PvBaak48
door PvBaak48 Dec 14, 2021 om 14:40
Geldzaken & recht

Autorijschool voldoet niet aan voorwaarden

Heb pakket van 35 lessen afgenomen voor kleindochter van 17 begin oktober.
Contract nog steeds niet binnen maar wel al betaald.
Nog maar 4 lessen gekregen in 2 1/2 maand terwijl elke week les beloofd was en snel 2 lessen per week.
Nu , voordat corana maatregelen bekend waren , gezegd dat ze een half uur met ov naar Leiden centraal moest komen om daar in te stappen maar heleboel leerlingen waren daar niet mee eens dus werden lessen tot 9 januari geschrapt.
Heb protest aangetekend en eis nu geld terug minus 4 lessen maar moet 25% boete +admin.kosten betalen maar daar ben ik het niet mee eens want geen contract dan gelden ook hun  regels niet en is dit wanprestatie.
Wat moet ik verder doen om al mijn geld terug te krijgen.

3354 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Dec 14, 2021 om 14:50
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Paul Van Baak ,

Ik heb een klacht over mijn rijschool of instructeur. Wat kan ik het beste doen?

Met een klacht over een rijschool of een instructeur van een rijschool kun je het beste eerst naar de rijschool zelf gaan. Daarna kun je eventueel contact opnemen met een belangenorganisatie.

Vraag aan je rijschool of en bij welke belangenorganisatie hij is aangesloten. In Nederland zijn er verschillende belangenorganisaties voor rijscholen, namelijk de BOVAG, FAM en VRB.

Als je rijschool aangesloten is bij de BOVAG, kun je terecht bij de Geschillencommissie Rijopleidingen. Die is onafhankelijk en onpartijdig.

Verder kun je klachten en vragen over je rijschool indienen via ConsuWijzer, het loket van de overheid voor consumenten.

PvBaak48
door PvBaak48 Dec 14, 2021 om 16:17
65 Antwoorden / 1 Vragen

Is op consuwijzer gezet

marita5
door marita5 Dec 14, 2021 om 16:22
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Suc6

ju
door juliomariner - Dec 14, 2021 om 14:53
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Geen contract dus gelden hun regels niet is iets te kort door de bocht. U hebt wel betaald dus is er ook een overeenkomst.
Wanprestatie zou kunnen echter ze kunnen het dan weer op Corona gooien.
Misschien toch wachten tot 9 Januari en als er dan nog steeds geen lessen worden gegeven het contract opzeggen met als reden wanprestatie.

PvBaak48
door PvBaak48 Dec 14, 2021 om 16:20
65 Antwoorden / 1 Vragen

Probleem is dat hij zich niet houdt aan zijn regels zoals in regelement van hem staan die we wel degelijk gelezen hebben Contract zou opgestuurd worden en is nog steeds niet gebeurd dus niks kort door de bocht , hij dient zich aan zijn eigen regels te houden en na tekenen van contract ook wij. Corona is hier niet echt van toepassing,  hij stelt eigen regels op die tegengesteld zijn aan zijn bestaande regels en 4 lessen in 2 1/2 maand zonder dat aan zijn kant enige moeite is gedaan om aan beloftes te voldoen is toch wanprestatie

ju
door juliomariner Dec 14, 2021 om 16:30
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.

PvBaak48
door PvBaak48 Dec 15, 2021 om 13:08
65 Antwoorden / 1 Vragen

Nee er is een contract beloofd en die komt niet.
Bovendien doet hij niet wat beloofd is want is het normaal dat ze 4 lessen in 2 1/2 maand heeft gehad terwijl ze er zoals belooft minimaal 11 had moeten krijgen.

ju
door juliomariner Dec 15, 2021 om 13:21
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Begrijp me goed, zoals deze rijschoool het aanpakt is niet bepaald netjes maar u hebt gewoon wel een overeenkomst met hen. Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Daarbij heeft u betaald, nog een bewijs van een overeenkomst.
Dat het bedrijf niet helemaal kosjer is mag duidelijk zijn maar u moet ze wel met de juiste juridische mogelijkheden aanpakken. Ontkennen dat u een overeenkomst hebt hoort hier niet bij.
U moet juist aangeven dat de rijschool zich aan de overeenkomst moet houden en dat u anders deze overeenkomst ontind en uw geld terug wilt.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 14, 2021 om 15:06
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft U al gekeken op  cbr.nl   hoe ze daar scoren?

