ga
door gawdec81257 Nov 13, 2006 om 18:37
Geldzaken & recht

Afkoop van 3* Topsparen ( lijfrenteverzekering)

Goede avond allemaal !

Mijn vraag aan jullie is het volgende; Ik ben van plan mijn lijfrente af te kopen.Van avero achmea kreeg ik de volgende brief. het wordt door hun genoemd een indicatieve afkoopwaarde.Na ontvangst van een door de verzekeringsnemer ondertekend en gedateerd schriftelijk verzoek kan een definitieve afkoopwaarde berekend worden.Het zou ook kunnen zijn dat er geen netto afkoopwaarde in de polis aanwezig is. Klopt het met wat zij zeggen? Per 3november bedraagt de bruto afkoopwaarde € 3.879,88 De som van de betaalde aftrek premies bedraagt € 3456,00 Belasting :52% van€ 3.879,88 en 20% van €3.879,88 komt op een totaal van € 2.793,52 De Nettokoopwaarde is dan € 3.879,88-€ 2.793,52= 1.086,36   Dan staat er weer verder in die brief, de gereserveerde inhoudingen worden echter pas uitgekeerd zodra zij van mij, een kopie van mijn definitieve aanslag van de fiscus hebben ontvangen, waaruit blijkt dat ik deze belastingverplichting heb voldaan. Wat bedoelen zij nou hiermee? Hoe kom ik aan zoiets.Waarom moet ik opnieuw een schriftelijk verzoek indienen om tot een definitieve afkoopwaarde over te gaan? Als het klopt kunt u mij ook helpen deze briefopte stellen. Ik ben van mening dat ze mij het op allerlei manieren moeilijk proberen te maken om af te zien van het fkopen. Maar ik wil het afkopen.  Ik hoop deskundig advies te mogen ontvangen, hoe eerder hoe beter.

groetjes, Georgine

1043 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dat je van je betaalde bedrag maar weinig terug krijgt, en bij korte looptijden soms niets...

Ook de belasting is erg lastig om te berekenen.. beter is gewoon doorsparen, want het is meestal erg weinig wat je terug krijgt, helaas vermeld je geen looptijd, en ingelegde bedrag, want dat zou ik als basis voor wel of geen afkoop nemen.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

gawdec81257
Vragen: 3
Antwoorden: 0
Score: 0

aanvulling op mijn vorige brief13-11-06
De looptijd is van01-06-2002 tot 01-12-2022 en mijn inleg is € 64,00pir maand.

groetjes nogmaals van Georgine

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

even op de juiste plaats.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@bedankt binka, niet gezien, maar na slechts 4 jaar krijg je meestal  erg weinig, en je betaalde veel...

jammer dat je zo kort na het afsluiten al spijt krijgt, je had toen beter moeten nadenken, even  wachten en nooit direkt tekenen...

Volgende keer op Reactie geven drukken en dan blijft alles bij elkaar, maar gezien de moeilijke belasting, teveel dingen die hiermede samen hangen... lastig berekenbaar.

Alleen een verzekerings expert kan deze narekenen maar ik verwacht erg weinig... helaas.  het belangrijkste is dat je niet meer hoeft te betalen, want je krijgt weinig geld, meestal krijgt de tussenpersoon die het afsloot het eerste jaar erg veel provisie, en daarna minder, dus blijft er van de 4 jaren nog maar 3 echte over, en dan nog de belastingdienst...  als er nog iets is...

Alleen de zekerheid van niet meer hoeven te betalen staat vast...!

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet dat ik lijfrente-expert ben, maar het afkopen van lijfrente is net als soortgelijke kapitaalverzekeringen vaak oninteressant. In de eerste paar jaar worden alle kosten in rekening gebracht, dus waarde opbouw nihil.

Je kunt 'm misschien beter premievrij maken en gewoon laten uitekeren op de geplande datum. Dan maar wat minder opbouw, maar geen gigantisch verlies.

De brief die je ontvangen hebt is een soort voorstel of raming, naar mate er meer tijd verstrijkt verandert ook de situatie (bijv. je inleg, de opgebouwde winst/verlies, de gemaakte kosten). Pas op het moment dat je aan alle voorwaarden hebt voldaan en alle documenten rond zijn gaat het in en moet er een definitieve afrekening komen.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit vergat ik nog te melden: lijfrente wordt/werd vaak gekocht van bruto loon, dus als je wilt afkopen ben je alsnog inkomstenbelasting verschuldigd, dat moet dus ook verrekend worden.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 01:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Georgine

Het is laat, maar ik wil je vraag niet onbeantwoord laten.

De fiscus (= Nederlandse fiscale wetgeving) is er de oorzaak van dat jij hiermee geconfronteerd wordt. Je hebt in het verleden alle premies af mogen trekken op voorwaarde dat je de polis in stand houdt. Nu je tot afkoop overgaat wil de fiscus:

1. de premieaftrek terug hebben (vandaar 52% x de betaalde premies sinds looptijd als belastingheffing);

2. een flink deel van het rendement in de polis kunnen belasten (vandaar 20% reviwierente over de afkoopwaarde).

Ik zie dat jouw rekensom ook niet helemaal klopt. Je rekent eigenlijk 72% over de afkoopwaarde. Dat is niet helemaal correct. Zoals hierboven:

Stel dat je gedurende de looptijd € 4.000 aan premie hebt betaald, dan wordt de rekensom:

(4.000 x 52%) + (3.879,88 x 20%) = € 2.856. De polis is waard € 3.880, zodat je overhoudt € 1.024.

Vervolgens moet je een kopie van je aangifte over het jaar van afkoop aan de verzekeraar verstrekken samen met een kopie van de definitieve aanslag van dat jaar. In de aangifte moet je de afkoop namelijk opnemen als belaste ontvangsten. Dit doe je door alle betaalde premies sinds het begin van de polis op te geven als inkomen. De fiscus zal dan zelf de aanslag vaststellen. Als je die betaald hebt, zal de verzekeraar de IB-claim (52%) aan jou terugbetalen. Dit komt doordat de verzekeraar tot die tijd aansprakelijk is voor die IB-claim. De 20% revisierente wordt per definitie door de verzekeraar ingehouden, die ben je dus kwijt.

Het kan dus best nog 2 jaar duren eer je de belasting van de verzekeraar terug hebt, aangezien de fiscus vrij lang doet over het vaststellen van een definitieve aanslag.

Al met al een enorm gedoe. Ik adviseer je dan ook om de premie te verlagen tot een bedrag dat je missen kunt/wilt.

Bij jouw poliswaarde kan premievrij maken er voor zorgen dat de polis langzaam leeg loopt (kosten verzekeraar gaan uit de polis). Dan zit je ook met een verlies.

Heb je nog vragen, dan lees ik die graag hieronder.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

Enige jaren terug heb ik om deze reden mijn polis premievrij gemaakt. Dit is mijns inziens de beste oplossing. Je bent dan van alle betalingsverplichtingen af. Met het bedrag dat er op dit moment nog in de pot zit, blijft actief! Dus misschien is het op de einddatum ietsje gegroeid, misschien niet! Er wordt nu niets uitgekeerd dus je hebt ook niets de belastingen van doen.

Gr. Ageeth

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Origineel idee, Ageeth