Pe
door Petergans Nov 15, 2016 om 18:35
Geldzaken & recht

AOW discrimineert op burgerlijke stand?

Kan iemand mij uitleggen waarom mijn buurman meer AOW krijgt dan ik?

We hadden hetzelfde loon, dus hetzelfde betaald,  alleen ben ik getrouwd met een oudere werkloze, die uit de WW is gelopen en verder geen zicht heeft op welke uitkering dan ook.

Zelfs als het door haar laten uitbetalen van de algemene heffingskorting (€ 2200) haar levensonderhoud zou bekostigen, krijg ik zelf nog steeds €3500 netto minder per jaar.

41403 25 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 15, 2016 om 18:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Met het loon, ww enz. heeft de hoogte van de AOW natuurlijk niets te maken. Het maakt vanzelfsprekend wel verschil of je alleenstaand bent of gehuwd. Meer informatie https://www.svb.nl/int/nl/aow/index.jsp

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2016 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw buurman zal dan alleenstaand zijn. En u hebt een partner dus krijgt maar 50%. Als uw partner geen inkomen heeft en u hebt geen ander inkomen, kunt u aanvullende bijstand krijgen.

getty
door getty - Nov 15, 2016 om 18:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk dat de partner van uw buurman ouder is.  Heeft te maken schat ik in met de partnertoeslag,

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2016 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw inkomen te laag is, hebt u misschien hier iets aan.

http://www.svb.nl/int/nl/aio/

Als uw buurman ook een partner heeft, zal hij waarschijnlijk al in 2015 AOW gerechtigd geweest zijn.

Pe
door Petergans - Nov 15, 2016 om 20:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn buurman is alleenstaand, maar waarom krijgt hij meer AOW ?
Het is puur discriminatie!!

getty
door getty Nov 15, 2016 om 20:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U bent de helft van een echtpaar en krijgt daar dan ook de norm van. Het is aan uw partner om ook een deel te verdienen, lukt dat niet, rest de aio aanvulling.

Cookies
door Cookies Nov 15, 2016 om 20:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat een onzin! Met discriminatie heeft dit NIETS te maken! Jullie krijgen straks 100%, je buurman komt niet verder dan 70%

ja
door jackyh Nov 15, 2016 om 22:10
953 Antwoorden / 4 Vragen

U krijgt samen met uw partner straks 100% terwijl de buurman het met 70% moet doen. Hij moet van die 70% dezelfde huur betalen als u en zijn energiekosten zullen ook hetzelfde zijn. Is het nog steeds oneerlijk.Ja, maar dan voor uw buurman.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 16, 2016 om 00:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Is geen discriminatie maar jaloezie!

diumenge
door diumenge Nov 16, 2016 om 08:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@PeterGans, lees dit ook nog even: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Discriminatie

bokskabouter
door bokskabouter Nov 16, 2016 om 12:46
32 Antwoorden / 4 Vragen

Leg dat eens uit. AOW is wettelijk geregeld en voor iedereen gelden dezelfde regels. Ik krijg bv. 4% minder omdat ik 2 jaar in het buitenland heb gewerkt. Ongetwijfeld zal het u door de SVB zijn uitgelegd maar die uitleg bevalt u klaarblijkelijk niet. Als u meent in uw recht te staan zijn er mogelijkheden dit juridisch aan te vechten en ge-OH op de Kassa-site is niet op zijn plaats.
Het is uwerzijds gewoon zielig doen en conform het antwoord van DIEWILK is het niets anders dan pure jaloezie.

bokskabouter
door bokskabouter Nov 16, 2016 om 12:47
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ter aanvulling: die 2 jaar buitenland was bij een buitenlandse werkgever en er is toen geen premie betaald.

anduril
door anduril Nov 16, 2016 om 13:44
167 Antwoorden / 1 Vragen

Totaal geen kennis van of inzicht in de maatschappij.  En dit soort lieden hebben nog stemrecht ook.

simon55
door simon55 Nov 16, 2016 om 14:21
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U buurman is alleenstaand ook weleens bedacht wat ie z n hele leven al mee betaalt heeft aan de kinderbijslag etc want dat vindt u kennelijk wel prima dat hij daar aan mee betaalt

di
door difograaf Nov 16, 2016 om 17:44
32 Antwoorden / 2 Vragen

Iedere Nederlander die de AOW-leeftijd bereikt heeft krijgt nu € 745,43 mits hij in dit land 50 jaar "AOW-verzekerd" was.
Ben je alleenstaand dan kun je van dit bedrag niet leven en dan wordt dit bedrag aan gevuld tot € 1081,77.
Zo simpel is het!
Op dit moment zijn er echter nog allerlei overgangsmaatregels van toepassing.

