ja
door janna1 Mar 5, 2009 om 13:21
Geldzaken & recht

Afbetalingsregeling, vakantiegeld word ook geeist??

Ik heb nog een schuld, daar wil ik graag vanaf en daarvoor heb ik een afbetalingsregeling getroffen.
Prime geregeld, maar gisteren kreeg ik een brief dat ik van mijn vakantiegeld 500e extra dien af te lossen.
Voordat ik ze ga bellen wil ik graag goed geinformeerd zijn.

Volgens een bekende van mij mogen ze bij een afbetalingsregeling GEEN extra geld eisen. (maar kunnen ze het altijd proberen natuurlijk) Is dat waar?

ALS ze dat recht wel hebben, gaat er iets anders spelen:
Mijn vakantiegeld zal waarschijnlijk net of net niet rond 500e zijn. Is het een optie om dat uit te leggen (er is een duidelijke reden voor)  en te vragen of ik bijvoorbeeld 250 ipv 500e extra mag aflossen.

Ook heb ik geen overzicht gekregen over wat de totale kosten nu zijn, en alleen maar een brief dat ik per eind maart een x bedrag moet gaan betalen en in mei 500e extra. Ik neem aan dat ze me een totaaloverzicht kunnen sturen?

Ik hoor graag reacties. Alvast bedankt!

2292 26 Rapporteer

vladja
door vladja - Mar 5, 2009 om 13:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Met wie heeft u een afbetalingsregeling lopen? Incassobureau, deurwaarder of rechtstreeks?

Wat voor soort schuld betreft het?

Vladja

ja
door janna1 - Mar 5, 2009 om 13:41
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de regeling bij een incasso en deurwaarderskantoor lopen (volgens hun website).
Ik weet niet uit welke naam ze zaken met me doen (incasso of deurwaarder.)

De schuld is bij een bank, ik heb te lang rood gestaan zonder de rekening te voeden (stom stom ik weet het)

vladja
door vladja - Mar 5, 2009 om 13:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er is een onderlinge regeling, er is geen rechter aan te pas gekomen?

Vladja

na
door namliam - Mar 5, 2009 om 14:05
99 Antwoorden / 7 Vragen

Het doel is, zo snel mogelijk oplossen die schuld. Dus iedere euro (cent) daarnaar toe die je kan missen.

Dat is dus, of ze hier nou terecht of onterecht om vragen, ook je vakantie geld. Dit is ook in jou belang, het doet pijn, maar gewoon doen!

ja
door janna1 - Mar 5, 2009 om 14:21
8 Antwoorden / 1 Vragen

Het bedrag stond al een poos open want ik was aan het reizen in het buitenland, en stond niet meer ingeschreven in NL, dus blijkbaar hebben ze toen de 1e brieven verstuurd naar mijn oude adres. Daar hebben ze de brieven teruggestuurd met de vermelding dat ik niet op dat adres woon. Ik heb in het uberhaupt nooit meer aan dat bedrag gedacht eigenlijk, en ik schaam me rot.

Nu ik weer terug ben kreeg ik ineens een officiele brief op mn huidige adres, dat ik voor de rechter moest komen op die en die datum. Ik schrok er erg van en ben gelijk gaan bellen. Er werd verteld dat ik voor de zitting OF alles moest betalen of een regeling kon treffen MET de kosten van de zitting. Ik kreeg het bedrag niet ineens bij elkaar dus heb gekozen voor de afbetalingsregeling, en neem de extra kosten voor lief, (want het is toch mijn eigen schuld in de eerste plaats)

En daarna kreeg ik dus de brief uit mn openingspost.

Er staat in de brief : u dient in mei 2009 van u vakantiegeld 500 euro extra af te lossen.
Verder staat er niets over in.

ik hoor het graag weer.

vladja
door vladja - Mar 5, 2009 om 15:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Omdat er een officiele dagvaarding is uitgebracht loopt het via het deurwaardersgedeelte van het kantoor. Alleen gerechtsdeurwaarders kunnen een dagvaarding uitbrengen, incassokantoren niet. Heeft u een document als onderstaand ontvangen of een gewone brief?

Zie voorbeeld model dagvaarding via deze site:

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rechtbanken/Roermond/Over+de+rechtbank/Rechtsgebieden/Civielrecht+handel/Dagvaardingszaken.htm

Vladja

ja
door janna1 - Mar 5, 2009 om 15:21
8 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja: Super bedankt voor alle snelle reacties en de hulp.

De officiele brief waar ik eerder over sprak was inderdaad een dagvaarding met een datum van eind februari als zittingsdatum.

Aan de hand daarvan ben ik gaan bellen en heb de regeling kunnen treffen met daarbijkomende kosten van de zitting voor mijn rekening. Ik heb alle gevraagde papieren naar het kantoor opgestuurd. Gisteren kreeg ik een normale brief met hooguit 10 regels tekst.

 uw gegevens goed ontvangen, we gaan akkoord met de door u voorgestelde regeling van xxx per maand ingaande eind maart.
U dient in mei 500e vakantiegeld blabla.
Als u zich hier niet aan houd, genoodzaakt  verdere executie.

Dus vandaar mijn vraag over het vakantiegeld.

vladja
door vladja - Mar 5, 2009 om 15:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er is dus geen officiele zitting geweest, maak ik op uit het verhaal. Je kunt dit checken door contact op te nemen met de rechtbank. Je hebt het rolnummer en de datum, dan kan je vragen of die zaak voor geweest is of van de rol is geschrapt. Als het wel voorgekomen is, dan veranderd er het een en ander.

Je hebt nu inderdaad te maken met het deurwaardersgedeelte van het kantoor en houdt daar ook aan vast. Deurwaarders hebben een beroepsorganisatie met een officiele klachtenprocedure en vaste tarieven. Daar ben je beter mee af.

Ik zoek nog even verder. Bel even het gerechtshof en laat me weten Ja en nee voorgekomen. Als het wel voor de rechter is geweest, dan heeft een deurwaarder veel meer "gewicht".

Vladja

vladja
door vladja - Mar 5, 2009 om 15:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het is namelijk wel mogelijk dat ze de rechtszaak door hebben laten gaan om een een uitspraak te krijgen, waarmee ze veel meer macht hebben. Niet alle deurwaarders zijn even netjes.

Vladja

ky
door kytoma - Mar 5, 2009 om 15:52
15 Antwoorden / 12 Vragen

Wat ik zeker zou op vragen bij de griffie  is of er kosten zijn gemaakt in verband jou rechtzaak en hoeveel dat kunnen ze je zo opgeven..kijken of het in overeenstemming is met de kosten die het deurwaarderskantoor  berekend.

Verder zou ik als er geen afspraken over je vakantie geld mondeling zijn gemaakt hiet omtrent protesteren..

ja
door janna1 - Mar 5, 2009 om 16:48
8 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja: ik ga dat morgen gelijk doen. (ik heb de dagvaarding namelijk niet bij me).
Het deurwaarderskantoor vertelde me toen dat omdat de zaak al 'op de rol' stond hij niet meer ingetrokken zou kunnen worden (tenzij ik het hele bedrag voor de zitting alles kon voldoen) en ik de kosten daarvoor moest betalen.
Ik kon dus wel een afbetalingsregeling treffen maar moest de kosten voor de zitting ook nog betalen.

vladja
door vladja - Mar 5, 2009 om 17:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik wacht je bericht af.

ma
door maxdamage - Mar 5, 2009 om 22:00
60 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou in dit geval het vakantiegeld gebruiken als een extra aflossing zoals niamliam ook zegt.

Valt me op dat mensen met betalingsmoeilijkheden altijd heel veel moeite hebben met extra aflossing.

Is op vakantie gaan echt zo belangrijk, of wat voor andere dingen ga je doen met dat geld die belangrijker zijn dan het aflossen van een schuld?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 6, 2009 om 01:01
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Max:

Ik weet niet precies wat en hoe erg bij jou de damage is, maar je opmerking is wel erg kort door de bocht en generaliserend om van denigrerend maar niet te spreken.

Maar als er nog niet teveel damage bij je is, zou je misschien kunnen bedenken dat iemand die gedwongen een schuld aan het aflossen is, amper geld heeft om van te leven en het vakantiegeld bij het huishouden moet worden ingesmeerd. Dat gaat in de meeste gevallen niet op aan vakantie. Het is een extra'tje waar al vooraf mee is gerekend om een gat te vullen.

Hardware ERror MAN.

ja
door janna1 - Mar 6, 2009 om 10:23
8 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja: Goedemorgen,
Ik heb gebeld met de rechtbank en de zaak is inderdaad doorgegaan, een week later is er een verstekvonnis uitgegeven aan het betreffende deurwaarderskantoor.
Degene bij de rechtbank was erg aardig en vertelde mij dat de rechtbank geen zeggenschap heeft over hoe de afbetalingsregeling in elkaar steekt, dat is nader te bepalen tussen het kantoor en mij.
Bij de kosten die ook in de dagvaarding stonden zit al 90e dagvaardings kosten en 150e salaris berekend.
Ik wacht op een reactie, bedankt alvast!

na
door namliam - Mar 6, 2009 om 11:05
99 Antwoorden / 7 Vragen

Toch is het verstandig... in het algemeen gesproken desnoods het ene gat met het andere te vullen.

Als je maar het dure gat vult met een goeddkoper.
vb. Het kan best leiden dat je een maand achter loopt met Gas en Licht, eventueel Huur... dat soort dingen. Herinnering afwachten en dan die betalen, meestal zonder extra kosten (even opletten).

Door elders (tijdelijk!!! en goedkoop) achterstand op te lopen kan je sneller deze dure schuld aflossen, op de langer termijn bespaar je daar veel geld mee!

Tuurlijk is wat Max zegt redelijk (erg?) generaliserend maar zoals met zoveel van dat soort 'vooroordelen' vinden ze wel een basis in de werkelijkeheid.

vladja
door vladja - Mar 6, 2009 om 12:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Toch is het verstandig... in het algemeen gesproken desnoods
het ene gat met het andere te vullen.

Als je maar het dure gat vult met een goeddkoper.

vb. Het kan best leiden dat je een maand achter loopt met
Gas en Licht, eventueel Huur... dat soort dingen. Herinnering afwachten en dan
die betalen, meestal zonder extra kosten (even opletten).

Ik vind dit zeer onverstandig. Je krijgt dan overal
achterstanden/schulden en moet dan al die ballen proberen in de lucht te houden
met het risico dat je ook daar in een incassotraject terecht komt met extra
kosten als je er eentje niet na de eerste aanmaning betaalt. Het wordt erg
onoverzichtelijk en inlopen op deze bijgekomen achterstanden is haast
onmogelijk.

Veel beter is het om zeer overzichtelijk 1 schuldeiser te hebben
en je daar op te concentreren en de rest van je verplichtingen/rekenen gewoon
op tijd te betalen, zodat je daar geen extra aandacht aan moet besteden.

Veel mensen zijn van de regen in de drup geraakt juist omdat
ze het ene gat met het andere vulden.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 6, 2009 om 12:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Goedemorgen Janna,

Dit is heel vervelend. Met het verstekvonnis (verstek, omdat
je bij verstek veroordeeld bent, omdat je niet bij de rechtszaak aanwezig was)
kunnen ze namelijk loonbeslag leggen. Dus ook op het vakantiegeld. Als ze dat
doen dan is je baas ook gelijk op de hoogte dat je schulden hebt (en met een
beetje loslippigheid ook het halve/hele bedrijf).

Het duurt altijd een paar weken na de uitspraak voordat het
schriftelijke vonnis er ligt, dat hebben ze nodig voordat er daadwerkelijk
beslag kan worden gelegd.

Dit houdt in dat ze goedschiks of kwaadschiks jouw
vakantiegeld kunnen opeisen.

Ik denk er nog even verder over na wat je nog kan doen om de
schade beperkt te houden, maar je zal het vakantiegeld waarschijnlijk moeten
inleveren.

