Je kunt de automatische incasso altijd laten storneren, waarna je direct weer je geld teruggestort krijgt op je rekening, ik zie het probleem dus echt niet...wat ik gevaarlijker vindt, is dat de postbode nogal eens de verkeerde post, die aan ons is gericht, op een verkeerd adres bezorgde. Heb dat diverse malen meegemaakt, waardoor ik dan betalingsherinneringen thuisgestuurd kreeg, met onnodige administratiekosten, en weken later, de buren, uit een geheel andere straat, alsnog de betreffende nota in de bus deden, nee, daar ben ik nu dus echt van verlost....daar heb ik nu geen last meer van, gelukkig.

Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas lees ik nergens dat de banken weigeren te storneren van loterijen e.d. Dit is werkelijk zo, lees de voorwaarden van de banken. Wie weet wat nog meer niet meer te storneren valt.
Dus, niet alles is te storneren, bovendien kan men niet meer een bedrag automatisch laten afschrijven, doch alles wat de maatschappijen menen nodig te hebben.
Eerder heb ik ook al vermeld dat ik geen internet aansluiting kan krijgen zonder hen toestemming te geven om te pakken wat zij menen nodig te hebben.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

het storneren gaat goed,maar jij moet achter je eigen geld aan lopen. en ik dacht dat dat niet de bedoeling is. het geld is er af en jij moet naar de bank om het te storneren. ik heb een heel vervelende kwestie gehad met home daarover en die bleef iedere maand geld afhalen voor iets dat niet geleverd werd. en ik maar iedere maand naar de bank. dat kost tijd.....

het is mijn geld en mijn administratie,dus ik bepaal wanneer er geld van mijn rekening afgehaald word.

maar het ging over de kosten voor acceptgiro's en nog weet ik niet in welke wet bepaald word dat ik die kosten betalen MOET....ik heb geen voorwaarden gekregen van de desbetreffende bedrijven waarin dat staat. en zoals henri dus schrijft begrijp ik,maar dan nog is er geen wettelijke bepaling en die wil ik dus graag zien.....

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad zoals Kathy als schrijft, je moet zelf achter je geld aankleppen en zoals iedereen weet er zit geen bank meer in je buurt, telefonisch kan dit dus niet. Denk aan oudere mensen, gehandicapten etc. Zoveel mensen, zoveel andere ideeen!!

De banken blijven van mijn geld af. Dat is mijn voornemen voor 2009.
Sommigen hebben alleen monopolie, maar bij sommigen bedrijven kun je andere kiezen. En.....ik heb nog nooit mijn rekeningen niet gekregen, toevallig nu moet ik nog iets krijgen van Menzis, maar dat heeft misschien iets te maken met de Kerstpost. Daarover ga ik morgen bellen. Dat kun je dan toch ook doen als je iets verwacht wat je niet gekregen hebt?

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reakties doorlezend kan je tot de conclusie komen dat bezwaar tegen automatisch afschrijven beperkt is. Er is bezwaar tegen het feit dat ooit op rekening betalen/acceptgiro's is ingevoerd, omdat zoals vroegen de huur, het electra- en gasverbruik, e.d. niet meer aan de deur hoeft te worden opgehaald. Per acceptgiro betalen was hier een logisch (kostenbesparend) gevolg van. Dat was al een aanzienlijke besparing voor bedrijven. Deze kosten voor bedrijven zijn niet toegenomen. Door de huidige automatisering eerder verminderd. Maar er zijn tegenwoordig goedkopere systemen (automatisch betalen en digitale nota's. Weinigen zullen hier bezwaar tegen maken als ook de klant van het voordeel geniet. Kosten (oplopend tot € 2,50) berekenen voor iets dat als kostenbesparend is ingevoerd zal een gevoel van onrechtvaardigheid blijven geven. Dat gevoel kan je kenbaar maken door bij betalingen (meestal per internet) het 16-cijferige nummer niet in de daarvoor bestemde vakjes te vermelden, maar bij "bijzonderheden". Dan zal de ontvanger de betaling handmatig in zijn administratie in moeten voeren. Je betaalt toch voor die kosten!

