Es
door EstherArt Oct 10, 2017 om 14:51
Geldzaken & recht

De fiets van mijn zoon is tijdens schoolgym gestolen. Is school aansprakelijk?

De groep 8 van mijn zoon fietst samen naar de gym in een sportzaal in de buurt, het is bekend dat hier vaak fietsen worden gestolen, zelfs fietsen die op slot staan. Na de gym wordt ik door school gebeld; de fiets van uw zoon is gestolen. Hij is thuisgebracht acherop bij een medeleerling.

Ik ben alleenstaande moeder en de fiets was heel erg mooi en goed, maar was 2e hands. Ik heb van school te horen gekregen dat dit niet onder hun verzekering valt. Klopt dit? Want ik heb hier ook geen verzekering voor en nu fietst mijn zoon rond op een leenfiets van iemand van 8 terwijl hij 12 is.

Kan ik school hier toch voor aansprakelijk stellen?

10009 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 10, 2017 om 15:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, helaas voor u, de school kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de diefstal van de fiets.

panter22
door panter22 - Oct 10, 2017 om 15:12
6599 Antwoorden / Vragen

Had je zoon de fiets wel op slot gezet met een extra ketting omdat er zoveel fietsen gestolen worden?
Al de hele buurt afgezocht en  op drukke plaatsen zoals station, winkels, uitgaansgelegenheden gezocht naar de fiets?
De school is daar niet voor aansprakelijk. Je had zeld een verzekering af moeten sluiten.
Aangifte gedaan:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/fiets-gestolen

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2017 om 15:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Natuurlijk kun je de school aansprakelijk stellen, maar dat zal afgewezen worden, want zij zijn niet aansprakelijk. Bovendien is het een 2e hands fiets, dus hooguit nog een paar tientjes waard. Maar op MP kijken voor een andere 2e hands fiets. Tip: koop een fiets die technisch in orde is, maar er niet aantrekkelijk genoeg uit ziet om mee te pikken.

Gr
door Grunn1 Oct 10, 2017 om 17:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hoe weet jij dat ts haar fiets maar een paar tientjes waard is? Er zijn genoeg tweedehands fietsen die heel wat meer waard zijn.

Cookies
door Cookies Oct 10, 2017 om 17:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Er zijn genoeg tweedehands fietsen die heel wat meer waard zijn..... Dat is mij vanzelfsprekend bekend. Maar TS heeft weinig geld, dus ik schat zo maar in dat zij voor haar 12-jarige zoon 2e hands geen 1 jaar oude Koga Miyata heeft gekocht. Maar wellicht krijgen wij het merk en de leeftijd van de gestolen fiets nog te horen van TS.;-))

ge
door george321 - Oct 10, 2017 om 15:17
390 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is de school hier niet voor aansprakelijk. De fiets was geparkeerd buiten, op openbaar terrein. Wellicht dat u voor weinig een tweede of derde handsje kan vinden. Hang een kaartje op in de plaatselijke supermarkt, kijk op marktplaats oid. Overigens een verzekering voor een tweedehands fiets zou best wel een premie kosten, maar de vergoeding in geval van vermissing weinig opleveren.

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2017 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook al zou de fiets binnen, op een afgesloten terrein geplaatst zijn, is de school nog niet aansprakelijk.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2017 om 16:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aansprakelijk stellen kan altijd, maar is zinloos, want de school is hier niet aansprakelijk voor.

Dus in het vervolg maar lopen.

Wat heeft dit : “ik ben alleenstaande moeder”, er mee van doen?

Grunnen.
door Grunnen. Oct 11, 2017 om 12:51
509 Antwoorden / Vragen

Weer met de pet rond ??

getty
door getty - Oct 10, 2017 om 16:17
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u een minimuminkomen heeft en u zich geen nieuwe fiets kunt veroorloven,  kunt u een aanvraag bij stichting Leergeld in uw gemeente indienen.

