bk
door bkkjourney Jan 19, 2013 om 07:25
Geldzaken & recht

Discriminatie in Nederland

Iemand discrimineren mag in Nederland niet. Dat staat in de grondwet. Echter, waarom hanteert Nederland dan zelf wel verschillende criteria voor bepaalde bevolkingsgroepen m.b.t. aanvraag van een machtiging voorlopig verblijf? Een goed voorbeeld is het basisexamen inburgering buitenland. Alle landen van de Europese Unie (EU) en de Europese Economische Ruimte (EER) zijn hiervoor vrijgesteld. Waarom zijn Turkse onderdanen en hun partners dan ook hiervoor vrijgesteld, terwijl bijv. mijn Aziatische echtgenote wel een examen dient te ondergaan? Turkije is immers nog niet eens toegetreden tot de EU landen. Discrimatie of niet?

746 4 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Jan 19, 2013 om 09:59
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dit kun je misschien beter onder "discussies" plaatsen.

ru
door ruitenheer - Jan 19, 2013 om 11:41
120 Antwoorden / 0 Vragen

De letterlijke wettekst luidt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld" Met Turkije heeft de EU een verdrag afgesloten, met landen in Azie niet. Er is daarom geen sprake van gelijke gevallen en daarom ook geen sprake van ongeoorloofde discriminatie.

tenormin
door tenormin - Jan 19, 2013 om 14:12
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Om eerlijk te zijn heb ik me ook wel eens afgevraagd waarom Marokkanen wel en Turkse mensen geen inburgeringscursus moeten volgen. Maar het heeft inderdaad met dat verdrag te maken, dus handhaven ze wel gewoon de wet. Maar kan me wel voorstellen dat TS het wel als discriminatie ervaart.

do
door doordenkers - Apr 18, 2013 om 17:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Verdrag of niet, 't blijft discriminatie. Als er absoluut eerst een verdrag nodig is dan zouden onmiddellijk dergelijke verdragen moeten volgen met alle andere niet-Europese landen, Maar die andere landen dringen daar blijkbaar niet sterk genoeg op aan.
De Turken dwongen dat hoognodige verdrag, mede door hun grote aantal belanghebbenden, wel af.

Ikzelf, net gepensioneerd, woonde 2 jaar lang met mijn filipijnse echtgenote in haar land. Hoofdzakelijk om gezondheidsredenen en ook uit veiligheidsoverwegingen, moet ik me weer terug in Nederland vestigen. Ik wil natuurlijk met mijn lieve zorgzame vrouw verder leven, maar zij ziet enorm op tegen de verplichte inburgeringscursus, ze is al vele keren begonnen aan de studie van de Nederlandse taal, maar breekt telkens vrij snel in ontmoediging weer af. Het zal zeker jaren duren voordat zij het examen niveau bereikt, als 't haar al zou lukken. Vrijstelling zal ze zeker niet krijgen want ze is wel goed bij ...

Mijn vrouw en ik worden aldus gedwongen in wederzijds verlangen, behoefte en nood eenzaam te kniezen in onze woning, die door zo'n 11000 km afstand gescheiden blijft, ... Beide zien we ons wreed overgelaten aan virtueel contact, tastend tegen de glazen wand van pc en Skype. Dit lot is ons nu opgelegd, terwijl wettelijk en sociaal van ieder gehuwd paar wordt verwacht dat man en vrouw in 1 woning samenleven, en zij elkaar dagelijks met hart en ziel bijstaan. ... De Nederlandse Staat laat zich door deze tegenstrijdige instelling in onze tijd kennen, alles behalve menselijk in dit geval.