Ba
door BankrekeningVoorCommissie Sep 25, 2024 om 18:29
Geldzaken & recht

Bankrekening openen voor kleine commissie met weinig omzet

Goeienavond,

Ik ben op zoek naar advies m.b.t. het openen van een bankrekening voor commissies, werkgroepen of andere kleine clubjes.
Dit mag blijkbaar niet op persoonlijke titel, maar een zakelijke rekening is nogal duur als je jaarlijks niet zoveel omzet hebt.
Hoe kan ik dit het beste aanvliegen?

De situatie:
Ik zit in een commissie die maandelijks een activiteit organiseert voor verstandelijk gehandicapten. Onze jaarlijkse inkomsten (donaties) zijn 2.000 euro, de uitgaven zijn onkosten voor postzegels, koffie, knutselmateriaal, dat soort dingen. Ik heb echter grote moeite met het aanmaken van een bankrekening om het geld op te ontvangen. Het principe van een "inzake-rekening" bestaat blijkbaar niet meer, dus op persoonlijke titel hebben we een tijdje een rekening gehad bij de ASN, maar die heeft ons recent op de vingers getikt, dat we de rekening voor zakelijke doelen gebruiken en dat ze de rekening daarom gaan blokkeren. Een zakelijke rekening kunnen we echter niet openen, omdat we geen KvK-registratie hebben. Daarnaast is een zakelijke rekening ook wel erg duur ten opzichte van onze omzet. Wat zouden jullie aanraden?

137 3 Rapporteer
rj
door rjw - Sep 25, 2024 om 19:02
3365 Antwoorden / 5 Vragen

Om gedoe te voorkomen kan je je toch het beste bij de kvk inschrijven. Een persoonlijke rekening is vragen om problemen. Het zal niet de eerste keer zijn dat degene van wie de rekening dan is dingen doet die niet mogen. Het is niet voor niets dat bijvoorbeed VVE's wettelijk een rekening moeten hebben op naam van de vereniging.

ne
door neodutchio - Sep 25, 2024 om 20:27
5240 Antwoorden / 12 Vragen

Ondanks dat wij wel een KVK inschrijving hadden, maar zeer weinig af- en bijschrijvingen ben ik met de Rabo in gesprek gegaan. Het eerste jaar mochten we gewoon een particuliere rekening hebben, daarna zouden ze kijken of we inderdaad zo weinig af- en bijschrijvingen zijn. Uiteindelijk hebben we 5 jaar lang die rekening aangehouden tot we het bedrijf sloten.
Er zijn meer banken, ik zou gewoon hier en daar informeren wat kan en mag.