diumenge
door diumenge - Nov 16, 2016 om 08:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, iemand kan u dat uitleggen. De SVB.

wi
door wilhelmina59 - Nov 16, 2016 om 10:12
519 Antwoorden / 0 Vragen

Werklozen die van voor 1965 zijn en na hun 50 ste werkloos zijn geraakt en de WW doorlopen hebben, krijgen meestal een IOAW/IOW
Groot voordeel hiervan is dat er geen vermogenstoets wordt uitgevoerd.
Nadeel is inderdaad dat het inkomen van de partner er bijgeteld wordt.
AOW alleenstaanden is 70%  + ev pensioen, aangevuld met partnerpensioen(?!)!  en bij gehuwden en samenwonenden 2x 50% plus ev pensioen.
Maar hou wel rekening met die wetswijziging die in 2015 is ingegaan, het toeslag verhaal van een AOW er met jongere partner.

jo
door jorisw - Nov 16, 2016 om 10:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als we toch eens een euro zouden krijgen voor iedere keer dat de woorden discriminatie of oplichting verkeerd worden gebruikt op dit forum, dan hebben we allemaal geen AOW meer nodig als we oud zijn....

OM
door OMPI65 Nov 16, 2016 om 11:29
23 Antwoorden / 0 Vragen

De vraagsteller gebruikt deze woorden niet.

Cookies
door Cookies Nov 16, 2016 om 11:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oh, nee? Wat staat hier dan:

AOW discrimineert op burgerlijke stand?

jo
door jorisw Nov 16, 2016 om 17:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@OMPI: Oplichting gebruikt hij inderdaad niet, maar mijn opmerking was algemeen gezien de woorden "op dit forum"....

fl
door flipflipsen - Nov 16, 2016 om 11:20
17 Antwoorden / 0 Vragen

Als u buurman meer AOW krijgt dan U, is dit wel de laatste plaats waar u een goed antwoord krijgt.
Hier weet niemand wat uw situatie exact is.

Er zijn instanties die U precies uit kunnen leggen wat en hoe.

latevogel
door latevogel - Nov 16, 2016 om 11:29
86 Antwoorden / 0 Vragen

Netto met heffingskorting  € 1.081,77 zonder heffingskorting  € 868,60

Het vakantiegeld is bruto € 72,48 per maand en wordt in de maand mei uitbetaald.

Bovenstaand is voor alleenstaanden per maand.
Verdere informatie: https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/index.jsp

ja
door janlamark - Nov 16, 2016 om 11:32
7 Antwoorden / 0 Vragen

Is uw buurman alleenstaand?

Cookies
door Cookies Nov 16, 2016 om 11:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien even de andere reacties lezen?

ma
door marleenvanh - Nov 16, 2016 om 11:49
452 Antwoorden / 1 Vragen

Of u dat nou discriminatie vindt of niet, men gaat ervan uit dat wanneer er twee mensen samen wonen (al dan niet getrouwd) zij BEIDEN meebetalen aan vaste lasten en de rest van de huishouding. Indien je dat in je eentje moet doen heb je dus meer nodig. Mensen zoals in uw situatie zitten dan inderdaad mooi te kijken straks, want partner heeft binnenkort zoals ik het begrijp geen inkomen (ww) meer, kan een baan (werken tot 67 ja ja... moet dat werk er wel zijn) wel vergeten, maar de partnertoeslag voor dit soort gevallen is afgeschaft. Er is ooit voor 'gewaarschuwd' dat mensen in deze positie zouden kunnen komen maar met oplossingen kwam men 'uiteraard!' niet. Kan niets anders zeggen dan dat u een slachtoffer bent van het systeem. De lijstjes van het SVB zeggen dit: https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/#vtma1  O en het is trouwens burgerlijke STAAT. ('De burgelijke stand' is een afdeling van de gemeente secretarie waar de burgerlijke staat alsook geboorten en overlijden worden geadministreerd)

ha
door harryromijn - Nov 16, 2016 om 11:53
272 Antwoorden / 0 Vragen

AOW heeft geen draad te maken met uw vroegere loon, noch met wat u ooit aan belasting heeft betaald.
AOW wordt enkel en alleen opgebouwd door ieder jaar tussen uw 15e en 65e, dat u in NL woonachtig bent geweest cq onder het NL belastingregime gevallen bent als u buiten NL gewoond heeft ( en als 3e: u zelf vrijwillig een bijdrage hebt betaald toen u woonachtig was in het buitenland)

De hoogte van de uitkering wordt per wet bepaald, voor alle AOW gerechtigden exact gelijk, en moet door de Tweede + Eerste Kamer worden goedgekeurd.
Als dus vanmiddag 2e + 1e Kamer ermee accoord gaan de AOW in te laten gaan op ieder's 75e, en gekoppeld aan de kosten van levensonderhoud van het woonland ( dus... bijv. AOW-ers in Griekenland krijgen fors minder), of zelfs enkel in Euro-land worden uitgekeerd ( geen enkele AOW-er in Turkije, Marokko, of waar-dan-ook buiten Europa krijgen nog ene cent ), dan is dat per wet te regelen.

