ta
door tanteriet Jul 7, 2013 om 10:21
Geldzaken & recht

Deposito Garantie Stelsel en/of rekening

Onder het Deposito Garantie Stelsel is 100.000 euro per persoon per bank (niet per rekening) gegarandeerd. Bij een en/of rekening is de garantie totaal dus 200.000 euro.

Jan heeft 100K op zijn prive-rekening bij bank X
Jan heeft samen met Miep 160K op hun en/of rekening bij bank X.

Bank X gaat failliet.
Dat Jan 100K vergoed krijgt staat buiten kijf. Maar wat krijgt Miep? 80K of 100K?

Je zou kunnen zeggen dat Jan en Miep ieder de helft van de en/of rekening bezitten, maar aangezien ieder van hen normaliter over het volledige tegoed kan beschikken zou de verdeling ook bijvoorbeeld 60K-100K of 0K-160K kunnen zijn.

Hoe en waar is zo'n situatie geregeld?

1349 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2013 om 10:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo tanteriet,

Je geeft zelf al aan: .....Onder het Deposito Garantie Stelsel is 100.000 euro per persoon per bank (niet per rekening) gegarandeerd.....

Conclusie: Jan krijgt 100K van zijn privé rekening;
Miep krijgt 100K van de en/of rekening.

De garantie geldt niet per rekening, maar per rekeninghouder. Heb je met je partner een en/of-rekening, dan wordt het tegoed op de en/of-rekening in tweeën gesplitst. Dit bedrag tel je bij het saldo van je spaarrekening bij dezelfde bank. Hiervan betaalt DNB je bij faillissement €100.000 terug. Hetzelfde geldt voor je partner (die krijgt dus ook maximaal €100.000 terug). Een eventueel resterend bedrag moet je via de curator zien terug te krijgen.

Kijk hier.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2013 om 10:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tanteriet,

Correctie:

Je geeft zelf al aan: .....Onder het Deposito Garantie Stelsel is 100.000 euro per persoon per bank (niet per rekening) gegarandeerd.....

De garantie geldt niet per rekening, maar per rekeninghouder. Heb je met je partner een en/of-rekening, dan wordt het tegoed op de en/of-rekening in tweeën gesplitst. Dit bedrag tel je bij het saldo van je spaarrekening bij dezelfde bank. Hiervan betaalt DNB je bij faillissement €100.000 terug. Hetzelfde geldt voor je partner (die krijgt dus ook maximaal €100.000 terug). Een eventueel resterend bedrag moet je via de curator zien terug te krijgen.

Kijk hier.

Met vr.gr.

ta
door tanteriet - Jul 7, 2013 om 11:04
87 Antwoorden / 10 Vragen

In principe krijgt Miep dus 80K vergoed.

Ik heb nog verder gegoogled en kwam dit tegen met een analoog voorbeeld op blz.10 Lees bij Een gezamenlijke rekening.

Als Miep dus slim was geweest had ze van te voren in de administratie van de bank een andere verdeling dan 50-50 laten vastleggen, bv 25-75. Dan had ze wel 100K vergoed gekregen. Goed om te weten dat dit kan....

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2013 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Liggen zo uw problemen?

U kunt ook simpel een rekening bij een andere bank nemen.

Of het geld laten rollen zoals Rutte wil.

ta
door tanteriet - Jul 7, 2013 om 11:42
87 Antwoorden / 10 Vragen

Nee grapjurk, het is een puur theoretisch probleem, of er beleidsregels voor zijn. En die zijn er dus inderdaad volgens de brochure van DNB.

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2013 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tanteriet schreef op zondag 7 jul 2013, 11:42]Nee grapjurk, het is een puur theoretisch probleem, of er beleidsregels voor zijn. En die zijn er dus inderdaad volgens de brochure van DNB.

Om 10.21 uur stelt u een vraag en om 11.04 uur geeft u daarop zelf antwoord.

Dus ik kan het geen echt probleem vinden.

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2013 om 11:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tanteriet,

Het (theoretisch?) probleem is dus opgelost.

En inderdaad: je kunt bij de bank in geval van een en/of rekening een 'verdeling' aangeven.
Denk niet dat veel mensen dit weten!
Maar in dit theoretische geval zou ik een rekenimng bij een andere bank nemen!

Fijne zondag.

ta
door tanteriet - Jul 7, 2013 om 12:24
87 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk inderdaad dat veel mensen niet weten dat er een andere theoretische verdeling dan 50-50 bij de bank geadministreerd kan worden. Ik heb dat ook pas net ontdekt. Dat kan bij de onderstaande situatie ook van belang zijn:

Jan heeft een hypotheek van minstens 50K
Jan en Miep gaan samenwonen en hebben een en/of rekening bij dezelfde bank met 100K spaargeld.

Als de bank failliet gaat, wordt zijn 50K van de spaarrekening verrekend met de hypotheek. Hij krijgt dus niets contant vergoed. Miep krijgt 50K.
Als de verdeling echter als 0-100 (mits dat mogelijk is) was geadministreerd dan zou er geen verrekening met de hypotheek plaatsvinden en werd er 100K aan Miep vergoed.

ta
door tanteriet - Jul 7, 2013 om 12:31
87 Antwoorden / 10 Vragen

O blijkbaar is verrekening met de hypotheek niet verplicht. Je kunt er van afzien en wel uitgekeerd krijgen. Dus Jan en Miep kunnen wel ieder 50K krijgen. Lees ik net in dezelfde folder van DNB. Wist ik dus ook niet.

dearagain
door dearagain - Jul 7, 2013 om 13:13
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*zo zijn er natuurlijk veel zaken waar normale klanten van de bonusfabrieken geen weet van hebben

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2013 om 14:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tanteriet

Gaat u hier nu alle ins en outs van het deposito garantie stelsel bespreken ? Als theoretisch probleem?

alfatrion
door alfatrion - Jul 7, 2013 om 20:20
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tanteriet schreef op zondag 7 jul 2013, 12:31]O blijkbaar is verrekening met de hypotheek niet verplicht. Je kunt er van afzien en wel uitgekeerd krijgen.
Dan staat alleen wel de curator op de deur om het geld te innen.