Si
door SilviaSpijker Apr 11, 2016 om 18:54
Geldzaken & recht

Beslagvrije voet houdt geen rekening met door rechter opgelegde alimentatieplicht

Bij het loonbeslag is er geen rekening gehouden met de door de rechter opgelegde alimentatieplicht.
Toch moet ik deze betalen (voor 2 gehandicapte kinderen). Ik wil dit wel betalen maar kan door het loonbeslag niet
meer betalen. Wat kan ik hier nog aan doen. Er is sprake van een executoriaal derden beslag.

De kinderen mogen toch niet de dupe worden van deze situatie. Ook zij hebben neem ik aan rechten?

7283 7 Rapporteer

getty
door getty - Apr 11, 2016 om 19:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er hoeft bij het vaststellen van de beslagvrije voet hier ook geen rekening mee gehouden te worden.

Als u het financieel niet meer kan behappen, moet u een advocaat in de arm nemen en via de rechter om verlaging van de alimentatie vragen.
Dat is echt de enige manier om hier een oplossing in te krijgen. En ja, dat kost geld, maar helaas is dit de enige manier.

getty
door getty - Apr 11, 2016 om 19:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u dit verzuimt en ook niet kan betalen, zal de vordering waarschijnlijk aan het LBIO worden overdragen die het bij u zullen proberen te innen met alle kosten die daar ook nog weer eens bij komen. Vraag dus zsm om een verlaging van de alimentatie via de officele weg.

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim - Apr 11, 2016 om 20:23
34 Antwoorden / 3 Vragen

GETTY, geeft het juiste antwoord. Ik weet niet waar u woont, daarom als algemene tip google Noodhulpbureaus en doe er uw voordeel mee.

Topantwoord

jo
door jorisw - Apr 12, 2016 om 08:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je niet gescheiden was had je de kosten voor de kinderen ook gehad. Dus de alimentatieplicht lijkt me helemaal los te staan van het loonbeslag.

Si
door SilviaSpijker - Apr 13, 2016 om 00:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

jo
DOOR JORISW - 12 APR 2016 OM 08:50
2273 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Als je niet gescheiden was had je de kosten voor de kinderen ook gehad. Dus de alimentatieplicht lijkt me helemaal los te staan van het loonbeslag.

Hallo Joris, dat klopt op het eerste gezicht  en begrijp me goed ik wil ook wel betalen. Immers vind ik dat mijn kinderen ook rechten hebben (zeker omdat ze ernstig gehandicapt zijn en verder geen inkomsten hebben) Maar bij loonbeslag wordt er wel in eerste instantie rekening gehouden met het basisbedrag beslagvrije voet of je alleenstaand bent of niet. Er zit dus in de basisberekening al wel een verschil.
Met vriendelijke groet, bedankt voor je reactie.

getty
door getty - Apr 13, 2016 om 07:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nogmaals de alimentatie telt niet mee in de berekening

lo
door lovewinnie - Apr 13, 2016 om 10:24
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ga langs juridisch loket. Wat u niet heeft kunt u niet betalen. Er zal een nieuwe berekening moeten plaatsvinden omdat u situatie en inkomsten zijn veranderd. Dit kan betekenen dat u veel minder moet betalen dan nu is vast gesteld. Ga hier snel mee aan de slag voor er een vordering Inc extra kosten komt en dit weer gezien wordt als schuld maken.
Juridisch loket kan voor u bepalen of een herberekening de moeite waard is en u kansen heeft op vermindering van het bedrag dat vast gesteld is. Zo ja dan kunt u een advocaat nemen
De vorige berekening is gebaseerd op u besteedbaar inkomen en dat is nu veranderd.

Dan nog een tip.  de  moeder kan extras krijgen voor jullie gehandicapte kinderen.  Bijv dubbele kinderbijslag. Hiervan is niet iedereen op de hoogte maar een aanvraag is de moeite waard. Nee heeft ze ja kan ze krijgen.  Daarnaast als ze minimaal inkomen heeft kan ze ook recht hebben op nog een extra bedrag van ruim 1400 per jaar. Meer info op www.svb.nl.  Mijn zoon is ook gehandicapt en krijg dubbele kinderbijslag voor hem om gedeelte van de kosten te dekken ( is niet inkomsten afhankelijk)