kd
door kdlhc Aug 17, 2006 om 12:56
Geldzaken & recht

BKR registratie bij roodstand studentenrekening?

Tijdens mijn studie heb ik een studentenrekening van de Postbank gehad. Voordeel hiervan was dat je tot 1000,- rood mocht staan tegen een lage rente (hier betaalde ik mijn collegegeld dan van). Ik ben net afgestudeerd, heb een baan en wil een huis kopen. Heb ik nu door deze roodstand een BKR registratie gekregen waardoor ik geen hypotheek meer kan afsluiten?

nb. Ik ben door de postbank nooit verzocht om uit de roodstand te komen ofzo aangezien het een studentenrekening betrof...

5125 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

een bkr registratie, vervalt 5 jaar na aflossing van de schuld.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat weet ik ook wel.... Maar dat is mijn vraag niet. Ik vraag of je een BKR registratie krijgt als je rood hebt gestaan op je studentenrekening. Ik heb nooit bericht gehad dat ik moest betalen of dat er een registratie naar het BKR zou gaan (en volgens mij moet een registratie altijd eerst gemeld worden?).

Ik weet dus wel wat ik moet doen als ik een registratie heb, en waneer deze vervalt. Maar ik wil graag weten of je een registratie krijgt op basis van een roodstand op een studentenrekening...

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij rood staan krijg je geen registratie, alleen als er niet tijdig wordt afgelost.
Wat zijn de voorwaarden van het rood staan op de rekening?

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling: als het een dorlopend kredite betreft heb je (waarschijnlijk) wel een registratie bij het BKR. Deze moet je eerst opheffen. Je hoeft niet eens rood te staan voor een registratie.

Ter info: Ik spreek uit eigen ervaring. Ik kreeg ooit ook geen hyptheek, puur alleen om deze reden.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om eerlijk te zijn: geen idee. Ik heb destijds die rekening afgesloten met als voorwaarde dat er maandelijks studiefinanciering op de rekening binnen moest komen. Dit is altijd gebeurd. Hier stond tegenover dat je dan "voordelig" rood mocht staan tot 1000,- (wat ik regelmatig heb gedaan). Ik heb nooit bericht gekregen dat ik niet meer rood mocht staan o.i.d. of dat er een melding naar het BKR zou gaan. Nu weet ik dat mobiele aanbieders en banken je sowieso registreren bij het BKR, maar dat er dan niet per se een negatief advies wordt afgegeven. Ik weet dus niet of dit bij een (lange) roodstand op een studentenrekening wel gebeurd...

Ik heb nu geen studentenrekening meer, maar sta ook niet meer rood...

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar heeft uw bank u van te voren wel ingelicht dat er een registratie zou worden afgegeven. Of heeft de bank u verzocht om het krediet te betalen? Ik heb nl gelezen op de site van BKR dat een kredietverstrekker altijd moet melden als ze een (negatieve) registratie doorgeven.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me niet herinneren dat de bank mij hier ooit over inlichtte, ik kan het ook vergeten zijn. Wel kwam dit opeens naar buiten toen ik bij het aanvragen van een hypotheekofferte opeens tegen de BKR-lamp aanliep. Een belletje met de collega's van Jochem was snel gepleegd en het doorlopend krediet was snel opgeheven, samen met de negatieve notering bij het BKR.
Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus als ik het goed begrijp kom je ook wel weer van zo'n registratie af. Dus stel dat ik al geregistreerd ben (omdat ik in mijn studententijd rood stond), en ik nu een hypotheek aanvraag dan wordt de registratie wel opgeheven omdat ik nu ook al niet meer rood sta (en dus geen uitstaand krediet meer heb)....

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je registratie blijft staan voor 5 jaar. Er komt alleen een vinkje achter je naam dat je de 'schuld' hebt ingelost.

Op de site van de BKR (www.bkr.nl) kun je een hoop informatie hierover vinden.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb even gebeld met de Postbank en ze geven inderdaad standaard een BKR registratie af bij een studentenrekening (zelfs als je niet rood staat). Deze is op te heffen door een briefje te sturen met het verzoek je rekening om te laten zetten naar een reguliere rekening (of girokwartaalkrediet) met als voorwaarde natuurlijk dat je een positief saldo hebt. Dit verzoek wordt dan gehonoreerd en je BKR registratie wordt opgeheven....

