ri
door ria beekers-renders Jan 5, 2016 om 20:00
Geldzaken & recht

Anw uitkering

Goede avond,

Mijn man is 17 -12-2015 overleden.
Na enkele weken heb ik contact opgenomen met SVB om een uitkering aan te vragen, maar kom niet in aanmerking hiervoor.
Mijn wereld staat op zijn grondvesten te schudden, want mijn eigen inkomen en het partnerpensioen is niet genoeg om van  te leven.
Is het mogelijk om mij in te lichten over deze tekortkoming van de politiek, of hier aandacht aan te besteden?
Ik lees op forums dat er veel wanhopige weduwen zijn, die in het zelfde schuitje zitten.
Hoe kan dit toch gebeuren in Nederland zorgstaat?
Vriendelijke groet,
Ria Beekers-Renders

1342 5 Rapporteer

getty
door getty - Jan 5, 2016 om 20:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bijstand bij de gemeente aanvragen? Of heeft u vermogen? En hoeveel is uw inkomen dan nu?

getty
door getty - Jan 5, 2016 om 20:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En het vangnet is dus altijd bijstand dus er is geen tekortkoming in de regelgeving.

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2016 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is toch al jaren en jaren bekend dat weduwen of weduwnaars alleen nog maar in bijzondere gevallen nabestaandenpensioen krijgen.

Die ANW geldt alleen als men kinderen onder de achttien heeft, of meer dan 45% arbeidsongeschikt is.

Anderen moeten in hun eigen onderhoud voorzien. Soms geeft het pensioenfonds van de overledene nog een compensatie ivm het vervallen van de ANW.  Dus u zult meer moeten gaan werken.

marita567
door marita567 - Jan 5, 2016 om 20:21
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hier kunt u lezen aan welke voorwaarden u moet voldoen om in aanmerking te komen voor de bijstand van de gemeente .

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/participatiewet/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijstand

Cookies
door Cookies - Jan 5, 2016 om 21:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In de eerste plaats gecondoleerd met het verlies van je partner.

Sorry, ik begrijp dat het rauw op je dak valt, omdat de nieuwe regelgeving aan je voorbij is gegaan, maar er is zeker geen sprake van een tekortkoming. Waarom zou een weduwe of weduwnaar zonder kleine kinderen een bevoorrechte positie moeten hebben t.o.v  alleenstaanden?

Afhankelijk van je totale inkomen en vermogen kun je misschien in aanmerking komen voor aanvullende bijstand. Zie daarvoor de gegeven link.