ne
door nelols Dec 17, 2010 om 07:58
Geldzaken & recht

Betalingsherinnering

voor de sint had mijn dochter wat besteld bij intertoys, oma zou betalen, de rekening was 39,76, ik had(blijkt nu verkeerd ingetoetst) omdat de negen naast de nul staat, dus 30,76 overgemaakt(internetbankieren) kreeg gisteren een betalings herinnering waar ze 7.50 extra hebben berekend, vanwege opslag en adm.kosten . over die negen 9 euro.

heb dit nog nooit meegemaakt, je krijgt meestal eerst een normale herinnering. er kon ook geen mailtje af, dat r niet goed was overgemaakt.

mag dit zomaar????????

2005 20 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Dec 17, 2010 om 08:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het volgende staat in de Algemene Voorwaarden van Intertoys:
"Artikel 13 - Betaling
1) enzovoorts....

4) In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen. "

Als bij de bestelling is aangegeven wat de extra kosten zouden zijn als er niet op tijd betaald zou worden, dan mag het zeker. Dat het bedrag van € 7,50 staat wellicht niet in verhouding tot € 9,--. Maar als je € 900,-- te weinig betaald zou hebben, zou het bedrag hetzelfde zijn geweest. Het gaat hier dus niet om de verhouding, maar om de redelijke gemaakte kosten. En die zijn als snel € 7,50.

ne
door nelols - Dec 17, 2010 om 09:25
7 Antwoorden / 3 Vragen

nou dat staat niet op de rekening met accept, dus daarvoor moet je dan in de algemene voorwaarden duiken, wat niemand doet natuurlijk.

maar geen 1 bedrijf gaat zo te werk, als ik 3 weken op vakantie ga, en ik ben te laat met betalen b.v bij unive, krijg ik eerst een normale herinnering, die hebben die kosten tocht ook?

het gaat hier om klantvriendelijkheid, die is er niet bij intertoys, dus nooit meer.

marcel75
door marcel75 - Dec 17, 2010 om 09:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nelols,
Maar je hebt wel een vinkje gezet bij "ik accepteer de algemene voorwaarden". Dat je ze niet leest kan niet aan Intertoys tegengeworpen worden. Je mag verwachten dat een dergelijk bedrijf algemene voorwaarden hanteert, ze verwijzen er duidelijk naar en zijn relatief eenvoudig op de website te vinden. Dat een andere firma een ander incassobeleid er op na houdt, is aan die andere firma. Daar mag iedereen zijn eigen regels op na houden.

Heb je dit al voorgelegd aan Intertoys en aangegeven dat je per ongeluk/verschrijving te weinig had overgemaakt en verzocht om coulance?

ne
door nelols - Dec 17, 2010 om 09:57
7 Antwoorden / 3 Vragen

nee, niet ik, als je goed leest, heeft mijn dochter besteld en ik betaald, ze zou bellen naar intertoys.

nogmaals ik begrijp je argument, maar dit is de 1ste keer in mn 60 jarige-leven, dat ik dit op deze manier mee maak en dat wil wat zeggen.

en vooral over het beleid van intertoys(werk je daar????),

maar goed we zullen zien , wat t oplevert!!!!!!

marcel75
door marcel75 - Dec 17, 2010 om 10:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nelols,
Dat ik blijkbaar niet het gewenste antwoord geef is mij inmiddels wel duidelijk. Maar voor de hele goede orde: nee, ik ben niet in dienst van Intertoys en heb daar ook geen aandelen in.

Dat je dit voor het eerst meemaakt is voor Intertoys ook geen argument om dit niet te hoeven doen. De afgelopen 60 jaar is de samenleving aardig verandert en zijn transacties veel zakelijker geworden. 60 Jaar geleden mocht een vrouw bijvoorbeeld ook nog niet zelfstandig een overeenkomst sluiten.

stacey
door stacey - Dec 17, 2010 om 10:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Intertoys laat dat soort dingen afhandelen door een bedrijf dus die moet betaald.........
Valt overigens nog mee, genoeg bedrijven hanteren het dubbele ( E 15,00 ) voor aanmaningskosten.
Maar zorg dat de betalingstermijn van de aanmaning niet verstrijkt want dan wordt het (nog) duurder.