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

dan nog blijf ik haken op het feit dat ik ook geen acceptgiro kaart hoef. en dan nog moet ik de kosten betalen,voor iets wat ik niet wil. ik heb dus geen andere keuze. en dat vind ik onaanvaardbaar.

bij mijn internetbankieren is sinds dit jaar iets veranderd,waar ik ook op tegen ben. als ik wil betalen via de optie acceptgiro dan kan ik alleen de betalingskenmerk invoeren en geen omschrijving meer en aangezien ik graag vermeld wat ik betaal,doe ik het dus via een overboeking en vul het betalingskenmerk dus in op de omschrijving. herhaaldelijk krijg ik dus herinneringen en die doe ik dus zo in de ton. ik betaal op tijd en doe dat op mijn manier,want ik wil wel graag een overzicht houden. mijn administratie dus. als er ooit iets is dan kan ik op mijn administratie zien wat en wanneer ik betaald heb en dat betalingskenmerk word ik niet wijs uit.

welke wet bepaald nu dat ik dat verplicht ben te betalen?? ik zie nog steeds geen duidelijk antwoord.....helaas......

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Stacey mocht er een keer iets  fout gaan dan kun je het geld zo weer laten storneren. Ziggo heeft via een eerder verleende machtiging(home) recht van afschrijven.Maar gaat nu het deel televisie meenemen in een automatische betaling zonder dat ze gemachtigd zijn .Er zijn nu twee bedragen in een ,dit betekend dat ik het bedrag televisie niet kan storneren. Dit is voor de banken onmogelijk (technisch) .en de Ziggo club kentt dat trucje . Dus ..... F

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

beardie

bij de giro hoeft dat niet.1 belletje is genoeg en hoppa het wordt zo terug gestort!

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@beardie

"De banken blijven van mijn geld af. Dat is mijn voornemen voor 2009"

Dan wordt 2009 een duur(der) jaar voor u (hoogstwaarschijnlijk.....)

Ik wens u een goed en gezond, en betaalbaar 2009 toe!

Gr. Henri

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig zijn er altijd wel mensen te vinden die de regels naar eigen hand wensen te zetten. Dat zij het daarbij veroorzaken dat de kosten (voor iedereen) stijgen willen ze niet weten. Wél willen ze lopen klagen dat er extra geld in rekening wordt gebracht "door die graaiers". Het is ook altijd een ander z'n schuld he.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allemaal,

Ziggo kan zo langszaamerhand de kerstballen krijgen.

De factuur wordt aangeboden te downloaden van het internet.

Evengoed berekenen ze € 1,25 acceptgirokosten.

Niet betalen ; laat ze maar brieven schrijven.

Kostenfactor voor Ziggo loopt zo lekker op.

Dus allemaal doen.

Wanneer ze vervelend worden, raad ik iedereen aan een schotel te kopen net als onze buitenlandse vrienden in Nederland.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2008 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog ff een reaktie dan, voor iedereen die interesse ervoor heeft: Reactie Acceptgirokaart

Het is een zeer hardnekkig misverstand om te denken dat je een éénmaal overgemaakt bedrag op de een of andere manier terug kan vorderen! Dit kan uitsluitend bij een automatische incasso!
In alle andere gevallen van geld overgemaakt is er GEEN mogelijkheid om het zelf terug te boeken, storneren dus.

Indien je (bijvoorbeeld!) bent opgelicht en een transactie per bankoverschrijving hebt gedaan:

Je bank doorgeven dat je per ongeluk het foutieve rekeningnummer hebt ingevoerd (wanneer rekeningnummer niet overeenkomt met de opgegeven naam).
De bank stuurt dan een brief aan de rekening eigenaar met het verzoek het geld terug te boeken.

Wordt niet aan de terugboeking voldaan dan is de bank verplicht jou (na ca. 4 weken) de naam en adres gegevens van de rekeninghouder door te geven.

Zodat jij van de rekeninghouder via civiele weg je geld terug kan vorderen. (Dat is dan ook de reden dat de bank het adres moet geven omdat je anders geen civiele zaak aan kan spannen)
en natuurlijk deze gegevens ook doorgeven aan de politie.

Breng ook de betreffende bank op de hoogte waarnaar jij het geld hebt overgemaakt!
Neem contact op met de fraudeafdeling/geschillenbehandeling van de bank waarnaar je geld hebt overgeboekt. Doe je verhaal en vraag of je een kopie van de aangifte kan en mag faxen of emailen. Bij voldoende klachten en aangiften kan de bank hun eigen actie ondernemen!

Mvgr. Henri (Automatische incasso, wel zo veilig...)
_________________

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem en stuurde daarom de volgende mail naar Vitens:

Verzonden: zondag 21 december 2008 14:17
Aan: Klantenservice
Onderwerp: kosten betalingsverkeer

 L.S.,

 Kortgeleden ontving ik uw schrijven betreffende bovenvermeld onderwerp.

Hierin wordt mij 'verzocht' om een machtigingskaart voor automatische incasso af te geven.

Dit ben ik dus NIET van plan.

Toesturen van een acceptgiro zou 1,50 (excl..BTW) per keer extra gaan kosten.

Welnu, om het toesturen van een acceptgiro heb ik nooit gevraagd!

Betaal altijd via internetbankieren.

Het is een beetje onzinnig dat u van uw klanten een extra bedrag vraagt óm te kunnen betalen!

Stuur maar gewoon een rekening voor geleverde diensten en die betaal ik dan.

Als u liever heeft dat klanten per automatische incasso betalen omdat dit VOOR U goedkoper is, dan zou u hier bijvoorbeeld een betalingskorting tegenover kunnen stellen en dus géén 'boete' voor betalen per acceptgiro!

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is er een mogelijkheid voor het toesturen van een rekening per mail? En dan betaling via de website? Lijkt me het eenvoudigst.

Uw bericht tegemoet ziende, met vriendelijke groet,

Ontving net het volgende antwoord:

Geachte heer ......,

Naar aanleiding van uw e-mail van  21 december jl., delen wij u het volgende mee.

Wij begrijpen uw reactie. Het versturen en verwerken van voorschotnota's brengt kosten met zich mee. Vitens heeft er voor gekozen om deze kosten door te berekenen aan de klanten die niet via automatische incasso de nota voldoen. Indien u betaalt per telebankieren brengen wij de kosten ook in rekening, omdat wij de termijnnota versturen.

Vitens heeft zich uiteraard ook over de Europese regelgeving gebogen. Volgens Europese regelgeving dient een bedrijf, naast facturatie middels acceptgirofacturen, één alternatieve betaalwijze aan te bieden. Vitens heeft ervoor gekozen dit alternatief in de vorm van automatisch incasso aan te bieden. Daarnaast streeft Vitens ernaar haar klanten in de toekomst een tweede alternatief in de vorm van online facturen aan te kunnen bieden.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u vragen? Kijk dan op www.vitens.nl of bel onze afdeling Klantenservice via het nummer 0900 0650 (lokaal tarief). Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar.

Met vriendelijke groet,

Vitens Klantenservice

Duik in de website van Vitens en regel uw waterzaken voortaan online!

 Nou wil ik best 'duiken', maar betal;ing online is NIET mogelijk.

@kenniet: lijkt me (dus) niet dat Vitens dit doet!

@kathy: als je de hoogte van het bedrag voor de acceptgiro in mindering brengt, dan blijft dit bedrag als 'openstaande post'oip de volgende nota's staan!

Met vr. gr.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste edrick3: Flink bezig geweest! Maar, ook ik kom tot de eindkonklusie, dat automatische incasso in Uw geval, de makkelijkste en goedkoopste opossing is. Ook een automatische incasso kunt u ten alle tijde weer in trekken overigens, ik zie het probleem niet, of heeft u geen bank/giro rekening?

Prettige Jaarwisseling! Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste henri,

het 'probleem' is, dat ik - en velen met mij, zoals de vragenstelster - er niet van gediend zijn om te betalen om te kunnen betalen.' Het is eenvoudiger en goedkoper voor de leverancier! Maar dat is niet ons probleem!  Ik betaal voor een geleverde dienst en niet om een rekening te ontvangen.

Tja, een girorekening o.i.d. ben je tegenwoordig wel verplicht om te hebben. Anders sturen ze je een acceptgiro die je dan op het postkantoor (waarvan er velen gaan sluiten) kunt gaan betalen.

Voor wat mij betreft is de discussie hiermee gesloten.

Voor alle forumleden: Een goede jaarwisseling en blijf actief op dit gewaardeerde forum.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet uit praktijk dat er bedrijven zijn die deze kosten wel berekenen maar niet innen.

dwz, het staat op de factuur, maar betaal je factuurbedrag minus 1.50 euro, dan hoor je er nooit meer wat van.

Het verschil zit hem in de factuur zelf. Een velletje papier is een paar cent. Een 'factuur' met acceptgiro (vraag me niet waarom) is veel duurder.

Oplossing:
1) Laat uzelf op automatische incasso zetten
2) Zet een blokkade op de rekening (kan dus niet worden geint, dus ook geen stornering noodzakelijk)
3) Krijg een herinnering (een maand later) en betaal die (zonder kosten)
Eerste herinnering is meestal kostenloos.