De gelden worden door de huidige werkenden via de belasting opgebracht.
ofwel: iedere AOW-er heeft nooit ene cent voor zijn eigen AOW betaald, WEL voor degenen, die toen in de AOW zaten toen U en IK betaald hebben.

Thans is de hoogte van de AOW gekoppeld aan:
- alleenstaande of samenwonende ( wel-of niet gehuwd)
- toeslag als die samenwonende te weinig inkomen heeft.

Dus tijd om u eens over die toeslag te informeren.

vr1944
door vr1944 - Nov 16, 2016 om 12:02
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ga er maar vanuit dat SVB in beide gevallen de juiste bedragen uitbetaald. Anders moet je even met een medewerker bellen of je uitkering correct is.

mienkereltie
door mienkereltie - Nov 16, 2016 om 12:19
11 Antwoorden / 5 Vragen

Wat is het toch moeilijk uit te leggen. Mijn vrouw en ik krijgen allebeide A.O.W. Elk 50%. De buurman is alleenstaand, en krijt dus voor een alleenstaande. Die kan natuurlijk ook gaan klagen, waar hij eigelijk meer recht op heeft dan u. Gas, elekra, huur of aflossing, etc. is net zo duur als u betaald. Brood, benzine etc. ook. Nu heeft de buurman niet zoveel per maand als u beiden, meer wel meer dan uw 50%.
Bijvoorbeeld: Alleenstaand met heffingskorting, € 1081,77 netto per maand
                                      zonder  heffingskorting, €  868,60  netto per maand.
Gehuwd, met heffingskorting: € 745,43 per persoon netto per maand, totaal € 1490,86
          zonder heffingskorting: € 598,60 per persoon netto per maand, totaal €  1197,20
Verschil op jaarbasis:  met heffingskorting: hebt u beiden € 3709,08 meer per jaar dan de buurman.
                               zonder heffingskorting: hebt u beiden € 3883,20 meer per jaar dan de buurman.
Nog steeds redenen tot klagen? Uw tekort van € 3500 valt toch naar de andere kant naar een bonus per jaar.
Van deze bedragen is het vakantiegeld al afgetrokken!

tonkuijler
door tonkuijler - Nov 16, 2016 om 12:33
19 Antwoorden / 0 Vragen

Toen ik AOW`er was geworden kreeg ik een toeslag voor mijn vrouw, zij werkte nog, later nu 1 jaar geleden ging zij de WW in en raakten wij de toeslag kwijt. Ben je de toeslag kwijt dan krijg je deze nooit meer terug na 01-01-2016, ik denk dat dit ook voor jullie opgaat.

Bel even met het SVB.

bi
door bigale50 - Nov 16, 2016 om 12:53
25 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben van 1950, mijn broer nog van 1949. Hij valt nog in de oude regeling en krijgt daardoor niet alleen meer AOW dan ik ( beide getrouwd, vrouw jonger dan 65 ), inderdaad zo'n € 3500 schoon, maar het ABP geeft mij ook minder pensioen, omdat ze nu samenwerken met de SVB ( franchising )?!! Totaal € 7000 minder in het handje.
Dit is of mijn vrouw nu wel of geen inkomen heeft. Zo kan ik ook regeren!!

hs
door hstallenberg - Nov 16, 2016 om 12:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik moest in april 2007 pensioen krijgen € 1059,- netto per maand na ruim 42 jaar werken en nu zijn we 9,5 jaar verder en krijg ik € 1004,- netto per maand? Waar ligt dat aan? Aan PREMIER SORRY!
Ik ben A.H. Stallenberg en ben lid van de SP, mijn lidnummer is 802914.

bokskabouter
door bokskabouter Nov 16, 2016 om 13:09
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ik begrijp totaal niet wat uw lidmaatschp en lidnummer van de SP hiermee te maken heeft.  Dan kunt u uw 'probleem' beter voorleggen aan deze partij die u waarschijnlijk ook niet van dienst kunnen zijn omdat e.e.a. nu eenmaal wettelijk is geregeld.

