andreazzo
door andreazzo Sep 9, 2022 om 13:47
Geldzaken & recht

Contant geld en art. 1 grondwet???

alleen met de pin betalen, is dat niet in strijd met artikel 1 van de grondwet?

9112 20 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ju
door juliomariner - Sep 9, 2022 om 13:56
1330 Antwoorden / 2 Vragen
2

Beetje vergezocht. U zou een rechtzaak tegen een ondernemer die uw contante geld weigert kunnen beginnen

sira
door sira - Sep 9, 2022 om 14:02
2364 Antwoorden / 24 Vragen
4

Over welke winkelier gaat dit?

Heeft u er weleens over nagedacht dat sommige winkeliers in sommige plaatsen liever geen contact geld meer willen hebben? Ik durf mijn Rolex zelfs niet meer om te doen ;-))
Helaas leven we in een rare wereld. Er zijn zelfs al winkeliers die 2 en zelfs al 3 keer zijn overvallen.

mahadma
door mahadma - Sep 9, 2022 om 14:06
11570 Antwoorden / 51 Vragen
3

De winkelier bepaald zijn/haar betaalwijze en als voorbeeld is de domino's cashfree!

ju
door juliomariner Sep 9, 2022 om 14:11
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Kruidvat ook tijdens de Corona lockdown

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 9, 2022 om 14:12
7212 Antwoorden / 3 Vragen
4

Is niet in strijd met de wet dit kunt u  hier  lezen.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 9, 2022 om 14:17
862 Antwoorden / 3 Vragen
6

Hierbij artikel 1.

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Mijn conclusie is dat als er alleen met pin betaald kan worden dat dat voor iedereen geldt en is het zeker niet in strijd met genoemd artikel.

ma
door marleenvanh Sep 12, 2022 om 12:26
453 Antwoorden / 1 Vragen

Godsdienst is hier sowieso vreemd. Daar KIES je voor dan wel KUN je vanaf!!. Je leeftijd, je geslacht, je geaardheid,(ja, niet voorkeur, je BENT zo.), of je een bepaalde aandoening of kleur hebt is dat niet en daar kun je dus niet op aangesproken worden. Iedereen kan in NL een pinpas aanvragen/bankrekening openen. Wil je dat niet? JOUW keuze!! Geen discriminatie, gewoon het gevolg van JOUW keuze

Thecla58
door Thecla58 Sep 12, 2022 om 12:28
862 Antwoorden / 3 Vragen

@marleenvanh,

wat wil je daarmee zeggen? Je zegt niets anders dan hetgeen ik zeg hoor. ;-))

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 9, 2022 om 14:34
2096 Antwoorden / Vragen
1

Zeker, als u bijvoorbeeld als gekleurde medemens enkel met PIN mag betalen terwijl anderen ook contant af mogen rekenen is dat in strijd met artikel 1 van de grondwet.

pe
door pebk - Sep 9, 2022 om 14:34
583 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nee.

(Ongenuanceerde vraag krijgt een ongenuanceerd antwoord)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2022 om 15:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen
1

Neen, hoe dan ook zou ik niet weten op wel grondswetartikel waar dat dan op gebaseerd zou moeten zijn.

Zie dit: In feite kan een handelaar weigeren contant geld te accepteren. Wel moet hij zijn klanten hierover vooraf informeren, bijvoorbeeld in algemene voorwaarden of via een bericht in de winkel.

Mag je contante betaling weigeren | Financieel: Geld - InfoNu  met aantekening dat het bijv. in België niet mag.



rj
door rjw Sep 9, 2022 om 16:56
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens de site van de Rijksoverheid is het geen verplichting om aan te geven dat je niet contant kunt betalen. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen

Hier staat alleen dat veel winkeliers het doen (wat logisch is, anders krijg je iedere keer gedoe bij de kassa). Wat wel moet worden aangegeven is als  er extra kosten worden doorbelast als je contant wilt betalen. Maar dat is wat anders.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 9, 2022 om 17:06
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, dat had ik ook gezien en i mijn verwijzing staat dit 'In feite kan een handelaar weigeren contant geld te accepteren. Wel moet hij zijn klanten hierover vooraf informeren, bijvoorbeeld in algemene voorwaarden of via een bericht in de winkel'. En ook dit uit die info is dan uitermate boeiend, kunnen de koper en verkoper het niet eens worden is er geen koop/verkoop zoals ik verder ook lees lees: De betalingsmogelijkheden kunnen ook worden onderhandeld door de contracterende partijen. Kunnen koper en verkoper het echter niet eens worden over de voorwaarden van het contract en de betaling, dan komt er sowieso geen contract tot stand'.  En dat is dus wettelijk wel zo geregeld. Tja, interpretatie etc. blijft lastig.

