re
door revrok01 May 2, 2012 om 21:56
Geldzaken & recht

Contract minder jarige

Ik zal eerst even uitleggen waar het over gaat.
Een vriendin van mijn zoon is 16 jaar nu is zij al een jaar ingeschreven geweest als model bij een goed erkend modellen buro.
Zij heeft ook al een aantal show's gelopen en diverse shoots gedaan.
Ze heeft daar ook best goed aan verdient het is dus niet iemand die denkt dat ze modellen werk kan doen zij heeft het echt al gedaan.
Nu was haar contract bij het modellen buro afgelopen.
En als of het zo moest zijn is zij door een buro via facebook benaderd.
Zij is hier vorige week naar toe geweest.
En heeft een gesprek gehad en haar is direct gevraagd om een contract te ondertekenen.
Dit heeft zij gedaan alleen had mijn zoon er een beetje raar gevoel over.
En ik ook trouwens.
Dit omdat zij het contract niet heeft mee gekregen en dat dit contract niet is ondertekend met een van haar ouders erbij.
Ook was de afspraak niet op het buro zelf maar in een of ander restaurant.
Ze heeft ook geen kaartje of iets gekregen waar gegevens van het buro opstaan.
Nu kreeg zij vandaag van iemand anders te horen moest jij ook 260 euro inschrijf geld betalen.
Daar had zij dus niet over gehoor bij de contract bespreking.
En het is wel bekend wanneer een buro je inschrijft dat je daar nooit voor hoeft te betalen.
Dus toen heeft ze het buro gebeld en toe hebben ze haar gezegd dat dat in het contract stond.
Dit contract is met haar doorgenomen voor dat ze het tekende en er is nergens gesproken over een inschrijf bedrag.
Ze kan dat alleen niet nakijken nu omdat ze het contract niet heeft meegekregen.
Ze heeft aangegeven aan het buro dat ze beslist niet voor haar inschrijving ging betalen.
En het buro heeft aangegeven dat ze dan een deurwaarder kan verwachten.
Maar omdat zij 16 is en dus minderjarig kan ze dan nog onder het contract uitkomen.

4236 22 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 2, 2012 om 22:40
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Zodra de gegevens van het modellenburo(?) bekend zijn, een aangetekende brief versturen (kopie brief en strookje aangetekend bewaren). Kennelijk is het telefoonnummer en adres via via te vinden. In die brief stellen de ouder/verzorger van de minderjarige, dat de dochter minderjarig is en daardoor niet tekeningbevoegd is, zonder meetekenen van één van de ouders/verzorgers. Daarnaast is het buro(?) m.i. in gebreke is gebleven door geen door hen ondertekent contract mee te geven, wat wel hoort. Als het buro(?) een deurwaarder wil sturen, veel succes, maar er is geen rechter die m.i. het minderjarige model zal verplichten te betalen. Laat de ouders/verzorgers van het model niet tekenen op de brief, via kopieer en plak kan de handtekening vervalst worden.

Zo ik het zie is het een particulier die jonge modellen geld uit de zak probeert te kloppen of erger. Deze manier van werken stinkt!

gr
door grootvader_1 - May 2, 2012 om 22:43
153 Antwoorden / 44 Vragen

Laat mij raden?
Heet dat "modellenbureau" toevallig niet Fotosessie.com oftewel Nationale Fotostudio?
In ieder geval is het geheel uiterst dubieus en ik zou absoluut NIET betalen.
Laten zij eerst maar eens het contract zien waarna pas nageplozen of er een inschrijving KvK en een adres bekend is.
Echte (goed bekend staande) modellenbureau's vragen géén geld maar betalen uit per opdracht!!

Is er een naam en adres al bekend?
Dan daar een aangetekende brief van (een der) ouder(s) naar dat adres met aangegeven dat er geen sprake kan zijn van een wettige overeenkomst en daarom die deurwaarder met een gerust hart afwacht.

