jv
door jvdhoven Jan 10, 2013 om 22:13
Geldzaken & recht

Banksparen

Ik had bij Fortis een spaarloonrekening lopen deze is stop gezet omdat het spaarloon sparen werd gestopt.
Nu ben ik in november 2012 door de ASR schriftelijk benaderd ,dat het geld naar een andere rekening gestort moet worden.
Ik ben naar de ABN bank geweest en heb daar overlegd dat het naar banksparen gestort zou worden.
Nu wordt ik in 's avonds opgebeld en werd mij gevraagd of ik ook kennis en ervaringstoets heb gedaan.
Dat is volgens de medewerker sinds 1 januari 2013 verplicht als ik schriftelijk het geld over wil maken dat ik de deze toets moet doen.
Ben ik verplicht deze toets te maken of kan ik op andere manier mijn spaarcenten op een andere rekening storten.
De medewerker belde mij dat ik ook schriftelijk het geld over kon maken naar een rekening met variabele rente maar die zou waarschijnlijk tot mijn 70e doorlopen.
Of is er ook een banksparen zonder deze toets en kan toch op mijn spaarcenten 65e bij mijn geld.

4370 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2013 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt uw geld van de spaarloonrekening gewoon uit laten betalen. Als u een bankspaarrekening wilt openen komt er iets meer bij kijken.

https://www.abnamro.nl/nl/prive/inkomen-voor-later/uitkering-in-termijnen-ontvangen/advies.html#/?s=0/:S0

Op deze site kunt u lezen of u met advies, of zonder bij de ABN een bankspaarrekening wilt openen.

Het is toch geen probleem om die toets te maken? De bank dekt zich daarmee in tegen eventuele claims.

aurora1
door aurora1 - Jan 10, 2013 om 23:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien heb je nog iets aan deze site : KLIK HIER?

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 11, 2013 om 01:57
468 Antwoorden / 16 Vragen

Het spaarloon is met ingang van 1 januari 2012 gestopt.

U kunt uw spaarloontegoed overboeken naar een tegenrekening, hetzij zelf dan wel door uw ASR- bank.

Kennis & ervaringstoets: klinkt als klinkklare nonsens!

Het schijnt zo te zijn dat die wet nog niet tot stand is gekomen, nog niet in werking is getreden. Dit gaat pas op 1 juli 2013 gebeuren. Nog geen zorgen maken! Maar dat heeft mijn inzien eerder met een hypotheek van doen dan met een spaaloontegoed.

Dit vond ik bij het zoeken:

Minister De Jager is ingegaan op veel vragen die in de vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer waren gesteld naar aanleiding van de voorgestelde wijzigingen in de Wft (BGFO3). In dit artikel lichten we de belangrijkste zaken voor u als hypotheekadviseur toe.
Kennis en ervaringstoets
Het voornemen bestaat om consumenten die op basis van execution only financiële producten willen aanschaffen eerst een kennis en ervaringstoets af te laten afleggen. De minister heeft hierover de volgende gedachten:
De kennis- en ervaringtoets wordt beperkt tot die financiële producten waarvoor provisie wordt verboden;
Uitvaartverzekeringen en overlijdensrisicoverzekeringen worden vrijgesteld van de kennis en ervaringstoets. (Provisie voor deze producten wordt wel verboden).
De kennis en ervaringstoets moet de volgende informatie opleveren:
a) De financiële producten waarmee de consument of cliënt bekend is.
b) Inzicht van de consument of cliënt in de eigenschappen en risico’s van het desbetreffende financiële product;
c) De mate waarin de consument inzicht heeft in zijn eigen financiële situatie;
d) De mate waarin de consument behoefte heeft aan een advies over het betreffende product.
De adviseur kan zelf bepalen op welke wijze de voorgeschreven informatie over de kennis en ervaring wordt gevraagd
Indien wordt vastgesteld dat de consument onvoldoende kennis en ervaring heeft om op verantwoorde wijze het product aan te schaffen, moet de klant hiervoor worden gewaarschuwd en het advies krijgen om advies in te winnen.
Als de klant deze waarschuwing naast zich neerlegt, mag hij toch het product aanschaffen. Consumenten kunnen niet gedwongen worden tegen hun wil advies te krijgen.
Vervolgens wordt verwacht dat de adviseur zelf een afweging maakt van de betrokken belangen, waarbij het klantbelang centraal moet staan.
Dienstverleningsdocument
Het dienstverleningsdocument (DVD) wordt vernieuwd. De opzet is dat de dvd’s van de financieel dienstverleners voor de consument beter vergelijkbaar worden.
Naast het intermediair moeten ook aanbieders en gevolmachtigden een dvd voeren;
De AFM stelt een online generator beschikbaar waarmee een dvd opgesteld kan worden;
De verplichting zal ingaan per 1 juli 2013.
Eed of belofte
De minister heeft aangegeven dat invoering per 1 januari 2013 afhangt van de snelheid van het wetgevingstraject.

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2013 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sweeterlake

De ervaringstoets gaat niet over de spaarloonrekening. Ts wil een bankspaarrekening openen voor zijn pensioen.

wi
door wimwest - Jan 11, 2013 om 13:20
45 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt uw vrijgegeven spaarloon uit de spaarloonregeling storten op de rekening van uw keuze,zelfs uw eigen spaarrekening.
Het totaalbedrag zal niet meer zijn dan ca. € 2.400,- (max 4 jaar) en is niet echt een bedrag om complexe constructies te verzinnen. U heeft de volgende mogelijkheden:

1. storten op uw eigen spaarrekening
2. storten voor aankoop van een lijfrente dan is deze storting fiscaal aftrekbaar als er nog ruimte is voor pensioenopbouw en kunt u later na expiratie via banksparen deze uit laten keren.

Banksparen heeft niet zoveel zin, want de rente is niet echt hoger dan een gewone spaarbank en in de meeste gevallen dient u een provisie te betalen om te openen.

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2013 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimwest

"Het totaalbedrag zal niet meer zijn dan ca. € 2.400,- (max 4 jaar) en is niet echt een bedrag om complexe constructies te verzinnen. U heeft de volgende mogelijkheden:"

Ts kan ook oudere jaren nog hebben laten staan.

wi
door wimwest - Jan 11, 2013 om 15:55
45 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, want na 4 jaar wordt het tegoed van het eerste jaar gedeblokkeerd en gestort op de tegenrekening van de klant. Daardoor kan het tegoed nooit meer zijn dan vier keer het maximale spaarloon per jaar (ca 600 euro).

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2013 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wordt wel gedeblokkeerd, maar wordt niet per se gestort op de tegenrekening hoor. Het kan er ook blijven staan.

wi
door wimwest - Jan 11, 2013 om 17:10
45 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dit is wettelijk niet toegestaan.

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2013 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee. Opname van het spaarloon is niet verplicht. Per 15 september 2010 kan het spaarloon dat in de jaren 2006 tot en met 2009 is opgebouwd worden gedeblokkeerd. Spaarders beslissen zelf wat er met dat geld gebeurt. Je kunt het spaarloon opnemen en uitgeven of overboeken op een eigen spaarrekening, maar het is ook mogelijk om het geld op de geblokkeerde rekening te laten staan. Zolang het geld op de speciale spaarloonrekening staat, profiteert u van de fiscale voordelen.

Geblokkeerde spaartegoeden zijn tot een gezamenlijk bedrag van maximaal € 17.025 vrijgesteld van belastingheffing.

Bron overheid

Ik ken verscheidene mensen die het geld tot en met 2012 op die geblokkeerde rekening hebben laten staan. Het vrije bedrag en het geblokkeerde bedrag.