Cookies
door Cookies Oct 10, 2017 om 17:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

St. Leergeld zit toch (nog?) maar in een paar gemeenten?

getty
door getty Oct 10, 2017 om 18:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er zijn inmiddels 99 aparte leergeldstichtingen die in 259 gemeentes actief zijn. Dus het is gelukkig inmiddels redelijk goed verdeeld over het land.

boppe1943
door boppe1943 - Oct 10, 2017 om 17:24
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Na de tip van @Carola83 zijn hier wat ideetjes: http://nederlandersfietsen.nl/10-tips-om-jouw-fiets-uniek-te-maken/

en wat tips van een fietsendief: http://www.beewise.nl/tips%20tegen%20diefstal.html

ne
door neodutchio - Oct 10, 2017 om 17:45
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Als u weet dat er veel fietsen gestolen wordt, waarom dat niet met een extra slot vastzetten?

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2017 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of een paar fietsen met een kettingslot aan elkaar.

ci
door cim Oct 11, 2017 om 16:14
0 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom altijd negatief prikkelende antwoorden. Gebruik ondersteunende antwoorden.

endemion
door endemion Oct 12, 2017 om 20:26
237 Antwoorden / 3 Vragen

Wie is hier nu schuldig de dief of de eigenaar!?

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2017 om 20:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@com. Wat valt er te steunen. De fiets is gestolen. De volgende keer dus de fietsen extra beveiligen of aan elkaar vastmaken.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 10, 2017 om 17:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Psst mooie fiets kopen?

Cookies
door Cookies Oct 10, 2017 om 20:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Pssst.....nee.

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2017 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb net de mijne verkocht. Dus dank u voor het aanbod. Maar nee.

hammond
door hammond Oct 11, 2017 om 18:23
122 Antwoorden / 15 Vragen

Psst,ik heb je aangegeven bij de politie.. Zonder helers geen stelers.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 11, 2017 om 19:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Hammond, psstt dat is 1-0 voor jou.

aurora1
door aurora1 - Oct 10, 2017 om 19:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Koop een tweede- of derdehandse voor een prikje. Die vinden kan met vragen via annonces in supermarkten, en worden daar misschien ook aangeboden. Of met een garageverkoop worden ook wel fietsen aangeboden.
Kijk anders ook eens bij kringlopers en het Leger des Heils. Daar zijn ook nogal eens fietsen voor een prikje te koop.
Verf vervolgens deze fiets met wat aparte kleuren, dan laat men die sneller staan.
Fietsendiefstal is niet iets nieuws, dus zulke zaken kan men rekening met houden door de manier van op slot zetten en waarmee.
Wat het feit van een alleenstaande moeder zijn met e.e.a. te maken heeft is me totaal onduidelijk. Is overbodige informatie waarmee u zichzelf mogelijk "zielig" wilt maken? Er is kinderbijslag, allerhande aan toeslagen, dus het zal allemaal wel meevallen als u daarmee op financiën wilt duiden.

mo
door mof - Oct 11, 2017 om 14:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Als uw kind over een fiets moet beschikken om aan het onderwijs deel te nemen is de school aansprakelijk, mits uw kind de fiets deugdelijk op slot heeft gezet. Dat de school niet verzekerd is tegen de diefstal betekent slechts dat de school zelf in de buidel moet tasten.

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2017 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin.

sy
door sylvia_71 - Oct 11, 2017 om 14:40
288 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, de school is hier niet aansprakelijk/verantwoordelijk voor.

audb
door audb - Oct 11, 2017 om 16:36
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Moest u zoon verplicht op de fiets of was dat zijn eigen keus?

Als hij verplicht op de fiets moest dan kan u wel de school wel degelijk aansprakelijk stellen daar het op dat moment een onderdeel vormde van de les.

Zo niet dan is het helaas geen verandwoording van de school.

Ook een verzekering voor een tweedehands fiets is eigelijk onzin je betaald er veel voor maar je krijgt eigelijk niets terug.

Een nieuwe fiets is na een jaar niet meer dan 70% wat ze terug betalen en daar komt ook soms nog eens 20% eigen risico er bij dus hou je netto zo 50% over.