li
door lisa123 Apr 11, 2012 om 17:29
Geldzaken & recht

Altijd naar notaris?

Mijn moeder (waar ik geen contact meer mee had) is in januari j.l. overleden. Zij was de langstlevende ouder.
Ik heb nog 1 zuster die alles regelde voor moeder.

Omdat ik de financien niet vertrouwde heb ik de erfenis beneficiair aanvaard.

Nu wil mijn zuster "alles afsluiten" zoals ze dat zo mooi noemt.
Er zijn nog een paar centen over, de rest heeft zij bij leven van moeder opgemaakt.

Kreeg van haar een mailtje dat ze bang was dat de bankrekening was geblokkeerd.

Nu is mijn vraag of dit zonder de belastingdienst kan (ze kreeg geloof ik nooit een aanslag) en ook niet belangrijk: moeten we hier mee naar een notaris?

En het meest belangrijk: als er iets "mis" gaat ben ik dan gevrijwaard voor eventuele kosten door die beneficiaire aanvaarding?

Alvast dank voor uw reactie.

612 8 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Apr 11, 2012 om 18:18
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ale jullie een erfenis beneficiair aanvaarden worden jij en je zus niet verantwoordelijk voor de schulden van je moeder. Wel voor de kosten van de begrafenis en eventuele notariskosten bij de afwikkeling van de boedel.
Er moet altijd een belasting aangifte worden gedaan, even als een boedel beschrijving worden gemaakt. Voor het opheffen van de bankrekening moet er via een notaris een verklaring van erfrecht worden opgesteld.

Mogelijk dat Marcel of Vladja nog meer tips kunnen verschaffen.

Jantje

li
door lisa123 - Apr 11, 2012 om 18:33
134 Antwoorden / 53 Vragen

Dank voor je reactie, ik ben de enige die de erfenis beneficiair heb aanvaard omdat ik mijn zuster niet vertrouw.

Ik dacht wel dat het niet zonder notaris kon omdat er ook papieren zijn van het overlijden van mijn vader.

Maar afwachten of er nog meer reacites komen, zie het morgen wel.

jantje7
door jantje7 - Apr 11, 2012 om 18:39
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Je kunt niet als enige een erfenis beneficiair aanvaarden. Als een van de erfgename de erfenis beneficiair aanvaard, valt de gehele erfenis hier onder. Dit moet toch verteld zijn door de rechtbank van het district waar uw woont.

Jantje

li
door lisa123 - Apr 11, 2012 om 18:51
134 Antwoorden / 53 Vragen

Jantje, niet reageren als je niet weet hoe het precies zit.

Ik kan als enige de erfenis beneficiair aanaarden, als er 10 mensen zijn die willen tekenen mag dat ook, het is niet aan aantal gebonden.

ed
door edwin169 - Apr 11, 2012 om 19:15
32 Antwoorden / 0 Vragen

@lisa123

lees hier maar eens Link...

vladja
door vladja - Apr 11, 2012 om 20:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Beneficiair aanvaarden heeft geen enkele invloed op een eventuele aangifte/aanslag erfbelasting lees hier....

Dat doet de belastingdienst niet onmiddellijk na het overlijden maar een paar maanden later. Na ieder overlijden volgt die brief. Die moet dus nog komen. Beneficiair aanvaarden zegt alleen iets over de schulden in een erfenis, maar staat volkomen los van de eventuele te betalen belasting.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Apr 11, 2012 om 21:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als 1 erfgenaam beneficiair aanvaardt, dan worden alle erfgenamen vereffenaar en moet de hele nalatenschap beneficiair worden afgewikkeld, tenzij een executeur kan verklaren dat het saldo voldoende batig is om de schulden te voldoen. Kan de executeur dat niet, dan zal er minimaal een boedelbeschrijving opgesteld moeten worden en opgestuurd moeten worden naar de Rechtbank.

Het is overigens niet aan de griffier om je hierover voor te lichten. Dat kun je het beste bij de notaris laten doen. En ja dat kost geld.

Dat er ook papieren van vader zijn, maakt nu niets uit. Moeder is nu overlijden en haar nalatenschap is dus opengevallen en zal afgewikkeld moeten worden. Vaders nalatenschap staat daar verder helemaal buiten.

Als de bank de rekening blokkeert en/of er een verzekering tot uitkering moet komen, dan zal een verklaring van erfrecht gevraagd worden. Daarvoor moet je ook langs de notaris.

li
door lisa123 - Apr 13, 2012 om 17:05
134 Antwoorden / 53 Vragen

Marcel en vooral Vladja, hartelijk bedankt voor jullie reactie.