jo
door joentje1978 May 17, 2014 om 15:38
Geldzaken & recht

Belastingdienst keert tekort of geen zorg- en/of huurtoeslagen uit?

Naar aanleiding van de herziene beschikking voor de zorg- en huurtoeslag van 2007 en de inmiddels welbekende 30000 brieven met navorderingen die ten onrechte zijn verstuurd ben ik toch eens even in de administratie van mijn schoonouders gedoken.

Ben aan de hand van de bankafschriften tot de ontdekking gekomen dat mijn schoonouders in 2007 alleen maar zorgtoeslag ontvangen hebben maar geen huurtoeslag.

Ik vrees dat mijn schoonouders over de jaren 2007, 2008, 2009, 2010 en 2011 (vanaf 2013 beheer ik hun administratie en vanaf 2012 heb ik van alles gecorrigeerd) recht op toeslagen hebben gehad en die zij niet ontvangen hebben.

Kan iemand mij vertellen tot hoever je terug kunt gaan met het opeisen van niet uitbetaalde toeslagen?

Kan iemand mij vertellen waar ik een proefberekening kan maken voor het jaar 2007, 2008 en 2009.
Op de website van De Belastingdienst kan je maar tot en met 2010 een proefberekening maken.

En wat is de gebruikelijke werkwijze voor het terugvorderen van toeslagen over de jaren 2007, 2008 en 2009?
Gewoon een bezwaarschrift opstellen en de jaaropgaaf erbij doen?

Ik vrees dat heel veel mensen toeslagen hebben laten liggen waar zij gewoon recht op hebben gehad.
Wellicht valt er ook bij voorlopige aangifte inkomstenbelasting nog wat extra's terug te halen gezien ik over het jaar 2012, 2013 en 2014 geconstateerd heb dat men een te hoog verzamelinkomen heeft ingeschat waardoor er minder belastingteruggaaf is uitgekeerd.

1680 8 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - May 17, 2014 om 15:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Volgens mij kan alleen t.m. sept de toeslag nog voor 2013 worden aangevraagd.

jantje7
door jantje7 - May 17, 2014 om 16:15
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mogelijk is in die jaren de huurtoeslag direct naar de verhuurder overgemaakt. Dit was in die jaren voor veel huurders een normale gang van zaken.

getty
door getty - May 17, 2014 om 17:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt geen proefberekening meer maken over genoemde jaren omdat u geen aanvraag meer kunt indienen. U kunt nu nog tot 2013 terug met het aanvragen. Of als u voor voorliggende jaren officieel uitstel van het doen van de ib aangifte heeft gehad. Zo niet dan is het kansloos.

T.a.v.het schatten van een te hoog verzamelinkomen : na het doen van aangifte en het vaststellen van het inkomen aan de hand daarvan, krijgt de afdeling toeslagen dit gecorrigeerde inkomen door en past zonodig de toeslag aan. Wat dus kan leiden tot een terugvordering of nabetaling.

getty
door getty - May 17, 2014 om 17:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De opmerking van jantje7 is een goede. Kijk het maar eens goed na.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2014 om 17:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals gezegd kunnen toeslagen alleen nog maar tot en met 2013 worden aangevraagd.

Voor wat betreft de inkomstenbelasting kunt u tot vijf jaar teruggaan. Dus tot en met het jaar 2009.

Is er dan nog geen definitieve aanslag 2012 opgelegd?

Als er bezwaar genaakt wordt over de aanslagen tot en met 2009 en dat bezwaar wordt toegewezen, zullen automatisch ook de aanslagen inzake de toeslagen worden herzien. Voor wat betreft de jaren 2009 tot en met 2012 voor zover ze opgelegd zijn natuurlijk.

De huurtoeslag ging vaak rechtstreeks naar de verhuurder , maar de aanslag kwam natuurlijk wel bij de rechthebbende.

alexishoop
door alexishoop - May 17, 2014 om 19:18
562 Antwoorden / 6 Vragen

Je kan fouten in overeenkomsten in principe tot 5 jaar terug rechtzetten (langer als je gaat stuiten). Dus alleen als er in alleen als er in 2007-2011 een huurtoeslag is aangevraagd, maar door een fout of foutieve berekening is afgewezen heb je nog recht op correcte herberekening.

de redenering is echter dat je dus een overeenkomst moet hebben, maar in geval van toeslagen is dat een beetje flauw, want je hebt in beginsel altijd een overeenkomst met de belastingdienst via je BSN nummer. dus een slimme advocaat kan nog korte metten maken met de beperkingen die de belastingdienst er oplegt.

vanuit de overheid is dit ooit zo bedacht omdat ze nu eenmaal jaarlijks een overheidsbegroting maken die sluitend moet zijn, elke aanpassing achteraf is hinderlijk en kostbaar (discutabel argument), maar diezelfde overheid had het ook kunnen weten dat er een aanspraak mogelijk was. de belastingdienst weet immers je inkomen en dus ook de kans op een toeslag.

tot15karakters
door tot15karakters - May 18, 2014 om 00:22
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Normaal kun je tot 5 jaren later nog claimen maar als de belastingdienst de bedragen aangepast heeft / verlaagd gaat er een nieuwe termijn in waarin je weer opnieuw kunt klagen of nieuwe aangifte kunt doen.

ro
door ron530 - May 18, 2014 om 08:27
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Mijns inziens kun je misgelopen toeslagen niet terugvragen. Er is wel sprake van zorgtoeslag die wordt meestal in combinatie met huurtoeslag aangevraagd. De dienst toeslagen verstuurt eens per jaar een definitieve beschikking per toeslag, als die nog aanwezig zijn is controleren een stuk makkelijker. Wat betreft het jaar inkomen die is toch moeilijker te berekenen dan je denkt want er is sprake van heffingskortingen en zo meer. De dienst toeslagen houdt daar geen rekening mee en gaat uit van het fiscale loon die beduidend hoger ligt.