ma
door marylou Aug 24, 2004 om 12:47
Geldzaken & recht

Afronden winkeliers eurocenten

Kunnen winkeliers je verplichten een afgerond bedrag te betalen? Ik vind het nl. geen vergelijk met de oude centen. Als ik nu 2 eurocent meer moet betalen is het wel 4.4 cent. Eerst rondden we de stuiver toch ook niet af?? Als het om een bedrag gaat van 48 cent betaal ik dus 2 cent meer, een belachelijk hoog percentage. En als ik nou gepast contant geld bij me heb?? Sta ik in mijn recht als ik weiger het te betalen?

Mijn advies is in elk geval: betaal met de chipknip (of pinpas) als het naar boven wordt afgerond (want dan wordt het niet afgerond) en contant als het naar beneden wordt afgerond.

562 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 24, 2004 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee, je kan wel weigeren maar je zult uiteindelijk wel je boodschappen moeten betalen. wil je niet afronden dan is de chipknip inderdaad een goed alternatief.

Of het toegestaan is, Den Haag keurt het goed de winkelier mag af ronden, de nederlandse bank heeft weer wat minder muntjes te maken. of het deugt of niet je hebt geen andere keus dan je er gewoon maar bij neer te leggen en de boodschappen af te rekenen.

groeten tuinfreak

ve
door verwijderd - Aug 24, 2004 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag in het nieuws: Zelfs de 'Deutsche Bank' wil af van de 1 en 2 Euromuntjes (en dat wil wat zeggen!). Onderzoek heeft, als ik mij goed herinner, uitgewezen dat afrondingen soms naar boven en dan weer naar beneden voor de consument neutraal zijn. Zelf pin ik altijd, dus nooit teveel (maar ook geen voordeel)

ve
door verwijderd - Aug 24, 2004 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt ook vanaf nu je een en je twee centjes vasthouden, dan kun je als het bijv. 1.98 is drie cent bijleggen i.p.v 2 euro te betalen. Het blijft een wettig betaalmiddel dus je kunt er gewoon mee blijven betalen, ze komen alleen niet terug in omloop. Let wel: de winkel moet aan de buitenkant aangeven dat ze geen een en twee cent meer teruggeven. Staat dit niet aangegeven zijn ze verplicht je het wisselgeld terug te geven. Groetjes Liekie

ve
door verwijderd - Sep 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De grootste kruidenier van Nederland heeft buiten geen mededeling gedaan van het afronden. Er zijn alleen stickers geplakt op de planchetten bij de kassa. Die zie je pas als je je aankoop al hebt gedaan. En als je bezwaar maakt staat een hele rij wachtenden achter je je uit te lachen en bemoeit zich ermee dat je over een paar losse centen staat te mekkeren. De regering zou deze aktie terug moeten draaien totdat alle eurolanden een en hetzelfde beleid voeren met betrekking tot het aannemen van bepaalde munten en het afronden. Onze oude Nederlandse cent is ooit officieel ingetrokken omdat de aanmaak van de munt meer kostte dan deze in het monetaire stelsel aan waarde vertegenwoordigde. Toen konden de winkeliers niet anders maar nu is het pure gemakzucht die ze ook nog eens op jaarbasis 30 miljoen oplevert. Ik heb vroeger nooit iemand horen klagen over äl die kleine muntjes in zijn portemonnee. Nu is het blijkbaar ineens een probleem dat eindelijk is opgelost door het afronden. Het helpt niet veel als postbus 51 zegt dat die munten wettig betaalmiddel blijven en dat we duidelijk verschil moeten maken tussen afronden en afschaffen van de 1 en 2 centsmunten.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2004 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

dag juramax,

Ik ben het hardgrondig met je stellingen eens. Het wordt ons consumenten gewoon door de ***** geduwd en dat is een kwalijke zaak. Slikken dus en verder gaan! Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2004 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cats,

Is niet juist de Duitsers laten zelfs de 1 & 2 cent munten bijmaken, er zijn veel te weinig munten in omloop.

Heft kotgeleden nog in de krant gestaan Duitsers en Ieren zijn tegen het afschaffen van de 1 & 2 centen.

Ik ben ook tegen het afronden, en betaal dus als voordeel voor mij is contant anders pin ik.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2004 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de Deutsche Bank voor afschaffing was, heb ik niet zelf bedacht, dat was op 24-8 in het nieuws (ik geloof op teletekst). Natuurlijk slaat de Bank nieuwe muntjes. Doet de Nederlandse Bank ook, er verdwijnen er altijd veel, en veel mensen leggen ze thuis weg, omdat ze het lastig meenemen vinden, in portemonnee of achterzak. In Duitsland dreigt een tekort, om die reden!