he
door henknihot Apr 22, 2016 om 14:40
Geldzaken & recht

De flexwet voor een aower,wel of niet nog geldend?

Ik Ben 70 jaar en nog erg actief,met name als surveillant bij scholen,maar nu is er een wet dat  ik na 3 contracten voor een half jaar uit dienst moet omdat de werkgever mij dan een vast contract zou moeten geven!? Dit slaat toch nergens op voor deze groep mensen en ik zou wel willen weten of en hoe je daar onderuit kunt!?

1664 3 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 22, 2016 om 14:47
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Henknihot ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://nos.nl/op3/artikel/2043352-hoe-flex-is-de-flexwet.html

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2016 om 14:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hebt u hier iets aan.

http://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/arbeidsrecht/arbeidsovereenkomst/arbeidsovereenkomst-vanaf-65-jaar

Lees bij nummer 15.

Kijk ook lager bij Voordelen AOW-er in dienst nemen.

uwjurist
door uwjurist - Apr 22, 2016 om 15:11
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

Per 2016 mag een AOW-gerechtigde op maximaal 6 tijdelijke contracten in maximaal 4 jaar werken. Na meer dan 6 opvolgende tijdelijke contracten of na 4 jaar doorwerken is automatisch sprake van een vast contract.
Alleen tijdelijke overeenkomsten vanaf de AOW-leeftijd tellen mee voor deze ketenregeling. En bij een tussenperiode van meer dan 6 maanden gaat er een nieuwe keten lopen. Let op: een cao kan anders bepalen.

En enige extra informatie voor u:
Bij ziekte van een AOW-gerechtigde moet het loon maximaal 13 weken worden doorbetaald, dus niet 2 jaar. Ook kan de werkgever de werknemer niet ontslaan tijdens de eerste 13 weken van de ziekte.
Hier geldt wel overgangsrecht voor werknemers die vóór 1 juli 2016 AOW-gerechtig worden en vóór 1 januari 2016 ziek zijn geworden (en dit na 1 januari nog steeds zijn). Voor hen geldt tot 1 juli 2016 nog de maximale loondoorbetalingsverplichting van 2 jaar. Vanaf 1 juli 2016 geldt voor alle AOW-gerechtigden de nieuwe termijn van maximaal 13 weken.
Er is minder dan 13 weken of helemaal geen recht op loondoorbetaling bij ziekte sprake is van een uitzendovereenkomst met een uitzendbeding. Of wanneer sprake is van een tijdelijke arbeidsovereenkomst die eindigt tijdens deze 13 weken.

De wet Poortwachter geldt deels. De werkgever moet bijvoorbeeld proberen of de werknemer kan re-integreren in het eigen bedrijf. Ook moet hij maatregelen nemen zodat de werknemer zoveel mogelijk uw eigen of ander passend werk kan doen. De werknemer is verplicht om hieraan mee te werken. Maar de werkgever hoeft geen plan van aanpak voor de re-integratie op te stellen en ook niet meer passend werk zoeken bij een andere werkgever.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik