Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 16:27
Geldzaken & recht

Allonge op koopovereenkomst

Gaat om verkoop huis. Op koopovereenkomst (kopers) staan 3 namen. Koopovereenkomst is door verkopers en kopers ondertekend. Nu wil koper 1 naam verwijderen en heeft via makelaar een allonge opgesteld waar nu nog maar 2 namen op staan.
Verkopers zijn het hier niet mee eens. Zijn verkopers verplicht deze allonge te ondertekenen?

14948 24 Rapporteer

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Jul 10, 2021 om 16:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij niet, hoe kan je iemand verplichten te ondertekenen tenslotte.

Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 16:39
Antwoorden / 1 Vragen

Wij zijn de verkopers en vinden het vreemd dat de makelaar het heeft geregeld. Een makelaar weet toch wat wel en niet mag?

diumenge
door diumenge Jul 10, 2021 om 16:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ben absoluut geen jurist, wellicht komt daar nog een antwoord van. Echter, de makelaar mag natuurlijk zo'n allonge opstellen, maar iemand kan toch nooit verplicht worden te ondertekenen. Als beide partijen het eens zouden zijn met het schrappen van een handtekening dan lijkt mij een prima oplossing. Maar als jullie het er niet mee eens zijn, dan heeft het geen waarde.

Waarom zijn jullie het als verkopers niet eens met het doorhalen van een naam?

Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 16:48
Antwoorden / 1 Vragen

Het ging eerst om een gun factor voor een jong stel. Echter kwam de vader (van vriend) er ook bij en nu moet vriendin van koopovereenkomst door allerlei smoesjes. Wij vertrouwen dit niet.

diumenge
door diumenge Jul 10, 2021 om 17:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zou daar in die situatie simpelweg dan niet mee akkoord gaan en de kopers aan de oorspronkelijke overeenkomst houden. Het lijkt er op dat ze gegokt hebben om met een truukje het huis te laten kopen door vader en zoon, dat gaat dan helaas voor hen niet lukken.

Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 17:28
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat denken wij ook. En er dan niet gaan wonen, maar opknappen en met flinke winst verkopen!

ju
door juliomariner Jul 24, 2021 om 19:14
1330 Antwoorden / 2 Vragen

en wst is daar op tegen. u kunt het ook laten opknappen en er dan mer voor vragen.

in
door infotaris - Jul 10, 2021 om 16:40
3 Antwoorden / Vragen

Deze wijziging is dusdanig essentieel dat er mogelijk een nieuwe bedenktijd gaat lopen voor de kopers. Meewerken voor de verkoper houdt dus een risico in. Ander risico voor de verkoper is dat als de resterende 2 kopers niet afnemen hij er eentje kwijt is waarop hij de boete kan verhalen.

mvg, infotaris

Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 16:45
Antwoorden / 1 Vragen

Wij willen het liefst ontbinden. Dan maar opnieuw in de verkoop. Vraag is; mag een allonge ook gebruikt worden om een persoon te verwijderen van een eerder ondertekende koopovereenkomst?

aurora1
door aurora1 - Jul 10, 2021 om 17:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die koper wil naar mijn indruk de oorspronkelijke afspraak (overeenkomst) achteraf wijzigen.

Ik zou daarmee niet akkoord gaan maar de koop ontbinden.
(Aanvulling), zie ook: https://www.betekenis-van.nl/betekenis-van-allonge/

Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 17:14
Antwoorden / 1 Vragen

We willen ook ontbinden. Maar moeten wij dan de 10% boete betalen?

aurora1
door aurora1 Jul 10, 2021 om 17:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat zou u uw rechtsbijstandsverzekering kunnen vragen of het juridisch loket. Hangt ook af van wat er in de overeenkomst staat. Maar ik denk dat achteraf een overeenkomst eenzijdig wijzigen reden kan zijn om zonder kosten en boete te ontbinden. Ik zou die mensen ook niet meer vertrouwen.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2021 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de bedenktijd voor de kopers na het tekenen voorbij is, kan er niet meer eenzijdig iets aan die koopovereenkomst veranderd worden.

Als zij de koop willen annuleren, moeten zij de boete betalen. U hoeft helemaal niet te annuleren, u kunt hen gewoon aan de overeenkomst houden.

Natuurlijk gaat u niet tekenen. Is dat uw eigen makelaar die zich voor dat karretje laatspannen?

Zo'n allonge gebruikt men als bijvoorbeeld de naam niet goed gespeld is en dergelijke. Niet om de naam van een koper te schrappen.

Rare zaak van die pa.

Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 17:35
Antwoorden / 1 Vragen

Dit is niet onze makelaar,  maar van de koper.
In overeenkomst stond dat er op 30 juni een bankgarantie of een storting van 10% gedaan moest worden. Dit was niet gebeurd. Wij hebben ze toen in gebreke gesteld. Dat loopt vandaag af. Gisteren kregen we bericht van makelaar dat bedrag gestort is en of wij ff de allonge willen tekenen zodat alles geregeld kan worden voor de overdracht, die is 15 juli a.s.
Maar wij willen die allonge niet tekenen en willen ontbinden.

Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 17:45
Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, het gaat om de notaris (van koper) die druk uitoefent.

aurora1
door aurora1 Jul 10, 2021 om 18:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niet tekenen. Ga voor ontbinden. Wie weet wat die mensen nog meer in petto hebben dat u als verkoper problemen kan geven.
Die makelaar lijkt me ook minder kosjer.

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2021 om 18:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een notaris die druk uitoefent? Compleet ongepast. Daar kunt u een klacht over indienen. Een notaris hoort zich onafhankelijk op te stellen.

Heeft de notaris bevestigd dat het bedrag gestort is? Zou dat eerst maar eens navragen bij de notaris, per mail, niet telefonisch.

En zeg de kopers of hun makelaar of hun notaris maar dat zij die allonge kunnen vergeten.

Waarom zou u annuleren? Laat de verkoop maar gewoon doorgaan.

Dit zaakje stinkt een beetje.

Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 18:14
Antwoorden / 1 Vragen

Wij kregen gisteren een mail van de notaris dat het gestort was.

Wij hebben aan de notaris doorgegeven dat wij de allonge niet tekenen.

Wij willen ontbinden omdat het huis voor een prikkie weggaat, hadden een gun factor voor het jonge stel. Echter moet zij er nu af, hij wil niet dat zij mede eigenaar is (bij eventuele relatiebreuk toekomst).En dat accepteren wij niet.

ne
door neodutchio Jul 10, 2021 om 21:02
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Een gunfactor intrekken gaat niet lukken. Wat de kopers met het huis willen doen is niet aan u om daar over te oordelen of op in te grijpen. Wat de afspraken zijn of worden tussen vriend en vriendin staat u buiten.

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2021 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat "prikkie" zal wel meevallen. Maar als u annuleert, dan kost het u een boete.

in
door infotaris Jul 10, 2021 om 22:03
3 Antwoorden / Vragen

""In overeenkomst stond dat er op 30 juni een bankgarantie of een storting van 10% gedaan moest worden. Dit was niet gebeurd. Wij hebben ze toen in gebreke gesteld. Dat loopt vandaag af. Gisteren kregen we bericht van makelaar dat bedrag gestort is en of wij ff de allonge willen tekenen zodat alles geregeld kan worden voor de overdracht, die is 15 juli a.s. Maar wij willen die allonge niet tekenen en willen ontbinden.""

Dat zou je wel moeten gaan lukken, denk ik. Geef duidelijk per email bij alle partijen (alle kopers, beide makelaars, de notaris) aan dat je de woning voor deze prijs hebt gegund aan dit stel en dat je haar niet wilt schrappen uit de koopovereenkomst en dus nakoming wilt op de afgesproken manier op 15 juli. Als de koper niet nakomt op die dag, dan stel je ze in gebreke. Wordt dan alsnog niet nagekomen na termijn, dan kun jij gaan ontbinden omdat de kopers niet zijn nagekomen. De boete verbeurt aan jou (notaris maakt de waarborgsom aan je over) en je kunt het opnieuw te koop zetten. Als het goed is, staat dit allemaal beschreven in de koopovereenkomst.

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2021 om 23:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pa is al gewoon opgenomen in de koopovereenkomst.m

aurora1
door aurora1 - Jul 10, 2021 om 17:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag eventueel ook advies hier (Vereniging Eigen Huis):
https://www.eigenhuis.nl/#/

panter22
door panter22 - Jul 10, 2021 om 17:38
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet er voor zorgen dat de kopers gaan ontbinden. En dat doen ze in feite ook.
Als vriend en vriendin samen een huis kopen, dan zal dat gaan onder voorbehoud van financiering,
En die financiering gaat dan op beide inkomens.
Wat doet die vader er nog bij? Financiert hij een ton mee?
Als die vriendin niet meer meedoet, dan moet het huis alleen op het inkomen van de zoon gefinancierd worden.
En natuurlijk de bijdrage vader.
Dan ontstaat er een nieuwe overeenkomst, nl een koopovereenkomst met alleen de vriend en zonder de vriendin.
De kans is groot dat de financiering dan niet rond komt en de koper zonder boete van het huis af kan.
Het lijkt mij een truc van de makelaar om gratis van het huis af te komen. Trap er niet in.
Overleg eens met de notaris. Die kan je waarschijnlijk zo vertellen wat het doel is van de allonge en hoe je het beste kunt handelen.

Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 17:54
Antwoorden / 1 Vragen

Vriendin heeft momenteel geen werk. Vader financiert inderdaad mee. Hij wil samen met zijn vader een financiering nemen. De verhalen veranderen continu. Wij vertrouwen dit hele zaakje niet meer. Het gaat ons erom; mag een allonge ingezet worden om een naam te schrappen van de (huidige) overeenkomst? Wij willen kosteloos ontbinden.

ne
door neodutchio - Jul 10, 2021 om 17:55
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Een allonge is een aanvulling op een eerdere overeenkomst. Hierin kan een voorgaande extra zijn uitgewerkt of afspraken worden aangevuld. Namen schrappen uit een overeenkomst hoort daar niet onder.
U hoeft niets te ondertekenen en ik zou dat ook zeker niet doen.
Dat de vriendin geschrapt moet worden kan een trucje van vader en vriend zijn om het huis op zijn naam te krijgen en de vriendin er later uit te zetten. Of dat de financiering niet door kan gaan vanwege schulden van die vriendin. Maar wat de reden ook is, u hebt daar niets mee te maken. Mocht het gaan vanwege de financiering, dan is een simpel overleg met u voldoende. Nu dat het via vage omwegen gaat is het niet te vertrouwen.

De waarborg is nu gestort en de kopers moeten zich gewoon aan de verplichting houden. Ontbinden van uw kant gaat niet lukken, de kopers kunnen zich wel nog terug trekken, maar dat kost hun nu die 10%.

Iv
door Ivo W - Jul 10, 2021 om 17:58
734 Antwoorden / Vragen

Een getekende overeenkomst is een getekende overeenkomst. Die is niet zonder wederzijdse instemming te wijzigen. Niemand kan en mag verplicht worden om zijn handtekening onder een nieuwe of gewijzigde overeenkomst te zetten.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat u dit niet wilt doen. Bij drie kopers heeft u als verkoper veel meer zekerheid (financiering, verhalen waarborgsom indien koper zich terugtrekt) dan bij twee kopers. Als ik u was zou ik communiceren dat de kopers kunnen kiezen: de bestaande overeenkomst in stand houden, of op hun initiatief de bestaande overeenkomst ontbinden en de overeengekomen boete aan u overmaken.

Als zelf ook de overeenkomst wilt ontbinden, kunt u de kopers nog verleiden door aan te bieden dat ze maar de helft (of ander gereduceerd tarief) van de boete hoeven te betalen wanneer ze alles (ontbinding + boetebetaling) binnen 5 werkdagen in orde maken.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2021 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geef in ieder geval nergens aan dat u wil annuleren. Laat hen maar komen, het is zo 15 juli.

Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 19:54
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dat zeggen we ook niet. We wachten idd tot 15 juli...

Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 20:36
Antwoorden / 1 Vragen

Even een heel andere vraag. Misschien weet u dat. Heeft uiteindelijk wel met deze kwestie te maken.

Hypothetisch; kan ik met mijn partner (niet gehuwd of geregistreerd) een huis kopen zonder dat ik een inkomen heb??

Iv
door Ivo W Jul 10, 2021 om 21:21
734 Antwoorden / Vragen

Ja, ook zonder eigen inkomen en/of vermogen kun je samen met de partner een huis kopen. Als die partner dan maar genoeg inkomen en/of vermogen heeft.

Degene die in zo'n situatie zonder eigen inkomen en vermogen het huis 'koopt', is dan richting de verkopers (en eventueel de geldverstrekker voor de hypotheek) voor de gehele overeenkomst hoofdelijk aansprakelijk te stellen. Dus wanneer de partner met geld/inkomen niet betaalt, kan de verkoper, en na verkoop de hypotheekverstrekker ook aankloppen bij degene zonder eigen inkomen wanneer de overeenkomst niet wordt nagekomen. Je komt dan als eisende partij wel uit bij een kale kip... Maar sommige kale kippen krijgen iets later toch weer veren die de schade kunnen beperken.

aurora1
door aurora1 Jul 10, 2021 om 21:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u het geld daarvoor in uw achterzak heeft..... dan kunt u toch kopen wat u wilt.....als er door omstandigheden geen (ook juridische) belemmeringen zijn.....

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 11, 2021 om 09:47
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Nooit zelf annuleren! Ontbinding vorderen kan wel n.a.v. eenzijdige wijziging van overeenkomst.

me
door mein33 - Jul 10, 2021 om 20:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De koper(s) hebben geen (eigen) notaris, zij hebben een notaris mogen aanwijzen waar de akten gaan passeren en niet meer dan dat.
Als de notaris aangeeft dat de bankgarantie is gestort en het opnieuw tekenen voor u geen probleem zal geven, dan kunt u er vanuit gaan dat dat ook zo is.
De notaris oefent geen druk op u uit maar moet wel alles regelen voor de datum van overdracht en dat is al op korte termijn, vandaar dat er getekend moet worden.
Bij het passeren van de akten, koopakte en de financieringsovereenkomst, verandert de woning van eigenaar en de notaris draagt zorg voor de verdere afwikkeling, zowel administratief als financieel en u loopt daarbij geen enkel risico. U krijgt uw geld en zij krijgen de eigendomspapieren en de sleutels.

Wat de koper verder met de woning doet is voor u dan ook van geen enkel belang meer, u bent dan immers de eigenaar niet meer.

Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 20:53
Antwoorden / 1 Vragen

Het opnieuw tekenen geeft wel problemen,  want wij zijn het er niet mee eens...

me
door mein33 Jul 10, 2021 om 21:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geeft u dan eens aan waarom u het er niet mee eens bent, spijt vanwege de 'gunfactor' is geen optie helaas. Wat zal het u een zorg zijn wie de nieuwe eigenaar wordt, als u uw geld maar krijgt.

Td
door Tdk Jul 10, 2021 om 21:30
Antwoorden / 1 Vragen

Omdat het voor een laag bedrag verkocht wordt. Vandaar de gun factor. Als hij er niet gaat wonen, maar opknappen en met flinke winst verkopen, voelen wij ons in de zeik genomen. Er worden telkens andere verhalen verteld waarom zij van de overeenkomst moet. Het klopt niet

diumenge
door diumenge Jul 10, 2021 om 22:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@mein33, gunfactor kan wel degelijk een reden zijn. Als je een lager bod accepteert omdat je het een jong stel gunt en het blijkt later anders te zitten, dan is dat van invloed. Echter, als de kopers niets veranderen aan de koopovereenkomst dan kan je er verder inderdaad niets meer aan doen, maar omdat ze nog voor de koopgesloten wordt de boel willen veranderen, dan kan je daar voor gaan liggen.

me
door mein33 Jul 10, 2021 om 23:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Je speelt toch bij de verkoop van je huis toch geen geen filantroop omdat de potentiële koper(s) een geheel onbekend jong stel is ?
Maar blijkbaar ben/was ik in dat soort situaties misschien niet sociaal genoeg en probeerde er juist zoveel als mogelijk uit te halen, ongeacht wie er belangstelling heeft.
Ik heb nog nooit 'korting' gekregen bij de aankoop van een huis omdat ik zo'n vreindelijke onbemiddelde (jonge)man was, maar moest gewoon de pecunia laten rinkelen om eigenaar te kunnen worden. :-))

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2021 om 23:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er staan al drie kopers op het koopcontract. Dus geen gezeur over gunfactor aan jong stel.

Iv
door Ivo W Jul 11, 2021 om 09:54
734 Antwoorden / Vragen

@Tijger: die drie namen op contract zijn wellicht juist vanwege die gunfactor. Verhaal van jong stel wat duur huurt, dolgraag de woning wil kopen maar net niet de financiering rondkrijgt. Ondanks dat de huur die ze nu betalen véél hoger is dan de maandlasten van de benodigde hypotheek. Door die derde naam op het contract van 'papa', telt het inkomen van die derde persoon mee voor het krijgen van de financiering en kan het jonge stel waar je het aan gegund hebt het huis wel kopen.

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2021 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ongetwijfeld, maar de Ts wil er vanaf, zonder kosten en dat gaat echt niet lukken.

Iv
door Ivo W Jul 12, 2021 om 12:51
734 Antwoorden / Vragen

Wel als de kopers zich niet aan de initiële overeenkomst op 3 namen wensen te houden

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2021 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik krijg eigenlijk de indruk dat u onder de koopovereenkomst uit wil. Maar dat kost u geld.

En wat voor "druk" oefent die notaris dan uit?

Td
door Tdk Jul 11, 2021 om 09:21
Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een jong stel die we via via vaag kennen.
De vader staat idd op de overeenkomst, wij waren verrast en overrompeld. Toch getekend, want hij stond garant was de reden. Waarop wij nog zeiden, hij is nu voor éénderde eigenaar. Kwam allemaal goed, bij de overdracht werd dat voor 1% geregeld. Vaag, maar wij hadden zoiets van "zal wel".
Totdat we vlak voor 30 juni bericht kregen dat t allemaal niet ging lukken, hij wilde uitstel en zij moest van de overeenkomst af, bank wilde dat. Hun adviseur had ze niet goed voorgelicht....bla, bla, bla! Heel vaag en toen gingen bij ons de alarmbellen af. Hij gaat hier niet wonen, maar opknappen en met flinke winst verkopen. Daarom willen wij de allonge niet tekenen, we worden in de maling genomen. Het huis wordt onder de WOZ waarde verkocht, was dus echt een gun factor.

panter22
door panter22 Jul 11, 2021 om 10:27
6599 Antwoorden / Vragen

Dus de financiering lukte niet nadat het voorlopig koopcontract was getekend.
En nu de vriendin niet meer mee doet dan lukt het wel?
Vriend koopt dan samen met vader de woning,
Hebben jullie dat bericht van de afwijzing van de bank gezien?
En die allonge is ook getekend door die vriendin?
Als je je onder druk voelt gezet door de notaris, ga naar een andere notaris met die allonge en vraag advies. Het kost je wat, maar dan weet je waar je aan toe bent.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 11, 2021 om 09:24
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een boeiende en zoal @DIUMENGE al aangeeft behoeft u helemaal niet te tekenen. U kreeg al een aantal reacties. Mijn reactie / mening
baseer ik vooral op het gegeven dat er een ondertekende overeenkomst is  en de vraag van verkopers indien u er niet mee instemt een eenzijdig contractwijziging is en dus kan worden gezien als wanprestatie! Ergo dit http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html is dan m.i. aan de orde.
En dat betenent dan recht op schadevergoeding zoals mogelijk een bepaald percentage van de overeengekomen koopsom indien dat zo ook in de koopovereenkomst is geregeld.  En let op: een makelaar behoort dat te weten en druk uitoefenen op u, door wie dan ook, zelfs door een notaris kan dan nooit aan de orde zijn. (En dan geldt mogelijk zelfs dat indien inderdaat de notaris druk zou uitoefenen dat mogelijk kan worden gezien als klachtwaardig).

Niet zelf annuleren! Ontbinding vorderen kan wel n.a.v eenzijdige wijziging van overeenkomst / de door verkopers gewenste wijziging die u niet accepteert.

Of nog iets anders : ontbinding vordeen n.a.v. niet naleven overeenkomst: https://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/

 Raadpleeg eventueel ook nog:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Td
door Tdk Jul 11, 2021 om 10:14
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel. Gaan we zeker doen.

ro
door ronny530 - Jul 11, 2021 om 09:51
2796 Antwoorden / 41 Vragen

Ik zie het anders omdat de kopers de koopovereenkomst wensen te veranderen door één van de kopers uit de koopovereenkomst te halen. Een allonge is een toevoeging op de koopovereenkomst maar maakt niet dat er nieuwe voorwaarden op koopovereenkomst toegepast mogen worden. Hetgene dat in de koopovereenkomst is afgesproken blijft bestaan en dienen de nu twee kopers zorg voor de financiering te dragen dus voor u heeft die verandering geen gevolgen omdat u het huis verkocht heeft en de koopsom betaald gaat krijgen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2021 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dus blijkbaar zelf geen makelaar. U hebt uw huis te koop gezet en blijkbaar te "goedkoop" verkocht aan een jong stel, waarbij de vader ook op de koop overeenkomst staat. Dat had u niet verwacht, maar u hebt getekend.

Heel simpel, daar moet u zich aan houden.

Of ze daar ja dan nee gaan wonen, het opknappen en dan voor veel meer verkopen, is allemaal uw zaak niet.

Als de financiering niet rond is op de transportdatum, moet u ze in gebreke stellen en dan hebben ze nog een dag of acht om het te regelen.

Niet gelukt? Dan verspelen ze hun waarborgsom.

me
door mein33 - Jul 11, 2021 om 10:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33
DOOR TIJGER1 10 JUL. 2021 OM 23:36
41838 ANTWOORDEN / 21 VRAGEN

Pa is al gewoon opgenomen in de koopovereenkomst.

Juist.
Het probleem welke TS oproept is dat het vriendinnetje van de koopovereenkomst afgaat.
Dat is eigenlijk niet meer dan wenselijk te noemen.
Het stel heeft, voor zover ik meen te begrijpen, alleen een vriendschappelijke verhouding onder één dak.
Zij heeft ook nog eens geen werk en inkomen en geen financiële inbreng, dan zul je als vriendje en mee financierende vader wel gek zijn als je het vriendinnetje mede eigenaar van een woning laat worden.
Wat als de vriendschap wordt beëindigd, wie zijn er dan de pineut ??

Overigens zal de zgn. druk die de notaris oplegt te maken hebben met nog korte duur tot de datum (15 juli) dat de akten gaan passeren.

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2021 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of dat wenselijk is, is nog maar de vraag. En of ze alleen een vriendschappelijke verhouding hebben, betwijfel ik, maar doet natuurlijk niet ter zake.

Dat stel kwam kopen en bij het opmaken van de koopakte stond pa er ineens bij. Maar de Ts heeft dat koopcontract met drie kopers getekend en ziet nu, zwart gezegd, de "gunfactor" misbruikt worden. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zeker.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 11, 2021 om 10:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie net uw reactie van 9:21 die kennelijk kruiste met mijn reactie.

