Eric Coolen
door Eric Coolen Jan 29, 2022 om 18:46
Geldzaken & recht

Compensatie leenstelsel

Om studieschuld bij mijn kinderen te vermijden heb ik zelf altijd hun studie kosten betaald. Zij hebben dus geen schuld bij Duo, worden zij ( lees ouders) nu ook gecompenseerd?

3319 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2022 om 18:50
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vrees dat u de studie voor uw kinderen betaald heeft en geen eurocent van 070 kunt verwachten op basis van Rutte 4. Per slot heeft U de studie van de kinderen vrijwillig betaald en zou er "soort van schuld" van de kinderen aan u ontstaan zijn. En dàt zal niet "volgens de regels" zijn waar nl groot mee is.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 29, 2022 om 19:10
7210 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt het nog wel bij de belastingdienst aangeven.

justmeagain
door justmeagain Jan 30, 2022 om 21:12
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wat kun je als ouder dan bij de belastingdienst opgeven? Wij hebben vorig jaar alleen al voor 2500 euro aan boeken gekocht maar dat was volgens de belastingdienst geen aftrekpost net als het collegegeld.
Wat is dan wel aftrekbaar?

sjjoppy
door sjjoppy Jan 31, 2022 om 07:20
7210 Antwoorden / 3 Vragen

De uitgaven kunnen toch aangegeven worden?

Donuts
door Donuts Jan 31, 2022 om 07:45
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De uitgaven kunnen toch aangegeven worden? Dus je geeft een advies terwijl je duidelijk geen verstand hebt van belasting issues? Nou, daar hebben vragenstellers wat aan...

ma
door malhy2 Feb 1, 2022 om 00:46
309 Antwoorden / 13 Vragen

Studiekosten zijn dit jaar (2021) voor het laatst aftrekbaar echter alleen bij diegene die de kosten maakt.
In dit geval studeert het kind en allen het kind kan de kosten opvoeren. Bestaat er echter recht op studiefinanciering dan kan dit niet.
Ook als het kind beslist niet te kiezen voor studiefinanciering maar er is wel recht hierop dan zijn de kosten niet aftrekbaar.
vanaf 2022 zijn studiekosten niet aftrekbaar.

m v g
Ed

sjjoppy
door sjjoppy Feb 1, 2022 om 05:52
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de toelichting @malhy2,
mvg.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 29, 2022 om 19:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik het begrijp zijn er voorstellen in de maak bij ons parlement om iedereen die nadeel heeft gehad te compenseren en dan is het een kwestie van afwachten.
Doe navraag hierover bij het kamerlid of anderen die in de Kassa uitzending hierover aan het woorden en vraag hun adres op bij kassa@bnnvara.nl of zoek het zelf op. Ik heb de namen niet onthouden maar die zijn vast wel te vinden. En indien dat individueel lastig is, dan bij hun politieke partij.

Donuts
door Donuts Jan 30, 2022 om 07:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ook maar meteen het adres van @Heremietkreeft opvragen? "Als dat lastig is individueel"??? Nooit gehoord van privacy wetgeving? Alsof iedereen bij een redactie van een simpel consumentenprogramma even adressen op kan vragen...

gerbera
door gerbera Jan 30, 2022 om 10:10
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom zo moeilijk, nagenoeg alle politieke partijen zijn op internet te vinden incl. contact mogelijkheid.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 30, 2022 om 10:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@DONUTS, fijn dat u het alweer eens nodig vindt om te reageren op een reactie van mij.   Alle door mij bedoelde info is op of via websites te vinden. Weet u zelf wel wat de Wet op Persoonsggegevens inhoudt en dat alle door mij bedoelde info op of via diverse websites o.a. die van politiekepatijen (bijv. contactadres) is te vinden?  Dan toch ook maar dit: https://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/2018-05-01

Topantwoord

rj
door rjw - Jan 29, 2022 om 21:29
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Toch mooi dat je de financiele middelen had zodat je je kinderen een headstart in het professionele leven kon geven?

Eric Coolen
door Eric Coolen Jan 29, 2022 om 22:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is ook zeker mooi maar ik hoor om me heen dat veel studenten met bemiddelde ouders lekker geleend hebben en zou het zuur vinden als zij hun opgebouwde schuld gecompenseerd gaan krijgen. Ik heb er onze zuur verdiende centjes ingestoken en dat steekt me een beetje....

tenormin
door tenormin Jan 29, 2022 om 23:58
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Kan ik me goed voorstellen hoor. Maar, wat heeft u met "bemiddelde ouders" te maken. Ik vind dat U, jullie een geweldig voorbeeld zijn om te doen wat u kon doen. Dus absoluut een hoge hoed af voor u. En ook, wat @shoppy al schrijft: wel opgeven bij de Belastingdienst.