Er is namelijk sprake van bluf en niet anders.

De Vrije Vogel

valerius-2
door valerius-2 - May 2, 2012 om 22:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik kan u geen zekerheid geven op dit gebied behalve mijn mening. Minderjarige kunnen volgens mij geen contract afsluiten zonder dat daar een voogd bij is die dus daar toe is gemachtig. Maar het blijft een mening.

ridder_1
door ridder_1 - May 2, 2012 om 22:46
376 Antwoorden / 8 Vragen

allereerst een persoonlijke opmerking: het is zeer triest te lezen dat anno 2012 iemand nog in alle sloten tegelijk loopt bij dit soort dubieuze werkkringen. Bekenden Nederlanders, de modebranche,TV en krant waarschuwen al jarenlang voor dit soort maffiapraktijken en toch gebeurt het steeds in deze (schijn)wereld.

U hoopt zondermeer te kunnen ontsnappen vanwege het feit dat dit meisje minderjarig is, maar er zijn toch handelingen waarbij op deze leeftijd een overeenkomst kan ontstaan, het parttime of op afroep werken in deze branche behoren tot deze mogelijkheden. Denkt u ook eens aan kinderen met een krantenwijk of achter de counter bij een hamburgerrestaurant.

Allereerst - als u dan toch zou moeten betalen - verzoek, desnoods sommeer, dit bureau een kopie van de aangegane (arbeids)overeenkomst toe te sturen. Doe dit met een aangetekende brief. U heeft hier recht op, ook om deze overeenkomst te kunnen betwisten. U vorkomt tevens dat het bureau later (bij de kantonrechter ) kan zeggen dat ze wel een kopie heeft meegenomen/ ontvangen. Zet dan tevens in uw brief dat haar ouders uitdrukkelijk geen ouderlijke toestemming hebben gegeven dat dit meisje een overeenkomst met dit bureau zou mogen aangaan alleen en enkel in bijzijn van een van haar ouders, hetgeen niet is geschied.
Wacht de toezending van de overeenkomst af en kijk naar de voorwaarden en eventueel de gedeponeerde algemene voorwaarden van dit bedrijf. Uw bewering dat het gebruikelijk in deze branche is geen inschrijfgeld mogen hanteren is zondermeer niet waar. Bewaar event. correspondentie met dit bureau goed zodat u een dossier kunt aanleggen. Wellicht komt u - bij niet betaling - uiteindelijk bij de kantonrechter terecht waarbij u deze gegevens nodig heeft. Ik deel u wel mee dat de uiteindelijke kosten hoger zullen zijn dan het nu gevraagde inschrijfgeld. Zijn haar ouders lid van een vakbond of hebben ze een rechtsbijstandverzekering ?

mahadma
door mahadma - May 2, 2012 om 22:49
11569 Antwoorden / 51 Vragen

grootvader,

ik denk dat er sprake is van een ander bedrijfje/persoon. De grootheid die jij noemt is wel bekend, maar rekent andere prijzen en werkt vooral telefonisch/callcenter gestuurd. De enige overeenkomst die ik nu zie is faceboek. Dit is m.i. een op*******tje, die denkt dat hij modellen in spe geld uit de zak kan kloppen. En ik ben het geheel met je eens, dat dit geen wettelijk contract is.

