ha
door hamalikrimida Aug 3, 2013 om 16:15
Geldzaken & recht

Bekeuring

afgelopen vrijdag ben ik aangesproken door twee heren . om kort te gaan, mijn hond liep los omdat mijn kleinzoontjes (3 en 5) tegen een bal aan het schoppen waren en de hond daar achteraan ging/ gaat. werd aangespreken door twee heren in burger die mij vertelden dat ik in overtreding was omdat de hond niet los mag. dat snap ik uiteraard ook zelf wel, dom, dom, dom, maar ja, kleinkinderen .... deze heren hebben zich op geen enkele wijze aan mij gelegitimeerd, konden of wilden dat niet. heb geen idee. hebben mijn gegevens genoteerd en deelde mij mee dat ik een bekeuring ging krijgen van 90 euri. omdat ik e.e.a. wel apart vond heb ik mijn gegevens gegeven aan betreffende heren. ze hebben alles genoteerd op een notitieblokje. omdat ik er van uit ga dat dit echt niet kan heb ik er met beide heren een leuke kwartiertje van gemaakt . blijft echter de vraag of ik in mijn recht sta. heb dus geen bekeuring ontvangen. een van de heren kwam noch naar mij toe gerend om mijn geboortedatum te vragen. heren waren dus duidelijk niet op de hoogte van de gangbare regelingen..
kan ik een bekeuring verwachten ???

2038 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 3, 2013 om 16:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hamalikrimida,

Raar verhaal.
In burger en geen legitimatie?
En dan zomaar je gegevens geven?
Noteren op notitieblokje?
Denk niet dat je een bekeuring krijgt.
Zou een volgende keer niet zomaar m'n gegevens verstrekken!!!

Met vr.gr.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Aug 3, 2013 om 18:31
937 Antwoorden / 2 Vragen

Als u de bekeuring niet krijgt dan is dat mooi meegenomen! Maar als u hem wel krijgt dan komt deze of van het CJIB, of de gemeente. Dan weet je in ieder geval dat ie echt is.

Hebben ze uw legitimatie gevraagd? of hebben ze het maar gewoon voor waarheid aangenomen? Net wat edrick zegt, erg raar verhaal.

tenormin
door tenormin - Aug 3, 2013 om 18:55
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, zou vanaf nu maar extra voor zorgen dat je ramen en deuren goed gesloten houd. Natuurlijk surveilleren agenten in burger, maar je verhaal komt mij toch ietwat erg vreemd over. Geen geel bonnenboekje gezien, geen voorbedrukt papier wat werd gebruikt? En mocht je toch een bekeuring ontvangen; je hebt toch "een leuk kwartiertje" met ze gehad?

valerius-2
door valerius-2 - Aug 3, 2013 om 19:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u om legitimatie gevraagd aan die 2 heren, en wat knnen zij uit een geboortebewijs halen? Toch niet wie u bent of waar u woont.

hutch
door hutch - Aug 3, 2013 om 20:03
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Deze 'heren' waren (wettelijk verplicht) om ongevraagd (!!) hun legitimatiebewijs te tonen, indien zij in 'burger' opereren. In uniform zijn zij het alleen verplicht, indien daarom gevraagd wordt.

Maar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid betreft het hier BOA's, die dit soort regels vaak niet eens kennen en mogelijk ook nog 'beginners' zijn, gezien het feit dat zij vergeten zijn om uw geboortedatum te vragen.

U had in dit geval niet eens naar hun hoeven te luisteren en gewoon uw weg kunnen gaan.
U had ook van hen kunnen vorderen (!) eerst hun legitimatiebewijs te tonen en wel zo dat deze duidelijk te lezen is.

Alléén in geval van nood, wanneer er geen mogelijkheid is om eerst een legitimatiebewijs te tonen, vervalt deze (wettelijke) verplichting. Dit laatste is dus niet in uw geval zo geweest.

Of u nog uw bekeuring gaat krijgen, tja, dat is voor bijna iedereen een vraag.

Het enige wat u nog kunt doen, is een klacht indienen vanwege het feit dat deze 'heren' niet ongevraagd hun legitimatiebewijs hebben getoond.

Maar van de andere kant....... wie zegt dat het überhaupt opsporingsambtenaren waren? Misschien waren het wel...... tja, vul zelf maar in. Je hebt zoveel zieke lui rondlopen.