Verder is als je in niet examen route  woonde thuis  ophalen leuke service maar  dat koste  veel tijd en geld...

Instappen  in de Examen routes die je gaat leren en  in druk centrum  is voor  rijschool en leerling rendabel.

Ook is het afhankelijk of  en hoeveel tijd je hebt,  in de avond uren zitten vele overvol....

De ochtend vroeg  is vaak makkelijker, afhankelijk van vaste schooltijden.

Maar geld betalen zonder voorwaarden, hadden ze die niet online staan?

PvBaak48
door PvBaak48 Dec 14, 2021 om 16:24
65 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zit op school en s'morgens of weekend heeft ze alle tijd. Examen is nog niet aan de orde met 4 lessen. Door wanprestatie heeft ze geloof in rijschool verloren want hij heeft elke week een andere smoes , corona , ziek , kom maar naar centaal punt (30 min heen en 30 min terug zonder vergoeding) , 4 weken geen les en dan zit rijschool dichter bij ons dan centraal punt dus het gaat alleen maar om extra kosten voor rijden waar leerlingen dupe van zijn. Alle rijscholen hier halen en brengen leerlingen gewoon thuis dus waarom hij ook niet want dit staat wel in zijn regeling

PvBaak48
door PvBaak48 Dec 14, 2021 om 18:45
65 Antwoorden / 1 Vragen

Op CBR komen ze niet voor

panter22
door panter22 Dec 15, 2021 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen
Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 15, 2021 om 10:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als een  rijschool op  cbr ontbreekt is dat  0 examens  en twijfelachtige firma.

Of hebben ze weer eens nieuwe naam genomen  om nog klanten te krijgen?

Verder is zieke leraar  die na besmetting geen les mag geven gewoon overmacht... maar geen CBR?

Zelf zou ik  wel die 30 minuten reizen pakken want  als je  2x 15 minuten heen en weer van jou woonplaats naar  examen route moest rijden  is  dat van elk uur maar  helft nog netto over!

gerbera
door gerbera Dec 15, 2021 om 12:52
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@pharma...... lees nou eens goed alvorens met een reactie te komen.

 Examen is nog niet aan de orde met 4 lessen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 15, 2021 om 14:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zie nu link van Panter22  en ja,  erg lage score en  Paul van Baak schreef niets aanwezig.....

Als je niet goed zoekt en deze niet vond en toch lessen ging vooruit betalen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 14, 2021 om 16:02
16874 Antwoorden / 202 Vragen

Naast al gegeven info kunt u ook nog zelf een ingebrekestelling doen op grond van de wanprestatie. Ik geef u daarover info https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en een voorbeeldbrief die u kunt benutten (Kost dan aangetend te verzenden ca. €10 https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

PvBaak48
door PvBaak48 Dec 15, 2021 om 10:08
65 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je voor info

panter22
door panter22 - Dec 14, 2021 om 16:17
6599 Antwoorden / Vragen

Je schrijft dat de rijschool niet voldoet aan de voorwaarden. Wat zijn die voorwaarden dan?
Is het deze rijschool?
https://rijtempo.nl/contact/verkeersschool-tempo-leiden
Het is tegenwoordig druk met lesrijden.
Het is dan veel handiger om naar een centrale plaats te komen voor de lessen.
Wordt er nu helemaal niet meer les gegeven en stopt de rijschool er mee?

