de
door dedee Sep 11, 2008 om 22:29
Geldzaken & recht

Al drie maanden geen loon

Hey,

Ik ben begin juli begonnen bij een van de grote schoenenwinkels in Nederland. Ik heb het als bijbaantje naast mijn studie. Vandaag de dag heb ik nog geen cent loon gehad. Ik snap wel dat ze misschien een maand nodig hebben om alles te verwerken, maar dan had ik mijn loon al in augustus moeten hebben. Ik zit dus nu ook in de knel en krijg aanmaningen omdat ik met mijn studiefienanciering alleen niet alles kan betalen. ik alleen en ben het huis uit. Ik krijg op het moment aanmaningen wat ook terecht is, maar het probleem is ik kan er niks mee...

Wat is mijn recht, kan ik en vergoeding verwachten? Mijn baas zei dat het inderdaad fout is gegaan maar hij is niet degene die dat regelt, dat moet via de rayonmanager gaan enz enz enz.
Dat zal dan ook allemaal wel maar ik heb er niks aan. Ik wil mijn geld zien om mijn rekeningen te betalen, en om niet meer bij mijn ouders aan te hoeven kloppen voor boodschappengeld.

m.v.g Dedee

466 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 11, 2008 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag dedee,

Jij hebt uitsluitend iets te maken met jouw baas en niets met de rayonmanager. Schrijf direkt een brief (aangetekend en met bewijs van ontvangst) en eis daarin, dat je het loon van juli en augustus binnen 5 dagen op je rekening wil hebben.

Wettelijke info plus een voorbeeldbrief:

Loon-uitbetaling:

Uitbetaling van salaris is geregeld in het Burgerlijk Wetboek 7.7 artikel 624 en volgende.

Kort samengevat komt het hier op neer:

Betaling van salaris dient te worden gedaan voor de derde van de volgende maand. Betaalt

de werkgever te laat dan kan je hiervoor kosten claimen en deze zijn:
- De extra kosten voor dag 4 tot en met dag 8 bedragen 5 % van het salaris per dag.
- De extra kosten voor dag 9 tot en met dag 34 zijn 1 % van het salaris per dag.
- De dagen moeten werkdagen zijn dus geen weekenden of feestdagen.

Totaal niet meer dan een maximum van 50 % van het te vorderen salaris.

De werkgever dient er dus schriftelijk op te worden gewezen, dat over te laat betaald loon een boete verschuldigd is zoals bepaald in 7:625, oftewel over de vierde tot en met de achtste werkdag 5% per dag over het brutto-loon en voor iedere volgende werkdag 1% per dag, met aan maximum van de helft van het verschuldigde loon.

Als er variabele uren gewerkt worden en op de dag van loonbetaling niet precies bekend is hoeveel dat loon is vanwege de variabele uren, dan is de werkgever wettelijk verplicht om een voorschot verstrekken.

Artikel 616 e.v BW7.7 uitbetaling loon:

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h414.htm

ModelBriefLoonVordering

Sukses en vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2008 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Dedee,

Voor dit soort problemen is een vakbond bij uitstek geschikt om dat voor je te regelen.
Mocht je nog geen lid zijn: het lidmaatschapsgeld voor een vakbond is juist voor (werk)studenten bijzonder laag en biedt de normale voordelen van het lidmaatschap. Zoals straks gratis je belastingformulier invullen om teveel ingehouden loonbelasting terug te vragen, collectieve zorgverzekering enz.

Alleen al met dat laatste houd ik meer over dan het lidmaatschapsgeld kost.
Doe je het niet, dan ben je niet alleen een profiteur van anderen, doch ook nog een dief! Van je eigen portemonnee.
Om van dom maar niet te praten.....

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2008 om 08:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dedee,

Je baas is waarschijnlijk "slechts" een filiaalmanager, die niet verantwoordelijk is voor de loonadministratie. Wat dat betreft is hij ook maar een doorgeefluikje. Ik zou je willen aanraden zelf contact te zoeken met je hoofdkantoor: even bellen en vragen naar de salarisadministratie. Ik weet zeker dat zij je verder kunnen helpen. Met de informatie van Read hierboven kom je alvast een stukje beslagen ten ijs.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Sep 12, 2008 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag dedee, ik ben benieuwd of het inmiddels is geregeld. Je rayonmanager is jouw verantwoordelijke, en hoort dat meteen met het hoofdkantoor te regelen, 1 druk op de knop en er staat een voorschot op je rekening. Belachelijk dat je zolang moet wachten, ook als er fouten worden gemaakt.

succes !!