li
door lieselotte1 Jul 4, 2016 om 10:41
Geldzaken & recht

Dakkapel en probleem met buren en aannemer om vergunning

Bij ons is een dakkapel geplaatst waarbij de aannemer aangaf dat dit vergunningsvrij kon volgens de vereisten van het omgevingsloket.nl. Nu hebben de buren geklaagd over onze dakkapel omdat de ramen zich binnen een afstand van twee meter van de erfgrens bevinden. Dat is zo en mag dus blijkbaar niet volgens het BW.

Nu eisen de buren dat we wijzigingen aanbrengen aan de ramen van het dakkapel. Ook dreigen ze er een rechtszaak van te maken. wij willen best wijzigingen aanbrengen, maar dit brengt natuurlijk kosten met zich mee.

Is het mogelijk om deze kosten te verhalen op de leverancier van de dakkapel omdat hij alleen naar het bouwbesluit heeft gekeken en niet naar het BW? Of is het mijn fout en moet ik voor de kosten opdraaien?

22033 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2016 om 10:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die aannemer had dat moeten weten. De enige oplossing is de ramen vastzetten en het glas ondoorzichtig maken met een folie of zo.

Mijns inziens zijn die kosten voor de aannemer.

Maar met welke wijzigingen gaan de buren wel akkoord? Dus bijvoorbeeld wel ondoorzichtig, maar dat ze nog wel (een stukje) openkunnen of zo om te kunnen luchten?

ja
door jackyh - Jul 4, 2016 om 11:13
953 Antwoorden / 4 Vragen

Waar zijn de buren precies tegen. Welke wijzigingen willen ze door u laten doorvoeren.

li
door lieselotte1 - Jul 4, 2016 om 11:24
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ze willen dat ik de dakkapel laat afbreken of de ramen laat verwijderen. In beide gevallen maak ik natuurlijk kosten. Waarbij het verwijderen van de ramen de goedkoopste optie is (lijkt mij). De aannemer zegt dat ik dit moet oplossen met de buren, maar ik wil hem voor de kosten laten opdraaien want ben van mening dat hij fout zit, maar weet dat dus niet zeker.

holstein
door holstein Jul 19, 2016 om 09:49
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ramen beplakken met ondoorzichtige folie, u hebt dan nog wel daglicht door de ramen en er is geen doorkijk meer naar de buren.
Dat is een oplossing die hetzelfde effect heeft als verwijderen van de ramen en daar kunnen ze niks tegenin brengen en zitten natuurlijk minimale kosten voor u aan.

Topantwoord

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 4, 2016 om 11:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik kan me de situatie niet goed visualiseren.
Als u in bijvoorbeeld een 2 onder 1 kap of een rijtjeshuis woont dan zullen de ramen van een dakkapel altijd binnen 2 meter van de erfgrens zijn en dat is, als ik zo bij ons in de buurt kijk in 100% het geval. Anders zou iemand op een woningbreedte van 5 meter 1 meter dakkapel mogen plaatsen, dat zie je toch nergens!

Maar stel het zijn nu uw overburen of achterburen, dan heeft u dus geen voortuin of achtertuin gezien de afstand, anders kunt u nooit!!! binnen twee meter van de erfgrens komen. Stel uw voortuin is 3 meter (of uw achtertuin) dan zit u toch al op drie meter van de erfgrens.

In mijn visie heeft de aannemer gewoon juist gehandeld en hebben uw buren het nakijken, er speelt veel meer want anders hadden ze tijdens de bouw al gezegd dat het niet klopt en had u voortijdig in kunnen grijpen, ook het roepen dat er een zaak aangespannen wordt getuigt van een verstoorde relatie.
Wilt u de situatie nog iets toelichten?

