muispim_1
door muispim_1 Jan 25, 2010 om 14:33
Geldzaken & recht

Bewijslast bij bekeuring

bekeurd voor een overtreding in Rotterdam.
Ben daar al minstens 10 jaar geleden voor het laatst geweest....
hoe ligt dat met de bewijslast?
moet bewijzen dat ik daar niet geweest ben.
Men heeft mijn kentekennummer genoteerd, geen opgave erbij van kleur en type auto...
Geen foto of ander bewijs.
Politieagenten blijken dit zo overgeschreven te hebben....
Heeft iemand hier ervaring mee?
bij voorbaat hartelijk dank

1172 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt bezwaar aantekenen. Kunt u evt aantonen dat uw voertuig op het moment van bekeuren niet in Rdam was, bv dmv een kaartje van de parkeerautomaat? Of kan een (of beter: meerdere) buurman(nen) aantonen dat de auto voor uw deur geparkeerd stond? Heeft u beveiligingscamera's in de straat? enzovoort enzovoort...

Suc6 met uw zaak!

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja als u daar dus niet geweest bent kan er dus een auto met een namaak kenteken geweest zijn.
U zult dan toch moet bewijzen dat de auto daar nooit geweest kan zijn.
Maar toch een bezwaarschrift indienen je weet nooit of het zal helpen maar dan heeft u er alles aan gedaan.
Succes Valerius

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Berste muispim, om uw vraag goed te beantwoorden een paar vragen:

Wat was het voor een overtreding?

Is het bijv. een parkeerovertreding dan zijn het bijv. parkeerwachten geweest. Die hebben of maken ook geen foto's van uw voertuig maar noteren alleen het kenteken, de plaats en datum van overtreding, enz.
Bovendien gaat een parkeerovertreding niet via de Officier van Justite maar via de Gemeente.

Is het wel een verkeersovertreding geweest dan ligt het eraan op welke wijze uw overtreding is gesignaleerd.
Is het bijv. snelheid dan kan het zijn dat u geflitst bent. In dat geval kunt een het bewijsmateriaal (foto) opvragen. Hoe dat moet staat op het schikkingsvoorstel Off v Justitie. Daar staat ook op hoe u bezwaar kunt maken.

Is uw overtreding geconstateerd door 1 of meer agenten dan wordt zo'n proces-verbaal opgemaakt onder ambtseed.
Dan wordt dat lastig om het te weerleggen.
U moet immers aantonen dat u de overtreding niet hebt begaan.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2010 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk bedankt voor Uw reacties.
Intussen heeft een buurvrouw van mij mijn auto gelukkig in Emmen voor de deur zien staan, de gehele morgen, wat ook klopt en smiddags vroeg had ik een afspraak ook nog met een specialist in Emmen. Dus kon ik "hard"maken dat ik niet in Rotterdam kon zijn. alhoewel er wel nog enig tijd zat tussen het bezoek aan die specialist en het tijdstip van door rood licht rijden op in de vermelde brief van de poltie.
Intussen een antwoord gekregen van de politie, gek genoeg zonder excuses of argumentatie en is de aanklacht ingetrokken.
Welk werd mij nog telefonisch mede gedeeld dat geuniformneerde dienst, blijkbaar Type en kleur etc van een auto niet behoeft te vermelden.
Lijkt mij vragen om ellende, want een schrijffout is snel gemaakt.

Alle reagerenden , hartelijk bedankt voor uw advies
Met hartelijke groet!!