de
door deays Dec 26, 2005 om 11:25
Geldzaken & recht

Bijzondere Uitgaven

Hoi,

Mijn vraag is moet ik de voorlopige aanslag 2004 betalen?

Het is nl, zo zoals jaarlijks vul ik en verstuur elektronisch mijn IB. Pas later nadat ik heb de IB verstuurd, hoorde ik van kennissen en collega’s dat ik kan bijzondere uitgaven ( bril, lenzen, ziektekosten) ook terug vragen. Dus ik ging mijn informatie verzamelen, heb ook met de belastingtelefoon gebeld en hierover gevraagd. Het was ok, heb zelf een diskette van belastingdienst ontvangen. In juni heb ik zowel 2002, 2003 en 2004 ingevuld en verzonden. Doordat ik heb niets gehoord, in september had ik een brief geschreven om te vragen wat was aan de hand, ik kreeg een brief waarin werd gezegd dat je kunt 1x aangifte doen. Als ik wil toch iets terug vragen moet ik een verzoekschrift indienen. Dus heb ik gedaan. In oktober ontving ik geld minder wat de aangifte had aangegeven dat ik zou ontvangen. In november ontving ik een aanslag brief dat ik moet € 365,00 terugbetalen voor 15 januari 2006. Heb contact opgenomen met een sociale raadsman, hij heeft gebeld met de belastingdienst. Hij zei dat de Belastingdienst heeft mij bezwaar in behandeling genomen ik zal een brief thuis krijgen. Ik vroeg of is er toch een mogelijkheid dat ik moet toch betalen, hij zei een klein beetje, ik vroeg waarom, hij zei dat ik zal een brief thuis ontvangen daarin gaan ze alles uitleggen.

Sinds 2 december wacht ik de brief, tot heden nog niets ontvangen.

Ik wil graag weten: moet ik de voorlopige aanslag 2004 toch betalen? Waarom moet ik het gaan betalen? Ik heb toch iets gevraagd waar je kunt toch terug vragen.

Alvast bedankt voor je reactie,

Groetjes,

393 4 Rapporteer

diertjes
door diertjes - Dec 26, 2005 om 17:17
299 Antwoorden / 3 Vragen

Een voorlopige aanslag wordt opgelegd op grond van de laatst bekende gegevens. Zo'n aanslag moet betaald worden. U kunt er wel bezwaar tegen maken. Dat bezwaar moet u wel motiveren.

Aangifte kun je inderdaad maar één keer doen. Nadat u aangifte had gedaan, hoorde u van door u onbenutte aftrekposten. Na een telefoontje heeft u diskettes voor 2002, 2003 en 2004 ontvangen en deze met, naar ik aanneem, de juiste gegevens ingezonden.

Cruciaal is voor mij de vraag of u toen al een aanslag had ontvangen over de betreffende jaren. Zo nee, dan moeten de diskettes worden gezien als een verbetering van de aangifte en is de inspecteur verplicht om er bij het vaststellen van de aanslag rekening mee te houden. Had u over die jaren al wel één of meer aanslagen ontvangen, dan had men het als een bezwaarschrift tegen die aanslag(en) moeten beschouwen. Voorwaarde is dan wel, dat er tussen de dagtekening van het aanslagbiljet en het indienen van het bezwaarschrift niet meer dan zes weken zit.

Is de termijn van zes weken verstreken, dan kunt u altijd een beroep doen op de beleidsregels voor ambtshalve vermindering. Die schrijven voor dat een te laat ingediend bezwaarschrift gewoon word behandeld. Alleen kunt u wanneer u het met de beslissing niet eens bent, niet meer in beroep bij de rechtbank.

Het indienen van en bezwaarschrift schort de verplichting tot betalong niet op. U moet apart uitstel vragen voor de betaling van het betwiste bedrag. Dat staat aan de achterzijde van het aanslagbiljet ongeveer halverwege in de rechterkolom vermeld. Groet, M@rtin.

de
door deays - Dec 26, 2005 om 17:56
5 Antwoorden / 6 Vragen

Ja klopt, dat ik had betaling ontvangen, van 2002, 2003 en 2004. Bijzondere uitgaven heb ik achteraf gevraagd, om dat ik wist het niet. En met hulp van een raadsvrouw had ik een bezwaar/verzoekschrift ingediend om een herziening van mijn aangiftes.

En het vreemde is, dat ik heb met de belastingtelefoon ook geinformeerd, ik kreeg als antwoord dat het kan. Moeten zij ook niet duidelijker zijn. Anders had ik niets achteraf gevraagd, dan had ik het zo gelaten, en volgende jaar aangifte 2005 beter doorgeven!.

gr.

scroogy
door scroogy - Dec 26, 2005 om 23:15
367 Antwoorden / 20 Vragen

Heeft u de "aanvullende aangifte"wel goed gedaan ?. Heeft u rekening gehouden met de drempel ?

U krijgt een voorlopige teruggaaf op basis van de aangifte, als de aangifte onjuist is en gecorrigeerd moet worden door de belasingdienst moet u het terugontvangen bedrag weer teruggeven en soms met bijbetaling (bijv. rente).

Het kan ook zijn dat een eerste terugaaf bij een tweede aangifte onjuist bleek te zijn, dat moet u dan ook terugbetalen naast het teveel ontvangen naar aanleiding van de tweede aangifte.

ke
door kers7334 - Dec 27, 2005 om 11:26
18 Antwoorden / 2 Vragen

Het is naar ik begrijp een voorlopige aanslag,  eind cijfer een H.40 op het aanslagbiljet?

Dus hebt U nog alle tijd om een bezwaarschrift in te dienen, c.q. een aanvulling op de aangifte 2004.

Is de aanslag een H. 46 , dan is deze definitief en hebt U slechts zes weken om Uw bezwaar te maken. Verstrijkt deze termijn zonder dat U er gebruik van maakt, dan zal de Inspectie ambtshalve het bezwaar behandelen, maar is Uw recht om in beroep te gaan voorbij.

Dus, ter stuiting van de termijn  altijd een briefje sturen dat U bezwaar hebt. De motivatie kan in een vervolgbrief indien U niet de gelegenheid hebt deze tijdig op te stellen.

De zaak is simpel,  de groeten van Nicole.