ne
door nelols - Dec 17, 2010 om 10:35
7 Antwoorden / 3 Vragen

ha,ha,ha, die marcel, volgens mij gaat t niet om jou, en er waren wel goede tips bij.
b.v. telefoontje plegen naar inter.

jemarari
door jemarari - Dec 17, 2010 om 10:49
37 Antwoorden / 0 Vragen

Wel een van de wet gehoord?

http://hallo.kvk.nl/hallo/vraag_en_antwoord/t/3071.aspx

Misschien is dit wel interessant leesvoer om door te nemen. Er zijn nog altijd wettelijke regels buiten de gestelde algemene voorwaarden van een bedrijf.

stacey
door stacey - Dec 17, 2010 om 10:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jemarari schreef op vrijdag 17 dec 2010, 10:42]Wel een van de wet gehoord?

http://hallo.kvk.nl/hallo/vraag_en_antwoord/t/3071.aspx

Misschien is dit wel interessant leesvoer om door te nemen. Er zijn nog altijd wettelijke regels buiten de gestelde algemene voorwaarden van een bedrijf.

En wat wil je hier nu precies mee zeggen ?
Het is bij wet Nergens verboden een (redelijk) prijskaartje te hangen aan een BetalingHeriinering zoals hier gebeurd.................

stacey
door stacey - Dec 17, 2010 om 11:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

----Wat zijn aanmaningskosten? En moet ik die kosten betalen?

Koopt u een product of neemt u een dienst af en moet u de rekening achteraf betalen? Dan wil de ondernemer vaak dat u voor een bepaalde datum of binnen een bepaalde periode de rekening betaalt. Betaalt u de rekening niet of niet op tijd? Dan mag de ondernemer extra kosten berekenen. Dit worden vaak aanmaningskosten of administratiekosten genoemd. De ondernemer stuurt bijvoorbeeld een brief om u te herinneren aan de rekening die nog open staat. Daarvoor berekent hij extra kosten.

Moet de ondernemer niet eerst een herinnering zonder kosten sturen?
Meestal gebeurt dit wel. Maar soms ook niet. De ondernemer mag meteen kosten in rekening brengen als er een bepaalde betaaldatum of periode vooraf is afgesproken en u niet op tijd betaald hebt.---

Consuwijzer

druifje01
door druifje01 - Dec 17, 2010 om 11:18
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik zie het zo: als de begunstigde voor jou moet denken doet deze iets wat niet zijn taak is. Het was wellicht gunstiger gelopen als je de fout direct zelf ontdekt en gecorrigeerd had. Zie verder de laatste regel van het antwoord hierboven.

birdies
door birdies - Dec 17, 2010 om 12:00
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.....En wat wil je hier nu precies mee zeggen ?.....

Niks natuurlijk, staat wel interessant EN het is het door vragensteller gewenste antwoord! Of het goed is, doet er voor veel beantwoorders niet toe toch? Moet jij toch weten?

marcel75
door marcel75 - Dec 17, 2010 om 12:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Leuk, zo'n verwijzing naar een forum van de KvK. Dan lijkt het net alsof het waar is wat daar staat. Dat de KvK een forum heeft, wil nog niet zeggen dat de antwoorden ook van de KvK afkomstig zijn of dat zij daar enige bemoeienis in hebben. Een beetje schijnauthenticiteit dus.

marcel75
door marcel75 - Dec 17, 2010 om 12:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Oh ja, laat ik ook nog maar een maatschappelijk blijkbaar gewenste reactie geven: ik roep dan op tot een boycot van Intertoys. Nooit meer iets kopen. En als je er wel iets koopt, dan net 1 cent te veel of te weinig overmaken. Eens kijken wie dan wint: Intertoys of de consument. Ik begin alvast met niets kopen bij Intertoys (zo ook niet eens weten waar er in de buurt een vestiging van die keten zit).

vanden bosch
door vanden bosch - Dec 17, 2010 om 22:32
252 Antwoorden / 1 Vragen

Dan gooi ik er ook nog even mijn 2 centen bij. Ik ben van mening dat er geen aanmaningskosten mogen worden berekend op een eerste aanmaning en wel hierom.

