ed
door eddyv Feb 3, 2005 om 09:54
Geldzaken & recht

Computer belt buitenlands nummer, moet ik dit betalen?

Via internet is er zonder mijn medeweten een insteling op mijn modem verandert zodat deze een buitenlands inbel nummer heeft gedraaid. Nu zijn er dus extra kosten op mijn telefoorekening gekomen (60 Euro). Ben ik nu verplicht om dit te betalen ondanks dat dit iets is waar ik zelf niet om gevraagd heb??

909 6 Rapporteer

sunset_1
door sunset_1 - Feb 3, 2005 om 11:04
265 Antwoorden / 22 Vragen

Helaas zult u dit bedrag gewoon moeten betalen. U zal er zeker niet om gevraagd hebben dat de computer dit nummer benaderede, maar KPN (of andere telefoonaanbieder) al helemaal niet! En aangezien u met uw telefoonaanbieder een conract heeft waarin vermeld staat dat u de gebruikskosten gewoon netjes betaalt is hiet niks aan te doen.

Om te voorkomen dat dit in het vervolg vaker voorkomt kunt u natuurlijk overwegen om een blokkade op uw lijn te nemen voor gesprekken naar het buitenland (als u die normaal gezien toch niet belt...), en is het zeker aan te raden om uw pc eens grondig na te kijken op bijvoorbeeld zgn. mal- en spyware. Sommige sites installeren namelijk ongevraagd een inbelprogrammatje wanneer u bepaalde content wilt bekijken. Deze kunt u door een programma als Spybot of Adaware (ff googelen!) van uw systeem laten verwijderen.

Succes!

freya
door freya - Feb 3, 2005 om 12:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Eddyv,

Je hebt kennis gemaakt met het fenomeen 'Dialers'. Dit zijn programma's die, ondanks dat je een ADSL verbinding hebt, via je interne modem een verbinding proberen te maken met een duur 09xx nummer of een buitenlands nummer. Om te beginnen moet je zorgen dat je die 'dialer' kwijtraakt. Een goed programma hiervoor is Spybot Search & Destroy. Via onderstaande link kun je het downloaden.

Spybot Search & Destroy

Naast het verwijderen van de kwalijke software zijn er nog een paar dingen die je kunt overwegen om problemen in de toekomst te voorkomen. Om te beginnen het interne modem. Als je gebruik maakt van een ADSL-verbinding heb je het interne modem niet nodig. Je kunt dus het interne modem óf verwijderen óf in het BIOS van de computer uitschakelen. Wanneer je het modem voor telebankieren gebruikt kun je overwegen om het kabeltje van het interne modem los te nemen en alleen aan te sluiten op het moment dat je telebankiert. (misschien wat omslachtig maar wel effectief). Verder kun je via Mijn KPN op www.kpn.com het bellen naar het buitenland blokkeren. Ook kun je bellen naar 0906 en/of 0909 nummers blokkeren. Als je die nummers toch nooit belt kun je ze net zo goed blokkeren.

suc6, Freya

ed
door eddyv - Feb 3, 2005 om 13:44
5 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor julie reacties, maar dit is nu juist het vreemde, want ik gebruik juist regelmatig (wekelijks) spybot en zorg ervoor dat deze ge-update blijft, tevens gebruik daarnaast nog norton internet security. Maar de beste oplossing lijkt met toch om de modem eruit te gooien. Wel moet ik de kpn een keer bedanken omdat ik via een bericht van hen te horen kreeg dat mijn telefoonreking erg snel steeg.

ls
door lsunter - Sep 7, 2005 om 13:38
10 Antwoorden / 0 Vragen

Wilt voorkomen dat uw PC ongewenst gaat bellen naar dure 09xx nummers
of naar dure buitenlandse nummers, installeer dan een antidialer
programma bijvoorbeeld DialerAlert (www.dialeralert.nl). U kunt dan
weer gewoon naar nummers bellen met de telefoon, maar voorkomt
ongewenst bellen met de modem van de PC.

Klachten over misbruik van informatienummers kunt u kwijt bij Stichting OCI (www.stichtingOCI.nl)

Wanneer u klachten heeft over internationaal bellen moeten eerst met uw
leverancier (vaak KPN) de rekening betwisten. Komt u er niet uit dan
kunt (daarna pas!) terecht bij de geschillencomissie http://www.sgc.nl

Aangesloten leden te vinden op http://www.sgc.nl/registranten.asp?commissie=3&cat=5&vraag=1

freya
door freya - Sep 7, 2005 om 13:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@lsunter: Is het niet handiger om in je antwoord een link te plaatsen i.p.v. zeven keer hetzelfde antwoord te knippen en plakken? Freya

freya
door freya - Sep 7, 2005 om 13:47
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@lsunter: De teller staat geloof ik nu op elf..... Bovendien zijn de meeste vragen al zo oud dat een nieuw antwoord geen toegevoegde waarde meer heeft. Freya