JMA2
door JMA2 Mar 14, 2023 om 23:49
Geldzaken & recht

Aftrek belasting bij ziekte en OV

Beste,
Ik wil een vriendin graag helpen met een volgende situatie.
Zij reist tientallen keren per jaar voor een behandeling bij een medisch specialist.
Zij is zonder werk heeft een kleine uitkering maar heeft evengoed wel een OV kaart.
 Haar treinritten worden uiteraard geregistreerd maar ja de OV kaart is al betaald en ze koopt dus geen losse tickets. Hoe kan zij eventueel een  kostenvergoeding krijgen van de belastingdienst. Zij reist minimaal 30x en het inkomen is erg laag, ik vermoed dat er toch wel iets mogelijk niet zijn.
Iemand tips of verwijzingen. Ik kwam niet veel verder.

6454 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 15, 2023 om 00:20
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Beste jma2, het ligt eraan hoever uw vriendin 'tientallen' keren per jaar moet reizen. Praten we over honderden euro's per jaar, dan is dat aftrekbaar van de Belastingdienst. Dus geen idee hoeveel kilometers uw vriendin maakt. Maar als zij, inclusief vervoer ook dingen moet betalen die buiten deze kilometers vallen. KM vergoeding krijgt men sowieso niet.

Mabelle
door Mabelle - Mar 15, 2023 om 04:03
455 Antwoorden / 1 Vragen

Zij kan haar reishistorie (kaartnummer en einddatum invullen) tot 18 maanden terug inzien op https://www.ov-chipkaart.nl/anonieme-ov-chipkaart-reishistorie

Reishistorie anonieme OV-chipkaart

Heb je een anonieme OV-chipkaart? Dan kun je hier, zonder dat je een account hoeft aan te maken, zien wanneer en voor welk bedrag er met deze kaart is gereisd. Ook kun je een declaratieoverzicht maken. Heb je een persoonlijke kaart? Maak dan een account aan om je reishistorie te bekijken.

Hoe je een declaratieoverzicht kunt maken, lees je hier https://www.ov-chipkaart.nl/declaratieoverzicht-maken

Alle OV-kosten (dus ook als zij met de bus van / naar het station reist) naar het ziekenhuis (of huisarts, tandarts enz.) zijn als aftrekpost op te voeren. Voor het opvoeren van aftrekposten kun je niet de app gebruiken, aangifte moet dus via de browser.

Mabelle
door Mabelle - Mar 15, 2023 om 04:07
455 Antwoorden / 1 Vragen

Pff, mijn antwoord in 2-en moeten hakken, in 1x was teveel van het goede voor dit forum. Deel 2 nu dus.;-)))

Lees hier relevante info over aftrekbare zorgkosten 2022; daar vind je ook een duidelijk overzicht over welke zorgkosten wel of niet aftrekbaar zijn
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/overzicht-zorgkosten

Door haar lage inkomen heeft ze misschien ook nog recht op een Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten. Een duidelijk voorbeeld kun je hier vinden  https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/aangifte_doen_om_zorgkosten_af_te_trekken
Als zij daar recht op heeft, wordt dit na het doen van aangifte automatisch uitbetaald door de Belastingdienst.

getty
door getty - Mar 15, 2023 om 09:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wie betaalt haar ov kaart dan?

Als een ander betaald en ze heeft geen feitelijke kosten waarom dan kosten willen opvoeren?

Als ze zelf haar ov kaart betaalt kan ze dit gewoon omrekenen naar hoeveel dagen ze er gebruik van heeft gemaakt.

gerbera
door gerbera Mar 15, 2023 om 11:39
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft niets met de kosten van de kaart als zodanig te maken. Met deze kaart worden reizen, in dit geval naar o.a. ziekenhuis, gemaakt en die reizen kosten geld. En deze kosten kunnen onder voorwaarden worden gedeclareerd bij de belastingopgave.

th
door thieu - Mar 15, 2023 om 11:03
148 Antwoorden / 0 Vragen

Je krijgt bij de belastingdienst nooit een vergoeding ;-) Wat je doet is de gemaakte kosten van het inkomen aftrekken zodat je uiteindelijk minder belasting hoeft te betalen en daar wat van terugkrijgt.
Ze hoeft het aantal ritten van haar OV-kaart niet te bewijzen. Gewoon de afspraken met de specialist of hulpverlener overleggen is voldoende, als daar tenminste omgevraagd wordt. OV is aftrekbaar maar ook evt. de autokosten. Deze laatste zijn dan aftrekbaar tegen de werkelijke (km) kosten, da's dus méér dan die 21ct / km.
Dus nagaan wat een reis met OV-kaart kost en dat vermenigvuldigd met het aantal bezoeken aftrekken als reiskosten.

En inderdaad, door haar lage inkomen kan er ook recht zijn op TSZ (Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten). Deze worden echter automatisch uitgekeerd als daar recht op is.

En verder ff kijken wat er nog meer aftrekbaar is. @Mabelle heeft daar al een link voor gegeven.

il
door iljaha - Mar 15, 2023 om 11:49
179 Antwoorden / 3 Vragen

Ook reiskosten voor bezoek arts horen bij aftrekbare ziektekosten. Je moet echter wel rekening houden met de drempel die berekend wordt over het inkomen. Belastingformulier invullen dus!

ro
door ronny530 - Mar 15, 2023 om 15:39
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Reiskosten voor medische behandelingen worden van uit de basisverzekering ook vergoed tot een x bedrag per kilometer maar dan dient uw vriendin die reiskosten als eerste bij haar zorgverzekeraar te declareren. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Reiskosten+voor+medische+behandelingen voor de meer gereisde kilometers kunt u die als zijnde aftrekpost opvoeren.

gr
door gravin2 Mar 16, 2023 om 10:16
24 Antwoorden / Vragen

Volgens mij, en volgens uw link, is dat maar bij een beperkte soort behandelingen,
wel is er een hardheidsclausule bij een hoog aantal kilometers.