Voor buitengerechtelijke kosten (waaronder ook aanmaningskosten vallen) is bij consumenten een vereiste dat de consument in verzuim is. Verzuim treedt ex art 6:82 BW eerst in na schriftelijke(1) ingebrekestelling.

Artikel 82
1.
Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.

(1) een ingebrekstelling moet schriftelijk en mag dus niet per e-mail

stacey
door stacey - Dec 17, 2010 om 22:53
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Je bent automatisch in verzuim na overschrijding betaaldatum en voor de herinnering mogen ( aanmaningskosten/administratie) gevraagd worden.

Als dat niet zou mogen waarom zijn al die bedrijven dan nog niet op hun vingers getikt door al die conumenten(rechten) organisaties ?
Zelfs consuwijzer geeft aan dat er kosten berekend (mogen) worden.......

Nieuwe factuur aanmaken ed, allemaal extra handelingen waarvoor je dan dus betaald, niets onredelijks aan ook, als je zo 100den klanten extra achter hun kont aan moet factureren, stevige kostenpost en ik wil geen duurdere producten hierdoor dus verhalen die kosten bij de wanbetalers................

Jij werkt zeker gratis ? Gooi die 2 cent maar in je wensput ;-)

vanden bosch
door vanden bosch - Dec 17, 2010 om 23:51
252 Antwoorden / 1 Vragen

Dat je weinig waarde hecht aan wettelijke voorschriften maakt nog niet dat ze niet geldig zijn.

Consuwijzer kan daarnaast zoveel stellen, maar de wettekst is leidend.

Een debiteur komt uitsluitend 'van regtswege in gebreke' in het huurrecht en ingevolge Artikel 6:83BW
Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in:
a. wanneer een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen, tenzij blijkt dat de termijn een andere strekking heeft.
b. wanneer de verbintenis voortvloeit uit onrechtmatige daad of strekt tot schadevergoeding als bedoeld in artikel 74 lid 1 en de verbintenis niet terstond wordt nagekomen;
c. wanneer de schuldeiser uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten.

en voordat je gaat inhaken op lid a: dit geldt alleen indien uitdrukkelijk een datum (en dat is dus niet 'binnen 5 dagen' ) is bepaald waarop de betaling voldaan moet zijn.

stacey
door stacey - Dec 18, 2010 om 00:14
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Je kunt het leuk vertellen maar klopt niet, administratiekosten mogen gewoon berekend worden door leverancier/ondernemer ..
Je zit overigens in het huurrecht --Een debiteur komt uitsluitend 'van regtswege in gebreke' in het huurrecht --en dat is wat anders dan koop.....

Of kijk anders even bij Judex Hier op de site , je houd zo van juridisch, waar ook vermeld wordt dat aanmaningskosten de kosten zijn die samengaan met het verzenden van een aanmaning door de schuldeiser en dat is normale gang van zaken.

Maar je kunt mooi met teksten blijven slingeren, ik heb het al genoeg gezegd en vraagsteller moet maar zelf bedenken wat slimmer is, nu 7,50 betalen of straks 44,00 aan incassoburo als vordering doorgestuurd gaat worden........

Ik nok af, truste4straks

jemarari
door jemarari - Dec 18, 2010 om 00:31
37 Antwoorden / 0 Vragen

Correct me if i'm wrong, maar de toppic starter heeft het over een herinnering. Ik zie geen 2e herinnering of eerste aanmaning.

De gezegde: 'In geval van wanbetaling van de consument' wil bij herinnering toch niet gelijk zeggen dat je een wanbetaler bent? Of denken jullie daar anders over? Dan zou ik als jullie een winkel hebben nooit zaken doen. Dat kan ik je wel vertellen.

ne
door nelols - Dec 18, 2010 om 08:57
7 Antwoorden / 3 Vragen

hallo allemaal,

heel veel reacties!. De 1 berekent kosten, de ander maant alleen de 1ste keer.

hoe het ook moge zijn, het is nu duidelijk dat elk bedrijf daar zn eigen ding in heeft.
Maar de tip van marcel aangenomen(ja, ja marcel) dus gebeld en ja, hoor ,omdat er een groot deel was betaald en de uitleg plausibel was, vervalt de 7.50.

bedankt allemaal|