door 11nikotel May 10, 2006 om 23:31
Geldzaken & recht

Cadeaubon inwisselen, restant contant retour?

Ik heb een cadeaubon van E500 gekregen. Ik heb geen algemene voorwaarden gezien waarin staat dat je voor het restantbedrag een tegoedbon/cadeaubon ontvangt.

In het kort, ik voel er weinig voor om bij de betreffende winkel het geld (bon) uit te geven. Is er duidelijke wetgeving tav het inwisselen van een cadeaubon? Waar staat dat er maximaal 10% van het aankoopbedrag moet/mag/zal worden uitgekeerd in contanten?

Bedankt!

13180 28 Rapporteer

gnarfje
door gnarfje - May 11, 2006 om 15:56
31 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo 11nikotel,

Wel leuk een cadeaubon van € 500,-. Krijg ik niet iedere dag.

Het is jammer dat het maar 1 bon is, zelf geef ik altijd bonnen van
kleine bedragen, kan de gelukkige zelf kijken, of ze steeds een beetje
of ineens iets groots kopen.

Ik weet natuurlijk niet om wat voor winkel het gaat, maar misschien is
hun service wel zo goed, dat ze hem in willen ruilen voor een aantal
lagere bedragen. Maar ze zijn helemaal vrij om dat niet te willen.

Omdat het om zo'n groot bedrag gaat, vraag ik me af of U deze bon niet
heeft gekregen omdat u iets heeft willen ruilen. Dan denk ik niet
(bijna zeker weten) dat ze het zullen doen.

Succes met het cadeau uitzoeken.

Gnarfje

gr
door groen_1 - May 12, 2006 om 14:30
66 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk dit is nu een voorbeeld een verkeerde cadeaubon, ik geef ze altijd van de Europese Centrale Bank en zijn overal inwisselbaar en vrijwel onbeperkt in te leveren.

Nu bent u aan de goedheid van de winkelier overgeleverd!

duif2
door duif2 - May 12, 2006 om 15:32
371 Antwoorden / 116 Vragen

Ik heb een keer een grote cadeaubon van Blokker gekregen maar had steeds maar kleine aankopen dus dat ding bleef maar liggen.

Tot ik de tip kreeg om mijn kleine aankoop met de bon te doen en met het resterende bedrag kleinere bonnen te kopen.

Dit werkte prima, ik heb nog lang van de kleine bonnen genoten.

kantjes
door kantjes - May 12, 2006 om 15:58
10 Antwoorden / 2 Vragen

`Jammer, ik kreeg een tegoedbon van €.100,=. Ben naar de Bijenkorf gegaan en Donner. Ik had coupures van €.25,= en kreeg het restant in euro's uitgekeerd. Had ik er nou niets aangevonden, dan kon ik binnen 8 dagen het artikel terugegeven en had in het geld weer in euro's terug ! Dus het kan wel, maar niet bij iedereen heb ik begrepen.

ma
door marjan_1 - May 12, 2006 om 17:07
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik koop bij Blokker een artikel van 20 euro en lever er een kadobon bij in van 10 euro

Als het artikel niet goed blijkt te zijn en ik mijn geld weer terug vraag krijg ik voor 20 euro aan kadobonnen terug!!!!

Dus inplaats van inleveren worden het er steeds meer!!!!!!

ulyssa
door ulyssa - May 12, 2006 om 17:25
30 Antwoorden / 4 Vragen

Ik had een broodbakmachine bij Blokker gekocht, die ik na 2 maanden heb teruggebracht omdat er na een stuk of 4  goede alleen nog maar ingezakte broden uitkwamen. Dit merk wilde ik niet meer en ik wilde er best een andere kopen, met bijbetaling. Ze hadden alleen deze of een mij totaal onbekend merk. Die wilde ik niet. Ze wilden me ook afschepen met een tegoedbon(in te wisselen binnen een maand!) of cadeaubonnen in plaats van geld terug. Pas na een brief naar Blokker en dreigen met de consumentenbond gaven ze me mijn geld terug. Ik heb nu elders een machine gekocht en die werkt naar volle tevredenheid. Dus laat je niet afschepen!!

