ja
door jan24 Sep 4, 2020 om 17:32
Geldzaken & recht

Bij restaurant vooraf melden dat je een cadeaubon hebt.

Het komt voor dat je bij reserveren vooraf ook moet melden, dat je met een cadeaubon wilt betalen in een restaurant/eetgelegenheid.
Bijvoorbeeld Dinerbon. Actie van de dag.
Waar is dat voor nodig? Ik ontkom niet altijd aan het idee dat de maaltijd aangepast wordt.
Als ik met een boekenbon een boek koop, hoef ik dat ook niet van te voren melden.

1923 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 4, 2020 om 17:41
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Als dat de regel van de horeca zaak is of behorend bij de cadeaubon is dat niet abnormaal. Ik kan mij uw gedachtengang best voorstellen maar dan zou u een bon moeten hebben waarvan het menu al van te voren vaststaat en dan is het een kwestie van nagaan of dat bij het verkrijgen/nuttigen ervan inderdaad ook zo is. Zo dat het geval is kunt u in ieder geval daarover een klacht indienen bij het restaurant en zelfs meding maken bij www.consuwijzer.nl.

Het kan zelfs onverhoopt het geval zijn dat men bij het melden van het hebben van een dergelijke 'actie van de dag' bon aangeeft dat het restaurant volzet is om dan die Vlaamse uitfrukking te benutten. En of dat werkelijk zo is is niet controleernaar.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2020 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent met een bon niet altijd welkom. Daarom kunnen mensen ook beter stoppen met het kopen van cadeaubonnen. Geef die van de Nederlandsche Bank en u kunt er altijd en overal meeterecht.

rj
door rjw - Sep 4, 2020 om 17:50
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Wij kunnen alleen maar gissen waarom ze dat doen. Dus als je vanavond even een restaurant opbelt om het te vragen, en het dan hier terug meldt weten wij het ook allemaal.

Daarnaast kan je een restaurant niet echt met een boekenwinkel vergelijken.

mr
door mrmoto Sep 5, 2020 om 17:29
167 Antwoorden / 4 Vragen

bij sommige zaken smaakt een biefstuk als karton (kaft van een boek :-)))   )

rj
door rjw Sep 5, 2020 om 18:04
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is een goed punt :-)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 4, 2020 om 23:35
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jan,

Een cadeaubon is geen wettig betaalmiddel en kan worden geweigerd.

Het is gebruikelijk om van te voren een winkelier te vragen of de cadeaubon te gebruiken is.

Tr
door Trostomaat Sep 5, 2020 om 00:12
239 Antwoorden / Vragen

Ja, als je een restaurant te pakken hebt waarvoor de bon niet geldig is, dan kun je 'm niet gebruiken.
Zo'n restaurant zal echter ook niet eisen dat je vooraf meldt dat je een (ongeldige) bon hebt.

En dat is hier toch het punt: restaurant accepteert bon, maar verwacht wel dat je vantevoren vertelt dat je met die bon gaat betalen.

ne
door neodutchio - Sep 5, 2020 om 07:24
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Aan een bon kleven vaak kosten voor de ondernemer. Ze zijn aangesloten bij die organisatie omdat dat extra klanten trekt, maar als je de hele avond alleen maar gasten hebt waar extra kosten bij komen, dan maak je dus minder winst als wanneer er een mis is.

Vele bonnen, en bijvoorbeeld ook hotelbonnen wordt gebruikt om de incourante uren op te vullen. En daar willen ze graag de hand in houden.

mahadma
door mahadma - Sep 5, 2020 om 08:37
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als "een bedrijf" een kadobon accepteerd van € 25 dan moet u niet denken dat zij ook € 25 ontvangen, daar gaan kosten, provisie of andere kosten vanaf. Of je moet een dure scanner hebben die de bonnen kan melden bij de verkoop organisatie. Ik geef als ik een kadobon krijg die meteen in dank terug (en dat weet men van mij) tenzij het kadobonnen van De Nederlandsche Bank zijn in de vorm van eurobiljetten.

ja
door jan24 - Sep 5, 2020 om 09:46
109 Antwoorden / 4 Vragen

T.a.. een aantal reacties.

Doorgaans staat vermeld welke restaurants de bon accepteren.
En er zijn specifieke bonnen voor bijv. een high tea of een lunch.

Ik heb ook wel eens een dinerbon gehad met een saldo waarmee je kunt betalen en het restant aan saldo erop blijft staan. Dat is wel ideaal.
Maar voor eerder specifiek genoemde bonnen ligt dat anders. De high tea ter waarde van en daar houdt het op.

De opmerking omtrent de Ned Bank, ach een gegeven paard mag je niet in de mond kijken. En doorgaans geef ik dat zelf ook niet altijd, als er geen duidelijke bestemming voor is aangegeven. Anders verdwijnt het mogelijk met de knopen in de pot. Maar dat terzijde.

mahadma
door mahadma Sep 5, 2020 om 15:14
11541 Antwoorden / 51 Vragen

De opmerking omtrent de Ned Bank, ach een gegeven paard mag je niet in de mond kijken. En doorgaans geef ik dat zelf ook niet altijd, als er geen duidelijke bestemming voor is aangegeven. Anders verdwijnt het mogelijk met de knopen in de pot. Maar dat terzijde.

Ik wil geen kado als de gever voor mij bepaald wat ik ermee moet doen. Maar dat terzijde.

Tr
door Trostomaat Sep 5, 2020 om 16:00
239 Antwoorden / Vragen

Het enige kado dat u accepteert is dus 'geld'? :)

mr
door mrmoto Sep 5, 2020 om 17:31
167 Antwoorden / 4 Vragen

Dit heb je goed gelezen.

rj
door rjw Sep 5, 2020 om 18:05
3262 Antwoorden / 5 Vragen

@mahadma: ik neem dat je dat dan ook direct tegen de gever zegt als hij/zij met een cadeaubon komt en het demonstratief doorscheurt.

mahadma
door mahadma Sep 5, 2020 om 18:27
11541 Antwoorden / 51 Vragen

RJW: Absoluut, als ik zo'n stukje plastic krijg, kijk ik niet eens een geef het en publiek terug. Alle mensen die mij bezoeken met dit soort gelegenheden weten dat.