Go
door Gosse1992 Aug 15, 2016 om 17:19
Geldzaken & recht

Bijstand: vriendin studeert nog

In januari 2016 ben ik een half jaar gestopt met studeren wegens psychische omstandigheden. Ik ben 23 jaar.
Ik heb toen een paar maanden kunnen teren op mijn spaarcentjes, ondertussen ben ik op zoek gegaan naar een baantje. Dat lukte niet omdat ik in september weer ga studeren (dus niet duurzaam inzetbaar) en omdat ik aan het conservatorium studeer. Ook heb ik geen relevante werkervaring (3.5 jaar supermarkt, vakken vullen).

Omdat ik de bui al voelde hangen heb ik bijstand aangevraagd. Die aanvraag staat sinds 2 juni.
Mijn vriendin studeert, is ook 23 jaar en heeft mij de afgelopen maanden financieel ondersteund. Ze heeft bijvoorbeeld vaak de boodschappen betaald. We zijn redelijk vaak bij elkaar en slapen vaak bij elkaar. Waar we slapen, dat is wisselend. Dan een week bij mij, dan een week bij haar. We hebben dan ook niet al te veel spullen van elkaar bij de ander liggen (zegge; 3 onderbroeken, een t-shirt en telefoonoplader...),

Omdat het me niet lukte om een baantje te krijgen heb ik de aanvraag voor de bijstand doorgezet. In een gesprek dat ik heb gehad vond de ambtenaar dat ik met mijn vriendin voor de wet samenwoon omdat we altijd bij elkaar zijn. Maar omdat mijn vriendin studeert heeft ze geen recht op bijstand omdat ze al studiefinanciering krijgt. Ik krijg vanaf september ook weer studiefinanciering, dus ik zou dan met terugwerkende kracht vanaf juni tot en met augustus bijstand ontvangen.

Omdat ik volgens de wet dus samenwoon (okee........) wordt het bedrag dat ik (officieel wij...) krijg gebaseerd op de norm die geldt voor een gehuwd stel. Omdat mijn vriendin dus geen recht heeft op bijstand wordt het bedrag gehalveerd; in de brief staat dat ik netto 663 euro krijg. Maar vandaag kreeg ik op mijn rekening 484 euro gestort. Toen heb ik gebeld met de gemeente, die zei dat ik wordt gekort op mijn uitkering omdat mijn vriendin studiefinanciering krijgt.

Daar brak mijn klomp. Dat we voor de wet samenwonen, oke. Kan ik in komen. Al is het niet zo, want we hebben allebei ons eigen adres en voldoen maar aan 2 van de 3 normen die gelden voor het 'samenwonen' (Link...). Maar goed. Daar ging ik nog mee akkoord. Maar dat ik nog eens extra gekort wordt omdat mijn vriendin studiefinanciering ontvangt vind ik te ver gaan. Heb ik hierin gelijk?

1459 5 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2016 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben eigenlijk verbaasd dat u überhaupt nog wat krijg. BIj samenwonen kan men de kosten delen. En dan wordt de bijstandontvanger gekort. Simpel.

Maar als men u als samenwonend aanmerkt, zou u mijns inziens recht hebben op 50% van de bijstandsuitkering en dat zou dan inderdaad ruim € 600 zijn.

Dus maak bezwaar.

Topantwoord

wi
door wilhelmina59 - Aug 15, 2016 om 17:35
513 Antwoorden / 0 Vragen

Bezwaar maken en laat een advocaat er eens naar kijken. Uitvoering Participatiewet gaat niet altijd  goed.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Aug 15, 2016 om 18:05
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gosse1992 ,

Neem eens contact op met het Juridisch loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact

Go
door Gosse1992 - Aug 16, 2016 om 18:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag naar gemeentehuis geweest. Medewerker die we spraken vond de beslissing van de gemeente heel raar. Wij hadden haar insziens niet aangemerkt mogen worden als gehuwd.

Dus afspraak gemaakt met juridisch loket om een bezwaarschrift op te stellen...
Jemig, wat een gedoe...

wi
door wilhelmina59 Aug 20, 2016 om 11:59
513 Antwoorden / 0 Vragen

Communicatie met Gemeentes als het gaat om uitvoering van diverse wetten gaat erg moeizaam.
Advies en dat geldt voor alle communicatie, altijd schriftelijk.  Er zijn heel veel advocatencollectieven die u graag vaak kosteloos of voor een kleine bijdrage van dienst zijn.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2016 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat u niet als paar aangemerkt had mogen worden, is weer een heel ander punt. Uiteraard ook vatbaar voor bezwaar.

Maar ook als paar had u 50% bijstand moeten krijgen.