 

 

rj
door rjw Sep 10, 2022 om 09:41
3280 Antwoorden / 5 Vragen

De site van de Rijksoverheid lijkt me leidender dan site waar mensen hun eigen interpretatie geven..... Als im hier schrijf dat we in Nederland links rijden kan je dat terugvinden op Google. Het wil alleen niet zeggen dat het zo is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 10, 2022 om 09:46
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, als al eerder gezegd, u mag best uw eigen mening hebben resp. uw eigen interpretatie geven en blijf u zich vooral daar druk over maken als u dat zinvol vindt.

rj
door rjw - Sep 9, 2022 om 15:53
3280 Antwoorden / 5 Vragen
1

Op basis van welke stukje van artikel 1 vraag je je af of het conflicteert?

ro
door ronny530 - Sep 9, 2022 om 16:04
2796 Antwoorden / 41 Vragen
1

Kansloos en dat weet u zelf ook. Gelijke behandeling van mensen heeft niets met het betalingsverkeer van doen.

lo
door lovewinnie - Sep 9, 2022 om 18:08
1210 Antwoorden / 1 Vragen
0

Wen er maar aan . Cash gaat uiteindelijk verdwijnen. Is veel te duur 

En ja het mag. Net als dat een winkel briefjes van 50/100 etc mag weigeren of juist enkel contante betalingen aanneemt en je dus niet kunt pinnen. 

Vanaf maart 2023 wordt in Zweden geen contant geld meer geaccepteerd als betaalmiddel. Nederland zal snel volgen 

rj
door rjw Sep 9, 2022 om 19:20
3280 Antwoorden / 5 Vragen

In heel Scandinavie wordt cash eigenlijk al jaren niet meer gebruikt. Het is echt al heel lang geleden dat ik nog kronen (DK, NO, SE) heb gezien en gebruikt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 9, 2022 om 20:25
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Lovewinne,

Als het aan mij ligt niet : ik betaal zo veel mogelijk contant.

Ik was een keer bij Dirk van de Broek en er was een pinstoring : iedereen rende naar buiten op zoek naar een pinautomaat......ik liep lekker door naar de kassa......;<))

justmeagain
door justmeagain Sep 10, 2022 om 00:12
623 Antwoorden / 8 Vragen

Tja die kunnen we ook omdraaien. Ik wisselde van broek en stond bij de kassa zonder portefeuille. Gelukkig had ik mijn telefoon bij me. Kon zo doorlopen bij de pinkassa terwijl een rij bij de cash kassa stond.

whmooij
door whmooij - Sep 12, 2022 om 11:43
3 Antwoorden / 0 Vragen
0

Wat een rare vraag.Iedere winkelier mag zelf bepalen wat hij wil.Als het u niet bevalt ga je er toch nie meer heen.

mo
door mof - Sep 12, 2022 om 11:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Nee, bij online aankoop kun je ook niet met contant geld betalen. De winkelier, ook van een stenen winkel, mag zelf bepalen hoe hij wil datu afrekent. U mag kiezen waar u aankoopt.

Jeannetims
door Jeannetims - Sep 12, 2022 om 11:52
51 Antwoorden / 3 Vragen
0

Je vergeet 1 essentieel ding: wanneer je iets koopt is dit een 'ruil'. De verkoper mag dus zelf bepalen waartegen hij wil ruilen. Dus als dit alleen een pintransactie is, dan staat hij in zijn recht.

Redacteur
door Redacteur - Sep 12, 2022 om 11:55
1057 Antwoorden / 62 Vragen
0

Lees ook dit artikel over dit onderwerp: Mag een winkel weigeren om contant geld aan te nemen?

