limbo1
door limbo1 Oct 17, 2006 om 18:23
Geldzaken & recht

Betalen verzendkosten na retour postorderbedrijf

Onlangs had ik gordijnen besteld bij het postorderbedrijf Bonprix. Deze waren helaas niet naar wens en heb ik dus geretourneerd. Een tijdje later ontving ik een acceptgiro van hun; of ik toch nog de verzendkosten wilde betalen. Daar ik al eerder iets geretourneerd heb bij andere postorderbedrijven en daar nooit achteraf alsnog de verzendkosten hoefde te betalen heb ik hun een mail gestuurd met de vraag of dit niet het "risico van het vak" was en dat ik niet van plan was om te betalen. Hierop kreeg ik het antwoord dat dit bij hun toch deze kosten moest betalen. Sterker nog..; vandaag kreeg ik een acceptgiro met begeleidend schrijven dat als ik niet binnen 8 dagen zou betalen hier 15% bovenop zou komen met een minimumbedrag van € 34,04!!

Mijn vraag is dus: Mogen zij in dit geval verzendkosten vragen?

alvast bedankt.....

3461 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft besteld, dus moet u de verzendkosten betalen.
Dit is een normale gang van zaken.
Ere zijn bedrijven die zelf deze kosten voor hun rekening nemen, maar niet alle bedrijven doen dit.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Je bent/blijft  de portokosten gewoon verschuldigd en zult ze moeten betalen dus dat kun je beter gelijk doen om hogere kosten te voorkomen dus.

De verzendkosten betaal je ongeacht of je het houd of het retourzend, dit staat ook te lezen in hun voorwaarden.

Enige die ikken die het niet doet is neckermann maar de rest wel.

Bonprix is samenwerking met otto en die heeft dezelfde voorwaarden.

Succes,

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

-------Deze waren helaas niet naar wens -------Lijkt me niet in aanmerking komen voor garantievoorwaarden ;-)

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Stacey,

ik heb het er extra even bijgezet, omdat sommigen deze 2 regels nog al eens verwisselen....

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oké, duidelijke zaak......

Bedankt allemaal!

Groetjes Limbo1

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Limbo weet je wat ze mij hebben geleerd in het kader van het betalen van verzendkosten? Een medewerkster van een postorderbedrijf vertelde me eens dat ze gewoon vanalles in een keer bestelde. Als er dan iets niet goed was, ging dat retour, maar ook al hield ze maar een ding, dan kon het toch uit. Nu ben je altijd die rottige verzendkosten kwijt. Om een voorbeeld te noemen een kennis van mij bestelt haar kleding gewoon in twee maten, past er altijd eentje zegt ze. En er zijn ook mensen  die samen hun bestelling doen. Moeder en dochter of vriendinnen. Scheelt een hoop aan verzendkosten zo, vooral voor mensen die toch al weinig hebben. Want hoeveel je ook bestelt, je betaalt maar een keer verzendkosten

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goeie Tip Elenay!

Gr. Limbo1

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Limbo,

indien u iets besteld van een postorderbedrijf en u stuurt het binnen de wettelijke termijn weer terug, bent u inderdaad de directe verzendkosten verschuldigd. Niet allerlei (al dan niet verzonnen) administratiekosten.

Zie (ook): artikel 46d, lid 2 BW7.

Is er echter sprake van retourzenden onder garantievoorwaarden, dan ligt de zaak anders en kunnen u geen verzendkosten in rekening gebracht worden.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 19, 2006 om 04:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal geen duidelijke zaak. :|

Het gaat erom wanneer je het geretourneerd hebt of doorgegeven hebt dat je het gaat retourneren. Is dat binnen 8 werkdagen geweest? En over welke verzendkosten heb je het precies. Die voor het retourneren, of de verzendkosten die het postorderbedrijf rekende om het product naar jou toe te sturen.

Als je het binnen de zichttermijn van acht dagen na ontvangst geretourneerd hebt, dan kan Bonprix hoog en laag springen, ze mogen hun verzendkosten niet in rekening aan jou brengen. Dat is allemaal geregeld in de wet Koop op Afstand en die gaat altijd uit boven voorwaarden die bepaalde organisaties menen te moeten hanteren en die sommigen zonder enige kennis van zaken stellig als antwoord poneren.

Die 34,04 erbovenop is trouwens een ook een farce. Dan moeten ze eerst aantonen dat er daadwerkelijk buitengerechtelijke werkzaamheden zijn verricht (aanmaningen sturen valt daar niet onder) en dan nog mag het maximaal zo'n 15 procent van het te vorderen bedrag zijn. Als je daarom vraagt, moeten ze speciferen wat die buitengerechtelijke werkzaamheden inhielden. Als ze dat niet doen, ben je maximaal het hoofdbedrag en de wettelijke rente verschuldigd.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2006 om 04:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeven werkdagen, sorry.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2006 om 09:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

U gaat accoord met de algemene voorwaarden.... als U bestelde, en Zelma, die geloof ik nu niet, het produkt mag altijd terug, maar de gemaakte kosten zijn niet genoeg, in en uitpakken, controleren of nog goed is, dat is nog veel duurder, dus de mensen die 2 maten bestellen, leuk, maar de firma maakt nu hoge kosten, ook de administratie nog.. en kan op fouten..

Zelf 1 ding retour gestuurd, hele betaling terug gekregen, dus ook de goede dingen, en later een Incasso buro...en deurwaarder, na 3x betalen van wat ik niet retour stuurde, dus dit...

Het is nu nog steeds gratis.... want ze begrijpen er zelf niets meer van, 3x betaald en terug gekregen.... leuker kan toch niet, maar die uren en gezeur van deurwaarders..

ve
door verwijderd - Oct 19, 2006 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi zelva,

Het gaat hier om de verzendkosten naar mij toe, niet over het retourneren. Het staat in hun algemene voorwaarden dus om alle ellende te voorkomen heb ik maar gewoon betaald maar denk niet dat ik hier ooit nog bestel. Ik ga toch maar gewoon naar de winkel de volgende keer.......

Iedereen bedankt voor de reacties!!

Groeten Limbo1

ve
door verwijderd - Oct 19, 2006 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je die gordijnen binnen die zeven werkdagen hebt teruggestuurd, dan kun je dat bedrag gewoon terugvragen. Het bedrijf is dan verplicht je het binnen 30 dagen terug te storten.

Nogmaals, algemene voorwaarden hebben hier echt daadwerkelijk niets mee te maken. Deze gaan nooit, maar dan ook nooit boven de wet uit.

Ik zou het geld zeker terug vragen. Als maar genoeg mensen 'van het gezeur af willen zijn' zullen zulk soort bedrijven altijd deze schandalige praktijken blijven hanteren. Het levert immers genoeg op.