jc
door jcaspers Feb 1, 2010 om 17:40
Geldzaken & recht

Bank depositos ook al risicovol?

reclame van ohra voor een deposito van ohra bank en dan 'het risico is heel groot voor dit product'
Hoe kan dat? Bank valt toch onder het depositogarantiestelsel?

347 6 Rapporteer

kazan
door kazan - Feb 1, 2010 om 17:47
38 Antwoorden / 1 Vragen

is het soms een uitgestelde deposito/ Zo ja dan geld de bank garantie hier niet.

kr
door krieties - Feb 1, 2010 om 18:33
442 Antwoorden / 0 Vragen

Als aanvulling op antwoord van kazan:
Als het een gewone deposito is geldt de garantie dus wel.
Als de bank dus failliet gaat geldt het depositogarantiestelsel.
Dat neemt niet weg dat er een hoog risico is: als de bank niet failliet gaat maar de beleggingsresultaten zijn slecht, dan zul je in de toekomst dus minder terugkrijgen dan de inleg, tenzij ook is bedongen dat je de inleg altijd terug krijgt (gegarandeerd). Kijk dat dus even na.
Ik zou overigens nooit zo'n product aanschaffen met een verhoogd risico. Het resultaat kan weliswaar zeer positief zijn, maar ook zeer negatief! Pas dus op.

raadgever
door raadgever - Feb 1, 2010 om 19:16
123 Antwoorden / 10 Vragen

Van website Ministerie van financiën:

In oktober vorig jaar is besloten het depositogarantiestelsel tot oktober 2009 tijdelijk te verhogen naar 100.000 euro. Minister Bos maakte vandaag bekend dat ook na oktober 2009 de dekking van het depositogarantiestelsel 100.000 euro per depositohouder per bank zal blijven.

Op 7 oktober 2008 heeft Nederland de dekking van het depositogarantiestelsel tijdelijk verhoogd tot € 100.000. Deze maatregel zou een jaar duren, tot oktober 2009. De Europese ministers van Financien hebben kort geleden een wijziging van de richtlijn inzake depositogarantiestelsels aangenomen( richtlijn 94/19/EC ) waarin bepaald wordt dat alle lidstaten vanaf 31 december 2010 verplicht zijn een dekking te bieden van € 100.000.

In de periode van oktober 2009 tot aan 31 december 2010 zijn lidstaten vrij om een andere dekking te bieden, mits deze niet lager is dan € 50.000. Gezien de aanhoudende onrust op de financiële markten heeft de minister van Financien besloten de dekking van het Nederlandse depositogarantiestelsel in deze periode niet te wijzigen."

Zoals al is opgemerkt gaat het hierbij dus niet over een uitgestelde deposito (achtergestelde lening).

kazan
door kazan - Feb 1, 2010 om 19:18
38 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=krieties schreef op maandag 1 feb 2010, 18:33]Als aanvulling op antwoord van kazan:
Als het een gewone deposito is geldt de garantie dus wel.
Als de bank dus failliet gaat geldt het depositogarantiestelsel.
Dat neemt niet weg dat er een hoog risico is: als de bank niet failliet gaat maar de beleggingsresultaten zijn slecht, dan zul je in de toekomst dus minder terugkrijgen dan de inleg, tenzij ook is bedongen dat je de inleg altijd terug krijgt (gegarandeerd). Kijk dat dus even na.
Ik zou overigens nooit zo'n product aanschaffen met een verhoogd risico. Het resultaat kan weliswaar zeer positief zijn, maar ook zeer negatief! Pas dus op.

een deposito heeft dus een vaste rente voorde tijd dat hij wordt afgesloten en heeft niets en totaal niets te maken met beleggingsresultaten.

kr
door krieties - Feb 1, 2010 om 19:37
442 Antwoorden / 0 Vragen

Kazan heeft in principe gelijk. Maar ik ging er even vanuit dat er geen sprake is van een "gewoon" deposito. Hoe kan anders het risico heel groot zijn? Hier zitten weer addertjes onder het gras. Ze zijn momenteel van alles weer aan het verzinnen. Valuteren (bij betaalrekeningen) mag niet meer en de banken zoeken gewoon weer (ingewikkelde) nieuwe producten om nieuwe bronnen van inkomen aan te boren. Je kunt niet scherp genoeg zijn!!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 2, 2010 om 02:08
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Jaspers,

Bedenk wel even dat momenteel de rente op vastgezet geld (deposito) lager kan zijn dan dagelijks opvraagbaar geld.

Gezien het feit dat meerdere financiële experts verwachten dat de rente omhoog gaat zo gauw de economie aan gaat trekken, er komt dan meer vraag naar geld dus geld wordt duurder, kun jij je nu beter niet voor langere termijn vastleggen doch voor dagelijks opvraagbaar kiezen. Je kunt dan sneller schakelen wanneer de rente echt omhoog gaat.

Hardware ERror MAN.