Vladja

ja
door janna1 - Mar 6, 2009 om 13:16
8 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja:

Nogmaals bedankt!
Beslaglegging is iets wat ik absoluut wil voorkomen.

 Is het wel zinvol om contact met ze op te nemen en uit te leggen dat ik waarschijnlijk geen of net geen 500e vakantiegeld krijg? (omdat ik pas sinds kort weer in NL werkzaam ben als uitzendkracht en alleen over mn gewerkte uren vakantiegeld krijg.) Wie weet kan het extra af te lossen bedrag iets naar beneden??

Wat betreft schulden in het algemeen, ben ik van mening dat je nooit maar dan ook nooit met de vaste lasten moet gaan 'spelen' zoals hierboven.
Gelukkig gaat dit voor mij niet op en is dit voor mij het enige, wat ik netjes af wil handelen.
Ik doe liever 3 maanden langer over aflossen dan dat ik een extra bedrag betaal van geld wat ik eigenlijk niet kan missen.

na
door namliam - Mar 6, 2009 om 14:20
99 Antwoorden / 7 Vragen

Ik zeg niet dat het makkelijk is, sterker nog het vereist ijzere discipline en nauwkeurige administratie om alles " te laat maar toch nog op tijd" te betalen.

Veel bedrijven innen standaard bv hun automatische incasso te vroeg, of i.i.g. voordat de factuur uiterst betaald moet zijn.
Storneren en 2 weken later betalen geeft je 2 weken wat extra lucht, mits Mits MITS je de discipline hebt om dat geld niet of 'verstandig' uit te geven.

Spendeer je dat geld aan een nieuwe broek of een avondje stappen ben je natuurlijk verkeerd bezig.

Vaak een simpel advies is open een lening bij een gewone bank voor 6% rente i.p.v. de vaak 10% of meer die in rekening wordt gebracht bij dit soort regelingen. Ook hier weer, los de lening ASAP af discipline!!

vladja
door vladja - Mar 6, 2009 om 14:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Weten ze dat je voor een uitrzendbureau werkt, dus wisselende inkomsten hebt? En weten ze ook voor welk uitzendbureau?

Heb je "vast" werk via het uitzendbureau of wisselende opdrachtgevers?

Vladja

ja
door janna1 - Mar 6, 2009 om 15:49
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ze weten via welk uitzendburo ik werk omdat ik loonstrookjes heb toegestuurd. Ze weten ook dat ik een wisselend aantal uren per werk werk (tussen de 28 en 40) dat was te zien aan mijn (wekelijkse) loonstrookjes en dat heb ik ook apart nog eens vermeld.
Ik heb nu werk tot eind maart.

na
door namliam - Mar 6, 2009 om 17:13
99 Antwoorden / 7 Vragen

ivm het vluchtige bestaan van een uitzendkracht wordt vaak het vakantie geld direct bij het uurloon opgeteld.

Dubbelcheck even of dat hier niet gebeurt! Anders zit je met een 'gat' van 500e.

vladja
door vladja - Mar 6, 2009 om 17:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Namliam,

Er zijn twee uitzendbureaus, t.w. de ABU en NBBU.

Voor uitzendkrachten is het verplicht apart te reserveren voor:

Vakantiebijslag

Kort verzuim

Buitengewoon verlof/feestdagen

Vakantiedagen.

Deze zitten dus niet in het loon.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 6, 2009 om 18:28
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Janna,

Neem contact met me op via : vladja100@hotmail.com.

Dit is een tijdelijk E-mail adres.

Dan stuur ik je morgen een voorbeeld brief voor de deurwaarder .

Vladja

ja
door janna1 - Mar 6, 2009 om 18:36
8 Antwoorden / 1 Vragen

Namliam: Ik krijg dat gewoon apart uitgekeerd, Ik heb laatst toevallig geinformeerd hoeveel dat gaat worden, vandaar dat ik ook weet dat het geen of net aan de 500 euro zal zijn.

Vladja: Ik stuur morgen een mail, ik kan nu op het werk niet bij mailprogrammas. Alvast bedankt en een fijne avond gewenst.