Hetgeen u aangeeft is extra reden om vooral niet te accepteren en als 'men'moeilijk' gaat doen de kopers in gebreke te stellen.
Het is een kwestie van: of zij kopen op basis van de oorspronkelijke overeenkomst of zij plegen wanprestatie zoals al eerder opgemerkt met alle gevolgen voor hen van dien. Het is mogelijk niet ongustig om rechtsbijstand te zoeken bij bijv. de vereniging Eigen Huis.

Bovendien: u geeft aan dat de woning onder de WOZ waarde is verkocht en ook u dus bij nieuwe verkoop hoogstwaarschijnlijk een veel betere aankoopsom kunt bedingen maar dat terzijde van de schadeplichtigheid die onstaat bij eenzijdig niet nakomen van de overeenkomst.

In uw nadeel, indien men de vraag m.b.t. de allonge intrekt is de woning in beginsel wel aan hen verkocht en dan is de adder zoals u stelt: citaat uit uw reactie: 'Hij gaat hier niet wonen, maar opknappen en met flinke winst verkopen'.  Dan is dus de vraag: waarom dan de allonge? Dus ook reden voor u om alarmbellen te horen luiden en lijkt het er op dat men de financiering niet rond krijgt of nog iets anders.
Nogmaals herhaald: niet ondertekenen.

Td
door Tdk Jul 11, 2021 om 10:25
Antwoorden / 1 Vragen

We gaan het morgen verder uitzoeken. Bedankt voor uw reactie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 11, 2021 om 10:31
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Laat a.u.b. weten t.z.t. hoe dit afloopt. Ik sluit niet uit dat men toch zelf zal 'ontdekken' dat eenzijdig wijzigen 'niet slim' is (gelet op de kostenconsequnties) en men de financiering wel rond krijgt binnen de afgesproken tijd. En dan is de verkoop tegen de lage prijs wel een feit.

Td
door Tdk Jul 11, 2021 om 13:12
Antwoorden / 1 Vragen

Ik laat het t.z.t. weten. Bedankt

Td
door Tdk Jul 12, 2021 om 12:19
Antwoorden / 1 Vragen

Notaris gebeld. Wij kunnen inderdaad nwe overeenkomst weigeren. En ze moeten een handtekening hebben de persoon die eraf is gehaald.

Td
door Tdk Jul 24, 2021 om 16:43
Antwoorden / 1 Vragen

Huis is gisteren verkocht. 3 personen zoals in eerste instantie ook de bedoeling was.
Vorige week ging t niet door, weer in gebreke gesteld en op de laatste dag in orde gemaakt.
En toch ben ik er niet gerust over, iets in mij zegt : dat hij t niet eens gaat opknappen, maar binnen aantal weken in de verkoop zet en daar zal hij (gezien de huizenmarkt gekte) ongetwijfeld winst op pakken.

panter22
door panter22 Jul 24, 2021 om 17:17
6599 Antwoorden / Vragen

Dat zou zo maar kunnen. Belachelijke prijzen worden tegenwoordig gevraagd.
Dus hij heeft het nog gered. Jammer, niets aan te doen.
Bedankt voor het terugmelden.

me
door mein33 - Jul 11, 2021 om 12:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ TDK

Als u er dan toch met alle geweld van de verkoop af wil dan maar ontbinden en 10% van de koopsom aan de koper betalen. (mogelijk zijn ze daar wel op uit **).

** Is de koper niet uit  op ontbinden van uw kant, en gaat de koper ook niet akkoord met de 10 % boeteclausule, dan staat de koper nog de weg naar de rechtbank open om de verkoop alsnog af te dwingen.

Ga morgen in overleg met de notaris en laat u informeren over uw positie in deze.
Laat het vooral niet liggen tot de 15e want dan bent u echt te laat.