Ik heb nog een oude rekeninging waar niks op staat die ik altijd opgeef voor dit soort ongein, krijgen ze melding "saldo te kort"... Ik krijg een herinnering die ik dan netjes betaal.
Verschil, in plaats van de hun gewenste betalings datum van de originele factuur (die ik vroeger altijd betaalde), betaal ik nu ruim 3 weken later.... Niet veel maar toch weer een paar rente centen in mijn zak, zonder extra kosten.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heb ik al aangegevan waarom betalingsverkeer via acceptgiro duurder is dat automatische incasso.

Je wil niet weten wat betalingsverkeer werkelijk kost, zowel automatische incasso als overig.

Ook jij bent met jouw "betaalgedrag" een van de redenen waarom dat allemaal zo duur is. Ben je daar nou trots op?

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus: Je laatste reaktie: HELEMAAL MEE EENS!!

Prettige Jaarwisseling, en een gezond en gelukkig 2009!

Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook een laatste reactie van mij. Vroeger was het voor niets. Maar ach al die "grote" bedrijven zitten in TE DURE PANDEN en daar moeten wij voor betalen.
Ik heb het gehad met die kl...bedrijven. Ik moest bij ABVAKABO, omdat ik in de VUT ging een lager bedrag betalen n.m. 6,95 en 1.00 acceptkosten. Tja heb ik gezegd dan zeg ik mijn lidmaatschap op en toen kon ik wel betalen zonder acc.giro. Maar de grote bedrijven hebben een MONOPOLIE positie. Waarom bij de ene 1.00, dan weer bij de andere 1,25 etc. etc. etc. Nogmaals ik heb het gehad met die bedrijven en ik bepaal wanneer ik betaal en ze blijven van mijn rekening af, wat ik ook kan doen. Ik ben wat ouder en heb genoeg meegemaakt met bedrijven die na af/opzegging nog aan je rekening komen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Edwardus schreef: Je wil niet weten wat betalingsverkeer werkelijk kost, zowel automatische incasso als overig.

Ik weet precies wat de kosten zijn Edwardus en daarom koos ik bedrijfsmatig voor acceptgiro's. Het is een feest vrijwel dagelijks betalingen via cd (of tape/internet) per post binnen te krijgen en automatisch in de boekhouding te verwerken. En als je kiest voor "bijlagearm" (eindcijfer laatste regel eindigt op 13) wordt je de toezending van de acceptgiro's bespaard.

Het idee van Namliam vind ik een bekroning waard. Open een extra rekening met een minimaal saldo en niet de mogelijkheid om "rood" te staan. Gebruik die voor automatische betalingen en de herinneringen zonder kosten voor de acceptgiro vervolgens handmatig via internet betalen.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@yoko: zal je even uit de droom helpen: de 1e herinnering kost inderdaad doorgaans niets, maar de meeste bedrijven brengen boetes in rekening als ze 2x in hetzelfde jaar een herinnering moeten sturen.

Kosten daarvan zijn heel wat hoger dan die 1 of 2 euro!

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, dat zullen ze dan wel in hun betalingsvoorwaarden of zoiets vermeld moeten hebben. Heb dat nog niet kunnen vinden. Vind het idee van Namliam dan ook - uit het oogpunt van een vorm van verzet - een goed idee.

Groetjes.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2008 om 23:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben blijkbaar niet dezelfde informatiebron.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2008 om 00:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edrick: Voorwaarden Essent (over deze leverancier gaat het tenslotte!):

......Het kan zijn dat aan deze betalingsherinnering kosten zijn
verbonden.........

Ook bij Eneco moet extra betaald worden, hetzelfde zal wel het geval zijn bij andere (energie)leveranciers.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2008 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ik heb op diverse betalings centra al gewerkt, voornamelijk telecom... Ik weet precies wat een acceptgiro is en kost en hoe dat met herinneringen zit.

De meeste bedrijven rekenen niets voor een herinnering. MEESTE, het is altijd een afweging van hoe en wat.
Er zijn ook bedrijven die standaard de 'extra kosten' afschrijven wanneer deze niet wordt betaald.

Of dit acceptgiro kosten zijn... of anderen... dat maakt niet uit. Als de originele factuur maar betaald is. Ook deze optie is het uitzoeken waard.

Mijn standpunt is, je moet toch minimaal de mogelijkheid krijgen om je factuur te betalen. Dit moet inbegrepen zijn in de normale bedrijfsvoering. Digitale facturen of gewoon een factuur op gewoon briefpapier, beiden prima.

Vul ik het wel in op internet bankieren, geen probleem. Alleen veel bedrijven willen geen derde 'stroom' in hun printstraat, waardoor je voor het blok gezet wordt.
Toevallig hebben ze aan mij dan de verkeerde.