de
door dewijntjes35 Feb 9, 2018 om 10:24
Geldzaken & recht

Betrekkingen tussen Nederland en Turkije, kan dit gevolgen hebben voor Yapi Cred

Ben van plan een deposito te openen bij de Nederlandse afdeling van Yapi Credi, maar wat gebeurt er als de betrekkingen tussen Nederland en Turkije helemaal fout lopen.

2453 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 9, 2018 om 10:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ter info:
https://www.yapikredi.nl/particulieren/veelgestelde-vragen/depositogarantiestelsel/
daar staat:
Yapı Kredi Bank Nederland is een in Nederland gevestigde bank en wordt gecontroleerd door de Nederlandsche Bank en Autoriteit Financiële Markten. Dat betekent dat ze aan alle mogelijke voorwaarden moet voldoen. Daarnaast is er sprake van het Deposito Garantiestelsel (DGS). Die houdt in dat per rekeninghouder, per bank een bedrag van maximaal 100.000 euro gegarandeerd wordt uitgekeerd, indien een bank niet meer kan voldoen aan haar betalingsverplichtingen.

de
door dewijntjes35 - Feb 9, 2018 om 10:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dus als ik het goed begrijp , maakt de onderliggende houding tussen Nederland en Turkije niks uit.

edrick3
door edrick3 Feb 9, 2018 om 10:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Inderdaad. Garantie is van de Nederlandse Bank.

marita5
door marita5 - Feb 9, 2018 om 10:35
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dewijntjes35 ,

Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consumentenbond.nl/sparen-en-beleggen/turkse-banken-onder-nederlands-garantiestelsel

edrick3
door edrick3 - Feb 9, 2018 om 10:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Yapı Kredi Bank Nederland heeft een bank vergunning toegekend door de Nederlandsche Bank waardoor het Depositogarantiestelsel van toepassing is. Dat betekent het volgende: indien er 'iets' gebeurt bij een bank, een faillissement bijvoorbeeld, waardoor de desbetreffende  bank niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, is een bedrag van 100.000 euro gegarandeerd door de Nederlandsche Bank. Dit geldt per persoon en per bank. Dit maximum wordt toegepast op het totaalbedrag van de vorderingen van de crediteur (dus spaartegoed en opgebouwde rente tot een maximum van 100.000 euro) of op de totale waarde van de vorderingen van de belegger. Indien u bij een bank meerdere rekeningen heeft, worden de tegoeden van deze rekeningen bij elkaar opgeteld en wordt tot een maximum van 100.000 euro uitgekeerd. Het bedrag dat op een en/of-rekening staat, wordt in gelijke delen verdeeld over de rekeninghouders en vervolgens krijgt iedere crediteur maximaal 100.000 euro uitgekeerd.

zw
door zwaardvis - Feb 9, 2018 om 10:40
1525 Antwoorden / 51 Vragen

U zult vast wel bang zijn om een Apple iPhone te kopen, nu Noord-Korea Amerika bedreigt....
Of een Volkswagen met allemaal die moslims in Duitsland.

marita5
door marita5 - Feb 9, 2018 om 10:46
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Dewijntjes35 ,

Automatische verlenging

Doorgaans valt het tegoed na de looptijd vrij op je tegenrekening. Maar let op: bij Credit europe bank en Yapi Kredi Bank wordt het deposito automatisch verlengd tegen de dan geldende voorwaarden, tenzij je zelf tijdig aangeeft dat het geld naar je tegenrekening moet worden overgemaakt.

https://www.consumentenbond.nl/sparen-en-beleggen/wat-is-een-spaardeposito

de
door dewijntjes35 - Feb 9, 2018 om 10:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marita5 en edrick3
Bedankt voor jullie reactie,s daar heb ik wat aan.

marita5
door marita5 Feb 9, 2018 om 11:01
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

me
door mein33 - Feb 9, 2018 om 11:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@dewijntjes35,

Geen reden om u zorgen te maken, er is alleen maar sprake van een beetje "politieke rethoriek", maar dat zal de verdere betrekkingen niet schaden of beïnvloeden, daarvoor zijn de wederzijdse belangen veel te groot.
Over een paar maanden zullen beide regeringsleiders elkaar weer knuffelen net of er niets aan de hand is (geweest).

Ge
door Genee - Feb 9, 2018 om 11:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u uw geld toch voor een bepaalde tijd vast gaat zetten kunt ook overwegen om aandelen te kopen.
Of, als u er geen 'omkijken' naar wilt hebben beleggingsfondsen.
De aandelenbeurs is met een correctie bezig en staat nu erg laag.

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2018 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u dan zo benauwd bent voor eventuele gevolgen waarom dan niet elders een deposito openen? Rente is 0,7% voor een jaar, ik zie wel hogere.

hansje klein
door hansje klein - Feb 9, 2018 om 11:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er is geen peil op te trekken hoe zich de betrekkingen gaan ontwikkelen ...

