pintje
door pintje Apr 11, 2018 om 21:24
Geldzaken & recht

Bezit!!

Geachte heer/mevrouw,
Ik heb een klein probleempje, de belastingdienst had of heeft daar geen antwoordt op kunnen geven.
Het volgende: Een mijnheer heeft een schuld van 31.000 € dus een bezit,niet bij de belastingdienst gewoon een schuld.
Er is een vrijstelling van 25.000€ (2017) indien u bezit heeft sparen en beleggen.
Nu heeft mijnheer 6.000€ aan bezit, wel als schuld maar toch een bezit.

Mijn vraag, moet mijnheer over dat bezit belasting betalen? ( 6.000 € )

Met vriendelijke groet,

Pintje.

2199 14 Rapporteer

th
door thieu - Apr 11, 2018 om 21:54
148 Antwoorden / 0 Vragen

Een schuld die bezit is? Kan er geen touw aan vastknopen. :-)
Maar, een vermogen van 31.000 euro -/- de vrijstelling van 25.000 euro betekent een 'vermogen' van 6000 waarover belasting betaald moet worden.
Dat is dan niet volgens de normale belastingschalen, maar een fictieve vermogensrendementsheffing.
Die 6000 levert een fictief rendement op (2,02 procent in 2017) en daarover moet 30 procent belasting betaald worden.
2,02 procent van 6000 = 121 euro
Daarover 30 procent belasting = 36 euro.

tijger1
door tijger1 Apr 11, 2018 om 22:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schuld van € 31.000.

tijger1
door tijger1 - Apr 11, 2018 om 22:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat hebt u ook nog werkelijk nagevraagd bij de Belastingdienst en zij hebben u geen antwoord kunnen geven? Of moesten ze smakelijk lachen?

En waarom wilt u dat eigen,ijk weten? U zult toch hopelijk deze mijnheer niet helpen met het doen van zijn aangifte?

Sinds wanneer zijn schulden gelijk aan bezit geworden?

Ik hoop voor u dat u niet veel van dit soort “bezittingen”. Hebt.

marita567
door marita567 Apr 12, 2018 om 08:28
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1 , U zult toch hopelijk deze mijnheer niet helpen met het doen van zijn aangifte? Zie de vorige vragen van Ts . Ts helpt mensen met aangifte belastingen .

tijger1
door tijger1 Apr 12, 2018 om 09:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maria567.

Heremetijd, dat is nog waar ook. Ik maakte een grapje.

marita567
door marita567 Apr 12, 2018 om 14:53
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Met dat grapje , sloeg u de nagel op de kop .

Ge
door Genee - Apr 12, 2018 om 00:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft een ‘pintje’ teveel op.

Cookies
door Cookies - Apr 12, 2018 om 09:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vind het wel knap dat je van een schuld een bezit kunt maken.

Een mijnheer heeft een schuld van 31.000 € dus een bezit,niet bij de belastingdienst gewoon een schuld.

edrick3
door edrick3 - Apr 12, 2018 om 10:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Een mijnheer heeft een schuld van 31.000 € dus een bezit,

Lekker duidelijk.... ;-)

zw
door zwaardvis - Apr 12, 2018 om 12:58
1525 Antwoorden / 51 Vragen
me
door mein33 - Apr 12, 2018 om 14:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@pintje,

Ik doe een gok en meen te mogen concluderen dat u twee zaken door elkaar haalt.

1/ een positef saldo (bijv. gespaard geld/vermogen) waarop de genoemde vrijstelling van toepassing is.

2/ een negatief saldo (bijv. een consumptief geldelijke lening) waarover geen belastingaftrek mogelijk is.

In uw geval is er sprake van een negatief (schuld) saldo van € 31.000,00 en dat wordt uiteraard niet gezien als een bezit en wordt ook niet als vermogen gezien. U hoeft dit bij de aangifte dan ook niet te vermelden.

U staat zo "ROOD" als de loop van een net afgeschoten kanon !    ;-))

aurora1
door aurora1 - Apr 12, 2018 om 19:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Onduidelijk verhaal.
De mijnheer/u kan eventueel een proefaangifte doen, dan wordt de mijnheer/u vast wijzer en is daarmee uw vraag beantwoord?

pintje
door pintje - Apr 12, 2018 om 23:06
48 Antwoorden / 25 Vragen

Pintje.

Hoe je het ook bekijkt, het is en blijft een bezit. Hoe kom je anders in de schuldsanering?
Dat bezit blijft je nog jaren achtervolgen, of de belastingdienst deze schuld ziet als bezit weet ik niet.
Ik hoop dat ik ze niet wakker heb gemaakt.

Bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Pintje.

diumenge
door diumenge Apr 13, 2018 om 07:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, hoe ik het ook bekijk een schuld is geen bezit. Je kan alleen stellen dat je een schuld bezit, maar het is geen bezit in de vorm van vermogen.

marita567
door marita567 Apr 13, 2018 om 10:45
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Ben ik blij , dat ik dit zogenaamde bezit niet heb .

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2018 om 08:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hebt u dan iets aan deze toelichting van de belastingdienst waar dus onderscheid gemaakt wordt tussen bezittingen en schulden.

En als u dat niet begrijpt, adviseer ik u dringend om niet meer voor anderen een aangifte inkomstenbelasting te doen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/

Do
door Dollarson - Apr 13, 2018 om 09:15
1 Antwoorden / Vragen

De balans moet altijd kloppen haha...bezit en schuld.

me
door mein33 - Apr 13, 2018 om 09:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR PINTJE - 12 APR. 2018 OM 23:06
48 ANTWOORDEN / 25 VRAGEN

Pintje.

Hoe je het ook bekijkt, het is en blijft een bezit. Hoe kom je anders in de schuldsanering?
Dat bezit blijft je nog jaren achtervolgen, of de belastingdienst deze schuld ziet als bezit weet ik niet.
Ik hoop dat ik ze niet wakker heb gemaakt.

Bedankt voor het meedenken.
mein33
Met vriendelijke groet,
Pintje.

Het is maar net hoe recht je een kromme stok vindt. ;-))
En iderdaad, je "bezit" een schuld, maar voor de belastingdienst wordt dat niet aangemerkt als een "vermogen" maar als een "onvermogen".
Daarmee krijgt u de belastingdienst echt niet wakker, want er valt namelijk niets te halen. ;-((

aurora1
door aurora1 - Apr 13, 2018 om 13:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Doet u nog steeds de aangifte voor anderen?
Gezien uw vraag en uw conclusies zou ik dat maar niet meer doen.....