door 123kassa3 Sep 5, 2005 om 22:39
Geldzaken & recht

Boete bij hypotheek

Door een hypotheekadviseur(!?) is ons in 1993 geadviseerd de (spaar)hypotheek voor langere tijd (20 jaar) vast te zetten. De rente was toen 7,5%. Onwetend en vertouwend op de adviseur hebben wij dat gedaan.

Nu zitten we vast aan een boete die neerkomt op 25% van ons geleende bedrag. Een heleboel geld dus. En de hypotheekgever wil van geen ene regeling weten bij het omzetten naar een lagere rente.

  1. Wie heeft er ook dit probleem?

  2. Kan Kassa dit onder de aandacht brengen?

En als je een hypotheek afsluit, verdiep je er goed in en vertrouw in ieder geval niet blindelings op een adviseur.

583 5 Rapporteer

mw
door mwillems - Sep 5, 2005 om 23:28
17 Antwoorden / 5 Vragen

bedenk wel, voordat u oversluit naar een lagere hypotheekrente, dat dan ook de te vergoede rente over het gespaarde bedrag gelijk wordt aan de te betalen rente. Bij een spaarhypotheek moet bij een lagere hypotheekrente een hoger bedrag per maand ingelegd worden als spaarpremie om op de einddatum tot het af te lossen bedrag te komen.

De betaalde hypotheekrente kunt u opgeven bij de belastingdienst, de te betalen spaarpremie niet. Dus laat alles eerst goed uit rekenen voordat u overstapt en neem ook het belastingvoordeel erin mee en het feit dat u door de betaalde hypotheekrente een lager verzamelinkomen zult krijgen en zo ook misschien recht heeft op meer studiefinanciering voor de kinderen, subsidies of vanaf januari de zorgtoeslag.

Dus niet alleen rekening houden met de te betalen boete, maar ook met de andere consequenties.

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 5, 2005 om 23:41
117 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk niet dat uw hypotheekadviseur in 1993 kon voorzien dat de rente na 1994 zo laag zou worden en blijven. De historie laat grote schommelingen zien in de hypotheekrentes. Toen ik mijn huis kocht in 1980 bedroeg de rente (10 jaar vast) 10,6%. Twee jaar later zou diezelfde hypotheek mij 11,75% gekost hebben en in 1986 sloot ik een nieuwe hypotheek af bij een andere bank voor 8%. Naar mijn mening heeft u in die tijd een juist advies gehad.

Dat de hypotheekgever uw rente niet wil omzetten is normaal. Als u een nieuwe hypotheek wilt afsluiten, zult u een andere geldgever moeten zoeken. Omdat uw hypotheek nog 8 jaar loopt, denk ik dat het toch best interessant kan zijn eens bij een andere bank te informeren en te laten voorrekenen wat het u gaat kosten en opleveren. Vergeet niet dat o.a. ook de boeterente aftrekbaar is (dit kunt u nalezen op www.belastingdienst.nl).

sa
door sander123 - Sep 7, 2005 om 00:56
9 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn nog wel eens banken die rentemiddeling hanteren.

Hierbij wordt u lopende contract opengebroken en kunt u voor een lage administratie fee u rente opnieuw vastzetten.

U krijgt dan de huidige marktrente + een toeslag aangeboden als nieuwe rente, deze zal zeker lager zijn.

Mocht dit niet mogelijk zijn, adviseer ik u om toch uw contract open te breken (mits u van plan bent op korte termijn te verhuizen) en de rente opnieuw vast te zetten en de kosten mee te financieren. Wint u flink geld mee.

Sander de Loo

Erkend hypotheek adviseur.

ju
door juppie - Sep 19, 2005 om 08:00
16 Antwoorden / 2 Vragen

De toenmalige adviseur heeft toentertijd waarschijnlijk niet kunnen bevroeden dat de rente zo zou gaan zakken. Een rentevasteperiode van 20 jaren worden meestal gebruikt als de klant op dat moment ook echt kiest voor zekerheid. En dan het onmogelijk gebeuren: de rente zakt naar een bijna onmogelijk laag niveau. Blijft het punt dat u uw zekerheid hebt. (de adviseur wordt er overigens niet rijker van)

De eerste 8 jaren wordt u er niet rijker van als u uw hypotheek omzet. Toch kan het nuttig zijn om de hypotheek om te zetten. Kiest u weer voor een rentevasteperiode van 20 jaren dan zullen de resteren 12 jaren u waarschijnlijk goed voordeel opleveren. De lange rentevasteperioden zijn momenteel prettig geprijst. En u heeft weer zekerheid voor een lange periode.

Mocht de rente daarna weer stijgen dan kunt u boetevrij weer weg. Mooi meegenomen.

gr
door groen_1 - Sep 19, 2005 om 10:22
66 Antwoorden / 5 Vragen

Niets aan doen zoals Willems ook al zegt u betaald nu wat meer rente maar over het gespaarde bedrag krijgt u diezelfde rente. De hogere rente die u betaald krijgt u ook gedeeltelijk weer terug via de belasting. Bij een lagere rente betaald u weer premie (aflossing) die niet aftrekbaar is.