Ce
door Celine Schoonheyt Sep 25, 2018 om 19:38
Geldzaken & recht
Borg interecht ingehouden huur

Hallo, Ik ben augustus uit mijn oude appartement vertrokken. we hebben een tussentijdse inspectie gedaan en de laatste dag een eind inspectie. we miste een huissleutel en dit staat genoteerd verder was alles in orde. Na een maand krijg ik bericht over mijn borg teruggaven en stond er dat er een keukendeur was beschadigt en dit kost 270 euro. De scharnieren van de deur zijn helemaal uitgescheurd omdat er iemand hard tegen aan was gelopen werd erbij vermeld. Ik heb de keuken zelf helemaal schoon gemaakt en weet heel zeker dat dit niet het geval was aangezien het een redelijk grote beschadiging is. De beschadiging is opgemerkt door de huidige bewoners. Mijn vraag is of zij dit zo kunnen doen? Na de eind inspectie waar alles goed gekeurd is nog met beschadigingen komen die niet door ons gemaakt zijn. En aangegeven zijn door de huidige bewoners. Ze kunnen niet achterhalen dat wij hier voor hebben gezorgd of dat de huidige bewoners dit zelf gedaan hebben. Mvg Rens

3791 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2018 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stuur ze een mail en daarin vermeld u dat er een eindinspectie is geweest en dat alkes aan het apoartement in orde was en dat er niets anders geconstateerd is dan dat er een huissleutel ontbrak. En eis dat de borg per omgaande, onder aftrek voor de kosten van de sleutel, aan u wordt overgemaakt.

U wordt een beetje in de maling genomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2018 om 20:36
16873 Antwoorden / 202 Vragen

Onder geen enkele voorwaarde accepteren. Wie eist bewijst. Er is sprake geweest van een eindinspectie en daar is allen een missende sleutel aan de orde geweest. Dit is analoog aan de reactie van @TIJGER1 die ik nu erna zag.

Vraag eventueel advies bij een juridisch loket in uw omgeving wat te doen als onverhoopt uw borg niet wordt teugbetaald.

Tip: toets bij een zoekmachine, bing, chrome of degelijke in: niet terug betalen borg en u ziet veel tips etc.

mo
door mof - Sep 26, 2018 om 13:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De borg is en blijft uw geld. Na de eindinspectie kan u alleen voor datgene dat is vastgesteld verantwoordelijk worden gehouden tenzij de verhuurder aannemelijk kan maken dat u daarna nog schade heeft veroorzaakt. Als de verhuurder het pand weer verhuurd heeft kan hij dat niet meer onomstotelijk vaststellen, ook de nieuw huurders zouden de schade kunnen hebben veroorzaakt.

panter22
door panter22 - Sep 26, 2018 om 13:25
6599 Antwoorden / Vragen

Lees de info van het juridisch loket en neem daarna ev kontakt met hen op:
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huuropzegging/

audb
door audb - Sep 26, 2018 om 13:36
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Altijd bij het betrekken en verlaten van een huur woning foto`s maken en dan liefst nog met een telefoon omdat daar de datum en evt gps cordinaten bij worden opgeslagen.

Mocht een verhuurder dan aangeven dat er gebreken zijn dan is er gewoon bewijs dat dit al dan niet klopt of niet klopt.

Maar eenmaal een eind raport opgesteld door de verhuurder waarvan hij u een kopie van moet overhandigen mag de verhuurder er niet meer op terug komen.

Stap naar het juridische loket en leg daar de zaak voor of stap naar een avocaat.

ma
door marnix1 Sep 26, 2018 om 14:55
256 Antwoorden / 22 Vragen

Lijkt me practisch onuitvoerbaar, foto's maken van ieder huis-onderdeel, van tuinhekje tot zoldertrap?

pino123
door pino123 Sep 26, 2018 om 16:40
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Echt niet.... Daar heb je een eindinspectie voor, daar staat alleen een huissleutel op... Geen deur!

Essie_V
door Essie_V - Sep 26, 2018 om 15:59
25 Antwoorden / 2 Vragen

@Audb,

Tevens de gas- en waterstanden zijn erg belangrijk om op te schijven cq. te fotograferen.

Mijn oude huisbaas had jaren geleden een cijfertje 'omgedraaid' bij de waterstand en had dat klakkeloos met de borg verrekend. Een heel gedoe om dit weer recht te zetten, daarbij hebben de foto's natuurlijk uitermate geholpen.

vu2615
door vu2615 - Sep 26, 2018 om 22:38
81 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u ook een formulier waarop de resultaten van de inspectie staan? Zo ja dan heeft u bewijs hoe het huis er voor stond bij de eindinspectie. Zo nee, dan wordt het een stuk moeilijker om aan te tonen dat de beschadigingen niet door u veroorzaakt zijn

Th
door Theawaalen - Sep 30, 2018 om 18:52
113 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb dit ook een keer gehad maar mijn borg was al terug betaald of ik even geld wilde overmaken voor tegels die in de badkamer vervangen moesten worden. Hier vstond niets van op de eindinspectielijst. Ik heb toen een brief naar de betreffende woningbouw gestuurd met deze mededeling.
Hierna kreeg ik een brief terug dat ik niets hoefde te betalen omdat het inderdaad niet op het rapport stond.
Als je het wel had geweten dan had je zelf een deur kunnen kopen om die te vervangen en was je goedkoper uitgeweest.