Me
door MeneerJansen87 Mar 5, 2024 om 12:19
Geldzaken & recht

Afzien van verlenging arbeidsovereenkomst

Beste,

in december heb ik een verlenging van mijn jaarcontract ondertekend voor nog 1 jaar.
dit is bij een MKB zonder CAO. hierbij is geen opzegtermijn in mijn contract opgenomen

Gezien de sfeer compleet is omgeslagen wil ik graag kijken of er een mogelijkheid is om hier nog van af te zien.

is die mogelijkheid er of ben ik hier aan gebonden?

3285 10 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Mar 5, 2024 om 12:31
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Een en ander zal zwaar afhangen van wat er in het getekende contract staat.

Me
door MeneerJansen87 - Mar 5, 2024 om 13:07
1 Antwoorden / 9 Vragen

er staat niks benoemd over opzeggingen/termijnen of dergelijke. alleen dat de arbeidsovereenkomst rechtsgeldig wordt verlengd met 1 jaar.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 5, 2024 om 13:16
856 Antwoorden / 3 Vragen

Lees hier.

Je hebt bij een tijdelijk contract geen opzegtermijn.

Me
door MeneerJansen87 Mar 5, 2024 om 13:26
1 Antwoorden / 9 Vragen

dat begreep ik. vandaar ook de vraag of er een andere mogelijkheid is om er toch van af te zien.
wellicht omdat het contract nog niet 'in is gegaan'.

Thecla58
door Thecla58 Mar 5, 2024 om 13:32
856 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je de site gelezen??

Ik ga er even vanuit dat je vorige tijdelijke contract nog niet voorbij is. Als dat zo is, dan heb je zelfs nu nog geen opzegtermijn. Het siert je natuurlijk wel dat je niet zegt morgen kom ik niet meer. Geef je werkgever de kans om een andere te zoeken. Is je verlengde tijdelijke overeenkomst wel al ingegaan, dan geldt hetzelfde.

Gr
door GreesjeG Mar 6, 2024 om 17:38
5 Antwoorden / Vragen

Je contractverlenging gaat in op de eerste dag van de verlenging.

Ik neem aan dat dat m.i.v januari van dit jaar was, omdat je in december hebt ondertekend en dat je al aan het werk bent na die verlenging. Je zegt dat het MKB bedrijf geen CAO heeft maar het kan goed zijn dat het bedrijf zich toch moet houden aan de CAO voor MKB. Dat heet een verbindingsverklaring. Dat kun je eventueel vragen bij een vakbond.

Let op dat, als je zelf ontslag neemt, je waarschijnlijk geen WW-uitkering krijgt. Je bent dan, zoals dat heet 'vrijwillig werkloos'.

ro
door ronny530 - Mar 5, 2024 om 13:45
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Toch wel want het betreft een tijdelijk contract waarin geen opzegtermijn is opgenomen.

Citaat,   "Eerder opzeggen
U mag met uw werkgever afspreken dat u uw contract eerder kunt opzeggen. Deze afspraak moet u dan in uw contract laten zetten."

Mocht het zo zijn dat de verlenging nog niet ingegaan is dan zou u in overleg met de werkgever kunnen gaan om de verlenging ongedaan te maken.
U wordt dan wel vrijwillig werkloos omdat u het verlengingscontract ongedaan gemaakt heeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 5, 2024 om 14:49
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een kwestie van overleggen met de werkgever. Die kan echter weigeren en zo u dan toch eerder zou vertrekken een afkoopsom kunnen afdwingen.
Het is evenwel goed mogfelijk dat uw werkgever 'helemaal niet moeilijk zal doen' dus herhaald: ga in overleg.

1paul
door 1paul - Mar 5, 2024 om 14:53
3152 Antwoorden / 0 Vragen

staat in je contract, als hierin staat eerder opzeggen mag met inachtneming van................ dan mag dit en anders niet, dan zult u in overleg moeten gaan met de werkgever!!!

mo
door mof - Mar 6, 2024 om 11:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe heeft u een contract. U kunt uw contract altijd ontbinden als uw werkgever daar aan wil meewerken. Dus u kunt altijd een verzoek indienen.  Echter, als u zelf opzegt heeft kunt u geen aanspraak op WW maken, tenzij u om een dringende reden het contract wil ontbinden. DAt de situatie nu anders is op het werk dan toen u tekende is op zichzelf geen dringende reden. De werkgever is wel verplicht te pogen de atmosfeer op het werk weer te verbeteren.

ze
door zeemannetje - Mar 6, 2024 om 12:25
120 Antwoorden / 0 Vragen

Zit je bij een vakbond? Die zijn de beste optie voor dit soort zaken. Verder is bij geen CAO de wettelijke regeling van toepassing. Dus wat zegt de arbeidswet over jouw situatie. Googelen op arbeidswet en dan de details van jouw situatie meenemen in je uitzoekwerk.

agapon1951
door agapon1951 - Mar 6, 2024 om 13:37
171 Antwoorden / Vragen

De werkgever behoort te zorgen voor een goede werkomgeving. Kan hij daar niet in voorzien lijkt mij dat je goede gronden hebt om hier eerder weg te komen. kijk een bij de ARBO wetgevingen. Klein stukje hieruit:  Er  gelden regels om het psychosociale welzijn van medewerkers te bevorderen. Zo moeten werkgevers proberen om een veilige werkomgeving te creëren die is gebaseerd op gelijkwaardigheid en respect. Mogelijk kunt U hier vinden wat U zoekt.

Gr
door GreesjeG - Mar 6, 2024 om 17:40
5 Antwoorden / Vragen

Ik neem aan dat de verlenging m.i.v januari van dit jaar was, omdat je in december hebt ondertekend en dat je al aan het werk bent na die verlenging. Je zegt dat het MKB bedrijf geen CAO heeft maar het kan goed zijn dat het bedrijf zich toch moet houden aan de CAO voor MKB. Dat heet een verbindingsverklaring. Dat kun je eventueel vragen bij een vakbond.

Let op dat, als je zelf ontslag neemt, je waarschijnlijk geen WW-uitkering krijgt. Je bent dan, zoals dat heet 'vrijwillig werkloos'.