Om die reden ook altijd goed een legitimatiebewijs lezen. Niet dat dit heiligmakend is, want de meesten onder ons weten niet eens hoe een bepaald legitimatiebewijs er uit ziet. Iedereen kan een legitimatiebewijs maken, zelfs een zogenaamde van de politie.
Bij twijfel of er een echt legitimatiebewijs getoond wordt, kunt u altijd nog terplekke de politie bellen en om uitleg vragen.

Gr. Hutch

ja
door jans2 - Aug 4, 2013 om 14:12
311 Antwoorden / 4 Vragen

Zelfs voor een trol een suf verhaal.

ha
door hamalikrimida - Aug 4, 2013 om 14:20
17 Antwoorden / 6 Vragen

afgezien van de " trol ", bedankt voor jullie reactie. mocht ik inderdaad een bekeuring ontvangen, laat ik het voor komen. ga er echter van uit dat dit niet het geval zal zijn.

ha
door hamalikrimida - Aug 4, 2013 om 14:24
17 Antwoorden / 6 Vragen

nog even ter aanvulling; ik heb bewust niet naar een legitimatie gevraagd met in mijn achterhoofd dat als ze deze alsnog zouden laten zien ik geen " poot " had om op te staan, m.a.w., ik een eventuele bekeuring zou moeten betalen.

tenormin
door tenormin - Aug 4, 2013 om 14:34
16933 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=hamalikrimida schreef op zondag 4 aug 2013, 14:24]nog even ter aanvulling; ik heb bewust niet naar een legitimatie gevraagd met in mijn achterhoofd dat als ze deze alsnog zouden laten zien ik geen " poot " had om op te staan, m.a.w., ik een eventuele bekeuring zou moeten betalen.

Dat vind ik nu echt een kromme redenatie. Want als het echt "dienders" zijn geweest heb je sowieso geen poot om op te staan.

diumenge
door diumenge - Aug 4, 2013 om 14:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 4 aug 2013, 14:34]Dat vind ik nu echt een kromme redenatie. Want als het echt "dienders" zijn geweest heb je sowieso geen poot om op te staan.
Inderdaad, of je hebt lef en je vecht de bekeuring aan omdat je van mening bent dat je geen overtreding hebt begaan of je legt je er bij neer. maar om op deze manier er onder te proberen te komen vind ik nog al discutabel.

Overigens horen BOA's in dit geval herkenbaar te zijn, het zijn namelijk BOA's die contact hebben met het publiek.

Het klinkt vreemd, lijkt haast of u aan een paar grappenmakers uw gegevens hebt gegeven. Heel onverstandig om niet naar legitimatie te vragen in de hoop zo onder een bekeuring uit te komen.

zoekster
door zoekster - Aug 4, 2013 om 15:09
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Net als jans2 vermoed ik hier een trol

KLIK

tenormin
door tenormin - Aug 4, 2013 om 15:20
16933 Antwoorden / 108 Vragen

zoekster, als we jou toch niet hadden waren we er nog verder op in gegaan. Wat een sukkel ben ik! Bij de mededeling "een leuk kwartiertje" had er toch een belletje moeten gaan rinkelen. Dom, dom...

edrick3
door edrick3 - Aug 4, 2013 om 16:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

OT
Denk toch niet dat hier sprake is van een 'trol'.
Die neemt niet de moeite om te reageren.
Is ook niet de eerste vraag!
Is ook geen 1-regelige (onzin) vraag.

Met vr.gr.

worst
door worst - Aug 4, 2013 om 17:33
109 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij ben je in de maling genomen.
Dom om je gegevens te geven.

dearagain
door dearagain - Aug 4, 2013 om 20:32
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*trol of geen trol, dit kan iedereen overkomen

*en dan is het wél verstandig om legitimatie te vragen

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 5, 2013 om 07:59
7356 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Hamalikrimida

Met 2 jonge kinderen in de buurt wil je geen heibel en ga je eerder een gesprek aan.
Later als alles achter de rug is weet je dat je in de maling bent genomen.

Net als Dearagain zegt, het kan ons allemaal overkomen.

ma
door marnix1 - Aug 5, 2013 om 09:18
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik denk dat u de bekeuring gewoon gaat krijgen, verbalisant is niet verplicht een schriftelijk bewiijs aan u te geven. Zou ook een storm van klagers opleveren die beweren geen bewijsje gekregen te hebben.
Dat ze zich niet legitimeerden lijkt me geen grond om bekeuring te ontlopen.