Diewilik

tijger1
door tijger1 Jul 4, 2016 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien aan de zijkant?:-))

tijger1
door tijger1 Jul 4, 2016 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die twee meter heeft betrekking op het rechtstreeks kunnen kijken op het erf van de buren. Dus niet schuin vanaf de achter- of voorgevel.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 4, 2016 om 16:22
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger, sorry maar als ik uit de dakkapel van mijn achterburen kijk zie ik ook mijn hele tuin.
Maar hoe moet ik die 2 meter dan zien? Zal aan mij liggen maar ik snap het niet. Mvg Diewilik

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2016 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik

Uiteraard ziet u uw hele tuin als u uit de dakkapel van de achterburen kijkt, maar daar gaat het niet om. De buren zullen ook een achtertuin hebben en zo goed als zeker meer dan twee meter diep.

Voorbeeld: Bij twee huizen naast elkaar met beide een dakkapel aan zeg de achterkant, kan je natuurlijk ook in de tuin van de buren kijken, maar het gaat erom als je recht vooruit kijkt de afstand tot het erf van de buren meer dan twee meter is.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 5, 2016 om 11:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Aha , duidelijk.
Bedankt

Diewilik

hansje klein
door hansje klein - Jul 4, 2016 om 11:33
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het woord aannemer zegt het al, hij heeft de klus met alle consequenties 'aangenomen' en is verantwoordelijk voor een goede planning en uitvoering volgens alle geldende regels.

ro
door ronny530 - Jul 4, 2016 om 11:40
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De aannemer is uitgegaan van de gegevens die het omgevingsloket aangaf en die waren blijkbaar positief voor het plaatsen van de dakkapel. De buren moeten wel heel ver gegaan zijn want om de afstand van de erfgrens te bepalen is meer nodig dan een meetlat alleen. Ik zie dit geval meer als buren pesten dan dat er sprake is van privacy schending want al zou de dakkapel op 2 meter en één centimeter van de erfgrens zijn geplaatst had u nog een conflict met de buren gehad.

tijger1
door tijger1 Jul 4, 2016 om 11:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die aannemer hoort dat gewoon te weten. Die twee meter is standaard.

ro
door ronny530 Jul 4, 2016 om 12:01
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Kan wel zo zijn maar als het omgevingsloket op het adres een fiat afgeeft voor vergunningsvrij plaatsen hoeft de aannemer het kadaster niet meer te raadplegen. En dan nog hoe bepaal je qua hoogte en ligging van de dakkapel de erfgrens en de mate van privacy schending daarvoor moet je wel experts inschakelen die exact weten waar de erfgrens is bepaald en de ramen van de dakkapel op minder dan twee meter van de erfgrens zijn aangebracht.

tijger1
door tijger1 Jul 4, 2016 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft toch niets met het kadaster te maken. Stel dat er een achterom is van een meter breed tussen die huizen, dan weet je al dat die ramen in de dakkapel niet open  mogen en niet doorzichtig mogen zijn.

Heeft ook helemaal niets met de vergunning van doen.

En het gaat niet over de mate van privacy schending. Die ramen mogen gewoon niet binnen twee meter.

ro
door ronny530 Jul 4, 2016 om 16:40
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Enkel het kadaster kan de exacte erfgrens bepalen want elke kavel waarop een woning staat is bij het kadaster bekend. Vraag blijft hoe de afstand van de dakkapel tot de erfgrens is berekent want een dakkapel zal niet zover uit het dak steken dat de buitenmaten van de woning overstegen worden. En dan nog hoe kunnen de buren weten waar de erfgrens is bepaald en dat de aannemer in overtreding is. Lijkt mij meer een hetze van de buren want via een slaapkamerraam op de boven verdieping zou je ook uitzicht op de tuin van de buren kunnen hebben toch!!

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2016 om 11:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die ramen hoeven niet verwijderd, maar moeten ondoorzichtig zijn en niet open kunnen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 4, 2016 om 11:55
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lieselotte ,

Hier een voorbeeld :

Dakkapel te dicht op de erfgrens?

