orchideetje
door orchideetje Oct 27, 2009 om 21:10
Geldzaken & recht

Deposito

hallo,

ben al heel veel spaarvormen tegen gekomen van verschillende banken zoals internet sparen, direct sparen enz. enz.

maar sinds dsb is omgevallen kom ik ineens het deposito sparen tegen ( had er nog nooit van gehoord)

ook bij abn amro bieden ze het nu aan waar ik ook een internet spaarrekening heb.

nu heb ik gehoord dat die achtergestelde deposito rekeningen misschien niet onder het depositogarantiestelsel vallen.

heb er bij abn naar gevraagd,maar die verwijzen me naar de site van de nederlandsebank,maar daar kan ik er ook niets over vinden.

weet iemand wat een deposito rekening is en wat een achtergestelde deposito rekening is??? en of die ook onder het garantie stelsel vallen??????

bvd. orchideetje

712 5 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 27, 2009 om 21:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo orchideetje,

Om het kort te houden: een depositorekening is een rekening waarbij je je geld voor een bepaalde tijd vastzet op de bank. Afhankelijk van de looptijd krijg je dan een wat hogere rente dan 'normaal'. Deze rekeningen vallen onder de garantieregeling. Dit is niet het geval bij een zgn. achtergestelde depositorekening. Hierop krijg je een hogere rente dan normaal, maar deze valt dus NIET onder het garantiestelsel en in het geval van DSB zijn de mensen met zo'n rekening hun geld dus - waarschijnlijk - kwijt; EERST alle andere schuldeisers.

Met vr.gr.

orchideetje
door orchideetje - Oct 27, 2009 om 21:23
10 Antwoorden / 17 Vragen

dank je wel hoor voor je snelle en duidelijke reactie.

dus een gewone deposito rekening kun je dus zonder problemen te krijgen zo openen.

als het een achtergestelde blijkt te zijn wordt dat dan aangegeven???

want wat de ene bank een hoge rente vindt is bij de ander normaal.

gr.orchideetje

edrick3
door edrick3 - Oct 27, 2009 om 21:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

als het een achtergesteld deposito is moet dit aangegeven worden.

orchideetje
door orchideetje - Oct 27, 2009 om 21:32
10 Antwoorden / 17 Vragen

hartstikke duidelijk allemaal.

hèèl hartelijk bedankt hoor voor je uitleg

mvg. orchideetje

mariegh
door mariegh - Oct 30, 2009 om 17:16
263 Antwoorden / 13 Vragen

Kleine aanvulling: Let er wel op dat je internetrekeing en je deposito samen alleeen onder het garantiestelsel vallen voor zover het de € 100.000 niet overschrijdt!