raywin
door raywin Sep 4, 2008 om 12:40
Geldzaken & recht

Banklening

Mijn zoon heeft in november 2007 een lening aangevraagd bij de

CenEbank. Om deze lening te verkrijgen moest hij in 3 -voud een aanvraagformulier opzenden. Daarnaast werd er een levensverzekering verwacht  en zijn salaris moest op de CenE bank gestort worden. Aan geen van deze 3 voorwaarden heeft hij voldaan.

Echter heeft hij toch flink wat geld kunnen opnemen het afgelopen jaar bij deze instelling.

Helaas is mijn zoon eind juli overleden.

Kunnen zijn erven ( 2 kleine kinderen, 3 jaar en 7 weken oud) nu aansprakelijk gesteld worden voor het afbetalen van deze lening, of is hier de bank in gebreke gebleven?

405 4 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 4, 2008 om 13:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat is verhouding met de moeder van de kinderen? Echtgenoot, geregistreerd partner, samenwonend?

Vladja

raywin
door raywin - Sep 5, 2008 om 12:30
20 Antwoorden / 5 Vragen

beste Marcel75,

Wat voor risico loopt een bank dan? Of je nu wel of geen contract afsluit met een bank, de bank wordt altijd ingedekt door eigen regels?

Het afsluiten van contracten is dus nutteloos en kan in de toekomst door iedereen genegeerd worden. De bank verstrekt gewoon  een lening aan een willekeurig persoon , die niet de opgegeven persoon hoeft te zijn.

Graag je antwoord.

marcel75
door marcel75 - Sep 5, 2008 om 22:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De lening is verstrekt dat is een feit. Dat dit niet conform de voorwaarden van de bank is gedaan, is het risico van de bank, maar betekent niet dat u zich daarop kunt beroepen.

Aangezien de schuld vererft, zijn zijn erfgenaam aansprakelijk. Als er geen testament is, zijn zijn kinderen erfgenaam. Aangezien de kinderen nog minderjarig zijn, moet de moeder (mits nog in leven, en anders de wettelijk vertegenwoordiger van de kinderen (de voogd))op grond van de wet de nalatenschap van uw zoon beneficair aanvaarden (voorrecht van boedelbeschrijving). De kinderen zijn dan alleen aansprakelijk voor zover er baten zijn. In hun eigen vermogen, voorzover dat er al is, zijn ze dus niet aan te spreken.

Advies: regel zsm de beneficaire aanvaarding. Schakel hiervoor hulp in van een notaris en regel het zelf bij de Rechtbank. Je kunt het zelf doen, maar voor de meest mensen is het geen dagelijkse kost, vandaar mijn doorverwijzign naar een notaris

marcel75
door marcel75 - Sep 6, 2008 om 13:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@raywin,
als niets zinnigs te melden hebt, reageer dan niet. Met mijn opmerking dat het risico voor de bank is, wordt (uiteraard) bedoelt dat dat het probleem van de bank is, maar dat de erven daar geen beroep op kunnen doen.

@vraagsteller:
Was er een testament? Was uw zoon gehuwd/ger.partner? Op die vragen zijn nog geen antwoorden.