st
door stringkiller Apr 3, 2011 om 09:25
Geldzaken & recht

Afschaffen 1 en 2 eurocent munten

Al jaren worden bedragen aan de kassa naar boven of beneden afgerond. Maar waarom moet er ook afgerond worden bij een pin- of chipbetaling? Wanneer ik gewoon cash betaal bij ALDI krijg ik centen terug, maar geen winkelier is er blij mee. het slaan van deze munten kost weer geld, maar ik kan ze nergens kwijt, Afschaffen dan maar??

2898 17 Rapporteer

rj
door rjw - Apr 3, 2011 om 09:41
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn landen waar de 1 en 2 eurocenten nog wel gebruikt worden (m.n. In de wat 'armere' euro landen waar het prijsniveau nog lager ligt dan in NL). Afschaffen zal dus lastig zijn.

diumenge
door diumenge - Apr 3, 2011 om 09:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=stringkiller schreef op zondag 3 apr 2011, 09:25]Maar waarom moet er ook afgerond worden bij een pin- of chipbetaling?

Die worden niet afgerond, alleen contante betalingen in de de meeste winkels.

st
door stringkiller - Apr 3, 2011 om 10:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Jammer, verkeerde winkel geweest.

pavoordf
door pavoordf - Apr 3, 2011 om 10:22
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=rjw schreef op zondag 3 apr 2011, 09:41]Er zijn landen waar de 1 en 2 eurocenten nog wel gebruikt worden (m.n. In de wat 'armere' euro landen waar het prijsniveau nog lager ligt dan in NL). Afschaffen zal dus lastig zijn.

Zoals in Duitsland

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2011 om 10:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo stringkiller,

De muntjes zijn en blijven wettig betaalmiddel.
Dat de meeste winkels ze niet accepteren is een andere zaak.
Gewoon mee betalen bij de Aldi, etc.
Pinbetalingen worden nooit afgerond! Nog nooit meegemaakt.
De afrondingsregels gelden alleen voor contante betaling. Bij betalingen met andere betaalmiddelen PINpas, Chipknip, Creditcard wordt het exacte bedrag betaald en mag geen afronding plaatsvinden.
Lees hier.

Met vr.gr.

ro
door ron530 - Apr 3, 2011 om 10:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Enkel contante betalingen worden afgerond pinbetalingen dus niet. De kans dat je 1 of 2 eurocenten wisselgeld krijgt is bij de meeste winkels minimaal die worden afgestort en komen ook niet meer in de roulatie. Edoch als je met eurocenten wil betalen moet dat mogelijk zijn zolang het afgeronde bedrag maar gehaald wordt. Komt nog maar weinig voor dat iemand met een zak munten bij de kassa aankomt is dat toch zo dan worden de munten zo snel mogelijk als wisselgeld retour gegeven.

st
door stringkiller - Apr 3, 2011 om 10:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal eens bij Kruidvat in Baarle-Nassau boodschappen gaan doen!!

li
door lisacocoasil - Mar 27, 2012 om 20:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 3 apr 2011, 10:32]Enkel contante betalingen worden afgerond pinbetalingen dus niet. De kans dat je 1 of 2 eurocenten wisselgeld krijgt is bij de meeste winkels minimaal die worden afgestort en komen ook niet meer in de roulatie. Edoch als je met eurocenten wil betalen moet dat mogelijk zijn zolang het afgeronde bedrag maar gehaald wordt. Komt nog maar weinig voor dat iemand met een zak munten bij de kassa aankomt is dat toch zo dan worden de munten zo snel mogelijk als wisselgeld retour gegeven.

Als een winkel geen 1 of 2 eurocenten accepteert kun je daar ook niet mee betalen.

stacey
door stacey - Mar 27, 2012 om 20:31
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=stringkiller schreef op zondag 3 apr 2011, 09:25]maar ik kan ze nergens kwijt

In spaarpot van kind of kleinkind en tijdens de nationale spaarweek bij de bank afstorten ;-)

edrick3
door edrick3 - Mar 27, 2012 om 20:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Topic is (bijna) een jaar oud!! ;-)

stacey
door stacey - Mar 27, 2012 om 20:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 27 mrt 2012, 20:41]@@@,

Topic is (bijna) een jaar oud!! ;-)

Gna, (ook) niet gezien.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 27, 2012 om 22:40
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heb geen last van losse 2 e n 1 cnt krijg ze nooit en als ik een in de winkel waar ze er nog mee werken is er altijd wel een collecte in de buurt of komen ze aan de deur dan doe ik er die gelijk bij.

su
door susannef - Mar 28, 2012 om 00:29
303 Antwoorden / 9 Vragen

@lisacocoasil: Zolang 1 en 2 eurocenten een wettig betaalmiddel zijn, zal de winkelier ze moeten accepteren.
Blij zijn veel winkels er niet mee, maar weigeren mogen ze het niet.

Cookies
door Cookies - Mar 28, 2012 om 00:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=susannef schreef op woensdag 28 mrt 2012, 00:29]@lisacocoasil: Zolang 1 en 2 eurocenten een wettig betaalmiddel zijn, zal de winkelier ze moeten accepteren.

Foutje. Winkelier hoeft deze centen niet te accepteren.

ir. benton deus
door ir. benton deus - Mar 28, 2012 om 02:08
66 Antwoorden / 1 Vragen

Afgezien van de o.a. Aldi, C&A in Nederland, kan ik met de één & twee eurocent nog gerust betalen in Duitsland en België.

Overigens is het nog steeds een wettig betaalmiddel in Nederland, alleen de grootgrutter die niet meer de kleintjes kijkt is destijds ermee gestopt: „als er één schaap over dam is volgt de kudde” gedwee!

Afronden bij een pin, elektronische/digitale betaling mag niet worden afgerond, het exacte bedrag wordt betaald aan de kassa.

ir. benton deus
door ir. benton deus - Mar 28, 2012 om 02:11
66 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 28 mrt 2012, 00:48][quote=susannef schreef op woensdag 28 mrt 2012, 00:29]@lisacocoasil: Zolang 1 en 2 eurocenten een wettig betaalmiddel zijn, zal de winkelier ze moeten accepteren.

Foutje. Winkelier hoeft deze centen niet te accepteren.

Winkelier wil deze eurocenten niet meer accepteren! Dat kan de detaillist duidelijk aangeven bij de kassa, net zoals dat ruiling niet wordt geaccepteerd e.d.

fe
door festinger - Mar 28, 2012 om 02:32
410 Antwoorden / 18 Vragen

Wat een zinloos verhaal met veel reacties. Ben het eens mat afschaffen van deze zinloze munten. Het idiote is echter dat het alom bewezen is dat 0,69 cent veel beter verkoopt dan 0,70 cent. En dus begrijp ik wel dat Aldi met eurocenten bewust wil werken aan het imago in de kassa

Tot slot.Iedere private onderneming mag wettelijke betaalmiddelen weigeren. Hoe legaal ook verkregen je bent meteen verdacht met een biljet van 200 euro bij elke kassa in ons land.Dan geldt wettig niet meer.