re
door revrok01 - May 2, 2012 om 23:42
24 Antwoorden / 5 Vragen

Het buro heet ice model management.
Volgens ice model ned,hebben ze nog een buro in italie,istambul en zuid afrika
Ook heet alleen het buro in zuid afrika ice model managment.de andere in milaan en istaubul ice models.
Er is ook nog geen nederlandse website,dit komt volgens het buro omdat ze pas in ned zijn begonnen.
IK heb alles al voor haar af gezocht maar kan nergens een link naar ned vinden bij deze buro's.
Ook kan ik nergens een kvk vinden van het buro hier in ned.
Haar afspraak was in een restaurant in gorinchem.
Het meisje zelf is miss ook wel een beetje naief geweest ze komt uit afrika woont hier zonder haar ouders zit in kamer training en heeft daar wel een mentor.
En hier in nederland is niet zo veel vraag naar donkere modellen.
En haar eerste contract heeft ze ook via hyves gekregen.
Maar dat liep af en omdat ze bij het buro steeds wilde dat ze nog een paar kilo zou afvallen heeft zij zelf haar contract ook niet laten verlengen.
En toen heeft ice model haar benaderd via facebook.
Ze heeft ook geen adres en alle correspondentie is via facebook gegeaan.
Dus eigenlijk is er nietsIcemodel in ned bekend alleen dat ze via fb werken hier onder zijn ze te vinden
Icemodel Icemodelmgmt

mahadma
door mahadma - May 3, 2012 om 09:16
11569 Antwoorden / 51 Vragen

En deze lieden dreigen met een een incassoburo/deurwaarder? De mop van de dag.

ridder_1
door ridder_1 - May 3, 2012 om 10:12
376 Antwoorden / 8 Vragen

@ Revrok01
Ja nu loopt het verhaal ineens heel anders !
In ieder geval dient dit meisje GEEN enkel telefoontje of contact met dit bureau meer te plegen/op te nemen.
Wellicht een taak voor u of mentor om dit af te handelen. U schrijft dat iemand anders bij haar informeerde of zij ook inschrijfgeld moest betalen hetgeen dus nog niet zeker is. Ik hoop dat het meisje ook geen adres heeft gegeven waar ze woonachtig is (staat vermoedelljk wel in het haar ondertekende contract). Sluit mij aan bij Mahadma voorlopig rustig afwachten, loopt wel met een sisser af. Beter is eens goed met het meisje te praten over dingen waar ze op moet gaan letten ook voor haar latere leven. Een van de basisregels is: zorg dat je altijd iemand bij je hebt als je overeenkomsten aangaat. Laat u nog eens horen hoe dit afloopt ?

ac
door achey - May 3, 2012 om 11:55
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik volg dit forum al een tijdje met veel interesse. Vooral ook om zelf nuttige info eruit te pikken. In dit geval kon ik het toch niet nalaten om een account aan te maken om zo een reactie te geven.

In sommige antwoorden lees ik namelijk dat een minderjarige per definitie handelsonbekwaam of niet bevoegd is om een contract te tekenen. Dat hoeft echter niet zo te zijn.

Als het maatschappelijk geaccepteerd is , maw als het normaal ia dat een persoon van die leeftijd bijv een contract tekent voor een mobiele telefoon. Of in dit geval een modellenbureau dan kan een contract wel degelijk rechtsgeldig zijn. In dit geval is een 16jr bij een modellenbureau niet iets wat heel vreemd is.

Nogmaals ik praat alleen over dit specifieke stukje. De handelswijze van dit bureau is natuurlijk schofterig. Daarin kan ik me alleen maar aansluiten bij eerdere reacties.

mahadma
door mahadma - May 3, 2012 om 13:33
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Minderjarigen kunnen best aankopen doen (denk even aan dure laarzen die met een U beginnen) of concertkaartjes, kleding of wat dan ook kopen. Een modelcontract onderteken dient altijd (mede) ondertekend te worden door de ouder/verzorger.

mahadma
door mahadma - May 3, 2012 om 14:42
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Klik eens hier en lees o.a. dat: "Een persoon moet handelingsbekwaam zijn om een geldig contract te sluiten. Dit is niet het geval bij personen die onder curatele staan of jonger zijn dan 18. Als een minderjarige een koopovereenkomst sluit, dan kunnen de ouders dit contract ongeldig laten verklaren. De rechter kan minderjarigen vanaf 16 jaar bevoegd verklaren voor bepaalde handelingen, zoals het sluiten van contracten."