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor alle duidelijkheid:
Alle kredieten die aan jou verstrekt worden, worden geregistreerd.
Je haalt denk ik echter iets door elkaar m.b.t. "BKR-noteringen". En die kunnen voor geldverstrekkers in de toekomst belangrijk zijn. Die "noteringen" zijn er in gradaties & afhankelijk van het wanbetalingsgedrag.
Zoals Brynnar al aangaf: kijk eens op de site van BKR, daar staat het ook heel duidelijk op.
En normaliter hoef je niet te vrezen geen hypotheek te krijgen als je geen noteringen hebt. Alleen lopende kredieten zullen van invloed zijn op de hoogte van het te lenen bedrag van je hypotheek.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het postkantoor vindt u in het informatievak een zeer duidelijke folder over BKR en daar staat ook het antwoord op uw vraag in. (Alle negatieve saldo's, creditkaarten debetkaarten etc. worden geregistreerd. Maar dat behoeft geen probleem op te leveren als door de bankinstelling geen melding is gedaan van wanbetaling : niet nakomen van de verplichtingenconform de regels. Het lijkt mij dat u zich geen zorgen behoeft te maken, immers de postbank heeft u nimmer ge¨nformeerd m.b.t. aanzuiveren.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

kdlhc: voorzover ik toevallig gisteren de folder las is het opheffen van de registratie iets ingewikkelder. Maar als al gezecht, als er geen aflossingsproblemen zijn is er geen probleem.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ook ooit een studentenrekening gehad en voor zover ik mij kan herinneren kun je inderdaad rood staan tot bedrag x, maar moet je minimaal eens in de zoveel maanden (3 naar ik meen) in de plus staan. Destijds is het mij één keer overkomen dat ik bijna te lang rood stond, maar toen werd ik hier keurig over geïnformeerd (incl. mededeling dat bij overschrijding van 3 maanden rood een BKR-registratie zou volgen).

Andere kant van het verhaal: naast puur het feit dat er een BKR-registratie is, kan een hypotheekverstrekker ook zien wát voor registratie het is. Als het om die 1000 euro gaat zou ik geen problemen verwachten. Om het zeker te weten gewoon eens bij een hypotheekverstrekker navragen zou ik zeggen.

Toen ik een hypotheek afsloot had ik ook een BKR-registratie omdat ik een keer met Comfort Card in zee was gegaan (uitgesteld betalen). Bedrag was allang betaald, maar registratie was er nog, echter geen probleem.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle geldverstrekkers dan wel banken hebben de plicht dan wel het recht om kredieten van boven de 500 euro aan te melden zo ook voor het rood staan met zogenaamde betaal krediet. Als er aan de voorwaarden wordt voldaan dus 1 keer in de 3 maanden (ik dacht bij de postbank 1 jaar) een positief saldo, zal er nooit een negatieve notering bij de bkr geplaatst worden. Dus als er niets is mis gegaan geen zorgen. Echter als u niet aan die voorwaarden voldaan heeft dan volgt een notering die voor u wel eens lastig uit kan pakken. Het zal wel wat vechten worden met de verstrekker van de hypotheek maar ga eens met de postbank praten die concureren zich ook suf, wat is nu 1000 euro.

Succes Ronny.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2006 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb nog steeds geen hypotheek afgesloten. Heb wel een offerte gekregen van de Rabobank en zij hebben niks gezegd over een BKR registratie (heb nl begrepen dat ze bij het verstrekken van een offerte ook al bij het BKR navraag doen?). Heb in dit gesprek ook gemeld dat ik (langdurig) rood heb gestaan op mijn studentenrekening.De hypotheekadviseur verwachtte hier echter geen problemen mee.

Ik zou het ook wel erg vreemd vinden als ik om die reden geen hypotheek zou krijgen. Stond in mijn studententijd wel rood, maar heb daarentegen nu een salaris van 3000,-. Zou voor een bank toch ook dom zijn als ze mij om een roodstand van 1000,- geen hypotheek meer geven (ze kunnen immers leuk aan me verdienen)....

ve
door verwijderd - Aug 23, 2006 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kdlhc,

Ik hou het kort:

De kredietmogelijkheid is inderdaad aangemeld bij het BKR. Een registratie daarentegen wil zeggen dat je een betalingsachterstand hebt gehad. Dat is dus een wezenlijk verschil.

Een bank zal eisen dat je de kredietfacilitieit opheft of inlost uit de hypotheek bij passeren of voor het passeren met eigen geld. De hypotheek zelf zullen ze nooit om deze reden afwijzen.

Pas als je een registratie hebt (ook wel een A-codering) bij het BKR, dan zal de bank moeilijk doen over een hypotheek. Zeker als je de codering niet kan verklaren (als in: het is jouw schuld niet om die en die reden).

Geen probleem dus.

groet, C.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2006 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie geen problemen. Succes met de hypothek en je nieuwe huis.

Groet, Cannacampo