PvBaak48
door PvBaak48 Dec 14, 2021 om 16:27
65 Antwoorden / 1 Vragen

Centaal punt is 20 km met bus.
Eerst stopte hij een paar weken en na diverse protesten naar centraal punt.
Bovendien weet je wel hoe druk het daar is als beginner.

panter22
door panter22 Dec 14, 2021 om 16:35
6599 Antwoorden / Vragen

Er zal toch wel een lesprogramma zijn? Eerst op een rustige plaats de auto onder controle krijgen.
En dan pas later de weg op. Of is dat niet besproken?
Of moet ze direct dan de weg op zonder dat ze de auto kent?

PvBaak48
door PvBaak48 Dec 14, 2021 om 18:31
65 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is besproken maar 2de les zat ze al op snelweg

PvBaak48
door PvBaak48 Dec 14, 2021 om 21:30
65 Antwoorden / 1 Vragen

En nee het was autorijschoolsassenheim.nl

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 14, 2021 om 19:59
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Paul,

Over welke rijschool gaat het?

Het is eigenlijk verstandig om nooit meteen een  rijlespakket te kopen bij een rijschool als er nog geen goede ervaring mee is.

PvBaak48
door PvBaak48 Dec 14, 2021 om 21:29
65 Antwoorden / 1 Vragen

Recensies waren goed op zijn site www.autorijschoolsassenheim.nl maar nu betwijfel ik deze want er kan altijd gesjoemeld worden maar kwam goed over bij mijn kleindochter gedurende proefles.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 15, 2021 om 11:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Eigen website selecteerde of plaatste je zelf  goede reacties....

Als op cbr  site  deze ontbreek of 1e keer geslaagde erg laag scoorde?

panter22
door panter22 - Dec 15, 2021 om 08:18
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft je kleindochter de afspraak voor rijlessen gemaakt en jij hebt alleen betaald, dan heb je geen recht van spreken. Je bent dan slechts financier voor je kleindochter. Je kleindochter heeft het contract gesloten.
Heb je zelf met de rijschool de afspraak gemaakt dat je kleindochter bij hen les zou rijden en jij zou betalen, dan ben jij degene die het contract heeft gesloten. Dan kun je klagen.
Dus met roepen van wanprestatie en ik wil mijn geld terug kom je er niet.
Heb je al eens met de rijschoolhouder gesproken over de ontstane situatie?
Misschien kun je dan afspraken maken.
Het is duidelijk dat je kleindochter niet voor zichzelf kan opkomen.
Dan is het niet verkeerd dat haar opa dat voor haar gaat doen.

PvBaak48
door PvBaak48 Dec 15, 2021 om 10:12
65 Antwoorden / 1 Vragen

Nee heeft zelf betaald.
Als we niet in conclaaf met rijschool waren gegaan had ik dit wel vermeld maar dat hebben we diverse malen al geprobeerd en hiertegen geprotesteerd maar hij belooft van alles , komt niets na en wijzigt eigen regels.

panter22
door panter22 Dec 15, 2021 om 14:13
6599 Antwoorden / Vragen

Betaling rijlespakket voorwaarden eerder stoppen:

Aan deze voorwaarde houdt de rijschool je kleindochter.
Maar jullie willen ontbinden wegens wanprestatie, dan geldt die 25 % niet., tenminste ik zie het niet er bij staan.
Dan zul je met bewijzen moeten komen. En schriftelijk. En naar de rechter moeten als je niet naar een geschillencommissie kunt. En dat voor 25% van €1313+ administratiekosten.

Ontbinden lesovereenkomst Autorijschool Sassenheim
  • Bij vooruitbetaling van je lesgeld, zal Autorijschool Sassenheim het bedrag onder aftrek van de genoten rijlessen, theoriecursus en het door haar aan het CBR betaalde examengeld terugbetalen.

mo
door mof - Dec 15, 2021 om 12:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Naar de rechter

1paul
door 1paul - Dec 16, 2021 om 09:38
3162 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft niet een kontrakt en er zijn u geen voorwaarden verstrekt?

In dat geval heeft u recht op uw geld terug zonder aftrek, de 4 lessen uiteraard wel maar de rest moet u terug krijgen, nu zij niet mee willen werken zult u dit rechtens af moeten dwingen....