jaccohub
door jaccohub Oct 8, 2008 om 17:47
Geldzaken & recht

AT Bank en garantie spaargeld

Hallo,

Kan iemand mij adviseren over de AT Bank?

Ik heb daar een spaarrekening maar stel dat deze bank ook omvalt, krijgen we dan dezelfde tafrelen als bij die bank uit IJsland?

Is mijn, niet meer dan € 20.000,- spaargeld, gagarandeerd door de nederlandse staat, of valt deze bank daar niet onder?

1334 32 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 8, 2008 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zowel op de site van De Nederlandse Bank als die van de AT Bank staat dit keurig en duidelijk vermeld.

De AT Bank valt volledig binnen de garantieregeling van de staat. U zal uw geld daar dus nooit kwijtraken.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2008 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Maar gezien de huidige omstandigheden zou ik adviseren ,zet uw geld op een Nederlandse Bank ook al is dat op 1.5% minder rente Fred

ve
door verwijderd - Oct 8, 2008 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jaccohub,
Lekker laten staan At is een Russische bank en daar zit heel veel geld achter. Als je je op internet iets verdiept zie je dat het een heel grote speler is. Ze geven een goede rente en qua service hebben de nederlandse banken het nakijken. Bel ze maar eens, snel, vriendelijk en zeer professioneel.
Succes.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2008 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik spaar er ook!  ik blijf bij die bank! altijd supersnel hoge rente
ik adviseer iedereen daar naar toe te gaan!
zit veel geld achter!!

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Met de ATB Spaarrekening profiteert u van een zeer aantrekkelijke, variabele rente, 3.65%*, terwijl uw spaargeld op elk gewenst tijdstip beschikbaar blijft voor onverwachte uitgaven. @ laptop Hoezo Hoog?Fred

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Astoria heeft het over 3,65% rente, ik krij sinds mijn aansluiting bij deze bank echt 5,25%. De DNB taat garant, waarom dus twijfels.

Deze rente wordt ook vergoed bij Credit Euroep Bank (ben daar al jaren cliënt en de NIBC. Ook gegarandeerd door de DNB.

Mijn inzetten staan altijd onder de 20.000,-- en het zijn e/0 rekeningen. christina

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

De staat staat garant. Maar wat blijkt nu bij de IJslandse bank? Die heeft in haar voorwaarden staan dat zij de eerste € 20.000,-- garandeeert, zoals zo veel kleinere/buitenlandse banken.

Wat zegt Bos (de Staat)? De 1e garantie van € 20.000,-- valt onder de garantie van de IJslandse bank, die hoeven wij dus niet uit te betalen en die moet je zelf daar gaan halen. De staat garandeert vanaf € 20.000,-- tot € 100.000,--. Die gaan wij dus onder onze garantie vergoeden.

Wat zeg de IJslandse bank nu? Wij gaan eerst onze IJslandse klanten hun geld geven en de rest bekijkt het maar. En daarna gaan de Engelse klanten voor, want onze handelsrelatie met Engeland willen wij niet verknoeien, die is ons teveel waard en daar zijn we afhankelijk van.

Tegen de tijd dat de Nederlandse staat uiteindelijk de 1e € 20.000,-- gaat vergoeden ben je drie jaar verder.

Hoe zo de 1e € 20.000,-- is een eitje, want dat is gegarandeerd?

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag vladja,

Je schrijft: Maar wat blijkt nu bij de IJslandse bank?

Dit (de eerste 20800 garandeert de Ijslandse Staat) heeft van het begin af aan gewoon op de site gestaan.

Met collegiale groet, Read3.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat klopt Read, maar heel veel mensen hebben dat over het hoofd gezien/of toch gelezen, maar zijn uitgegaan van de garantie, die de Nederlandse Bank belooft voor de eerste € 20.000,--.

En het zijn de kleine spaarders, die met de hoge rente gelokt zijn naar de IJslandse bank. Je was wel gek als je je paar spaarcenten bij die karige Nederlandse banken liet staan. Het was toch gegarandeerd ! De IJslandse bank werd toch genoemd op de site van de Nederlandse Bank, dus dan was het wel goed !

Voor mij verder academisch, want ik ben niet meegegaan met die hype.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Cristine, Dat % klopt maar via een internet rekening, stel er is een probleem de Heer Poetin (at) is geen Wouter Bos je kunt niet bij je rekening (internet) komen ?? Ik ben nog steeds positief maar buitenlandse banken nu ff niet Fred

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

krijg een uurtje geleden een mail van ATB, dat het depositogarantie tot 100.000 resp. 200.00 bij e/o verhoogd, gehhel volgens de richtlijnen van de N.B. Netjes toch !