Hieruit moge blijken dat ice model management geen poot heeft om op te staan. Ze zijn eerder zelf strafbaar, als het een beetje tegenzit.

ro
door ron530 - May 3, 2012 om 14:46
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ice model management, zuid Afrika pure oplichting.

vladja
door vladja - May 3, 2012 om 14:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Even de wet erbij halen of een 16 jarige bekwaam is om zelfstandig een arbeidscontract te ondertekenen:

Burgerlijk Wetboek 7

Artikel 612

1. Een minderjarige die de leeftijd van zestien jaren heeft bereikt, is bekwaam tot het aangaan van een arbeidsovereenkomst. Hij staat in alles wat betrekking heeft op die arbeidsovereenkomst met een meerderjarige gelijk, en kan zonder bijstand van zijn wettelijke vertegenwoordiger in rechte verschijnen.

Vladja

mahadma
door mahadma - May 3, 2012 om 15:21
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Vladja,

maar "het model in spe" heeft zoals we lezen geen contract meegekregen. Derhalve heeft het buro toch ook weldegelijk een forse steek laten vallen.

stacey
door stacey - May 3, 2012 om 15:27
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 3 mei 2012, 15:21]@Vladja,

maar "het model in spe" heeft zoals we lezen geen contract meegekregen. Derhalve heeft het buro toch ook weldegelijk een forse steek laten vallen.

Dus ?
Misschien is ze het wel verloren onderweg.................
bewijs maar eens dat je nooit iets hebt gekregen.
Zolang bedrijf Wel getekent contract in handen heeft en kan overleggen heb je dus een probleem.

ac
door achey - May 3, 2012 om 15:34
6 Antwoorden / 0 Vragen

Voor alle zekerheid voeg ik de bron toe waar mijn eerste reactie betrekking op heeft. Dit had natuurlijk ook best in 1x gekund :)
Het gaat hierbij vooral om het vetgedrukte.

Volgens artikel 1:234 BW zijn minderjarigen handelingsbekwaam, mits zij met toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger handelen en voor zover de wet niet anders bepaalt. De toestemming wordt verondersteld te zijn verleend aan de minderjarige, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten. Via de kantonrechter kan een zestien- of zeventienjarige verzoeken de bevoegdheid tot het verrichten van rechtshandelingen van meerderjarigen te verkrijgen. Dit heet handlichting (zie artikel 1:235 BW).

melomaan
door melomaan - May 3, 2012 om 16:21
157 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 3 mei 2012, 14:46]Ice model management, zuid Afrika pure oplichting.

Dat is wat kort door de bocht. Het Zuid Afrikaanse bedrijf is een gerenomeerd modellenbedrijf. Kim Feenstra, één van Nederlands topmodellen heeft hiervoor gewerkt. (bron)

De vraag is of degene in het hotel in Gorinchem überhaupt iets met dit bedrijf te maken hebben of enkel misbruik maken van de naam van dit bedrijf.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - May 3, 2012 om 17:05
355 Antwoorden / 1 Vragen

Ze kan dat alleen niet nakijken nu omdat ze het contract niet heeft meegekregen.
Ze heeft aangegeven aan het buro dat ze beslist niet voor haar inschrijving ging betalen.
En het buro heeft aangegeven dat ze dan een deurwaarder kan verwachten.

Een deurwaarder zal heus niet zo uit het niets op de stoep staan, dat wordt gezegd om bang te maken.
Mocht de vriendin van je zoon ooit nog eens iets weer horen (lezen) van het "bedrijf", zal het toch wel eerst zelf kenbaar maken dat ze geld willen: factuur, aanmaning.. Dan kan vriendin om het origineel door haar ondertekende contract vragen.....en dan zien we wel weer verder.
Laat haar liever niet bellen, tenzij ze alles schriftelijk (mail) bevestigt. Maak haar duidelijk dat ze niet zo maar zonder meer in het wilde weg moet betalen, laat haar alle correspondentie die ze krijgt, laten zien aan je zoon/jou. Als het 'bedrijf' of een incassobureau belt, laat haar het gesprek afbreken en verzoeken om schriftelijk contact.

vladja
door vladja - May 3, 2012 om 18:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik heb Ice Models een e-mail gestuurd met de vraag of ze een bureau in Nederland aan het opstarten zijn en of dat op deze manier gaat. Als er antwoord komt zal ik dat hier plaatsen.