 

Zjeng3009
door Zjeng3009 - Sep 12, 2022 om 12:01
11 Antwoorden / Vragen
0

Een winkel mag zelf bepalen of hij/zij alleen met pin aanneemt.
sommige winkels hebben meerdere kassa's waarvan èèn/twee aangeeft hier alleen met pin, dus moet u bij cach kassa in de rij gaan staan.
Kijk ook ook maar bij Ikea deze heeft ook kassa waarbij je met geld kan betalen maar ook kassa met aangegeven:hier alleen met pin.
succes verder.

ka
door kaartendraak - Sep 12, 2022 om 12:29
184 Antwoorden / 2 Vragen
0

Dat is de vraag he, ze schieten zichzelf iig enorm in de voeten, want IK zou zo'n winkel niet meer binnen gaan. De AH waar ik altijd kom had ineens 4 kassa's weggedaan en alleen zelfscankassa's neergezet, bleven er 2 over. Ik heb toen bij die kassa gestaan en boos gezegd dat ze altijd een kassa open horen te hebben zolang ze die hebben, vooral voor die mensen die niet KUNNEN pinnen, er zijn zat oude mensen die graag contant willen betalen, mensen in de schuldsanering die wekelijks een contant bedrag krijgen enz. Sindsien is er toch steeds een kassa open.
Of het nu in strijd is met de wet, of ze beweren dat het veiliger is enz, ze kunnen het gewoon niet afschaffen. Maar dat merken ze wel als ze zelf oud zijn en hun pincode niet meer weten, familie contant geld voor ze haalt, maar nog wel zelf boodschappen kunnen doen.

ma
door marleenvanh Sep 12, 2022 om 12:34
453 Antwoorden / 1 Vragen

Nou misschien, maar misschien ook niet. Geen gezeur met centjes tellen en wisselcentjes terug krijgen en die nog eens natellen in het handje..... Ik zou hier dus juist WEL naar binnen gaan. LOL. Gelukkig is het bij de meeste supermarkten zo dat er 1 of 2 kassa's zijn voor centjes en de rest gewoon modern. Succes!

rj
door rjw Sep 12, 2022 om 18:37
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als het niet hebben van cash in de winkel 1 overval scheelt dan kunnen ze best wat klanten missen zonder dat ze daardoor in de problemen komen. Ze zullen niet wakker liggen van het feit dat jij niet meer komt. En even heel bot gezegd: de ouderen die niet elektronisch willen betalen verdwijnen vanzelf. De jongere generatie betaalt alleen maar elektronisch.

marijke77
door marijke77 - Sep 12, 2022 om 12:31
158 Antwoorden / 3 Vragen
0

Het mag, maar moet aangegeven worden bij de kassa of bij de deur, ik zou dan zeggen kies een andere winkel.

rj
door rjw Sep 12, 2022 om 18:37
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, dat moet niet. Het is wel klantvriendelijk.

ma
door marleenvanh - Sep 12, 2022 om 12:32
453 Antwoorden / 1 Vragen
0

Nee, is het niet, zolang de klant er maar van op de hoogte gesteld wordt VOOR hij of zij die winkel betreedt, zodat men de keuze heeft of men bij deze of bij een andere winkel naar binnen wil gaan.

pe
door pebk Sep 12, 2022 om 13:59
583 Antwoorden / 0 Vragen

Een sticker waarop staat op welke manieren men wel kan betalen bij de kassa is ook voldoende. Het hoeft niet bij de deur te staan. Het is wel handig, maar niet verplicht.

rj
door rjw Sep 12, 2022 om 18:38
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Ook hier: het hoeft niet aangekondigd te worden. Zie artikel op de site van de Rijksoverheid die ik hierboven ergens heb gelinkt.

br
door brui0929 - Sep 20, 2022 om 21:46
636 Antwoorden / 10 Vragen
0

Als collectant vind ik digitaal beter en veiliger. Contant geld in de collectebus kan al tijd.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ky
Kyletwee - May 20, 2024 om 10:06
Geldzaken & recht

Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?

Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer

Mu
Murp - May 19, 2024 om 15:32
Garantie & verzekeringen

Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering

Hoi iedereen,

Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.

Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie. ... Lees meer

petra gerritse
petra gerritse - May 20, 2024 om 09:45
Geldzaken & recht

Geen mogelijkheid om MEGA te bereiken, telefonisch en per mail niet. Ook v. b. brieven van ACMn gestuurd, GEEN REACTIE

na verkeerde eindafrekening, de nieuwe energieleveraar heeft tijdig afgemeld ,steeds wordt er door gegaan met een maand betaling. Deze heb ik gestorneed.
Krijg nu een aanmaning via bureau. Lees meer