kr
door kreeftje1964 - May 12, 2006 om 20:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het nadeel van deze bonnen is dat de winkelier er meestal niet de volle 100% voor terugkrijgt wanneer hij/zij ze laat uitbetalen. Er wordt dan 10% provisie ingehouden. Dat vind ik een goede reden om geen geld terug te geven bij kadobonnen.

marann
door marann - May 12, 2006 om 20:03
38 Antwoorden / 15 Vragen

Waar zijn bonnen te koop van de Europese Centrale Bank? Ik heb al van veel cadeaubonnen gehoord, maar nog nooit van deze.

Groeten Marann

marann
door marann - May 12, 2006 om 20:08
38 Antwoorden / 15 Vragen

Vorige week hadden we het ook al over die ARME winkeliers. Ik geloof dat ik me nu werkelijk zorgen moet maken om de middenstand, want nog even en we krijgen te horen dat ze nog geen droog brood te eten hebben. Wat is er toch eigenlijk met winkeliers aan de hand!

user123
door user123 - May 12, 2006 om 20:51
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Wat denkt u wat er van een kadobon van € 100,- overblijft ?Ik heb het even voor u uitgezocht :€ 100,- incl. btw is € 84,- excl. btw (ja de btw is niet voor de winkelier maar voor de staat)Dan moet de winkelier zijn leverancier betalen, de huurbaas, zijn personeel (incl. alle bijbehorende belastingen) en natuurlijk moet er ook een beetje reclame worden gemaakt.Al met al blijft er € 2,52 over.en daar gaat ook nog eens grofweg 30 - 50% belasting vanaf, afhankelijk van de situatie.Dus uiteindelijk houd de winkelier € € 1,76 netto over van uw € 100,-En wie mij niet gelooft kijkt het maar zelf na op [edit redactie] Huishoudelijke artikelen is in het jargon Gebra (Gemengde branche) en ik heb een midden-groot bedrijf genomen. (Er werd over Blokker gesproken)Dus weet de volgende keer waar je over schrijft.

gr
door groen_1 - May 12, 2006 om 21:36
66 Antwoorden / 5 Vragen

Marann, ik haal die cadeaubonnen van Europese Centrale Bank meestal uit de pinautomaat.

Daar zijn ook leuke dingen mee te doen vouw bijvoorbeeld een bootje bij een trouwerij en plak die met een klein beetje lijm/tape in een kaart, laat uw fantasie gaan.

Vaak heel leuk bevonden en heel origineel.

la
door laddyboefje - May 12, 2006 om 22:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

dikke pech, er wordt inderdaad bijna nooit geld terug gegeven op cadeaubonnen.

sinds kort heeft de Hema cadeaubonnen die werken als een chipknip, je kunt ze (eenmalig) opwaarderen voor een door jou te kiezen bedrag en daarna kan er naar believen van besteed worden, het (eventuele) restantbedrag blijft op de cadeaukaart staan en is later weer bruikbaar, en weer, en weer todat het saldo 0 is.

ar
door artbrouwer1 - May 12, 2006 om 22:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn weten is er geen duidelijke wetgeving die het innen van cadeaubonnen regelt.

Het accepteren is geheel vrijblijvend. Het inleveren door de winkelier kost hem ca. 6 % van het bedrag.

Als u dus voor 150 euro koopt en de rest terug wilt hebben, kost het de winkelier dus toch 30 euro. Op een bedrag van 150 euro is dat een erg hoge kostenpost.

marann
door marann - May 12, 2006 om 22:41
38 Antwoorden / 15 Vragen

user123 ik zou toch nooit winkelier worden als ik voor zo'n hongerloontje alles moet doen en er zo weinig aan overhield. Een ander vak leren lijkt me toch nog de beste oplossing. Houd je misschien ook nog wat over om iets leuks te doen.

Groeten Marann

marann
door marann - May 12, 2006 om 22:43
38 Antwoorden / 15 Vragen

Goed idee van de Hema. Bedankt voor de tip.