panter22
door panter22 Jan 30, 2022 om 07:42
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent toch ook een bemiddelde ouder.
Het was jou keus. Het lijkt mij niet fijn dat je kinderen moeten horen dat je nu spijt hebt dat je hun studie hebt gefinancierd. Bovendien ben je ook wettelijk verplicht voor je kinderen te betalen:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/onderhoudsplicht#:~:text=De%20plicht%20om%20de%20kosten,alimentatie%20rechtstreeks%20van%20de%20ouder. De plicht om de kosten van verzorging en opvoeding te betalen geldt tot het kind 18 jaar is. Vanaf 18 tot 21 jaar moeten ouders de kosten van levensonderhoud en studie betalen. Het gaat om dezelfde verplichting, maar vanaf de leeftijd van 18 jaar ontvangen kinderen de alimentatie rechtstreeks van de ouder.

gerbera
door gerbera Jan 30, 2022 om 09:57
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het ware verstandig geweest uw kinderen als studentwaren aangemeld. Het geld dat zij haden ontvangen had u dan ook opzij kunnen leggen om hun schuld af te lossen maar dat is achteraf gepraat. Ik vrees dat u dus geen compensatie zal ontvangen omdat ze niet bij DUO geregistreerd staan.

pe
door pebk Jan 31, 2022 om 15:40
583 Antwoorden / 0 Vragen

De kinderen zijn waarschijnlijk wel bij DUO geregistreerd als student, want iedereen die studeert aan een door de overheid gesubsidieerde opleiding (dus geen instellingstarief hoet te betalen) staat daar geregistreerd. Ik kan via DUO ook een kopie mijn diploma's van de opleiding krijgen.

ro
door ronny530 - Jan 30, 2022 om 06:43
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Ik vrees dat er geen compensatie voor komt omdat u de keuze heeft gemaakt en er niet toe gedwongen bent. Het leenstelsel is bedoelt voor studenten die anders niet zouden kunnen gaan studeren en door dat kromme leenstelsel met een grote schuld achterblijven. De dame in de uitzending wil een compensatieregeling op touw zetten en financieren door een soort miljonairsbelasting in te voeren en is bijvoorbaat kansloos want geld bij die groep weghalen is als vloeken in de kerk. Mocht er toch een compensatie komen zal die mogelijk uit een vorm van gedeeltelijke kwijtschelding bestaan waarbij de misgelopen basisbeurs op het totale leenbedrag wordt kwijtgescholden.

justmeagain
door justmeagain Jan 30, 2022 om 21:08
623 Antwoorden / 8 Vragen

Die grote schuld gaat voor 20% naar bier. Niet alle geld wordt voor de studie ingezet.

Analoog
door Analoog - Jan 30, 2022 om 08:41
137 Antwoorden / Vragen

Het gaat natuurlijk om studieschuld, de lening bij DUO en uiteindelijk hebben ze die nu niet, lijkt mij dus niet waarschijnlijk.

Zou er maar heel tevreden mee zijn dat u het kon betalen, kunnen de meeste mensen helaas niet....

1paul
door 1paul - Jan 30, 2022 om 09:41
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ik snap werkelijk niet dat mensen die dit zelf kunnen betalen hier over vragen, als je dit nodig bent oke maar als je dit zelf kunt betalen!!!!

pe
door pebk Jan 31, 2022 om 15:37
583 Antwoorden / 0 Vragen

U veroordeelt nu iemand die misschien wel een tweede of derde baan heeft genomen om de kinderen schuldenvrij te kunnen laten zijn. Het kan een hele opoffering zijn geweest.

1paul
door 1paul Feb 1, 2022 om 07:54
3173 Antwoorden / 0 Vragen

nee ik veroordeel niemand, dat zie je echt verkeerd, een ieder maakt zijn eigen keuze in deze dus ook TS!

ik zeg enkel dat ik het niet snap, als je het kan betalen, op welke manier ook, en je kind(eren)  hebben geen studieschuld, wacht het dan gewoon af, of wij weten hoe de dingen in de toekomst zullen gaan lopen?

gerbera
door gerbera - Jan 30, 2022 om 09:52
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Indien uw kinderen niet geregistreerd staan als studerend ben ik bang dat er geen compensatie komt. En op internet kunt u simpel naar de betreffende politieke partij(en) zoeken en daar uw vraag voorleggen.

in
door inno1 - Jan 30, 2022 om 11:09
123 Antwoorden / Vragen

Tsja, het systeem he. Voor u is er niks te compenseren. Maar dat wist u al.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 30, 2022 om 12:09
2095 Antwoorden / Vragen

Ik moet nog zien dat men die studieschulden echt gaat compenseren. Dan was de simpelste oplossing die schulden per direct kwijt te schelden. Dat men ook mensen die niet geleend hebben zou compenseren voor het feit dat ze nu niets kwijtgescholden krijgen is een hele "creatieve" gedachte.

justmeagain
door justmeagain Jan 30, 2022 om 21:10
623 Antwoorden / 8 Vragen

Een vele schuld kwijtschelden terwijl misschien 30 procent van dat geld voor een studie is gebruikt zou zeer onverstandig zijn. Alle studenten die erop los geleefd hebben worden dan beloond

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 31, 2022 om 14:19
2095 Antwoorden / Vragen

Nog een argument om dat compenseren niet te doen, laat ex-studenten eerst maar eens aantonen dat ze er niet op los geleefd hebben. Humor hoor.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 30, 2022 om 20:31
2095 Antwoorden / Vragen

