jc
door jcaspers Feb 7, 2010 om 15:19
Geldzaken & recht

Belasting restant persoonsgebonden aftrek na 2 jaar meenemen?

Ik heb een def. aanslag over 2007. Hierin staat een restant persoonsgebonden aftrek van 4000 euro. Nu is 2008 en 2009 uiteraard ook ingevoerd zonder dat ik zelf dat restant ingevoerd heb in de aangifte. De belastingdienst zou dit automatisch meenemen (het staat als het ware klaar). Echter als ik nu VT 2010 invoer kan ik deze 4000 daar invullen en krijg dan meer teruggave. Weet de belastingdienst dit dan? Of krijg ik straks een definiteve aangifte van bv 2008 en nemen zij dat restant daarin mee en heb ik dan teveel teruggehad????

1909 4 Rapporteer

kr
door krieties - Feb 7, 2010 om 20:24
442 Antwoorden / 0 Vragen

Als het goed is staat er op de def. aanslag 2007 dat er nog 4000 aftrek te verlenen is in de jaren na 2007. Of er is een aparte beschikking daaromtrent afgegeven.
In de aangfite 2008 diende u zelf die 4000 aan te geven als aftrekpost.
Een restant eventueel aangeven in de aangifte 2009.
Dan is er in 2010 dus waarschijnlijk niets meer af te trekken. Mocht dat wel zo zijn, dan kunt u het restant ook bij de voorlopige aanslag aftrekken.
Kortom, u had bij de voorlopige aanslag 2008 al 4000 in aanmerking kunnen nemen. U moet het dus wel zelf invullen.
Waar u het vandaan haalt dat de bel.dst het zelf automatisch zal aftrekken weet ik niet, maar dat is niet zo. In de aangifte 2009 moet zo'n bedrag worden ingevuld bij punt 30a.

jc
door jcaspers - Feb 7, 2010 om 20:32
74 Antwoorden / 100 Vragen

Hoi Krieties, dank voor je antwoord. Ik weet pas eind 2009 dat er 4000 restant is omdat toen pas de aangifte 2007 definitief nagekeken werd!

Ik neem deze aftrek mee.

Ik nam aan dat dit automatisch ging, omdat bv ook reeds ontvangen Voorlopige Teruggave automatisch berekend wordt. Dit vul je alleen in op je aangifte om zelf de juiste eind uitslag te hebben, zo geeft de belastingdienst zelf aan.

kr
door krieties - Feb 7, 2010 om 20:42
442 Antwoorden / 0 Vragen

Alsnog bezwaar indienen voor 2008 of een verzoek om ambtshalve vermindering (als termijn vertreken is) of een aanvulling op de aangifte (als nog niet def. is).
Een restantbedrag over 2007 moet altijd eerst met 2008 worden verrekend en dan 2009 enz.
Wat je schrijft over de in te vullen voorlopige aanslag is juist, maar bij deze aftrekpost gaat dat dus niet automatisch. Succes ermee.

jc
door jcaspers - Feb 7, 2010 om 20:47
74 Antwoorden / 100 Vragen

Hartelijk dank, ik heb de aangifte nogmaals verzonden met deze extra post erbij.
Is nog een voorlopige aanslag dus ik neem aan dat dit wel kan.
Hopelijk gaat het nu goed. Ik zie dat ik nog een klein bedrag overheb nu dit kan ik meenemen in aangifte 2009 en dan staat alles weer recht.