Groeten Marann.

brynnar
door brynnar - May 12, 2006 om 22:59
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo 11nikotel,

Er is voor zover ik kan nagaan geen duidelijke wetgeving specifiek voor cadeaubonnen, maar het komt inderdaad vaak voor dat winkels geen cadeaubonnen weer terugruilen voor cash. Veelal wordt vaak een percentage aangehouden van circa 10% wisselgeld. Dat wil zeggen: voor een cadeaubon van EUR 500 moet u minimaal iets kopen van EUR 450, waarbij dus 10% als wisselgeld teruggeven kan worden.

Wat wel het geval is: een cadeaubon kan wel beschouwd worden als een consumentenkoop. Iemand heeft in de winkel geld uitgegeven voor deze specifieke bon. En dan geldt helaas simpelweg: Koop = Koop. Ruilen of geld terug is dan uitsluitend service van de zaak en vaak kiest men dan inderdaad voor een tegoedbon, anders zou de desbetreffende winkel inkomstenderving hebben. Dit is wettelijk toegestaan. Als er (in geval van een consumentnkoop) iets dadwerkelijk niet in orde was geweest, dan kan inderdaad geld terug worden geeist, maar ik vraag me af wat er zodanig mis kan gaan met het uitgeven van een cadeaubon.

Hopende u hiermee enigszins het een en ander te hebben uitgelegd.

Mvgr - B

door 11nikotel - May 12, 2006 om 23:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Even voor de duidelijkheid: ik heb een cadeaubon die gekocht is bij (en ook alleen maar uitgegeven wordt door) de winkel waar ik deze bon wil inleveren.....

sa
door sassie - May 13, 2006 om 00:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoop voor U dat U geen leraar bent of een winkel heeft!

Als een winkelier 6% kosten heeft aan een bedrag van 150 euro, betekent dit dat hij 6 HONDERDSTE deel kwijt is.

1 % van 150 euro is precies 1,50

6% is dus 6 x 1,50 = 9,00 euro !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat is dus niet die 30 euro die U de lezers voorhoudt...

Daarenboven geloof ik ook dat winkeliers helemaal niet zo zielig zijn, hoor!

Om een voorbeeld te geven: vaak worden er pinkosten gerekend bij pinbetalingen terwijl de kosten daarvan niet eens zo hoog zijn als wij dan betalen. Is onlangs nog volop in het nieuws geweest!

Ook het hele afrondingsverhaal sinds de cent en de 2 cent munten uit ons systeem zijn gehaald, levert winkeliers nog steeds meer OP dan dat ze eraan verliezen. Betaald door...ja juist ons consumenten!

En een winkel als Blokker heeft ook niet in elk filiaal dezelfde voorwaarden. Bij het ene filiaal krijg je gewoon wisselgeld retour en bij een ander moet je het hele bedrag opmaken...Ik bedoel maar. Dat geldt trouwens voor meer winkels.

Wel eens iets betaald met een credit card? Als je dat ruilt, krijg je ook cash geld retour, dus waarom winkeliers zo moeilijk doen over cadeaubonnen is mij een grote vraag.

Kosten zijn nou eenmaal inherent aan het hebben van een winkel of eigen bedrijf, die worden zo wie zo al doorberekend aan de consumenten! Als een winkelier dat niet (voldoende) zou doen is er iets ernstig mis met zijn zakelijke instelling.

En zeg nou zelf, wie is er nou zo stom om aan zijn broodwinning tekort te doen?

be
door bejapi - May 13, 2006 om 01:34
4 Antwoorden / 0 Vragen

wel eens de uitdrukking gehoord over een gegeven paard?

ha
door hangmat_1 - May 13, 2006 om 11:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan ook kijken of er een klant bij de kassa staat die wil afrekenen. Alles uitleggen en vragen of de klant het geld aan jouw wil geven. werkte bij mij al een paar keer. Winkelier zijn geld/bon, de andere klant gewoon afgerekend en jij het restant van het de bon terug.

sterkte, Carla

user123
door user123 - May 13, 2006 om 12:18
1346 Antwoorden / 3 Vragen

@sassie

Zielig zijn winkeliers niet, maar rijk zeker ook niet.

