st
door stiertje_1 Oct 3, 2005 om 21:57
Geldzaken & recht

CAO-verhogingen voor de komende 3 jaar afstaan?!?

Een tijdje geleden heb ik hier de vraag gesteld over het al dan niet verplicht zijn van uitbetaling van de CAO-verhogingen. Nu hebben ze nog spannendere dingen verzonnen. Als mijn man en de rest van het bedrijf afstand doet van de CAO-verhogingen en periodieken voor de komende 3 jaar (tot 2008) kan er een mooie afvloeingsregeling betaald worden voor de mensen die weg moeten en kan er scholing betaald worden voor mensen die overblijven.
Nu is het geval dat het bedrijf 3 vestigingen heeft (en gebonden aan de CAO) waarvan 2 in Nederland en 1 in Tsjechie. Als de werknemers niet instemmen met het loonoffer gaat hij gewoon volgens de CAO te werk LIFO dus. (Last in, first out). Nu zijn de werknemers in Tsjechie degene die het 'last in' waren. Het bedrijf heeft werk genoeg, maar wil reorganiseren en zoveel mogelijk repeatmatige series in het (veel goedkopere) Tsjechische bedrijf laten maken. Met het gevolg dat van de 160 man verspreid over 2 bedrijven in Nederland er zeker 50 uit moeten. Terwijl er de afgelopen maanden bij de fabriek in Tsjechie personeel continu aangenomen wordt. Ze willen daar de fabriek uitbreiden naar 150 man personeel. Kan dan aangetoond worden bij de rechter dat bij het bedrijf in het buitenland de mensen later aangenomen zijn?
De directie vraagt om advies. Gaan we wel of niet een loonoffer maken, want het voorstel wat hij zogenaamd heeft is reeds afgeschoten door de vakbond. Ja of nee stemmen is dus allebei compleet fout. Wat kunnen we doen? Wat zijn onze rechten? Alle inbreng is welkom. Bij voorbaat dank. Stiertje

509 3 Rapporteer

je
door jeroenbosch - Oct 3, 2005 om 22:24
67 Antwoorden / 0 Vragen

Een tijdje geleden was er over een soortgelijk onderwerp een programma op TV. Volgens mijn herinnering was het ministerie van Economische zaken met dit soort kwesties bezig en kon daarover benaderd worden. In ieder geval zal de Kamer van Koophandel hierin nog beter de weg kunnen wijzen.

Succes met mijn bescheiden inbreng.

user123
door user123 - Oct 4, 2005 om 23:29
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Het is belangrijk om te weten wat de financiele positie is van uw bedrijf. Het feit dat om een loonoffer wordt gevraagd impliceert dan die situatie niet rooskleurig is.

In zo'n situatie kan men 2 dingen doen : meewerken op voorwaarde van volledig inzicht in de financien of de poot strak houden en het risico aanvaarden dat het hele bedrijf naar de knoppen gaat. (zwart/wit geformuleerd)

Het verschuiven van productie naar Tsechie zal nooit kunnen worden gestopt. De lonen liggen daar aanmerkelijk lager. Daar kunnen we in Nederland nooit tegenop.

st
door stiertje_1 - Oct 21, 2005 om 20:24
38 Antwoorden / 9 Vragen

Helaas kon ik niet eerder reagren omdat ik op de een of andere manier niet in kon loggen.

In principe is het een gezond bedrijf. Zoals gezegd in Tsjechie breiden ze hun personeelsbestand uit. Dagelijks gaan er zo'n 30 orders naar Tsjechie die voorheen in Nederland gemaakt werden. Er wordt nog steeds winst gemaakt want de directeuren hebben mooi hun bonus gekregen. Ze zijn een vuil spelletje aan het spelen. Houden CAO-verhogingen al het hele jaar tegen en proberen mensen onder druk te zetten om brieven te tekenen waarbij ze met een schijntje buitengezet kunnen worden. Er worden constant waarschuwingen en schorsingen uitgedeeld. (Hoewel dit weinig nut heeft daar men bij reorganisatie niet meer kunt ontslaan om slechte prestaties). Het is een gezond bedrijf, maar wil door machtsspelletjes en dreigingen nog meer winst maken door het in een lage lonenland te laten maken. Ik hoop dat je nu genoeg info hebt. Anders hoop ik dat ik de volgende keer meteen ingelogd kan worden!