M.i. gaat de Nederlandse Bank u uw geld NIET teruggeven, maar zal dit via Turkije moeten en daar heb ik geen goed gevoel bij. Zoiets als bij de Iceland-Bank. Verder is het wenselijk te onderzoeken of en hoeveel er aan belasting wordt ingehouden in Turkije en hoeveel daarvan als bronbelasting bij de belastingaangifte in Nederland wordt verrekend.

Onlangs heb ik het op dit forum uitgezocht met een topic over Savedo en italiaanse banken en daar bleek, dat 26% wordt ingehouden en maar 15% verrekenbaar is via de nederlandse fiscus. De laatste bank die in Italië  dreigde om te vallen moest overigens door de Overheid gered worden, dus wéér met belastinggeld en het is de vraag hoe lang dit kan worden volgehouden.

Toch doen? Dan niet àl uw spaargeld op één paard zetten. Valt er in Amerika een bank om kunnen we óók in Nederland wéér in grote problemen komen, van de Turkse zekerheden maar helemaal niet te spreken. Een addertje onder het gras wanneer uw deposito in Turkse valuta wordt omgezet, dan loopt u extra risico door onvoorspelbare wisselkoersen ... èn ... wordt de rente jaarlijks of aan het eind van de rit verrekend?

Tenslotte ... heeft de heer Erdogan (ondemocratisch) alles uit de kast getrokken om turkse banken die een verbinding met zijn contrahenten de heer Güllen hebben/hadden het leven zuur te maken ... en dan uit ik me nog voorzichtig.

Ik wens u véél wijsheid en tevens een beetje geluk, dat het allemaal zo komt als u het bedacht heeft.

edrick3
door edrick3 Feb 9, 2018 om 12:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

M.i. gaat de Nederlandse Bank u uw geld NIET teruggeven
Toch maar even  reactie 1, 3 en 4 lezen!

hansje klein
door hansje klein Feb 9, 2018 om 12:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Edrick3 ...

Ik denk eerder pragmatisch aan het verschil tussen wat men hier kan lezen en wat er gaat gebeuren wanneer het een grote uitslaande brand wordt!

Mijn financieel adviseur trekt (realistisch) zijn schouders op over het huidige Depotgarantiestelsel, dat overigens nog eens helemaal niet klaar is! Een te klein doekje tegen het het bloeden!... en lees verder: "De kans is groot dat het garantiebedrag in de toekomst weer verlaagd gaat worden. Wanneer en naar welk bedrag is momenteel echter onbekend".

zw
door zwaardvis Feb 9, 2018 om 12:32
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Als het Nederlandse deposito garantiestelsel zou omvallen, doordat vele grote banken failliet gaan, dan zal Turkije zeker niet bijspringen. Het is namelijk gewoon een Nederlandse bank met toevallig Turkse eigenaren / aandeelhouders. Maar ja als de bom valt, gaan we er allemaal aan, dan heb je ook niets meer aan je geld. Samengevat, spaar rustig bij Yapi Kredi in Nederland of Anadolu in Nederland, of al die andere Turkse banken in Nederland.

tijger1
door tijger1 Feb 9, 2018 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien moet uw financieel adviseur zich dan nog maar eens verdiepen in het Nederlandse deposito garantiestelsel, want daar valt deze bank gewoon onder. Turkije heeft hier helemaal niets mee van doen.

hansje klein
door hansje klein Feb 9, 2018 om 12:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1 ...

Mijn vraag aan de financiële adviseur betrof minder speciaal deze turkse bank en eerder het depotgarantiestelsel als betrouwbaar geheel.

hansje klein
door hansje klein - Feb 9, 2018 om 12:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Feedback ...

De positieve, negatieve en wat grijze argumenten zijn duidelijk samengevat in deze topic en misschien ervaren we van @Dewijntjes35 nog of hij (elders) revieuws van tevreden/overtuigde klanten heeft gevonden en of hij de gok gaat wagen?