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

AT Bank is een buitenlandse bank en zelfs van BUITEN de EU, waardoor er, net als bij Icesave, niet de Europese garantie's gelden.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste van Berkel. U jaagt de mensen schrik aan. Iedere buitenl. bank die hier een vestiging heeft is verplicht de garanties van de N.B. uit te voeren. Bij die Ijslandse bank was het anders, de eerste 20000 zijn/waren garant gesteld door de Ijslandse bank.

Weet U er meer van dan Wouter Bos e/o de NB.

Geen paniek zaaien s.v.p. Christina

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Europese garanties bestaan niet! En buiten Europese garanties ook niet ! Totale onzin. Nog afgezien van het feit dat IJsland tot Europa behoort.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meidam .... ,

Landsbanki, de moeder van Icesave, was ook zooooooo netjes met de informatie en stond zelfs onder toezicht van De Nederlandse Bank.

Toch konden ze van de ene op de dag vertrekken met ons spaargeld, wellicht naar de Bahama's en een feestje vieren met de mensen van o.a. Palm Invest.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

van Berkel en Vladja,  U, van Berkel , begrijpt niet het verschil tussen de Ijslandsebank en enige andere buitenl. banken, zoals ATB en CEB en NIBC. de Ijsl. bank valt vanaf ongeveer 20.000 onder de Ned. garanties, de andere genoemde banken vallen voor 100% onder de ned. garanties. Lees toch eens de banken, die bij de N.B. onder garantie vallen.

Vladja, Ik mag toch aannemen, dat U met uitzondering van de IJslandse bank, de andere banken tot een bedrag van 100000 euro wel betrouwbaar acht.   Vertrouwen jullie de ned. overheid soms niet, dan is het einde verhaal.

groetjes christina,

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ En wat zegt Wouter heden in de kamer ,ik ben niet van plan de Neder-landse belasting betaler op te laten draaien voor die eerste €20.000.
Spaarders moeten extra alert zijn bij hoge rente percentages.Fred

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Astoria, Ik word er zo moe van. Wouter Bos heeft het over de 20000 door de IJSLANDSE bank gegarandeert. De Andere buitenlandse banken, met vestiging in Nederland hebben zich onderworpen aan de garanties van de ned. bank, nu dus voor 100%. LEES EN LUISTER TOCH EENS GOED.

Al dat paniekgezaai, daar wordt een mens panisch van.

christina

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meidam,

Misschien moet je eens een tijdje bij de Nederlandse Bank gaan werken of stage lopen om de werkelijkheid te leren kennen. De IJslandse bank is geen uitzondering voor wat betreft de eerste €20.000--.

Zie mijn onderstaand verhaal, wat is samengesteld uit de gegevens van de site van de Nederlandse Bank. En ik ga er maar vanuit, dat die weten waar ze over praten en welke garanties zij afgeven en uitbetalen.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Buitenlandse centrale banken die in de zogeheten Europese
Economische Ruimte vallen (banken uit de Europese Unie, Noorwegen, IJsland,
Zwitserland en Liechtenstein) zijn wettelijk verplicht spaarders een minimale
garantie van €20.000 te bieden. Je krijgt als rekeninghouder dan bij een
faillissement minimaal de eerste € 20.000 van je spaargeld terug van de centrale
bank van dat land.

Voor banken uit die landen die daarnaast aanvullend
deelnemen aan het Nederlandse depositogarantiestelsel, staat de Nederlandsche
Bank vervolgens garant voor het overige bedrag. De DNB vult aan tot maximaal
€ 100.000 per rekeninghouder. Dit geldt ook voor banken die gewoon onder
het Nederlandse Depositostelsel vallen.

Dus niet alleen voor de IJslandse bank geldt de
verantwoordelijkheid tot uitbetaling van de eerst € 20.000,--, maar voor
alle banken uit de landen, die in de 1e alinea genoemd worden. En
lang niet alle banken uit de landen nemen deel aan het Nederlandse
depositogarantiestelsel.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allerlei buitenlandse banken (AT Bank, Yapi Kredi, AK Bank,
Credit Europe) worden voor de Nederlandsche Bank gewoon als Nederlandse banken
beschouwd worden, omdat ze een statutaire vestigingsplaats in Nederland hebben.
Het zijn zelfstandige, Nederlandse ondernemingen. Dat ze toevallig eigendom
zijn van een buitenlands bedrijf, zoals de AT Bank eigendom is van de grote
Russische Alfa Bank, doet er niet toe.

De vestiging in Amsterdam van de AT Bank is een zelfstandige
vestiging. De vraag is of de grote Russische eigenaar, de Alfa Bank, bijspringt
als er problemen zouden zijn met de uitbetaling van de eerste
 € 20.000,--.  Ze zijn daartoe
niet verplicht.

Voor
banken die niet gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of
Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken (dus geen
statutaire vestiging hebben in Nederland) gelden afwijkende regels.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meida;... luister goed naar Vladje en lees de voorwaarden bij De Nederlandse Bank betreffende banken die NIET bij EU zijn.