Lees mijn verhaal hierboven maar eens.

hutch
door hutch - May 13, 2006 om 12:38
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Ik denk dat Brynnar in deze gelijk heeft.

U moet het zien als een aankoop in desbetreffende winkel. Er is al "iets" gekocht, echter het product moet er nog bijgezocht worden.....

Dus ook m.i. heeft u geen recht op teruggave van geld. Gezien het bedrag van de cadeaubon, zal het wel geen Blokker e.d. zijn, maar meer een winkel waar duurdere producten te koop zijn.

Het lijkt mij dan ook, dat indien u iets koopt voor (bijv.) 490-495 euro, die winkel mogelijk wel bereidt is om u de resterende 5-10 euro in contanten terug te geven i.v.m. dat er (mogelijk) voor dat bedrag in die winkel niets te koop is (denk bijv. aan een keukenzaak, meubelzaak e.d.).

Gr. Hutch

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 13, 2006 om 12:40
16887 Antwoorden / 202 Vragen

11nikotel: hiermee eigenlijk altijd voor een deel zelf een antwoord op de vraag.

Er zijn namelijk diverse cadeaubonnen zoals vvv e.d. waarvoor per soort regels gelden. In dit geval is het dus een cadeaubon van een winkel, te besteden in die winkel. De winkelier zal op de aankoop willen verdienen dus geheel inwisselen tegen contant levert de winkelier niets op. Een deel terug in contanten als de aankoop minder is dan €100,00 lijkt mij best redelijk uit oogpunt dat de winkelier wel degelijk verdient (als het verschil niet te groot is) en daarmee ook nog een tevvreden klant houdt of krijgt.

Het verhaal van user123 gat niet op. Zou een bon weer geheel worden ingewisseld kan ook de BTW terug-verrekend worden. Bij inwisseling van een deel daarvan ook. De door onze hoofdtrol gestelde winst is puur afhankelijk van de omslag die de winkelier zelf rekent. Soms gaat een artikel, zeker bij kleding en schoenen wel "drie keer over de kop" of wel is de verkoopprijs soms wel 300% van de aankoopwaarde. Soms nog wel meer.

U heeft dus wel een probleem als de bon van de winkel zelf is, die zult u dus voor een redelijk deel in die winkel moeten besteden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 13, 2006 om 12:41
16887 Antwoorden / 202 Vragen

verhaal gaat niet op (ik ging weer eens te snel)

ie
door iepekniep - May 15, 2006 om 11:57
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo 11nikotel,

Het ligt ook aan de winkel of je wel of geen geld terug krijgt, maar wat ik ooit gedaan heb met een cadeaubon van 200 euro, is iets kopen voor dat bedrag en het artikel naderhand terugbrengen als zijnde "niet mooi", past niet in het interieur etc. Het is niet de meest fraaie manier maar je krijgt dan wel contant geld terug en niet je eigen cadeaubon, snap je? Op die manier heb je je bon contant gemaakt en de zaak maakt dat verder niets uit. succes ermee.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 15, 2006 om 12:05
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Als aan de orde in Kassa afgelopen zaterdag: het kopen van een cadeaubon geldt als een consumentenkoop. Gekocht is gekocht en als de bon uitsluitend geldt voor een bepaalde winkel, alleeen besteedbaar in die winkel.

brynnar
door brynnar - May 15, 2006 om 12:07
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Iepekniep,

Dat heeft alleen maar zin als de winkel in kwestie ook daadwerkelijk geld teruggeeft. Dit zijn ze namelijk nooit verplicht. In een winkel geldt heel simpel Koop = Koop. Als je bij nader inzien het product niet mooi vindt, dan heb je gewoon pech.

Vaak kun je wel ruilen binnen een aantal dagen met de kassabon, maar een winkel is niet verplicht dit te doen. Dit is een gunst en een stukje service van de winkel. Meestal krijg je dan een tegoedbon, dus dan schiet je nog niets op. Winkels die daadwerkelijk contant geld teruggeven zijn zeldzaam.

Mvgr - B

wi
door wippie - May 15, 2006 om 12:22
260 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit zo is het en niet anders.