Vladja

re
door revrok01 - May 5, 2012 om 22:23
24 Antwoorden / 5 Vragen

[edit redactie: privégegevens verwijderd]

Hier even een update.
Inmiddels heeft de vriendin van mijn zoon afgelopen donderdag via de mail een nota ontvangen.
Van 250 euro betalen binnen 3 dagen.
Staat het zelfde logo op als op de fb pagina.
Er staat geen kvk op ook geen btw nummer.
wel een nota nummer 2012000028.
dat zal dus betekenen dat ze inmiddels 28 nota's heeft verstuurd.
Geen adres van deze dame alleen haar naam .
Volgens de vriendin van mij zoon heet ze geen [edit] maar [edit].
Ik zie ook dat ze oproepjes blijft plaatsen voor modellen.
Inmiddels in de vriendin van mijn zoon ook al door mensen benaderd die het niet vertrouwde.
Als iemand reageerd kunnen ze direct langs komen voor een gesprek meestal de volgende dag al.
Ze neemt dus iedereen aan en verteld niemand dat aan dat gesprek kosten verbonden zijn.
de rede dat mensen wisten dat de vriendin vanmijn zoon bij haar was geweest is omdat deze [edit] een foto zonder toestemming bij haar heeft weggehaalt en op de fb pagina van ice model had gezet als nieuw face.
Wij hebben haar direct verzocht om de foto te verwijderen na meerdere berichtjes heeft ze dit inmiddels gedaan.
Dus ik dacht ik ga eens op zoek onder de naam [edit]
dit heb ik gevonden.
[edit]

En ze blijkt nog iets van een modellen buro te hebben
dit buro heeft ze volgend de vriendin van mijn zoon voor heel veel geld verkocht en toen is ze ice model management begonnen.
Dit heeft ze verteld tijdens haar inschrijf gesprek.
Dit is de fb pagina van het modellen buro .
http://www.facebook.com/pages/LUJEURMGMT/256966731002704

http://www.lujeurmgmt.com/
http://www.lujeurmgmtcasting.com/

ik heb wel een kvk kunnen vinden van dit buro
http://www.kvk.nl/#?q=Dokter%20Bauerstraat%20206%20gorinchem

Wat ik nu dus begrijp is dat ze gewoon iedereen uitnodigd en dat daar dus kosten aan verbonden zijn.
Ze doet dit dus via fb.
Weet iemand of dat mag kunnen wij haar hier op aanpakken het is volgens mij dus gewoon oplichting.
Het is dat wij weten hoe het ongeveer werkt in de modellen wereld maar er zijn natuurlijk een heleboel meiden die denken dat ze wel modellen werk kunnen doen en die komen op dit soort oproepen af.
En betalen dan omdat ze denken dat het zo hoort.
Ik ben nu samen met de vriendin van mijn zoon aan het kijken wat voor mogelijkheden er voor haar nog zijn met betrekking tot modellen werk en heb met haar afgesproken dat ik voortaan met haar mee ga mocht zij ergens een afspraak hebben.

vladja
door vladja - May 5, 2012 om 22:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Maak een afspraak met het juridische loket. Daar kan je in eerst instantie gratis advies krijgen. Zie hier...

Vladja

re
door revrok01 - May 5, 2012 om 22:40
24 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat niet zo zeer meer om het contract wat de vriendin van mijn zoon ondertekend heeft.
Ik heb inmiddels zo veel verzameld kom maar op hoor.
Het gaat ons er meer om dat ze niet door blijft gaan met andere mensen oplichten dat is namelijk wat ze aan het doen is.