ca
door calimer Jan 20, 2008 om 12:10
Geldzaken & recht

Bijleenregeling, overwaarde, pff het duizelt

Hallo,

Ik heb hier al eerder een vraag gesteld over de bijleenregeling. Inmiddels lijkt de boel wat concreter te gaan worden, en komen er toch weer vragen bij. Misschien kunnen jullie me op weg helpen.

In mei 2007 heb ik na een relatieverbreking de koopwoning verlaten, mijn ex is daar blijven wonen en heeft mij uitgekocht. De hypotheek op die woning was destijds 187.500 euro (deels aflossingsvrij, deels spaarhyp.) Een verkoopwaarde is vastgesteld van 227.000 euro. De helft van de overwaarde heb ik netjes via de notaris gekregen. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe koopwoning en heb een nieuwbouwwoning op het oog van 220.000 v.o.n. Hoe zit het nu met die bijleenregeling? Is die hier van toepassing, wat heeft het precies voor consequenties voor een nieuwe hypotheek? De termen op de verschillende sites vind ik vaak nogal verwarrend, ik hoop dat iemand hier me het haarfijn kan uitspellen ;)

Alvast bedankt!

498 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

Ik weet ook niet precies hoe dat gaat in uw geval, na een opdeling en uitbetaling. Maar heb even geduld want er komen straks zeker experts langs die het naadje van de kous weten. Met name @marcel zal u wel verder helpen. Het komt dus wel tot u.

Fijne dag verder,poltol

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bijleenregeling is en blijft lastig, maar was het afgelopen jaar wel 1 van de speerpunten van de Belastingdienst. De komende jaren zal die dus ook nog in de warme belangstelling blijven staan.

In uw geval moet u, fiscaal gezien, uw helft van de overwaarde, zijnde (€ 227.000,-- -/- € 187.500,--)/2 = € 19.750,-- in de nieuwe woning stoppen. Doet u dat niet, dan hebt u over dat bedrag geen recht meer op hypotheekrenteaftrek. Als u dit bedrag nog niet hebt uitgegeven zal dat geen probleem zijn.

Daarnaast speelt dat de meeste banken tegenwoordig als voorwaarde stellen dat u eerst uw eigen geld in de nieuwbouwwoning stopt, bijvoorbeeld door (een deel van) de grondkosten zelf te betalen en pas daarna kan het bouwdepot worden aangesproken.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Marcel, dank je voor je antwoord. Het geld is bewust niet gebruikt, in tegendeel, lijkt me tot extra sparen aan te zetten haha, dus dat is geen probleem. Maar bij nieuwbouw zouden we dan eerst die kleine 20.000 moeten "opsouperen" voordat de verstrekte hypotheek wordt aangesproken, begrijp ik dat goed? En is het zo dat we door die 20.000 nu ook een hogere hypotheek zouden aankunnen (dus een duurder huis kopen), of dat de hypotheek die we nodig hebben lager uitvalt, en dus de maandlasten? Bv woning kost 220.000, 20.000 eigen inleg (even de makkelijke redenering, want van nieuwbouw hoe dat werkt met bouwrente enzo heb ik geen kaas gegeten) blijft 200.000 over die gefinancierd moet worden. Toch? Of zit er hier nog ergens een prachtige adder onder het gras?

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even de bouwrente buiten beschouwing laten, dan kun je er inderdaad voor kiezen om i.p.v. € 220.000,-- te lenen, € 200.000,-- te lenen zodat je lagere maandlasten hebt. Maar je kunt ook een iets duurder huis kopen. Dat ligt aan jezelf en de maandlasten die wilt/kunt gaan betalen. Wat betreft de bijleenregeling maakt dat niet uit en voor de bank ook niet. Als je die € 20.000,-- er maar zelf instopt.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2008 om 01:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

geef Marcel de punten! top antwoord.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2008 om 08:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@canna,

Mijn dank voor je steun!