Ik mis helaas optimistische reacties van bestaande klanten bij deze bank! Mogelijk zijn dat eerder klanten van turkse afkomst die uiteindelijk een realistischer beeld hadden kunnen afgeven ... op de vraag of de betrekkeingen tussen beide landen een stempel op het wèl dan niet sparen bij deze/een turkse bank kunnen hebben.

zw
door zwaardvis Feb 9, 2018 om 13:58
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nou ik spaar toevallig ook bij deze Bank en eigenlijk puur omdat ze de hoogste rente bieden/boden op deposito's. Daar ze gewoon onder het NLse stelsel vallen heb ik daar meer vertrouwen in dan sparen via Savedo bij een Tsjechische bank met het Tsjechisch garantiestelsel.
Om de deposito bij YK af te sluiten moet je eerst geld storten op je eigen YK rekening en dan bellen naar hun hoofdkantoor want dan kan nog niet via de website. Zeggen welk bedrag, looptijd, rente per jaar of einde looptijd (levert iets meer op) en dat je niet wilt verlengen. Dan wordt dat a la minute geregeld. Prima toch.

hansje klein
door hansje klein Feb 9, 2018 om 14:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor uw snelle, positieve feedback en tips  ... ;-)) Voor nieuwsgierigen de laatste depositorentes bij de Yapi kredi en met wie ze nog samenwerken: https://www.homefinance.nl/termijn-deposito-sparen/deposito-rente/yapi-kredi.asp

zw
door zwaardvis Feb 9, 2018 om 15:49
1525 Antwoorden / 51 Vragen
hansje klein
door hansje klein Feb 9, 2018 om 16:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mag ik de meetlat er nog even náást leggen om het héle depositoverhaal nòg transparanter te maken?

spaardeposito's vergelijken

er
door ernie eduard - Feb 9, 2018 om 14:12
21 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk je heb kans dat ze op het hoofd kantoor alles blokkeren en overhevelen naar Turkije en moet je nog maar zien of je je geld krijgt.  Verwacht niks van dit kabinet want die schijten al in hun broek voordat er een probleem zich aanmeld, want dan halen ze wel de onderste steen boven dat zeggen ze alleen, dat wel weer.

edrick3
door edrick3 Feb 9, 2018 om 14:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Voordat je hier ongenuanceerde uitspraken doet zou ik eerst eens lezen wat het depositogarantiestelsel inhoudt.

zw
door zwaardvis Feb 9, 2018 om 15:55
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Een jaar of 10 geleden heeft de Turkse AK bank zich teruggetrokken van de Nlse markt. Alle rekeningen werden keurig opgezegd door hun en uitbetaald. Geld kan bij eenNLse bank niet zomaar verdwijnen. Daar zit De Nederlandse Bank bovenop. Bij faillissement gaat het depositostelsel in werking met een vergoeding van maximaal 100.000 p.p (=200.000 per echtpaar), Vergoeding is binnen 14 dagen en incl. de opgebouwde rente. Dus kan beter een bank die 1,5% rente betaalt failliet gaan dan een bank die 0,2% betaalt. Je krijgt het gewoon vergoed als de nood aan de man is. In het verleden heeft de Nlse staat zelfs Icesave klanten voorgeschoten terwijl die onder het IJslandse garantiestelsel vielen en NL helemaal tot niets verplicht was. Dat zullen ze trouwens niet gauw weer doen.

er
door ernie eduard Feb 16, 2018 om 17:04
21 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk net zo als bij IJslandbankie en andere banken in IJsland die wilden helemaal niks meer terug betalen maar het is dat de EU IJsland onder zware druk heeft gezet en het deposito garantie stelsel verhoogd van 10.000 Euro naar 100.000 Euro en IJsland heeft uiteindelijk betaald na veel vijven en zessen.

Maar bij Turkije ligt dat heel anders daar is een psychopaat en dictator aan het bewind en die laat zich niet onder druk zetten, die geeft liever 100 Miljard Euro uit aan oorlogen dan dat hij dook maar iemand gelijk moet geven.

aurora1
door aurora1 - Feb 9, 2018 om 16:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Werd er naar uw zin niet snel genoeg gereageerd? Wij zijn vrijwilligers en geen betaalde krachten die direct op elke vraag verplicht zijn te reageren.
Hoe vaak wilt u de uitleg van @edrick3 herhaald hebben? U had dat natuurlijk zelf ook kunnen vinden.
Als u twijfelt dan maar niet doen zou ik zeggen. Zelf zou ik principieels overigens niets bij een Turkse bank deponeren- of aan een Turkse bank beginnen. Daarnaast zou die Erdogan zomaar de tegoeden kunnen blokkeren.....en dan moet u uw best doen om uw geld terug te krijgen. Dat gaat dan niet vanzelf en ook niet per direct.
Ik zou bijna een stemadvies mee willen geven maar doe dat maar niet.....
Ik zou echter helemaal geen deposito openen als u niet bergen geld reserve heeft en fikse bedragen te deponeren heeft.
Het lijkt, net als de bitcoin e.d., wel weer de laatste mode om een deposito te openen.

tijger1
door tijger1 Feb 9, 2018 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aan wie is uw reactie eigenlijk gericht?

aurora1
door aurora1 Feb 9, 2018 om 17:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Aan TS, er werd dezelfde vraag een 2e keer na ca een halfuur gesteld maar inmiddels is die (of de eerste)  verdwenen. Om 10.24 uur en om 10.56 uur.