Dan denk ik dat werkstudenten, die niets geleend hebben en ook nog eens niets van hun ouders gekregen hebben altijd nog eerder aan de beurt zijn. Maar alle gekheid op een stokje dat is natuurlijk belachelijk, zo belachelijk dat ik me gewoon verbaas dat uw kinderen hebben kunnen studeren, hebt u een hele intelligente vrouw?

mahadma
door mahadma - Jan 30, 2022 om 22:20
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Formeel zijn er 3 partijen, 1=betalende vader, 2= student en 3= Duo.
Er wordt "iets" bedacht door 070 in geval van partij 2 en 3. Dit is niet van toepassing.
Partij 1 heeft voor partij 2 betaalt, dus vrijwillig.
Partij 3 heeft geen contract met partij 1. Dus geen optie voor compensatie.

gerbera
door gerbera Jan 31, 2022 om 09:42
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Hij je mooi zeit☺

mahadma
door mahadma Jan 31, 2022 om 14:21
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Splitsen naar eenvoud werkt het beste.

pe
door pebk - Jan 31, 2022 om 15:55
583 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het een terechte vraag, ondanks een aantal van de reacties hieronder. Het voelt heel oneerlijk wanneer ze weer mensen die de zaken niet goed regelen bakken met geld geven en er op los leven, terwijl u misschien wel alles gedaan heeft om de eindjes aan elkaar te knopen zodat de kinderen een opleiding kunnen doen. Natuurlijk heeft u het er voor over, anders had u het ook niet betaald.

Zelf ben ik ook voor mijn kinderen aan het sparen, zodat zij een goede opleiding kunnen volgen als ze straks 18/19 zijn. Ik heb zelf tot mijn veertigste mijn eigen studieschuld afbetaald. Mijn vader tot zijn vijfenveertigste zijn studieschuld. Al die compensatieregels vind ik discutabel. Zo kan er nooit iets verbeterd worden, zonder dat het belachelijk veel gaat kosten.

Eigenlijk vind ik dat er helemaal niet gecompenseerd moet worden. Nadat ik een jaar in mijn studie zat is in enkele jaren de studiebeurs stukje bij beetje afgebroken en net er na is het hele stelsel een leenstelsel geworden. Jammer voor mij en degenen die na mij komen. Ik ben blij dat de komende generaties weer schuldenvrij kunnen beginnen aan hun leven. Met een opleiding moet het lukken op termijn weer schuldenvrij te zijn. Onze kinderen moeten straks ook nog een woning kunnen kopen of huren.

panter22
door panter22 Jan 31, 2022 om 16:17
6599 Antwoorden / Vragen

Je vader had een studieschuld, jij had een studieschuld. Maar als ik je verhaal lees, dan hebben jullie er maar op los geleefd. Dus terecht dat jullie met een studieschuld begonnen aan een maatschappelijk carriere..
Je spaart voor de studie van je kinderen, maar dat hoeft dus straks kennelijk niet meer. Wat zij zullen gratis kunnen studeren?  Of moet iedere ouder maar sparen voor de opleiding van hun kinderen, zelfs als zij maar het minimum loon verdienen. Ts en jij hebben een luxeprobleem. Goede baan, geld genoeg om duizenden euro's te kunnen sparen.  En dan jalours zijn om mensen met een hoge studieschuld die zoals het nu staat, €1000 krijgen?
Hoe zit het dan met kinderen van arme ouders? Hebben zij geen recht om te studeren?

Eric Coolen
door Eric Coolen - Jan 31, 2022 om 16:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, mijn vrouw werkt in de zorg dus kon veel extra diensten draaien waardoor wij onze kinderen konden helpen. Het heeft ons €15.000 gekost en als straks blijkt dat wij niet gecompenseerd worden en anderen wel omdat zij het niet nodig vonden om een stapje extra te zetten vind ik dit een beetje onrechtvaardig toch?

panter22
door panter22 Jan 31, 2022 om 18:11
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe bedoel je onrechtvaardig. Je bent zelf verantwoordelijk voor je beslissingen. Nu het misschien anders uitpakt dan je verwacht had, kun je een ander niet verwijten. Die heeft daar part nog deel aan,

mahadma
door mahadma Jan 31, 2022 om 22:47
11569 Antwoorden / 51 Vragen

De ouders hebben vrijwillig betaalt, ergo, nu zijn zij GEEN partij is deze kwestie en zullen dus (vooropgesteld dàt er nog wat komt) naast het net vissen.

panter22
door panter22 Feb 1, 2022 om 07:40
6599 Antwoorden / Vragen

De ouders zijn ook geen partij, maar voelen zich benadeeld.
Wellicht wordt er een claimorganisatie voor deze hardwerkende ouders opgericht om te proberen ook een deel van het geld te krijgen. Afwachten hoe zich het eea ontwikkelt.

mahadma
door mahadma Feb 1, 2022 om 08:19
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Panter22, en de vermogende ouders krijgen dan weer het betaalde terug? zie ik niet gebeuren.