Je hoeft er niet eens stage voor te lopen, het is op de website na te lezen.

Dus, ... wees voorzichtig met buitenlandse banken!!

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

astoria. amsterdam trade bank heeft een rente van 5%
deposito 6maanden is zelfs 5.5% !
ja die 5% is variabel ,maar dat is bij alle banken vwb sparen zo!

gr

laptop

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van Berkel,

Lezen is een een te weinig onderwezen vak.

Niet de EU, maar de Europese Economische Ruimte (EER) is van belang en die is ruimer dan de EU.

En dan zijn er nog de buitenlandse (buiten de EER) banken, die in Nederland een statutaire vestiging hebben en onder de "paraplu" van de Nederlandse Bank vallen.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt allemaal , succes en sterkte op termijn !!fred

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meida... nu kun je wel moe worden van de reacties, maar het is een feit, dat buitenlandse banken, met name , die banken BUITEN de EU, een risico vormen. Welke invloed heb je op de staatsgaranties die niet nagekomen worden?

Spaargeld is bedoeld, dat je er ieder moment over kunt beschikken.

Indien een bank de tegoeden blokkeert, kom jij niet meer aan je geld. Daarna is het afwachten, misschien wel maanden, of de bank failliet verklaart wordt. Dan komt er een curator om de zaak af te wikkelen en dan uiteindelijk komt wellicht DNB met het garantiebedrag.

Maar je bent wel maanden, of jaren verder, met name als het om een buitenlandse bank gaat, waar de staat niet meewerkt.

Opvallend is wel dat nu (kleine) Nederlandse banken meer rente bieden dan Icesave, zij proberen ook te overleven door geld binnen te halen, anders kan ik het niet verklaren.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op deze manier heb ik er zelf nog een beetje plezier aan in plaats van een ander.

Daar kan ik nog uren mee zoet zijn.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 09:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jacohup, na alle reacties weet u ongetwijfeld genoeg.

u heeft toch ook Bos en Wellink grehoord.

als we die niet vertouwen kunnen we beter emigreren.

Succes, christina

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt met een gerust hart bij de AT bank, AK bank, NIBC en Credit Europe bankieren aangezien dit géén buitenlandse banken zijn en onder het garantiestelsel van de DNB valt. Ik heb ook mijn geld (behoorlijk wat) hierop staan en zou dit echt niet doen als dit niet zo was. Meidam heeft het echt wel bij het juiste eind. Vladja en van Berkel ga nog maar eens goed de websites na van de banken en de dnb dan kom je er wel achter dat jullie ongelijk hebben. Ik word zo moe van die paniekzaaierij van al die mensen. Lees ook het forum op www.spaarinformatie.nl maar eens door. Staat nuttige informatie op. Als de mensen in paniek raken dan gaan nog meer banken onnodig vallen. Blijf dus gewoon rustig bij die kleine banken met de hoge rentes.

Afgehaald van de CEB:

Credit Europe Bank N.V. is een Nederlandse Bank met haar hoofdkantoor in Amsterdam.

Het Nederlandse Ministerie van Financiën heeft besloten de garantie op spaartegoeden per direct te verhogen tot
€ 100.000. Uw spaargeld bij Credit Europe Bank N.V. is daardoor tot een bedrag van
€ 100.000 per persoon gegarandeerd. Credit Europe Bank N.V. heeft een algemene bankvergunning van De Nederlandsche Bank N.V., de enige toezichthouder voor al haar bancaire activiteiten ook buiten Nederland. Voor meer details www.dnb.nl

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn informatie komt rechtstreeks van de site van de Nederlandse Bank, maar soms moet je wel even doorklikken en doorlezen.

Even opletten wie voor de 1e € 20.000,-- verantwoordelijk is (net zoals bij de IJslandse bank).

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

the continuing story of wel de onvoltooide. waar vind ik precies uw mededeling, dat AT bank garantieplichtig is voor de eerste 20000 euro. Heb bij DNB bank gekeken en kan het niet vinden.

Raadt U overigens aan de site van AT bank te bekijken, daarin staat vermeld, dat zijn een ned. bank zijn en derhalve voor 100000,00 euro gegarandeerd door de nd. staat.

Waar blijft overigens Jaccohub met een reactie, christina.

gaan we nog verder

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

allemaal leuk en aardig die garanties,maar hoe het zit met de rentevergoeding, daar hoor ik niemands iet over zeggen. Worden de ingelegde gelden verhoogd met rente , Zoja tot de datum , dat de bank omviel ?? Of wellicht tot aan het moment dat er daadwerkelijk o.g.v. de garantieregeling wordt uitbetaald?

Wie kan me daar iets meer over vertellen?