In deze zaak ging het om een dakkapel die te dicht op de erfgrens van de buren was geplaatst. Artikel 5:50 BW bepaalt dat de afstand tussen een raam of balkon en de erfgrens minimaal twee meter moet zijn. Dat was in deze zaak niet het geval. Niettemin meende het hof dat de dakkapel toch niet weg hoefde. Ramen en dergelijke die recht naar voren uitzicht geven op het erf van de buren zijn niet toegestaan. Dit heeft met de privacy van de buren te maken. In deze zaak gaven de ramen van de dakkapel alleen zicht op het eigen erf en niet op dat van de buren.  Daarom vond het hof dat de dakkapel mocht blijven. Daar werd aan toegevoegd dat als je vanuit de dakkapel wél op het erf van de buren had kunnen kijken, dit simpel kon worden opgelost. In de praktijk wordt dan vaak ondoorzichtig glas in de dakkapel geplaatst. Op die manier kan de dakkapel blijven zitten en hebben de buren voldoende privacy.

Bron : benthemgratama.nl

Er ontstaat nogal eens verwarring hoe het zit met de regels van uitzicht op andermans tuin. Van belang is dat het gaat om het rechtstreekse uitzicht. Beeld u zich in dat u voor uw eigen raam staat en recht vooruit kijkt. Als de afstand van het raam tot erfgrens minder dan twee meter is dan is het raam in strijd met het burenrecht geplaatst. Kunt u schuin wegkijken in de tuin van uw buren dan geldt de regel van twee meter afstand niet. U kunt dan wel vanuit het raam of dakkapel zeker in de tuin van de zijburen kijken. Maar dat is geen rechtstreeks uitzicht. Ligt de tuin van de achterburen binnen twee meter van het raam of dakkapel, wat zeer onwaarschijnlijk is, dan zou het raam, dakkapel niet mogen worden gebouwd.

Bron : Das.nl

Lees ook dit , klik op de rode regel .

http://www.dakkapelplaatsen.com/vergunning

li
door lieselotte1 - Jul 4, 2016 om 13:13
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank jullie allen voor de antwoorden, ik denk dat ik duidelijk moet hebben wat de buren exact van me willen en dat ik aan de hand daarvan moet handelen. Maar dan zit ik toch nog een beetje met de aannemer. Blijkt dat de buren toch gelijk hebben, is de aannemer dan aansprakelijk voor de te maken kosten?

marita5
door marita5 - Jul 4, 2016 om 14:46
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Lieselotte1 ,

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact

aurora1
door aurora1 - Jul 4, 2016 om 23:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens bij de Rijdende Rechter, daar zijn vaak dit genre problemen aan de orde.
Ik heb daar nog nooit iets gezien van het verwijderen van ramen of afbreken van een dakkapel, maar wel van het plaatsen van ondoorzichtig glas of spul erop plakken waardoor niet meer door de ramen gekeken kan worden.

da
door datkanzomaarniet - Jul 19, 2016 om 09:24
1 Antwoorden / Vragen

Hi,

Uiteraard had, in eerste instantie, die dakkapel nooit geplaatst mogen worden, dus enige verdieping in de materie vooraf zou niet verkeerd zijn geweest. De reactie van de buren is begrijpelijk; kennelijk wordt zonder enig overleg binnen enkele uren (?) een dakkapel (grootte?) geplaatst, met vrij uitzicht op buurman's tuin.

Het plaatsen van melkglas (ondoorzichtig) en definitief vergrendelen van de ramen kan een oplossing zijn. Bedenk wel dat de buurman het niet prettig zal vinden dat als het licht in de dakkapel aan is, hij een "lichtbak" ervaart in zijn tuin. Afhankelijk van de plaatsing van de ramen kan dit als storend worden ervaren.

Dreigen met een rechtszaak...tja. Wellicht omdat buurman dan zeker weet dat je iets aan het probleem gaat doen. Maak niet jouw probleem zijn probleem.

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2016 om 09:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@datkanzomaar niet

Over die "lichtbak" heeft de buurman niets te zeggen.