Td
door Tdk Jul 11, 2021 om 13:10
Antwoorden / 1 Vragen

We gaan morgen ook verder informeren. Willen weten waar we aan toe zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 11, 2021 om 13:31
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@MEIN33, de verkoop zelf ontbinden is uitermate onverstandig! Dan zijn er hoe dan ook kosten voor @TDK. Dat dan, herhaald, de allonge niet tekenen.  Ik vraag mij in rede af of de notaris de akte dan wel kan passeren indien de kopers niet akkoord gaan met het niet onderteken door @TDK van de allonge.

En dat is dus iets dat de notaris kan aangeven. Herhaald, als de kopers wel accepteren dat de allonge niet wordt ondertekend zal de akte wel kunnen passeren indien aan alle andere voorwaarden en dan vooral m.b.t. financiering is voldaan.

Zo niet, dan is het een kwestie van 'het gaar laten zijn van de rapen' van de kopers.

gerbera
door gerbera - Jul 11, 2021 om 15:56
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat hier een "spelletje" wordt gespeeld door de kopers om op voordelige wijze op de aanspraak van de vriendin af te komen.
Indien de overdracht heeft plaatsgevonden volgens de huidige koopovereenkomst betekend dit dat de vriendin mede eigenaar is en aanspraak kan maken op 1/3 deel van de woning. D.m.v de Allonge probeerd men hier vanaf te komen met een handtekening van de verkoper. Zou deze tekenen hebben de kopers het geluk dat zij, ook na eventuele verbouwing en verkoping, de vriendin niets hoeven te betalen. In de huidige situatie zal na de overdracht de vriendin alsnog uitgesloten kunnen worden echter heeft zij dan recht op een deel van de waarde van het pand waarmee zij dan uitgekocht kan worden, en dat kost de kopers natuurlijk geld. Dus verkoper niet meewerken aan deze praktijk en dus niet tekenen, laten de kopers het zelf maar uitzoeken maar in elk geval niet over uw rug.

marita5
door marita5 - Jul 12, 2021 om 12:39
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Reactie Ts ,

DOOR TDK 12 JUL. 2021 OM 12:19
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Notaris gebeld. Wij kunnen inderdaad nwe overeenkomst weigeren. En ze moeten een handtekening hebben de persoon die eraf is gehaald.

panter22
door panter22 Jul 12, 2021 om 15:09
6599 Antwoorden / Vragen

Dus toch een nieuwe overeenkomst. En de handtekening was er niet?
Als het een beetje mee zit, kan ts een boete innen. Want de allonge zal toch worden geweigerd. Laat je niet ompraten.

1paul
door 1paul - Jul 12, 2021 om 14:44
3174 Antwoorden / 0 Vragen

niet accepteren, het kan zo maar zijn dat hierdoor de overeenkomst niet door gaat of kan gaan omdat men dan de financiering niet rond krijgt....

Al
door AldyHeron - Jul 12, 2021 om 14:54
3 Antwoorden / Vragen

Beste TDK, ik zou gaan voor het antwoord van infotaris. Eigenlijk niets doen verder en afwachten waar het schip strand. Het is in ieder geval niet jouw schip dat strandt als je de allonge niet tekent.

panter22
door panter22 Jul 12, 2021 om 15:05
6599 Antwoorden / Vragen

Wat dacht je van het antwoord van de notaris?

Td
door Tdk Jul 12, 2021 om 18:39
Antwoorden / 1 Vragen

We wachten ook. Meer kunnen we op t moment toch niet doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 24, 2021 om 17:14
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TDK: dank voor uw terugkoppeling. Nu het inderdaad is verkocht aan de oorspronkelijk bedoelde drie personen is er niets meer aan te veranderen door u. Verkoop = verkoop net als koop = koop en de nieuwe eigenaar of eigenaren kunnen dan met het alsdan eigedom doen wat ze willen (binnen de grenzen van wetgeving uiteraard).

Jammer maar het zij zo. Nogmaals dank voor de terugkoppeling.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2021 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toch mooi dat het helemaal afgewikkeld is zoals u wilde? Huis verkocht aan jong stel voor een prikkie, waarbij pa extra tekende als garantie.

Nou kan dat stel op een koopje gaan wonen.:-))