Cookies
door Cookies Nov 16, 2016 om 13:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat denkt u te bereiken met het vermelden van je SP lidmaatschap?

reflecs
door reflecs Nov 16, 2016 om 13:23
1859 Antwoorden / 4 Vragen

? Dit is Vraag en Beantwoord, voor en door consumenten, geen meldpunt van Kassa. Al leest de redactie wel mee.

Cookies
door Cookies Nov 16, 2016 om 13:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Meneer Stallenberg, mij zijn gouden bergen beloofd. Nu blijken dat lood met oud ijzer bergen geworden te zijn.

ha
door harryromijn Nov 16, 2016 om 15:49
272 Antwoorden / 0 Vragen

De hoogte van uw AOW wordt via de Staat (2e + 1e Kamer) bepaald. Daar kan een premier (minister) niet zo veel aan doen. Voorstellen, doch vaststellen... dat is iets heel anders.
Uw prive-pensioen is een heel ander verhaal: gewoon een verzekering afgesloten om een spaarpot op te bouwen, ca 25 % eigen inleg en de rest moet uit beleggingsresultaten komen, door de SP z;n beetje als legale oplichting gekwalificeerd.
En die resultaten - als u TV en kranten een beetje gevolgd heb - vallen de laatste jaren nogal tegen.
Ook hier heeft de politiek en al helemaal een premier-minister heel erg weinig over te vertellen. Misschien over een reken-rente een uitspraak doen en een wet aanmelden, die dan wel wederom door de 2e en 1e Kamer aangenomen moeten worden.

wi
door wilhelmina59 Nov 16, 2016 om 16:27
519 Antwoorden / 0 Vragen

Dat noemen ze het Omslagstelsel

ma
door manwijf Dec 11, 2016 om 11:38
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik krijg opeens 2 jaar later AOW en pensioen, terwijl ik geen werk meer heb. Mij is al gauw 24.000 euro door de neus geboord dus. Hoe oneerlijk is dat? Waarom moet ik die opgedrongen solidariteit met de hele wereld betalen? Vroeger moest je 50 jaar in NL gewoond hebben voor een AOW, maar regels gelden alleen voor Jan L. en de rest profiteert lekker mee.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 16, 2016 om 14:55
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Gewoon navraag doen bij de SVB als u het niet begrijpt. Alleen daar kan men u een verklaring geven. (Als er bijv. sprake is van partnerrtoeslag kan daarop gekort worden als het gezamenlijke inkomen te hoog is en/of het inkomen van uw partner meer is dan een grensbedrag - maar alsook al door anderen gezegd, wij kennen uw inkomenssituatie niet).

pe
door pebk - Nov 16, 2016 om 17:18
583 Antwoorden / 0 Vragen

Wie heeft u verteld dat het leven eerlijk zou zijn?
Op de site van svb staat het uitgelegd. https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/hoeveel_aow_later/

jo
door jorisw Nov 16, 2016 om 17:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is nu uitgerekend iets wat wel eerlijk is.

be
door beanfield - Nov 16, 2016 om 17:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

natuurlijk klopt dat U partner had gewoon in de w.w. moeten blijven dan had U een aow voor een alleenstaande gekregen
en had U samen meer inkomen als Uw buurman

tijger1
door tijger1 Nov 17, 2016 om 10:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft een partner, krijgt dus geen AOW voor een alleenstaande.

me
door mein33 - Nov 16, 2016 om 18:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@petergans,

Wist u overigens dat niet alleen uw buurman meer AOW krijgt dan u, zelfs Prinses Beatrix heeft een hogere AOW uitkering dan u.
Blijkt maar weereens overduidelijk dat de AOW niet discrimineert en een ieder krijgt waar hij/zij recht op heeft, gelukkig maar ;-))

vm
door vm - Nov 17, 2016 om 12:57
1 Antwoorden / Vragen

Kan het misschien zo zijn dat u een paar jaar in het buitenland gewerkt hebt.

Dit treft n.l. ook een ( alleenstaande ) kennis deze krijgt 40,00euro minder AOW en Duits pensioen 37,00 pm , hij heeft een paar jaar in Duitsland gewerkt s'morgens om 4 uur opstaan ect.. Zo te zien schiet hij er nog 3,00 euro bij in en moet over de € 37,00 nog belasting betalen ook.
Dus hoe langer u in het Buitenland werkt hoe minder AOW want er is in die jaren geen premie in Nederland afgedragen.
Misschien heb ik u op weg geholpen?

Even na vragen bij het SVB en u weet het.
Succes.